Annons:
Etikettraser
Läst 2360 ggr
Shireelin
5/19/17, 6:27 PM

Intelligentaste hundrasen

Vilken är enligt er personliga uppfattning den intelligentaste, smartaste mest lättlärda hundrasen eller vilken ras juste den individen ni tycker är det har varit?

Annons:
Lojs
5/19/17, 6:50 PM
#1

Jättesvår fråga. Intelligens kan man ju tolka på så många olika sätt. 
Jag tycker personligen att en intelligent hund oftare är mindre lättlärd än en mindre intelligent hund. Man måste vara en så mycket bättre hundtränare med en intelligent hund, de kan ofta överlista en och lära sig saker som man inte planerat. 
Vissa hundar som jag anser väldigt intelligenta kan lära sig väldigt avancerade saker på egen hand, men är kanske inte lika motiverade till att arbeta tillsammans med en människa, för de är inte avlade för det. 

Personligen, om jag ska välja den absolut bästa hundtypen att träna med, då väljer jag en hund som är lugn och trygg mentalt (jag menar inte långsam, men inte rädd för saker och med god koncentrationsförmåga), som är helt galen i både leksak och godis och som inte är jättesmart, det är för mig den perfekta hunden att träna med. 

Inte alls vad du ville ha för svar antar jag, men det är min syn på saken. =) Detta är mina erfarenheter efter att ha varit hundinstruktör i över 10 år. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tk1971
5/19/17, 7:11 PM
#2

Håller helt med Lojs. Vad är en "intelligent" hund? Många vill nog gärna få det till att det är den som är mest lyhörd mot ägaren, mest lättlärd. Men sätt in en sån hund i en situation där den t.ex. måste tänka själv och ta egna beslut för att klara en uppgift. Då tror jag inte att en sån hund presterar nåt vidare. (Ja, jag illustrerar med t.ex. en oerhört lyhörd labrador med massor av "will to please". Sätt in den - jag är medveten om att det är fysiskt omöjligt - i ett grävlingsgryt, så kommer den att misslyckas miserabelt när den måste få instruktioner från ägaren om vad den ska göra, och inte har den den nödvändiga skärpan heller). Så allt är relativt!

Estelle13
5/19/17, 7:12 PM
#3

Är nog väldigt olika från individ mer än ras många gånger. Som #1 beskriver en intelligent hund passar precis in på min storpudeltik. Hon tycker inte det är roligt att jobba för att hon redan kan grejen, hon är en den smartaste och intelligentaste hund jag träffat, hon tänker väldigt mkt vilket syns på henne. Tränade apport med hanhunden och det var inte det lättaste eftersom han är så ivrig så det var mkt göra om göra rätt. Testade sen med tiken och hon fatta galoppen på första försöket, är ju inte mkt till att träna med en hund som använder huvudet så pass mkt som hon faktiskt gör. Den mänskligaste hunden jag träffat. Kallar henne för människan med svans :)

Wellcraft
5/19/17, 9:20 PM
#4

Min lagotto är den smartaste individen jag stött på hittils. Pinschern var jäkligt smart också. Överlag brukar folk dock benämna border collie som den smartaste rasen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hornslandet
5/19/17, 9:24 PM
#5

Detta är bara en känsla. Men när jag tänker "smart" tänker jag liksom en hund med en penetrerande blick och som är jäkligt på hugget.. och då är det nästan enbart en ras jag genast tänker på: Malinois! Även träffat bruksschäfrar jag får det intrycket av..

Min egna ras är betydligt flamsigare.

Frida B
5/19/17, 10:22 PM
#6

En intelligent hund tänker jag på när jag ser en hund som löser uppgifter själv relativt lätt, är lugn och stressar inte upp sig för saker, litar på människan men gör inte allt man ber om utan man måste ha en anledning eller en tillräckligt bra motivator för att få hunden att göra vad man vill att den ska göra. Hittar man en tillräckligt bra motivator går det snabbt.

Jag tänker på Rottweiler när jag läser min egna beskrivning.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Changrila
5/19/17, 11:48 PM
#7

Mina salukis har allihop varit otroligt intelligenta, även om min nu äldsta tik är i en klass för sig. De lär sig supersnabbt (sådant de vill lära sig), förstår hur saker hänger ihop på ett helt otroligt bra sätt, uppfostrar alla människor i sin närhet, klarar av alla möjliga kluriga uppgifter och deras hyss är tydligt genomtänkta.

Vid tex lydnadsträning eller trickträning så är det tydligt att de funderar först och gör sedan, de skulle inte få för sig att testa allt hur som helst och hoppas på att något blir rätt.

Dessutom är de proffs på att läsa av andra hundar, människor och levande varelser. Men lättlärda.. njae, det är inte direkt en ras för någon som vill tävla lydnad ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

KatarinaSt
5/19/17, 11:53 PM
#8

Lite off topic, men…

Kul att läsa olika tolkningar av intelligens. Jag kom att tänka på ett klipp på teve där man jämförde hundars och vargars intelligens mha en behållare med godsaker i. 

Vargen försökte på olika vis öppna behållaren och letade envist efter en lösning på problemet. Den tog aldrig kontakt med människan i rummet för att få nån hjälp. I naturen klarar man sig inte om man är en dumbom.

Hunden gjorde några tafatta försök men gav snart upp och vände sig till försöksledaren för hjälp. Hunden fick hjälp… och godis.

Vem var smartast? Jag tycker hunden, för den fick det den ville ha.

Maria
5/20/17, 7:21 AM
#9

Jag har haft taxar och min erfarenhet är att de är väldigt kluriga och självständiga små hundar vilket jag uppfattar som intelligens.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hiro
5/20/17, 11:55 AM
#10

Jag skulle säga att den mest intelligenta hunden är den som självständig löser problem för att få det den är ute efter. Nu pratar jag om den hunden som lär sig öppna dörrar för att gå ut, den som öppnar burkar och skåp för att få mat. Den hunden som förstår att den kan gå runt hinder (ex staket) och gå ut i en öppning istället för att stå och meningslöst hoppa upp och ned mot ett staket. Dessa hundar skulle mer klassas som jobbiga än intelligenta i dagens samhälle men de använder sin hjärna och klurar ut problem

jenmjao
5/20/17, 5:16 PM
#11

Jag har inte läst alla svar men luddade igenom första svaret och håller verkligen inte med. En smart hund är inte en hund som inte arbetar för dig, Oftast är det detta folk säger (när deras hund inte lyssnar) men det stämmer inte (enligt mig).
Man dömer hur "smart" en ras och hund är oftast mellan sammarbetet mellan människa och hund, Oavsett vad det gäller. Sen brukar man säga "bc är världens smartaste ras för dom kan lära sig x antal ord". Jag tycker min malle är otroligt smart, Min tik som jag alltid uppfattat som smart bleknar i hans närhet. Han har lärt sig hälften av alla tricks igenom att kolla på min tik. Han lär sig läsa av mig snabbare än jag hinner uppfatta, Och han löser helst saker själv (inget hej kan du hjälpa mig där inte). Han läser av och uppfattar saker otroligt snabbt, Han visar tydligt när han vill ha mer guiding.
Sen kanske inte jag är lika smart som ibland missar hans supertydliga signaler (japp sånt ser man på film).
Enligt mig är han en smart hund, och inte en hund som "vägrar" för att den kan lalla runt och har listat ut att "självbelöning" fungerar. En smart hund listar ut att självbelöning alltid finns, men att det inte är vad stunden är till för, Man får belöning för att man tänker till och anstränger sig. Det betyder inte att dom inte vet att dom kan självbelöna.

Rafflan
5/21/17, 1:15 PM
#12

Jag har/har haft golden, lagotto, bichon havanneis, powder puff, chihuahua och aussie, och min lagotto var den smartaste/mest intelligenta, dock är visa omplaceringar, så både bakgrund och hur dem är som individer spelar ju in 😊

Shireelin
5/21/17, 8:58 PM
#13

Misstänkte att folk skulle ha lite olika åsikter om definitionen av intelligent, men lite det som var poängen, kul att höra vad folk definierar som smart och inte. 

Är ju mycket möjligt att man kan vara smart på olika vis, lite som människor street smart och akademiskt smart. Sen kan man ju vara väldigt på läst men inte vara smart eller smart men inte påläst. Kanske gäller samma sak för hundar.

Om vi vänder på det då, vad är en dum hund eller ointelgient? ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: