Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 665 ggr
Meltydeath
2017-04-17 21:19

Valp med patellaluxation i släkten

Jag ska kanske köpa en chihuahuavalp ur en kull där jag ser på SKKs hunddata att mamman har två fall av patellaluxation i släkten, gör man en provparning blir det i tredje och fjärde leden som det finns hundar med patellaluxation grad 2. Är det mycket eller lite? Skulle ni köpa en valp med den genetiken bakom sig?

Annons:
CayKantos
2017-04-18 07:06
#1

Skulle inte ta risken speciellt med en ras som har så lätt för just patellaluxation. :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Meltydeath
2017-04-18 13:34
#2

#1 Åh, va synd, misstänkte att det inte var en så bra idé men det är svårt att hitta rätt färg och hårlag så hoppades att det kanske skulle funka ändå. Men får väl leta vidare då.

Fisherling
2017-04-18 14:10
#3

#2 Fokusera på hälsa och mentalitet så blir det rätt hund för er, oavsett färg och hårlag.

Meltydeath
2017-04-18 18:28
#4

#3 Ja det är klart, men vill ju helst ha både en frisk hund OCH någon färg jag gillar.

Elsis matte
2017-04-18 21:02
#5

Jag skulle inte göra det, men vet inte hur läget är inom rasen - är det svårt att hitta bättre hälsohärstamning? Skulle kolla runt och göra mig en uppfattning hur det ser ut, och givetvis är det viktigare med ok knän än pälsfärg osv. Jag kan lova att pälsfärgen inte är någon tröst om du får en hund som gång på annan luxerar knäna… Men är du beredd att vänta och leta kan du säkert hitta rätt valp. Sedan är det givetvis ingen garanti att få en felfri valp, men förutsättningarna blir mycket bättre.

Meltydeath
2017-04-18 21:50
#6

#5 Enligt uppfödaren är det svårt att hitta linjer som är helt fria från patellaluxation och alternativet är att importera vilket kan vara att köpa grisen i säcken så därför vill hon inte gööra det. Men jag kommer nog göra en del jämförelser själv med andra aktuella kullar och ta en valp från den kull som har friskast gener oavsett färg. Som sagt är ju en frisk hund alltid prio ett och färgen kommer i andra hand.

Annons:
Upp till toppen
Annons: