Annons:
Etikettraser
Läst 872 ggr
FeliciaEl
5/17/17, 6:26 PM

Dilemma

Hej alla på iFokus! Jag brukar hänga här emellanåt men har aldrig gjort något eget inlägg. Nu till mitt dilemma, jag är 24 år och bor i lägenhet, har ett stort hundintresse inklusive intresse för hundsport, främst lydnad,rally och agility. Min familj har en Bichon havanais som är en superhärlig och käck hund som jag älskar. Det blev en Bichon havanais eftersom min pappa är allergisk och det kändes som en bra förstahund, inget varken jag eller framförallt dom ångrat en sekund. Men nu var det några år sen jag flyttade hemifrån och jag saknar vardagen med hund något enormt, och även fast jag har familjens hund här ibland och jag hälsar på hemma ofta så det ju ändå inte samma sak som att ha hund på heltid så tankarna på att skaffa en egen hund har växt sig starkare och starkare. Men nu till mitt dilemma, min pappa är pälsdjursallergisk, mindre mot hundar än andra pälsdjur men ändå. Och jag känner att Bichon havanais eller de raser som är sk "allergivänliga" är för lite hund för mig, jag vill ha en hund som är lite mer förig och som har lite mer arbetsglädje. Som jag känner nu hade en sheltie passat mig som handen i handsken. Men som jag nämnde innan, min pappa är allergisk och jag har en väldigt nära relation till min familj så vill inte skapa någon distans. Hur hade ni ställt er till detta faktum om det var er det gällde? Vill inte såra min pappa genom att skaffa ett djur han inte tål men samtidigt inte skaffa en hund för att den passar någon annan när det är jag som ska leva med den. Känns så svårt!

Annons:
Odd
5/17/17, 6:46 PM
#1

Min far är också pälsdjursallergiker och var helt emot att jag skulle skaffa en hund, vår relation har aldrig varit särskilt bra tidigare men kan ärligt säga att den har blivit mycket bättre pga hunden. Han tycker om honom och jag mår bättre. För tillfället bor vi hemma hos honom och det är inga problem eftersom vi mest är ute eller inne på eget rum och dammsuger ofta. Min är en schäfer/border collie blandning, så att du skaffar en egen hund blir säkert inga problem eftersom ni bara kommer på besök eller de kommer till dig, så länge ni dammsuger ordentligt och inte låter hunden hoppa/slicka allt för mycket. Men vill du skaffa en större allergivänlig ras med god arbetsvilja skulle jag rekommendera pudel. De är helt underbara hundar och pälsvården är inte alls jobbig, ska du inte hålla på och ställa ut är det bara att klippa och raka efter behov.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Lojs
5/17/17, 7:41 PM
#2

Har du tittat på portugisisk vattenhund? Väldigt käcka hundar med massor av humor, de jag har sett har haft i alla fall samma kapacitet som en genomsnittlig sheltie (jag har sett dem mest på agilitybanan). De har ju päls som inte fäller de med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Daniela1983]
5/17/17, 7:46 PM
#3

Beror på omfattningen av allergin och hur ofta hunden skulle den som är allergisk.  Men jag kan se lösningar, tex att han/hon tar allergimedicin vid behov.  Skaffa dig en hund utefter ditt behov tycker jag.

reverse
5/17/17, 8:32 PM
#4

Har du kollat in pudel? 🙂

 //Lina

FeliciaEl
5/17/17, 10:22 PM
#5

#1 vad skönt att det funkar bra för er! Det ger lite hopp! Ja min faster har alltid haft pudlar, aldrig varit särskilt förtjust i dom och det är nog inte helt "min" ras men har fått upp ögonen mer och mer för dom i takt med att man sett dom på tävlingar. Tycker att storpudlar är väldigt majestätiska på något vis :)

FeliciaEl
5/17/17, 10:23 PM
#6

#2 tack för tips! :)

Annons:
FeliciaEl
5/17/17, 10:24 PM
#7

#3 ja förhoppningsvis finns det lösningar!

FeliciaEl
5/17/17, 10:26 PM
#8

#4 har haft dvärg och toypudel nära i min uppväxt (min fasters) och aldrig varit så förtjust i dom men mina ögon har öppnats mer och mer för rasen i takt med att man kommit in i hundsportsvärlden, tycker bäst om storpudeln av de olika storlekarna :)

[SweetSunday]
5/17/17, 11:28 PM
#9

Har du kollat på allergenius hundschampo? Min pojkvän är lite överkänslig (inte så allvarligt dock) mot päls så jag kommer nog att testa bada valpen med det för att ändå förenkla vardagen för honom :-) Det är visat i studier att schampot tar bort i snitt 85% av all allergen och i vissa fall ända upp till 97% av hundens allergen :)

Om du vill höra om det kan du lyssna på hundpoddens avsnitt om pälsdjursallergi :)

[Nalle-]
5/19/17, 11:10 AM
#10

Mina föräldrar är allergiska, särskilt min pappa, men de tål mina storpudlar helt okej! 🙂 Mycket bättre än fällande raser åtminstone. Jag är också allergisk egentligen men tål mina pudlar utan problem. Dock är det såklart individuellt. 

Jag hade precis samma tankar som dig när jag skaffade min första pudel. Vi hade en blandras i familjen (lhasa apso/shih tu bland annat) men ville ha en mer arbetsvillig och aktiv hund. Idag tränar vi alla möjliga hundsporter och tävlar i främst rallylydnad, och har dessutom hunnit skaffa ännu en då jag är helt såld på rasen.

[AnimeV4]
5/19/17, 12:07 PM
#11

Allergi är så himla individuellt, så välj ut ett par raser som är intressanta för dig och besök kennlar tillsammans med din pappa. Har även hört gott om det som SweetSunday nämner i #9.

Jojaton
5/19/17, 2:54 PM
#12

Är han inte superallergisk (när jag var yngre kunde pappa känna av att jag kramat en kompis som hade katt hemma) så tänker jag att det borde gå att lösa. Försök ha hunden nydushad när ni träffas, städa noga och gränsa av. Hemma hos dina föräldrar måste ju inte vovven vara uppe i möbler och vara med exakt överallt, och kommer de på besök hos er kan man ju låta hunden vara i ett annat rum.

Johanna - Instagram

Vixxen
5/19/17, 3:31 PM
#13

Säger Storpudel!

Annons:
Upp till toppen
Annons: