Annons:
Etikettraser
Läst 1848 ggr
CayKantos
4/21/17, 7:12 AM

Berger des Pyrénées à face rase

Någon med erfarenhet av rasen? Är egentligen en ren nyfikenhets fråga eftersom det är en ras som länge har intresserad mig. En familjemedlem har berger des pyrénées à poil long, är den annorlunda från poil long? Hurså? Berätta allt c: vad den är suverän på vad den kanske inte är lika bra på. Hur mentaliteten, hälsan, will-to-please mm. Ösa på. Och ja jag har läst på rasklubben och SKK samt DKK men kan ni andra sidor än dom får ni gärna länka. Är dock allra mest ute efter personliga erfarenheter :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Turast
4/21/17, 7:48 AM
#1

Kände en Face Rase förr. Från att han var 8 veckor tills han var 2,5 år. Tyvärr blev han illa behandlad av sin ägare och var därför inteså rolig. Hade mycket rädslor som gjorde att han tyvärr högg ett flertal människor, bland annat hundinstruktörer. Han var väldigt "hanhundig" med mycket hormoner. Men, jag har ju inte en rättvis uppfattning om hunden då han var dåligt behandlad. Nu är han dock omplacerad och jag hoppas att han mår bättre..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fisherling
4/21/17, 7:56 AM
#2

Jag känner en face rase väldigt nära, har träffat en handfull av samma hundar ett antal gånger.

De är urhäftiga, käcka, lite smågalna hundar som man behöver vara lite smågalen själv för att verkligen uppskatta. De är extremt känsliga och kan bli helt förnärmade om du råkar trampa på dem, och är misstänksamma mot främlingar. Och då menar jag inte reserverade, utan verkligen misstänksamma. De är kvicka som få, totala jaktidioter alla jag träffat, och kräver att man verkligen vet vad man ger sig in på. 

Det finns extremt få i Sverige, men hälsan är väl.. Bra? Det finns ju dock inte så många uppfödare att välja på, jag tror det hör till ovanligheterna att det görs tester utanför HD.
Det är mer det mentala där de är knepiga. Skarpa med många egna åsikter. 

Kan ju säga att min vän som har en face rase sällan går hem från en träning utan blodvite och blåmärken, för hunden både skäller som en galning och nafsar av ren träningsiver. 

Helt underbar hund, till rätt person. Personligen skulle jag nog inte vilja ha en.

CayKantos
4/21/17, 8:59 AM
#3

Ok tack för åsikterna! Det är ju just för att den är så ovanlig att den är så himla intressant 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

HerrMoro
4/21/17, 2:02 PM
#4

Jag har en face rase på sex år . Fotar även till ett galleri så har träffat många individer av både pl och fr. Har också suttit i både styrelse och avelskommitté.

Jag tycker det är en väldigt rolig ras, men också väldigt speciell. Tyvärr är aveln bedrövlig, iaf om önskan är en arbetshund. Det finns inga som helst garantier att få, det är verkligen som att köpa grisen i säcken. Den lider även av 'för söt för sitt eget bästa', de gånger jag fått mejl från folk som vill ha en merletik under 43cm… Det avlas mycket på utseende, tyvärr.

Den framställs som en väldigt frisk ras, men ungefär en tredjedel är HD-belastade enligt en rapport styrelsen gjorde för ett antal år sedan. Samma styrelse beslutade även att plocka bort bergern  hos SKK 's hälsoprogram för HD (det här var innan min tid). Många uppfödare har gått över till fransk avläsning, som är mycket snällare. En hund med D här är en B i Frankrike. Jag tror allt det här talar för hur det ser ut i rasen  Mycket sopas under mattan, och inte bara höftproblem. Men det mesta går att härleda till specifika linjer, är man noga går det att undvika mycket.

Mentalt är det inte alls en homogen ras, i en kull kan du få hela spektrat. Det skiljer inget mellan fr och pl, mer än pälsen och konstruktionen. Då är det större skillnader mellan linjer och individer. Tyvärr är det samma sak här som med hälsan, det avlas på vad som helst och mycket döljs. Så länge det är rätt färg går det att sälja dessutom. Hundar som bits, är livrädda för människor och med femmor på skott hittas både en och två gånger i aveln.

Men jag ska även tillägga att det är inte en lätt ras att avla, antalet individer är så fruktansvärt få. Det måste importeras hela tiden, men även importer är släkt med de som redan finns här. Det är inte bara här i Sverige alla känner alla, utan i hela världen.

Med det sagt; det är en fantastisk ras om man lyckas få en bra individ. För de finns också, det finns många bra bergers. De är bara inte så enkla att hitta. Men de är underbart galna, alltid på och älskar att göra saker (även om det finns soffpotatisar också). Väldigt träningsvilliga med mycket will-to-please, lite svårt att hålla ihop ibland dock eftersom de är reaktiva och impulsiva och alltid vill hålla koll på omgivningen. Många kan ha svårt med nya miljöer. De är väldigt verbala och skäller för allt och ingenting.
Jämfört med belgare (som jag också har) är de inte lika pålitliga. Säger du A till en belgare gör den A. Säger du A till en berger kan du få A, men du kan lika göra få B, eller XYC. Men allt görs med största entusiasm, kvickt och med en glatt flärpande tunga.
De har ofta stor integritet, gillar inte när folk tränger sig på. Om någon gör något hunden inte gillar kommer det kommas ihåg. Syns väldigt tydligt på filmen från min hunds MH, hon vägrade gå i närheten av testpersonen efter att denna trängt sig på. Ju mer det lockas desto mer misstänksam blir hon dessutom.

Min sida - https://aethlingskennel.wordpress.com/

CayKantos
4/21/17, 4:25 PM
#5

Wow tack så mycket #3 väldigt intressant 😃 santar att som är super fina, tyvärr…. men vi får hoppas det bliver bättre i framtiden hela avelsarbetet! Väldig intressant ras får jag säga. Inte alls aktuellt i när framtid att skaffa men man vet aldrig längre fram c:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lon@
4/21/17, 4:30 PM
#6

#4, Bra och nyanserad info!
Man vinner verkligen inget på att skönmåla "sin" ras, i synnerhet inte när det är en som kan vara lite knepig på endera sättet (dit räknar jag även belgarna🤪😃).

Jag har träffat en handfull bergers och följt en del på nätet och tja, jag är väl inte så imponerad när det gäller mentaliteten.
Det är väl en sak om hunden inte riktigt funkar att jobba med, men när de har massa rädslor och dessutom så snabba reaktioner så blir det verkligen inget bra.
De flesta av mina bekanta som antingen haft eller seriöst har funderat på berger (till agility och bruks) har bytt till en annan ras senare, eller kommer att göra det.

Det finns säkert linjer som är mer stabila men om man är ny i rasen kan det vara oerhört svårt att hitta rätt - och ändå något av ett lotteri.
Det kan bli så väldigt fel med den här typen av hund, marginalerna är så oerhört små och de är inte särskilt förlåtande när det gäller förarmissar, vare sig det gäller i vardagen eller i ren träning.

Jag tror däremot att en BRA berger i händerna på rätt person (någon med fingertoppskänsla och som inte köper hunden för att den är "vacker" eller har "rätt färg") kan bli en suverän och väldigt rolig hund som dessutom kan ta sig långt i tex agility (som väl är rasens främsta gren?).

Ska jag jämföra med raser åt lite samma håll och som bekanta valt i stället så är det t ex belgare, kelpie och aussie. Fördelen där är att det finns rätt mycket mer att välja på (även om det definitivt finns mentala stolpskott bland ffa belgare och aussie) och att det är bruksraser - föräldrarna måste ha gjort MH och hos seriösa uppfödare brukar hela kullarna gjort MH, eventuellt även MT.
Det finns ofta även bruksmeriter eller att hundarna har jobbat på annat sätt.

Övriga raser är bland annat schappe och sheltie, även om schappen är en relativt ny ras och ökat snabbt i popularitet så har de inte exploderat på samma sätt som aussie och jag upplever dem som mer stabila mentalt, fast kanske med lite mindre driv. Å andra sidan, om man inte är superduktig som förare så kan det vara lättare med en snäppet mindre varvad hund😉.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
HerrMoro
4/24/17, 3:30 AM
#7

#6 Det är inte helt säkert om min nästa hund blir en berger också, lutar lite åt malle faktiskt. Tanken var att spara en valp efter min egen tik, men det blev inga valpar där. Det jag har lite svårt för med de klassiska bruksraser är att de känns lite släta/tråkiga och förutsägbara jämfört med bergern. Men det är onekligen trevligare med en uppfödare som anser det en självklarhet med skottfasthet, snarare än en bonus…

Tyvärr finns det en stark misstro till MH (och BPH) hos vissa inom bergervärlden, det anses att testet inte lämpar sig till bergers eftersom det är framtaget för brukshundar. Det skylls även på testledare som inte kan läsa av bergers korrekt. Enligt dessa personer är det även viktigt att värna om rasens ursprung, men konstigt nog ses inte dessa i spetsen för vallningsverksamheten…

Att bruksraserna hålls och regleras på det sätt det görs här i Sverige är ju väldigt unikt, vilket jag önskar fanns mer av inom berger. Att det fanns en minsta gemensamma nämnare. Det blir dessutom att arbeta i dubbel motvind när många utomlands (särskilt Frankrike) är ovilliga till att ens röntga höfterna. Det är ett väldigt tufft läge för uppfödare; dels har du ett ansvar gentemot rasen att bredda genbasen (genom att använda material utomlands), dels har du ett ansvar gentemot valpköpare.

Just schappe har en träningskompis till mig, två stycken. När det skulle skaffas ny hund där fanns berger lite halvt med på listan, om än långt ner. Men det önskades något mildare. Verkar vara väldigt käcka, sportiga, allroundhundar som inte är lika extrema som bergers. Har fått uppfattningen att många tycker bergers är häftiga att titta på, men skulle aldrig vilja ha en själva.

Orkar man läsa på engelska finns det lite matnyttigt på dessa länkar:
https://extremebraveheart.jimdo.com/english/about-pyrsheps/why-not-to-get-a-pyrshep/
http://www.dogforums.com/general-dog-forum/331425-pyrenean-shepherd.html

Lona
4/24/17, 5:41 PM
#8

#7, Känner igen det där med aversionen mot ffa MH, hoppas att fler rasklubbar kan ta till sig BPH! Tråkigt att så få förstår vitsen med att göra någon form av mentalitetsbedömning och att använda resultatet som ett avelsverktyg :-( . INGEN ras vill väl t ex ha stora rädslor och avsteg från avreaktioner? Jag förstår hur du resonerar med "tråkigheten" om du byter ras, själv tycker jag ju att våra labbar är lite slätstrukna även om det är ganska behagligt att ha hundar som automatiskt funkar i de flesta lägen ;-) . Tror iofs inte att man tycker att en belgare är tråkig heller, du får väl se upp för light-mallar :-D Såg att er berger kommer från Åsa, hon måste tillhöra de som var först att föda upp i Sverige? Kul att hon fortfarande håller på, jag har totalt tappat kontakten med agilityvärlden. Och så lite nyfiken…var kommer din mammas terv ifrån? (Jag har säkert frågat förr ;-S )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: