Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1371 ggr
Cochon
2017-05-14 14:27

Laga grundläggande kommandon, hur?

Hej!

Har anat detta ett tag, men undersökte det ordentligt för några dagar sedan. Ville öva "fot" med våra två grandisar. Den ena kan inte det helt med kommando än, men den andra tjejen förstår vad "fot" betyder och kommer och ställer sig på min vänstra sida och trycker sig mot mig. För att göra det lite klurigare kunde jag ibland säga "sitt" eller "ligg". SUCK! Hon verkar inte alls förstå skillnaden mellan dessa två kommandon.. Provade sedan dessa två kommandon på den andra damen och där var det än värre. Hon la sig ner och spelade död för det hade vi testat innan vi lärde oss fot! 🤦‍♂️

Om jag tänker efter lite så är det inte så svårt att lista ut varför det har blivit så. Både jag och sambon använder enbart dessa kommandon när vi vill att de ska vara passiva och blir nöjda bara de slutar virra runt över allt. 

Min fråga är då: hur lagar man detta?
Jag använder mig av klicker när jag tränar vovvarna och är mycket intresserad utav träningsformen. Har inte haft hundar innan och dessa två damerna har blivit mina två försökskaniner för att lära mig mer om klickerträning. Så jag är nybörjare inom området. Hur som helst tänker jag att de båda kan ju rörelserna för varje kommando, men ska man ändå shapea fram det och SEN sätta kommando på det för att laga detta? Eller ska man säga "sitt" och vänta tills hunden listar ut att den ska sätta sig och sen klicka + belöna?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
JoannaLi
2017-05-14 14:48
#1

Jag har en som gärna vill byta plats på sitt/ligg beroende på känsla/motivation. Ibland är han trött, och då är motivationen högre att ligga ner och vila lite än att lyda kommandon, ibland är han pigg och vill ha koll på annat, och då är motivationen högre att sitta upp än att lyda. 

Det jag jobbar med är att sänka kraven och höja motivationen. 

Så ett tag hade jag helt sänkt kraven, dvs bokstavligen visat för hunden vad som ska göras (t.ex. hålla en godis över huvudet för sitt, och dra en godis mot golvet för ligg) och så maxat belöningsfrekvensen. Halvlägger sig hunden bara, men hukar fortfarande? Belöna! Ser du att hunden tänker på att lägga sig, även om den inte gör det? Belöna! Etc. Sen får man ju såklart öka kraven igen, när man ser att motivationen är hög igen. 

Och, "slaska" inte kommandon! Det är superjobbigt med slaskiga kommandon… Slaska är när man bara kastar ur sig något, utan att faktiskt följa igenom eller bry sig riktigt om vad som händer. T.ex. så slaskar jag Arraks namn. Var och vartannat ord är hans namn, och det betyder inget. 

För hans extramatte slaskar hon t.ex. "stanna". Det betyder bara att följ inte med mig, men hitta på vad du vill. För mig betyder "stanna" frys och våga inte ens andas för häftigt än mindre vrida på huvudet. Det blir lite krockar!

Sätt er ner och fundera. Slaskkommandon är trevliga och bra att ha, bland annat har jag "vänta" som substitut för extramattes "stanna", för man behöver inte alltid 100% precision och korrekt utförda kommandon. Ibland behöver man bara ett "försvinn"/"gå och lägg dig"/"hitta på något annat"/"följ inte med mig"-kommando. 

Men välj då vilka kommandon som är okej att slaska, och vilka ord som ska vara precision och lydnad. Hitta på separata ord! Bland annat har jag "ligg" i vardagen/slask men "plats" i t.ex. lydnaden. Osv.

Elsis matte
2017-05-14 16:29
#2

Mitt förslag: låt de nuvarande orden förbli slaskkommandon, sedan lär du in två helt nya där ni är noga med vad som gäller. Mycket lättare än att ändra betydelsen i efterhand!

Cochon
2017-05-23 07:50
#3

Tack så mycket för svar, har inte tänkt på det innan så nu ska det läras in nya kommandon som icke ska slaskas. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: