Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2856 ggr
Hornslandet
5/17/17, 4:13 PM

Träna "hoppa in i bilen" och lite annat - tips?

Tja!

Jag har tidigare haft problem med att valpen plötsligt vägrade gå till bilen. Det tog vi oss igenom. Jag skulle dock helst slippa lyfta honom in i den då han börjar väga en del. Inget jätteproblem, han är lugn och fin i bilen annars när vi kör och kan även lämna honom där medans jag springer in nån minut och handlar mjölk på en mack eller whatever. Så jag upplever inte att han ogillar att vara i bilen, men skulle gärna få det ännu mer positivt så han blir pigg på att skutta in där. Skulle ju underlätta också i miljöer med lite mer störningar om jag kunde få bilen till en ännu tryggare viloplats så att säga.

Nu kanske ni säger, godis! Just nu dock får han bara äta sitt vanliga foder ett tag då han varit dålig i magen i omgångar och jag inte vill ge godis eller ben innan jag ser att magen funkar fint ett tag.. Han gillar fodret, men det är ingen sån där SUPER-motivation som han flyger in i bilen för.

Kan det ändå vara bra att tex utfodra honom i bilen regelbundet, säg ett mål eller två om dagen? Kan det höja "värdet" av hans plats i bagaget?

Kan det hjälpa att ta med nån filt han gillar att ligga på inomhus till bilen? Eller är det kanske smartast att helt enkelt hålla bilen som den är..

Om han fick äta tuggben eller dyl skulle jag nog låta honom tugga i bilen, men då han inte får det nu.. Finns det nått sätt att få honom att pyssla en längre tid med enbart torrfoder? Hmm, får nog titta på att köpa om det finns nån bra "aktiveringsboll" som passar för torrfoder. Men fråga: är detta smart eller kontraproduktivt då jag egentligen vill få bilen att vara enbart en viloplats på sikt?

Även en liten annan relaterad fråga. Vill utöka tiderna han ska kunna vänta i bilen. Just nu har jag hållt mig till typ 2-3-4 minuter som det tar att handla dagligvaror på en mack. Då jag parkerar nära nog så hör jag att han inte börjar skälla, och gör det inte när jag går eller kommer tillbaka. Han brukar sitta och titta ut genom fönstrena.. Är det bara att utöka tiden och se hur han reagerar? Förstås inte längre varje gång, men om man testar och han sätter igång och skälla, antar att man kör kortare igen sen några gånger då innan man testar längre igen? Hur har ni gjort?

Är mest ute efter lite tips som sagt =) 

PS. När han var dålig i magen fick han en del skonkost på burk från vet. Det ÄLSKADE han. Så mycket att jag använde det som träningsgodis också då han ändå åt det en period.. Han hoppade in i bilen självmant för nån skopa av det. Är det ok att använda det som träningsgodis?? :D

Annons:
tk1971
5/17/17, 5:12 PM
#1

Det kommer. Min valp tyckte inte alls om att åka bil. Hon försökte spjärna emot när hon såg att vi närmade oss bilen. Inte så konstigt när hon kräktes i stort sett varje gång vi åkte nånstans. Och inte bara en gång, utan 2, 3, 4 gånger under en åktur. Det var ett elände. Men sen hände nåt plötsligt. Kräkandet slutade. Och valpen började att försöka kravla upp till buren i baksätet, på eget initiativ. Och nu hoppar hon upp där lika glatt som den andra hunden.

Hornslandet
5/18/17, 5:32 PM
#2

#1 Fattar! Men alltså, han har aldrig visat nått problem med att åka bil. Dvs han sitter alltid helt tyst och kollar ut genom rutan, eller ligger ner tyst. Aldrig gnytt eller skällt, och han är en skällig liten rackare om han är missnöjd med nått annars..

Visst, han har kräkts sammanlagt ett par, tre gånger på alla bilfärder sammanlagt. Först när han var liten och jag gav mat för sent inpå, och på en lite längre resa engång. Men jag åker närapå dagligen 1-2 gånger med han i bilen, så det är en väldigt låg andel av alla resor han mått illa…

Det enda han är lite vrång med är själva grejen med att ta de sista stegen fram till bagaget och hoppa in. Nu har jag inte lämnat honom länge själv i bilen, men de 3-4-5 minutrarna det tar att handla kaffe o sånt på macken sitter han kvar tyst och glor genom rutan. Inget just problem med att ligga kvar i luckan med bakom gallret om jag tex sätter mig och fikar bakom bilen.

jenmjao
5/18/17, 6:40 PM
#3

Det är svårt om du inte har gotta eller leksak som är to die for. Elle rom du kör "acceptera skiten din snorvalp" tekniken och fortsätte rlyfta i tills han tillslut ger med sig 😂 Funkar inte för alla hundar, men vissa. Min hane ogillade bil tills för ett tag sen, nu betyder oftast bil något roligt och inte jobbigt (gjorde det inte förut heller men då gilladehan det bara inte). Dock vägrar han (herr 35kg) att hoppa in i bilen ibland när det roliga är över 🙂 Jag bär snällt in han.
Har du bilbur? Min hane gillade INTE att vara ensam i bilen. han hade tillochmed sönder pappas lastgaller osv i bagaget 😇 Vi skaffa bur och lämna bakluckan öppen, gick ifrån och var inom synhåll, sen runt hörnet så dom inte kunde se osv. Utöka tiden långsamt, som ensamhetsträning. Backa om det behövs.

Elsis matte
5/18/17, 7:23 PM
#4

Absolut, kör på skonsam burkmat om det funkar! Kong är ett bra redskap, fyll den med burkmat och stoppa i frysen, sedan har hunden sysselsättning en stund.

Hornslandet
5/19/17, 9:59 AM
#5

#3 Liknande är min :) Det roliga är ju att han hoppar in med världens skutt för rätt motivering (var förut köttfärs, sen "renköttbullar (färskfoder)", sen senast nu vet-skonkost.. :P Det jag har börjat göra nu är att liksom ta honom i selen och "hjälpa" honom hoppa in. På två tre gånger har jag märkt att han börjat sprutta i mer själv med benen då också, ungefär som han inte vill bli "hjälpt långsamt" in i bilen utan då hoppar in mer av sig självt istället.  Jag har liksom insett att jag inte kan hålla på och vänta ut eller truga precis ALLT, som du säger blir vissa saker "detta får du acceptera, vi gör såhär nu oavsett".  Som du bär jag in honom (30kg) annars helt enkelt. Det är ju inte SÅ farligt. Väl inne i bilen är han alltid lugn so far.

Min bil har lastgaller+grindar så jag kan ställa upp. Har tränat mer o mer på att han får sitta kvar korta stunder, 3-4 minuter eller så medans jag handlar snabbt på mackar mm är ingen fara. Spelade in en gång, hörde ett gny men inget mer.. Igår fick han sitta kvar med öppen lucka medans jag väntade på folk vi skulle träna lite med. Satt väl där en kvart ungefär, eller ja, han låg ner och tittade ut bara. Då gick jag runt och slängde lite sopor hit å dit, lite inom synhåll, lite utom ibland. Just detta verkar han inte ha mycket problem med. Men så fort de andra kom med sina hundar så var det förstås skäll skäll skäll. Så är han han ju dock lite oavsett han är i bilen eller ej.. :) Känns som det bara är att utöka tider o lagom mycket störning också.. Om ändå ensamhetsträningen vore såhär..

jenmjao
5/20/17, 5:25 PM
#6

Jag var lite orolig när min hane var yngre och han inte hoppade in i bilen (han började kanske göra det vid 8-10månader) och han typ tvekade eller helt enkelt vägrade.. Jag tänkte och fruktade dåliga leder (hans föräldrar har ED). Nu är han friröntgad och jag kan släppa sånt, Han är bara jävligt "smart" han hoppar jätte gärna in i bilen om vi ska åka och träna eller leka men såfort det är slut så fuck that :) Och du har tur att din är lugn väl i bilen för min herre har lärt sig att såfort han kommit in så kan han faktiskt komma ur igen så han brukar hoppa på eller runt mig.. Håller stenhårt i kopplet och får göra det och kasta in det + godis för att hinna stänga luckan (har ingen egen bil så har ingen chans att träna eller bur/grind).

Haha det är en helt annan sak ;) Det han ska kunna göra är hantera situationen utan störning. Störning tar man senare, mycket senare om man vill lyckas hela vägen. Såg han dig när de andra hundarna kom? Mina är nämnligen knäpptysta om dom inte ser mig :) För att ja assholes.. Ser dom mig dock vrålar dom direkt en hund är i närheten.

Annons:
Hornslandet
5/21/17, 9:35 PM
#7

#6 Känner igen det där. Jag VET ju att han inte är rädd för bilen samt att han med lätthet KAN skutta in i bilen. Han har en jäkla spänst, när han vill.. chockade mig med att hoppa upp på en bra jäkla hög "lastkaj" ute förut som jag gick på sidan av 😃. Och han skuttar ju in i bilen med en JÄKLA fart, med rätt belöning..

Ja, det är la bra att han är lugn där inne iaf (utan störning åtminstone =D).

Ja, jag stog utanför så han såg ju mig då. Men han liksom går upp i varv av att det kommer ett gäng hundar med ägare..som han dessutom mycket väl känner till + det är ju energi över det hela när det är träningsdags! Helt enkelt väldigt tydligt för mig att han VILL UT VILL VA MED. Och det uttrycker sig i skäll skäll skäll..skäll. Han kan ju sitta och skälla även om han sitter ute på marken med mig och de andra hundarna med..även om han minskat där. Så tja..

Sen är det ju detta med ut tex kör ett litet spår..sen tillbaka in i bilen…sen ut igen… han har ju inte lärt sig att bilen är ett sånt ställe att ta "paus" i mellan varven. Så tja. Som sagt..störning och miljö gör ju total skillnad. Om jag tex promenerar runt där bilen står, slänger in honom där och vandrar runt lite, tillbaka osv så går det i allmänhet bra och han är lugn. Men då är det inte ute på hundklubben liksom :) Tränar iaf nu genom att han helatiden får sitta en stund i bilen innan vi kör iväg, när vi kommit fram innan jag tar ur honom osv.. medans jag handlar mjölk..etcetc. Ska komma igång och spåra själv nu med, så då ska jag sätta i rutin att han får vänta i bilen medans jag lägger spåren. Då är jag ju själv ute med honom vid nån skogsdunge så tror det kommer funka fint..och förhoppningsvis få honom att förstå grejen med bilen som paus/vänteställe :)

Upp till toppen
Annons: