Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2589 ggr
Limpizen
5/15/17, 10:33 PM

Berömma med röst eller klicker?

Hejsan! Jag vill börja använda klicker till min 11-veckors Russkiy Toy, men min mamma är mer inne på att använda rösten (och såklart godis tills han vet att "bra" betyder samma sak). Vad är fördelarna/nackdelarna med att använda en klicker istället för rösten? Kan man inte lika gärna göra samma sak med en klickar som man kan med rösten? Alltså istället för ett klick så säger man "bra" (som vi lärt in är något positivt)

Har en till fråga.. Ville börja träna på sitt och använder mig då av en godis som jag håller vid näsan och drar sedan bak den för att han ska sätta ner bakdelen, men istället så ställer han sig på bakbenen och försöker ta godisen. Eller så vänder han på sig och snurrar runt.. Vet inte riktigt hur jag ska göra nu :( Snälla hjälp! Jag har godisen väldigt nära nosen och går långsamt.

Annons:
JoannaLi
5/15/17, 10:40 PM
#1

Nu förstår jag inte riktigt. Det finns vissa som säger att klicket ska vara en belöning i sig, men de allra flesta använder klicket som en belöningssignal, som betyder att "där gjorde du rätt, strax får du godis!" 

Helt enkelt för att det är mer precist än röst eller godisleverans. 

Hur är det du menar? :) 

Jag ser inga nackdelar med att använda både och, man kan variera (gör jag, använder klicker när det är bra, använder "japp!" när klickern inte är med/inte är passande - för samma sak). Sen använder jag "bra", "duktig", "jajamen!" för beröm, inte som belöningssignal, för att förstärka beteendet :) 

Jag skulle helt enkelt vänta ut valpen. Håll helt enkelt kvar godisen ovanför huvudet (han får inte ta den!), i den höjd där huvudet är när hunden sitter, och så vänta ut hunden. Gärna backa in valpen i ett hörn/mot en vägg (om hunden känner sig trygg!!), för att minimera backande och snurrande. Beröm så fort hunden stannar av, stillnar, fokuserar lugnt på godisen, han behöver inte nå hela vägen :) Sen kan man också jobba med shaping! När hunden sätter sig naturligt så kastar du snabbt som attan en godis till den, för att förstärka sättandet. Då blir det kanske lättare med träningen sen, eller så kommer ni så långt att du inte ens behöver handrörelser etc, utan bara kan sätta ett kommando ur shapingen :)

Under tiden ni jobbar på sitt kanske ni kan jobba på annat? T.ex. ligg, stanna, låt bli, kom hit etc, sånt som lär hunden att man kan jobba med dig för godis, och därför blir mer träningsmotiverad och börjar tänka mer "klurigt".

amandatherese
5/15/17, 10:43 PM
#2

Fördel med klicker är att det alltid är samma ljud. Röst så ändrar man tonläge, kanske ger ett långt bra om man är mer nöjd med vad hunden gjort osv :) Med just sitt hade jag provat att ta bort godisen, säga sitt och vänta ut. Sätter sig inte hunden hade jag visat som du gör nu fast utan godis för att så fort rumpan nuddar backen belöna. Aldrig tränat med små kvicka hundar men har fungerat på mina hundar av större modell :)

Drömmis
5/17/17, 5:11 PM
#3

Som ovanstående skrivit så är klickern mer exakt, det är samma ljud varje gång, till skillnad från våra röster. Man kan även bli mer korrekt med klickern, det är enklare att trycka till med tummen på klickern än att säga ett ord (för de flesta). Vill man använda ett ord istället för klickern borde det vara ett ord som alltid låter likadant, har en annan ton än andra ord och är ett ord du inte använder till vardags utan endast när du tränar hunden ex. ordet Topp! Tjo! Etc. Ordet Bra använder jag snarare när jag vill påpeka för hunden att det den gör är rätt och att den ska fortsätta med beteendet, ex. Vid platsliggning eller om vi tränar en lydnadsbana. Vad gäller sitt-träningen så tycker jag #1 hade många bra råd :)

reverse
5/18/17, 12:37 AM
#4

Klicket är bra för att exakt markera det beteende som var rätt och klicket låter hunden veta att den primära förstärkaren (godis eller leksak) är på väg. Den är en sekundär förstärkare. Klickerdosan är inte istället för belöning - efter klick ska hunden ALLTID få belöning, även om man själv råkade klicka fel. Klickerdosan är ett mer precist verktyg än att använda rösten, klicket är tydligt för hunden eftersom det alltid låter likadant, medan din röst kan påverkas av alla möjliga saker.

Gällande sitt. Själv undviker jag för det mesta att "locka" hundar till saker med hjälp av att hålla fram godis. Att följa en godis gör att hunden tänker mindre själv på att testa sig fram till vad som ger en belöning och kan ge en osjälvständig hund som alltid kräver att man visar den innan den börjar göra något själv. Det skapar också ett extra problem med att försöka fasa ut godisen framför näsan när du senare vill ha en hund som kan sätta sig på "sitt" utan att man redan har belöningen framme. Att sätta sig är något hundar gör ofta under en dag, så fånga detta istället. Oavsett om det är med ett berömord eller om du lär hunden vad klick innebär. Snabbt fattar hunden att det där med att sitta verkar vara en bra grej och erbjuder det oftare i hopp om att få belöning. Då kan du börja lägga på valfritt signalord samtidigt som hunden sätter sig och sedan strax innan den sätter sig. Så har du plötsligt ett "sitt". 😃

 //Lina

Upp till toppen
Annons: