Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2022 ggr
amandatherese
2017-05-15 22:28

Hårda spår, slitsamt?

Fick nyligen höra att hårda spår är mycket slitsamt för hunden och att det ej ska göras för ofta genom en kompis som går kurs. Jag själv har aldrig hört annat än att spår är en skonsam träning för hund oavsett sort så blev nyfiken då vi ingen källa har och jag är inge vidare på att googla fram någon vettig källa. Någon här som har koll? Är det så himla mycket mer slitsamt med hårda spår än exempelvis spår i skog/på äng? :)

Annons:
JoannaLi
2017-05-15 22:33
#1

Nä? Jag förstår inte riktigt? Slitsamt för skallen kanske! Hårda spår är ju (i min uppfattning) mycket svårare för hunden, men man märker ju på hunden vad den orkar och inte. Men i det strikta syftet så på samma "ork"/energi kan man ju generellt spåra mer/oftare på äng/skog än på asfalt, helt enkelt eftersom att hunden blir mindre trött. 

Men att det skulle vara slitsamt är för mig en annan sak, så där håller jag nog inte riktigt med…

amandatherese
2017-05-15 22:38
#2

#1 Ja, jag tänkte precis likadant när hon berättade för mig. Men kursledarna menar på att det ska slita på slemhinnorna? Tänker spontant att det inte kan vara värre än en promenad där de får nosa som de vill. Vad henne kolla om de hade källa på vad dem sagt när hon har kurstillfälle på fredag :)

JoannaLi
2017-05-15 22:43
#3

#2 Alltså…. Nä? Jag tycker inte det! Doftmolekyler borde vara lika slitsamma om de än kommer från asfalt än gräs? 

Äsch, fråga gärna och återkom med svaret, jag blir ju lite nyfiken! (särskilt iom att jag spårar hårda spår ganska ofta :D )

amandatherese
2017-05-15 22:48
#4

#3 Självklart återkommer jag! Spårar själv en del (även om vi inte kör hårda så ofta) så vart väldigt nyfiken :D

hemul
2017-05-16 05:11
#5

Vilken mijö brukar man hålla till i om man kör hårda spår? Tänkte om det kan ha att göra med alla partiklar som slits upp av bilar, är kanske inte så bra att dra i sig. Nu fattar jag att man inte spårar på trafikerade vägar, men parkeringsplatser och liknande kanske?

amandatherese
2017-05-16 07:08
#6

#5 Kan vara parkeringsplatser, grusvägar, gångbanor etc. :)

Annons:
[Forest]
2017-05-16 09:16
#7

aldrig heller hört talas om detta innan, men kan det ha med o göra att spåret inte sjunker ner i marken?  🤔 Be din kompis fråga mer om detta nästa kurstillfälle ;)

amandatherese
2017-05-16 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hon skrev visst direkt igår och frågade, bifogar fråga samt svar. Jag är skeptisk, köper det inte riktigt :)

JoannaLi
2017-05-16 13:46
#9

#8 Nää, det där tror jag inte riktigt på! Kan man inte förklara bättre än så, så känns det som att, nja… Sen säger jag inte att det inte är sant, det kanske är så! Men jag vill ha bättre förklaring+källor i så fall. :)

amandatherese
2017-05-16 13:48
#10

#9 Precis :)

Hiro
2017-05-16 14:24
#11

De kanske tänker på typ om asfalten avger någon typ av vass lukt? Typ när den är nylagd eller supervarm dag? o.O jag tror inte det ska vara skadligt men det kanske är vad personen syftar på

hemul
2017-05-16 14:32
#12

Lite luddigt svar, men hon kanske menar det jag gissade på, partiklarna?

Lona
2017-05-16 14:55
#13

Fråga gärna i någon FB-grupp som Träna Hund! eller liknande (och rapportera sen ;-) ) Visst, det kanske ofta är "torrare" partiklar på asfalt, grus mm än i skogen men jag har heller aldrig hört att det skulle "slita" mer. Däremot kan man väl tänka sig att en svårmotiverad hund utan mycket driv tycker att det är trist, men det är ju en helt annan sak…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
hemul
2017-05-16 15:05
#14

Jag tänkte fr.a. på de här mycket små partiklarna som bildäcken sliter upp. Nanopartilar, ni vet. De verkar väldigt otrevliga både för luftvägarna och restan av kroppen.

Em_
2017-05-16 15:29
#15

Jag kan tänka mig att det är jobbigare för slemhinnorna om det är torrt och dammigt.  Och att naturmiljöer generellt är fuktigare och därmed binder dammpartiklar bättre än betong och asfalt.  Med mindre damm och mer fukt blir det snällare för nosen. Men även skogen kan ju bli riktigt torr. För att inte tala om sandstränder 😃Undrar om de räknas som hårda eller mjuka 🤔


amandatherese
2017-05-16 15:53
#16

#13 Tyvärr inte medlem i någon liknande FB-grupp, hehe. Därför jag slängde ut frågan här ;)

#14 #15 Kan mycket väl vara så personen menar. Men svaret tycker jag var väldigt luddigt, ska kolla om min vän vill/orkar fråga med på fredag så hon kan få ett bättre svar muntligt istället :D

Ambrose
2017-05-16 16:49
#17

Det finns vissa hundar som spårar så extremt djupt att de "skaver sönder" nosen om de spårar på asfalt för ofta. Har en sådan hund i min vänskapskrets.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: