Annons:
Etikettagility
Läst 1443 ggr
Ella Fischer
2017-05-06 20:10

Okoncentrerad i agility

Hej

Jag heter då Ella, och hade min första tävling med familjens hund Chico, i agility.

Då jag bara kört 3 lektioner + 2 träningar med några kompisar, och klubbens KM var idag tänkte jag det skulle vara roligt att pröva, bara för att ha lite kul och så.

Hunden har redan kört agility fört, när han var ca 2 år (han är nu 8), och när vi byggde banan såg jag att det var bara hinder med som vi tränat på (hopp, långhopp, tunnel, och gången), så tänkte jag att det kanske skulle gå rätt så bra, även om sista träningen inte gick särskilt bra 🤔.

Meeen såklart, 2/3 av banan kunde vi inte göra då Chico var huuur okoncentrerad som helst 😕

Aja, de första 6 hindren gick super, och nu vet jag vad vi måste träna på tills vi börjar tävla i sommar (typ).

Jag måste alltså få Chico att vara mer koncentrerad i agilityn (han är dock suuper på kurserna 😂), och nu undrar jag om någon har ett bra tips på hur man får sin hund mer fokuserad på tävlingsbanan. Såååå, finns det? ;)

Med vänlig hälsning

// Ella

Annons:
Elsis matte
2017-05-06 20:20
#1

För det första, träna mer! Ju säkrare hunden är på uppgiften desto lättare för den att hålla koncentrationen. Räkna med regelbunden träning i några månader innan hunden är redo. Träna korta, fartfyllda pass med bra belöningar för att bygga upp motivationen för agility. Det andra du kan göra är att åka på tävling med honom utan att vara anmäld, bara för att vänja honom vid miljön. Det är så mycket på tävling som innebär större svårighet än egenträning och kurs - nya hundar, publik, funktionärer och din nervositet.

Lojs
2017-05-06 23:46
#2

Helt normalt att hunden inte klarar av situationen med så lite träning i kroppen. 

Han kanske inte heller kört så många kombinationer med såpass många hinder, de behöver träna upp sin fokuseringsförmåga för att klara det. 

Jag hade tagit det lugnt med att tänka så mycket på tävling än så länge, det viktigaste nu är att bygga upp glädje, fart och hindersug så han får en bra grund. Tänk på att det är viktigt att köra korta pass och sluta träna innan han börjar bli trött i huvudet, det är lätt att träna lite för länge och dra ner hundens fart och motivation.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

panini
2017-05-07 00:14
#3

Det gäller att träna, träna, träna! Det går inte bara att kasta in hunden i ett främmande sammanhang och förvänta sig att den ska prestera. Försök att träna med mycket störning från människor, hundar, godis och leksaker som ligger utspritt runt plan och att framförallt göra dig själv rolig för hunden att följa, höj ditt eget värde. Du har kanske möjlighet att träna på olika klubbar så ni kommer ut i fler miljöer? Träna olika kombinationer, långa som korta. Jag har tränat agility ett ganska bra tag med en av mina hundar och det kan fortfarande hända att han sticker från banan på vissa tävlingar, det finns inget att göra åt det när man väl är ute på planen.

Upp till toppen
Annons: