Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1278 ggr
[Daniela1983]
5/23/17, 10:39 PM

Fråga om ett trick

Hej, vill lära min hund att prata på kommando, lär honom nya trick regelbundet. Ikväll har jag klickat och belönat när han börjat prata. MEN eftersom han bara börjar prata vanligvis när han är frustrerad (när vi lär nya trick och han inte förstår och vill ha godiset) så undrar jag om det är rätt att belöna denna situation? Eller blir det något tokigt som att jag belönar hans frustration?

Annons:
Fisherling
5/23/17, 10:40 PM
#1

Ja, det blir rätt om du belönar frustrationen. Det är precis så jag lärt alla mina hundar både skall och morra :)

[Daniela1983]
5/23/17, 10:46 PM
#2

# 1 Så man uppmuntrar inte själva sinnestämningen att hunden är frustrerad och det kan bli nåt negativt av det?

En nyfiken fråga, av vilken anledning har du lärt din hund att morra och skälla på kommando? Är det bara på skoj eller har du någon användning av det? Om du förstår frågan.

Fisherling
5/23/17, 11:04 PM
#3

#2 Nej, oftast är det inte en arg eller negativ frustration, och OM det är det lär den känslan ändras när hunden börjar förstå sambandet mellan ljud och belöning.

Skall är för brukslydnaden, då behöver hon kunna skälla. Milla, vår förra tik, tränade räddning och var skallhund. Benji lärde sig skall av bara farten.

Morra är ett roligt trick, jag frågar henne "Är du arg?" och så morrar hon. Sen att hon ser helt överlycklig ut när hon morrar är en HELT annan sak 😂

[Daniela1983]
5/23/17, 11:36 PM
#4

Tack.  En fråga till är det bäst att köra bara kommando till det, eller kommando och något handtecken? Jag ville att han skulle sitta upp för tricket, ibland lade han sig ner och pratade, visste inte om jag skulle belöna eller ej. Är det bäst att koppla det till specifikt sittande position?

Fisherling
5/23/17, 11:59 PM
#5

För morra har jag låtit ta den position hon vill, hon väljer ligg. För skall håller jag på och lär in uthålligheten i skallet, har inte börjat träna på posititionen. Hon kan kommandot, så just nu tränar vi på att hon ska skälla så fort jag säger kommandot och inte "jobba sig upp" till ett skall, samt att skalla två tre gånger i rad. Olika träningspass, tränar inte båda samtidigt. Positionen bryt jag mig om sist. :)

Upp till toppen
Annons: