Annons:
Etikettquiz-kluringar-test
Läst 2135 ggr
tk1971
2017-05-07 18:19

Låter du hundens mat stå framme?

Denna fråga är till er som ger torrfoder (eftersom det inte blir dåligt i rumstemp som färskfoder).

Låter du hundens foder stå framme om den inte äter upp direkt / äter upp allt?

Varför/varför inte?

Annons:
Fisherling
2017-05-07 18:21
#1

När Tinja inte åt upp sin mat som valp, fick Benji äta upp den. Snart åt hon med god aptit 😂

[AnimeV4]
2017-05-07 18:22
#2

Jag ger min valp 5 minuter att äta för att han inte ska fjanta runt med annat och så att han lär sig att äta upp även utan konkurrensen med sina syskon. Åt dåligt i början och pep på mig istället trots att jag var inom synhåll, men nu äter han numera upp om han är tillräckligt hungrig :)

Scorpio97
2017-05-07 18:26
#3

Nej, för då äter katterna upp det (av någon anledning vill katterna helst ha hundmat och hunden vill ha kattmat - varför kan dom inte bara gilla sin egen mat?). Brukar dock inte vara något problem, för hon äter i princip alltid upp direkt. Förmodligen för att hon vet att maten försvinner annars. Dom gångerna hon lämnar så erbjuds hon maten igen efter en stund (eller när hon säger till), eller så får hon det vid nästa måltid.


//Jessie

Lia
2017-05-07 18:34
#4

Vår hund får maten på morgonen och kan äta när hon vill under dagen. Men hon har ingen konkurrens heller.

Lojs
2017-05-07 18:35
#5

Det var evigheter sedan jag hade en hund som inte käkade upp direkt. Men jag skulle nog plocka undan maten som den går ifrån. Mest för att jag vill att maten ska ha mer av ett värde, äter man inte upp direkt så försvinner den, för att minska risken för att hunden blir en matvägrare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Jetaime
2017-05-07 18:36
#6

Jag ger inte torrfoder längre, men jag gjorde tidigare och åt inte min fröken när jag satte fram maten fick hon bara en chans, gick hon där ifrån tog jag undan den igen. Hon lärde sig ganska snabbt att det inte blev någon mat om man inte åt direkt ;) nu skulle hon aldrig få för sig att lämna utan att käka upp!

Annons:
Ambrose
2017-05-07 18:47
#7

Min hund har aldrig någonsin inte ätit upp sin mat…
Den gången hon inte gör det så är något fel xD

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Springerpoo]
2017-05-07 19:07
#8

Eftersom vi äger 3 hundar skulle det aldrig funka att lämna mat framme. 2 av de är matvrak och de behöver inte äta mer än vad de redan får. Sen hade det kunnat bli bråk.

apportbocken
2017-05-07 19:11
#9

Ja, vi låter det stå kvar. Vet inte varför faktiskt, det känns inte som att det i vårt fall finns någon anledning att ställa undan maten.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lona
2017-05-07 23:53
#10

Det händer helt enkelt inte med mina hundar, OM de någon gång inte skulle vilja äta så är det mer eller mindre ilfart till Blå Stjärnan ;-). Även om de inte åt upp sin mat i normala fall så hade jag sannolikt tagit bort den ändå. Tycker att få hundar verkar kunna reglera ett lagom matintag själva; antingen äter de alldeles för mycket och blir feta eller, om de är petiga med maten, så blir de aldrig så hungriga att de verkligen äter en ordentlig portion, de går bara och småplockar. Min kanin käkade glatt upp hundmaten, hon körde bort hunden och vräkte i sig själv :-O . Jag undrade varför min hund såg så olycklig ut när jag hittade Mamma Kanin mumsandes vid hundmatskålen…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

AktivaSiri
2017-05-08 07:07
#11

Då vi har tre hundar så går det inte lämna mat till en av dem framme. För då kommer de andra och äter upp det :p

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Lord Vulcan
2017-05-08 17:08
#12

Har två hundar som är lärda att inte ta varandras mat. Så inga problem att lämna skålarna framme även om någon av dom inte äter upp.

tk1971
2017-05-08 18:28
#13

#12: Intressant. Vi har två hundar och den ena vill gärna ta den andres mat.

Hur lärde ni in - rent praktiskt - att de bara får äta ur sin egen skål?

Annons:
Magrat
2017-05-08 20:33
#14

Har två hundar, en med jätteaptit och en kinkig som tusan. Inte en chans att man kan lämna Teslas (Borzoi) mat framme för då skulle Jorun (iggy) sätta i sig allt - och det kan inte vara nyttigt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Shireelin
2017-05-09 00:10
#15

Vi har två hundar själv och min bror har två som kommer på besök rätt ofta. Varav en av dom är en labbe som var väldigt hetsig gällande mat när hon kom, krävdes lite invänjning men nu går det bra! Vi har fri tillgång så maten står alltid framme och det är inga konstigheter, ingen hets eller konkurrerande eller matvägran etc trots 4 hundar under samma tak :)

nadilda
2017-05-09 07:31
#16

Oftast lämnar vi inte maten framme. Vi har två hundar och speciellt i perioder är de helt hopplösa på att sno varandras mat.

Wellcraft
2017-05-09 11:08
#17

Ja border colliens mat i början stod framme, då han var ganska stressad och inte hade tid att äta "längre" stunder, han blev lugnare när han kunde ta en tugga då och då. Annars åt han knappt. 
Min andra hund ville gärna äta upp Harleys mat när den stod framme, men inte en chans att han skulle röra den.
Vi lämnade dem ensamma osv men Harleys mat framme och Elviz vet att det är totalt förbjudet att äta av något alls (oasett om det är Harleys mat, en tappad köttbulle, en skål med chips osv) utan att han fått varsågod.
Harley har också lärt sig det nu, nyttig träning.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

russin
2017-05-09 11:30
#18

Nope - för då äter dom andra hundarna upp maten 😉

Mysisa
2017-05-11 00:22
#19

Går inte att lämna maten då äter nån annan upp det som lämnas. Ger dessutom färskfoder/BARF så det blir ofräscht snabbt.
Händer i princip aldrig att någon inte äter upp

minavitas.wix.com/kennel

[Nalle-]
2017-05-11 14:36
#20

Ja, min ena hund har fri tillgång till sin mat under natten. Den andra äter alltid upp sin mat på en gång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: