Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1194 ggr
KatarinaSt
5/15/17, 2:15 PM

Plockat 3 fästingar på 1 dygn!

Jag avskyr de små äckel-krypen - fattar inte varför de ska ha nån rätt att existera öht. 😡

Trots att jag borstar av hunden efter varje (!) promenad så har jag hittat en som hunnit sätta sig samt två som krypt omkring i pälsen inom ett och samma dygn. 

Vill inte använda giftiga medel men finns det nåt giftfritt alternativ som fungerar?! Funkar rosmarin, vitlök, tjära och andra "hus-kurer" egentligen? 

Nån som testat om de hjälper mot stockholms-fästingar?

Annons:
Shailina
5/15/17, 2:41 PM
#1

Vet inte om dessa hjälper, men hittade iaf denna sidan.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Fisherling
5/15/17, 3:15 PM
#2

Konstigt, jag bor i Stockholm, hunden är ute massvis, inga fästingsmedel. Jag har plockat tre fästingar hittills i år.

Själv har jag bara haft en fästing i hela mitt liv :P Jag kanske stöter bort dem 😂

hemul
5/15/17, 5:11 PM
#3

DÖD ÅT KRÄKEN! 💣<-- Dedikerad fästingbomb

Lona
5/15/17, 5:44 PM
#4

Jag har hittills inte hittat något alternativt medel som funkat, här är det numera gift som gäller ;-) . Observera att ALL lök, inklusive vitlök, är giftigt för hundar! Det som EVENTUELLT hjälper i vitlöken (och i t ex Fixodida) är att de innehåller B-vitamin. Det kan man få tag på bra mycket billigare i en hästaffär, Emin har prisvärda produkter. Har aldrig funkat på någon av mina hundar dock. Jag vet inte riktigt vad som attraherar fästingar hos vissa hundar och människor? En del av mina hundar har varit riktiga fästingmagneter medan andra knappt fått någon fästing alls, trots att de rört sig i samma områden. Själv hade jag ett flertal fästingar varenda säsong ända tills jag skaffade hund - min syster hade det aldrig. Däremot fick hon massa myggbett men inte jag…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

KatarinaSt
5/15/17, 7:27 PM
#5

Verkar haft oturen att hitta en hund som fästingar älskar. Sen hjälper det väl inte att jycken gärna dyker in under buskar och snår 🤪

Uppfödaren tipsade om att tillsätta vitlökspulver i maten mot fästingar, men sen har jag hört att det är giftigt som #4 Lonaa säger. Eftersom uppfödaren ger sina hundar vitlökspulver så kanske det inte är så himla farligt i mindre mängder men om hunden skulle bli dålig så skulle jag aldrig förlåta mig själv, så det får bli nån annan huskur då.

Ska testa att koka ihop den där rosmarin/timjan/vitlöks duschen och så får vi se.

Hornslandet
5/16/17, 9:16 AM
#6

Skulle aldrig hålla på med vitlök i nån form till hund.

Min valp har fått en fästing som precis satt sig, annars ingen (so far). 

Det är ju en jäkla skillnad ibland på var man rör sig å! Själv HATAR jag de små krypen, och har alltid sett till att inte röra mig i höga gräs osv utan täckande byxor. Aldrig haft en fästing själv. Men jag var alltid uppe i fjällen om somrarna som liten iofs,

Annons:
[Forest]
5/16/17, 9:28 AM
#7

Jag skulle inte heller ge vitlök till hundarna. Jag har hört bra om bärnstenshalsband till hund, så kan tipsa ta en titt på sådant halsband. Jag körde ett tag med våtservetter till händer i citron och smekte av hundarna lite lätt innan promenad och tyckte det hjälpte lite mot bett från mygg o fästingar. Säljs på ÖoB 2 för 10kr :)Själva så har jag plockat fästingar på ena hunden, dom andra har inte haft någon fästing. Dom är alltid ute samtidigt men tror att vissa gillar fästingar mer där med drar sig till våran Donna :S Jag klarar mig bättre mot fästingar än min man han får alltid någon på sig 😐 Här gillar mygg o knott mig o det är inte heller så kul. 😕

hemul
5/16/17, 2:46 PM
#8

#6 Täckande byxor kanske gör att man får lite färre fästingar, kanske inte.  Det är ivf ingen garanti. De tar sig in överallt. Har fått på låret ovanför knät i tajta jeans med livrem nedstoppade i  gummistövlarna. Precis nedanför nacken med skjortan knäppt ända upp, halsduk och jacka med ståkrage.

Kan dra en parallell till pälsängrar som vi tidigare hade problem med i huset. Jag hade glömt en låda med tomma, rendiskade glasburkar (konservburkar) med påskruvade lock uppe på vinden, stod där i många år. När jag hittade dem låg det skal från döda pälsängrar i burkarna.

Småkryp kommer in överallt!😡

Belzebubble
5/17/17, 1:02 AM
#9

Min uppfödare rekommenderar bland annat B-vitamin, tydligen finns det även i flytande form.

[Daniela1983]
5/17/17, 6:13 PM
#10

Vissa rekommenderar ett bärnstenshalsband(heter det så), funderar på att köpa ett i år.

Hornslandet
5/19/17, 11:29 AM
#11

#8 Garanti är det aldrig, men täckande byxor hjälper självklart väldigt mycket. Visst kan fästingar ändå hoppa på byxorna och sen kravla runt, men de är piggare på bar hud.

Eller så hatar fästingar mig? Jag har som sagt aldrig haft en fästing. Men jag rör mig iofs inte i högt gräs osv om jag inte absolut måste. Däremot har jag ju varit mycket i skogen i mitt liv..

En annan sak som hjälper är att duscha ordentligt om man varit ute på "utsatta" områden. Ofta(st) sätter sig inte fästingarna direkt utan de kravlar gärna runt upp till flera timmar på en.. Duschar man av sig direkt när man kommit in så minskar man risken att nån kravlande rackare skall hinna sätta sig.

KatarinaSt
5/19/17, 11:47 AM
#12

Jag är faktiskt inte så hemskt orolig för egen del - använder täckande byxor och gör fästing koll på mig själv eftersom jag blir så äcklad av dem.

Hunden är lite knepigare med all päls, men nu har jag använt rosmarin/vitlök/äppelcider vinäger dusch varje dag och peppar, peppar… Inga fästingar än. Dessutom luktar hunden mindre hund vilket är bra då jag har med honom till jobbet ibland.

Skulle vara skönt om det fungerar så jag slipper giftigare prylar.

Mygohr
5/19/17, 11:57 AM
#13

Jag har nog testat de flesta huskurer och giftfria alternativ. Ingen har fungerat speciellt bra och efter att ha förlorat en hund i TBE och en annan har kronisk ledsmärta efter borelia så är det Ex-spot eller Bravecto som gäller!

Annons:
hemul
5/19/17, 12:25 PM
#14

#11 Men hur vet du det om du aldrig haft en fästing? 😛

Hornslandet
5/19/17, 12:45 PM
#15

#14 Kan ju inte säga nått av detta 100% säkert, men inte hade jag varit mer säker eller vetat mer om jag hade haft ett par fästingar? :P

hemul
5/19/17, 3:33 PM
#16

Öh… ja. Fast jag antar att frågan inte var allvarligt menad.

Zepp
5/19/17, 9:21 PM
#17

Eh, jag har alldrig hittat en endaste fästing på mig själv, men haft två konstaterade Borreliainfektioner!

Och det är jag glad för, det kunde ha varit TBE i stället!🤪

Menna jag är en kattman, och de låg alltid i min säng.

Katter får inte borrelia.. men hundar får.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hornslandet
5/19/17, 9:59 PM
#18

#17 Både katter och hundar får borrelia..båda av dem får dock oftast inga symptom av det. (Katter ännu mer sällan än hundar, tydligen)

Zepp
5/20/17, 11:55 AM
#19

Mm.. du kanske har rätt, men vad jag läst så är katter immuna mot Borrelia?

Fast ioförsej det finns säkert katter där immunförsvaret inte är lika bra?

Om man säger som så och skall vara petimeter, så är det väl mer som så att katter har lättare att hantera en borreliainfektion, för infekterade blir de hur som helst?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: