Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 2159 ggr
Den vilda djungelkvinnan
5/20/17, 8:52 AM

Tips på små raser!

En vän till mig ska köpa hund men har inte bestämt ras ännu. Tänkte hjälpa henne med lite info om vad som kan passa. Har ni några tips? En barnfamilj med småbarn, de söker en liten hund. Hunden bör klara långa promenader och följa med till exempel ut i skogen en halvdag eller långpromenad i koppel. Finns inget intresse till agility eller liknande utan de söker en familjehund som klarar ett ganska aktivt liv. Dock men småbarn kan det ibland bli några lugna dagar vid t.ex. sjukdom eller liknande. Söker ingen ettrig ras som lätt en JRT kan bli eller liknande. Ej heller med för stort jaktintresse. Det finns katt och kanin i hemmet redan. Familjen har haft hund i många år tidigare men då stora raser och ver därför knappt vad det finns för små raser, hehe!! Utseendemässigt gillar hon långhårig russkiy toy, toypudel, yorkshireterrier, Dvärg pincher men kanske finns det någon hon ej har koll på. Kanske någon ovanlig ras? Tacksam för tips.

Annons:
tk1971
5/20/17, 8:53 AM
#1

Ja, då säger jag pudel.

Mimmulih
5/20/17, 9:11 AM
#2

Om de är villiga att ändå lite köra någon sorts metal aktivering även om deinye vill köra gility tex. Så skull en papillpn passa, den älskar tt hänga med på allt o vara i skogen o sådant, de hänger lätt med på låånga promenader även fast de är små. Den är väldigt anpassningsbar o med rätt linjer klarar dom sig oxå i en mer passiv miljö emellnåt. (Var noga med linjer då du väljer uppfödare, de brukar kunna säga om vanorna passar deras hundar ellr inte) och om hon gillr långhårig russkiy toy passar den in med 👌 papillon är bra för den kan om man vill men behöver inte så jättemycket om man inte har tid eller vill. (Men alla hundar behöver sin del, förstås! Kom ihåg det) Papillonen behöver dock liite mental stimulans för att vara glad med. O ja kan inte nämna att kolla linjerna tillräcklit. De varierar mellan agilityproffs linjer och "vardag" med brist på bättre ord :)

Mimmulih
5/20/17, 9:14 AM
#3

Även om de inte ville köra agility skulle de stå * 😅

Den vilda djungelkvinnan
5/20/17, 9:19 AM
#4

Tack för svaren!

Maria
5/20/17, 9:21 AM
#5

Jag har haft taxar både med barn och katt och jag bara älskar dessa små envetna, kloka och uthålliga små hundar.❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
5/20/17, 9:32 AM
#6

Kleinspitz kanske kan vara något.

Annons:
Herveaux
5/20/17, 10:46 AM
#7

Hur ställer dom sig till pälsvård?

Bichon havanais tycker jag är en okomplicerad liten hund som kan ta det lugnt men som inte heller tackar nej till en långtur i skogen.
(Håller man den nerklippt så är pälsen inte heller så krävande.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

fridaaocrazy
5/20/17, 1:05 PM
#8

Papillon kan enligt min erfarenhet bli väldigt bjäbbiga, men någon annan typ av mindre spaniel hade definitivt kunnat vara något! Cocker spaniels, speciellt engelska är väldigt lättlärda och superbra familjehundar!

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Lona
5/20/17, 4:41 PM
#9

Jag tänkte också på bichon havanais, eller någon av de andra bichonraserna. Brukar vara trevliga, lättsamma hundar som hänger med på det mesta. De är dessutom ofta sunda och långlivade. Jag skulle avråda från de allra minsta raserna som toypudel, chihuahua, russkiy toy och praszky krysarik (stavn?), de är ganska bräckliga och det är inte helt ovanligt att med frakturer av relativt liten belastning. I synnerhet i en barnfamilj tycker jag att man bör ha en lite mer "snubbeltålig" hund. I princip alla normalt byggda småhundar klarar ett fysiskt aktivt liv - orkar ni så orkar hunden! Dock kan tung terräng (djup snö, mossar osv) vara jobbigare för en liten hund än för en med längre ben.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Den vilda djungelkvinnan
5/21/17, 6:32 PM
#10

Tack för svaren! Pälsvård är inget de tycker är särskilt kul. Skulle alltså raka en eventuell pudel eller yorkie.

LinaK
5/21/17, 7:38 PM
#11

Nedklippt bichon havanais, säger jag inte alls partisk som har två stycken själv ;) Väldigt lättskött päls när man klipper ner dom, älskar att vara med överallt och klarar av långa promenader likväl som dom klarar en hemmadag vid sjukdom eller dylikt. Fungerar oftast väldigt bra med barn och andra djur. Har själv haft hamster och kanin tillsammans med min första havanais och det var inga problem. Vårat nytillskott har noll problem med katter tillexempel trots att han aldrig träffat någon förens han var 10 månader gammal. En riktigt rolig fartfylld liten hund med väldigt stort hjärta :) jag kommer aldrig vara utan en.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Elsis matte
5/21/17, 9:29 PM
#12

En ovanlig ras som kan vara värd att kolla in är podengo portugues pequeno. Liten men ändå ganska rejäl hund. Den har bakgrund som jakthund men vad jag fått höra är de inte svåra att ha med andra djur och går att träna till löslydnad i skogen.

Mysisa
5/21/17, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#13

Kan prazsky krysarik vara ett alternativ?
Jag har min med både katt och kanin även fast det är en råttjägare så ser dom skillnad på familjens djur och jaktbyten även om jag så klart inte skulle lämna dom ensamma med en råtta av säkerhetsskäl.
Dom klarar av att bara vara familjehund i en aktiv familj. Några lugna dagar är inga problem, så länge dom aktiveras ordentligt till vardags.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
lizton
5/21/17, 10:13 PM
#14

Enkel pälsvård har mittelspitz och japansk spets. Som alla spetsar fäller de två gånger om året och då får man kamma ur all lös underull under några dagar/en vecka/ett par veckor. Däremellan fäller de inte så mycket. Borsta pälsen en gång i veckan. Smuts faller lätt av pälsen när den torkat om hunden varit blöt. Pälsen torkar ganska fort.

Vixxen
5/22/17, 12:01 AM
#15

Cairnterrier eller Cavaljer

[Forest]
5/22/17, 9:36 AM
#16

Hur stora är barnen? Finns tiden till pälsvård? 

Är det små barn hade jag väntat med skaffa hund då både hund och små barn kräver sin tid sin uppmärksamhet.

hemul
5/22/17, 4:34 PM
#17

De skrev inte hur liten hund de önskar, men jag får ändå intrycket att det är en rätt liten sak de vill ha. Varför? Tänker om de som många andra (t.ex. mina försäldrar…) tror att en liten hund är bättre för barn. Så är det ju inte. Man kanske inte ska välja en riktigt stor heller ifall barnen ska kunna gå ut med den, men nåt mittemellan kanske. Men det kan ju vara helt andra anledningar till att de vill ha en liten ras. Just sayin'. 😉

Ritasamir
5/22/17, 6:44 PM
#18

Självklart ska familjen ha en liten malteser! Världens underbaraste små hundras! :-)

Ritasamir
5/22/17, 6:44 PM
#19
Upp till toppen
Annons: