Annons:
Etikettraser
Läst 902 ggr
Tjej1982
5/18/17, 12:57 PM

Många tankar/frågor

Hejsan! Någon som vet ca vikt på Sheltie? Höjd har jag hittat men inte vikt. Vi vill skaffa hund till sommaren. Har fastnat för bl a Sheltie och Russkiy toy. Egentligen föredrar jag lite större hundar men då vår 12-åring ska kunna gå med den själv (någon enstaka gång), så får den inte vara för stor/stark eller ha jakt i sig. Vi funderar även på en omplacering men där finns inte så många valpar. Man vet knappt något om hundens bakgrund, raser, om det är allmänt friska hundar, etc. Så det är en del risk där… Finns det några kurser i Skåne för hundar över 1 år? Tänker om man skaffar en äldre hund. Vill gärna gå någon sorts kurs, så man får lite hjälp och tips på träning hemma men även så den träffar andra än kompisarnas hundar. Jag är dock INTE intresserad av agility eller utställning! Så även om vi skaffar en renrasig hund, så blir det inget av de två sakerna ;-). Vi gillar långa promenader, både på stranden och i skogen och olika sorters mental aktivering (både inomhus och utomhus). Hunden hade fått följa med oss på barnens utomhus aktiviteter 3-5 ggr/v. Den hade fått vara hemma max 3 tim någon enstaka gång/v. Ett annat önskemål är en hund som väger max 6 kg. Detta för att vi vill kunna ta med den på semseter utomlands någon sommar. Är det en liten hund, får man ha den hos sig, som handbagage ;-).

Annons:
Herveaux
5/18/17, 1:09 PM
#1

Vikt på Sheltie verkar kunna vara alltifrån strax över 6 kilo och upp till 12 kg (googlade lite. )

Har tyvärr dålig koll på kursutbudet i Skåne, bor i Uppland.

När det kommer till att ta med hunden på utlandssemester så har hunden det oftast bäst hemma.🙂 Då slipper man också allt trassel med pass, vaccinationer, "vad händer om hunden blir sjuk / skadad"-tankar och en stressad jycke som troligen inte uppskattar flygresan spec mycket.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lojs
5/18/17, 1:10 PM
#2

Jag hittade den här gamla tråden på sheltie.ifokus, det verkar som att de ofta väger lite mer än 6 kg. http://sheltie.ifokus.se/discussions/4d7157f5b9cb462221069bf5-vikt-och-storlek

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hemul
5/18/17, 1:40 PM
#3

Enkelt sätt att ta reda på vad olika hundraser väger är att googla ras + weight. Ibland får man både lb och kg, ibland bara lb.

http://google.com/search?q=shetland+sheepdog+weight
(Rutan alldeles under första träffen).

Hur tillförlitligt det är vet jag inte, men hittills har det nog stämt bra för mig. Funkar även på svenska ser jag nu.

Tjej1982
5/18/17, 1:41 PM
#4

Tack för era svar! :-)

Elsis matte
5/18/17, 2:23 PM
#5

Små, nätta sheltietikar väger inte mer än 4-5 kg men rasen varierar mycket i storlek och det är svårt att säkert veta hur stor en valp blir, det kan skilja mycket mellan kullsyskon också.

parsley
5/18/17, 3:24 PM
#6

Vad gäller kurser så tror jag man kan gå t ex allmänlydnad med en vuxen hund. Brukshundsklubbar anslutna till SBK finns i de flesta kommuner. På en del håll finns även privata företag som anordnar hundkurser.

Annons:
alltidnordin
5/18/17, 7:46 PM
#7

Shelties varierar otroligt mycket, min kille väger 6kg och är ganska liten. Vet shelties allt från 3-4 kg upp till 15 ungefär. Det är ett lotteri tyvärr 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Tjej1982
5/18/17, 9:34 PM
#8

Tack för alla svar! Jag har inget emot om vi köper en Sheltie och det är en modell större ;-). Tanken var att vi skulle ta med den utomlands någon sommar men #1 har nog rätt: Det är nog skönast för den att stanna hemma, hos antingen mina föräldrar eller någon annan släkting. Den möjligheten har vi.

[Nalle-]
5/19/17, 10:57 AM
#9

Allmänlydnadskurs/vardagslydnadskurs brukar man få gå med hunden från strax under året och uppåt, vad jag sett brukar det inte finnas någon maxålder 🙂

Upp till toppen
Annons: