Annons:
Etikettövrigt
Läst 1530 ggr
Alva0422
4/19/17, 2:21 PM

Kattlucka och liten hund...

Vi har 2 katter och kommer ta hem en liten valp i sommar. Hemma i vårat vardagsrum har vi en kattlucka som går ut till altanen osv. Så våra katter kan gå fritt ute och komma in sen. Problemet är då att när hunden blir äldre sent i höst så vi kan börja lämna den ensam hemma någon gång då och då är jag rädd att hunden kommer gå ut genom kattluckan. Vi tänkte låta hunden gå fritt inne på dagarna tillsammans med katterna som sällskap, men vi kommer även ha en liten bur som den kan gå in i. Vi kommer troligen skaffa en Shetland Sheepdog. Och eftersom att de inte blir så jättestora, eller ser större ut än vad de är pga pälsen…så har jag ingen aning om hunden kommer kunna gå ut genom luckan. Jag är inte hemma just nu så jag vet inte de exakta måtten på luckan men den är precis lagom för katterna. Ryggen nuddar "luckans tak" och de måste krypa ihop lite om ni förstår vad jag menar. Ni som har shelties, jag vet att måtten varierar. Men om ni kan säga hur stora era är och om ni tror att hunden kan ta sig igenom eller inte så kan ni gärna skriva det nedan!

Annons:
Fridaaaa
4/19/17, 2:22 PM
#1

Finns annars luckor som öppnas enbart för registrerade djur :)

jag själv vågar inte ha någon form av lucka, pga småhundar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Belzebubble
4/19/17, 3:38 PM
#2

Och det finns även luckor som öppnas när katten har en liten magnet på halsbandet. Risken är dock att katten slarvar bort den när den är ute och inte kommer in igen om man inte uppmärksammar det! :)

Fridaaaa
4/19/17, 3:42 PM
#3

#2 Såna luckor brukar öppnas även med chip i nacken :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsis matte
4/19/17, 4:01 PM
#4

Det beror ju lite på hunden, min ena skulle aldrig i livet försöka klämma sig genom en kattlucka, den andra lärde det sig blixtsnabbt… Men en lösning är ju att sätta upp en grind/kompostgaller så att hunden inte tar sig fram till dörren med luckan (återigen är dock olika hundar olika benägna att ta sig förbi sådana hinder).

Alva0422
4/19/17, 10:12 PM
#5

Tack för alla svar! Kattlucka med chip är något min pappa funderat på tidigare. Och eftersom jag bara är 12, så är det ju han som måste installera den. Men hur fungerar det här med magneten? Måste man ha halsband på katterna? Våra katter skulle aldrig klara det. Vi har testat med halsband tidigare bara för att testa, men fet fungerade inte alls. Katterna sprang under soffan och ville aldrig komma fram.

Fridaaaa
4/20/17, 8:34 AM
#6

#5 Är katterna chipade? För då reggar man med deras chip i nacken :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Alva0422
4/20/17, 3:25 PM
#7

#6 jag har ingen som helst aning faktiskt. Vi fick våra katter gratis av en person i byn som fick kattungar. De är vanliga bondkatter och har bara varit hos veterinären när de har gjort illa sig. Har ingen aning om dem ens är vaccinerade mot något. Men mår bra gör dem…..och har aldrig visat konstigt beteende. Får ta reda på deras bakgrund haha… men är hemma nu och kattluckan är inte alls stor. Så jag tvivlar på att hunden kommer ta sig igenom den…

Fridaaaa
4/20/17, 3:42 PM
#8

#7 Är de utekatter - borde ni varit inne och kastrerat dem annars är det absolut hög tid för det! Och då brukar man idmärka. Men man får komma ihåg att registrera
Men är de inte idmärkta : gör det och registrera.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alva0422
4/20/17, 10:03 PM
#9

#8 kastrerade är de båda. Skrev lite tokigt för jag trodde det var en självklarhet för så har vi alltid gjort här haha. Men jag är lite trög, så jag vet inte om de är id-märkta eller registrerade för jag som en okunnig 12 åring vet inte skillnaden eller vad det är. De har nummer i öronen som talar om vilka de är och vilka som äger dem. Och det är ju troligen det du säger, id märkta eller registrerade. Men trög är jag.

Upp till toppen
Annons: