Annons:
Etikettraser
Läst 3091 ggr
Kiwi2024
2017-04-14 17:23

Hundras?

En dag: (vardag)

*Kort, kort prommis ca:10 min (morgonen)

*Promenad på 20-30 min (senare morgon)

*Lunchrast, 20-40 min (dagtid)

*Kväll (5) långprommis ca:1 tim+ sök/spår/skogsagility/allmänlydnad/gott och blandat.

*Efter middag (8) ca:20-30 min prommis.

*Trickträning/lite lydnad/kontaktövning m.m.

*Kväll (21:30) prommis ca:10 min.

Det här är väl ungefär vad min familj och jag skulle få ihop på en dag plus att på ungefär på varje prommis skulle någon typ av sök eller spår dyka upp och såklart allmänlydnad. Skulle också någon till några gånger i veckan gå ut och köra ett ordentligt lydnadspass som exempel, gå några kurser och sådant. Jag läste också om dem olika hundsporterna som finns på skk(s) hemsida och tyckte bl.a att bruks och agility lät väldigt roligt då jag inte läst på så mycket förut.

På helgen förekommer även längre promenader än så. På sommaren kommer hunden få bada om den gillar det också.

Så det här var väl en mer utförlig text om vad vi skulle klara av i vårt hundägande så nu för sista gången (tror jag) så frågar jag åter igen om vilken hundras ni tror skulle passa oss.

Tack så mycket för ert tålamod i förhand!

Annons:
Kiwi2024
2017-04-14 17:40
#1

Och en till fråga finns det någon åldersgräns för att träna/tävla i bruks?

apportbocken
2017-04-14 18:21
#2

Att träna bruks är det ingen åldersgräns på tror jag, tror en behöver vara minst 12 för att tävla. Men i skyddet gäller något annat, har för mig att det är 18 år+skyddslicens som gäller även för att bara träna skyddet men jag är ingen expert.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Turast
2017-04-14 18:21
#3

Skulle säga någon sällskapsras. Någon av de mindre pudlarna eller papillon kanske? 

Det finns många trevliga raser i SKKs grupp 9 :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

apportbocken
2017-04-14 18:29
#4

Och som ras tror jag bearded collie kan vara något att kika på, tror de skulle klara sig på den aktivering du beskriver! Är inte alls partisk för att jag har en själv, nej, nej. Ofta är det bra att välja en ras som kräver lite mindre än det en i förväg TROR att en kan ge hunden. Skulle säga att det är vanligt att folk innan de ska skaffa hund målar upp en önskebild av hur aktiva de skulle VILJA vara. Nu säger jag inte att det är säkert att du gör det men fundera över hur mycket tid du minst har en dag och hur mycket du vill/orkar lägga på en hund och hur mycket energi du brukar ha när du kommer hem.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Elsis matte
2017-04-14 18:38
#5

Oj, det är svårt att ge råd bara utifrån motionsmängd, skulle kunna fungera för många raser… Vad vill ni ha för egenskaper i er hund? Storlek? Kan ni tänka er syssla en del med pälsvård eller ska den ha lättskött päls? Är det problem om den har lätt till skall? Ska den vara utåtriktad och glad i folk eller vill ni ha en hund som inte söker kontakt med andra? Är det viktigt att den fungerar bra med andra hundar? Berätta så mycket som möjligt om vad ni ser som idealegenskaper och vad ni absolut inte vill ha, så kommer det vara lättare att tipsa!

Kiwi2024
2017-04-14 19:09
#6

#3 Jag tror att jag klarar mer än en "sällskapshund" plus att jag vill ha en mer arbetsvillig hund med "will to please". Är inte så förtjust i någon av hundarna från grupp 9. Dessutom hade vi innan en flatcoated retriever.

#4 Det ända är dock pälsvården med bearded collie. Jag vet att man kan klippa ner den men jag vill gärna testa på utställning och då blir det svårt.

#5 Helst ingen pytteliten hund utan den ska väl helst var ungefär medelstor men så länge rasen passar spelar storleken inte så mycket roll. Pälsvård är väl kanske inte ett jätte intresse men att borsta några gånger i veckan och trimning och klippning då och då funkar utan problem. Det är okej att ha en hund med lätt till skall så länge det går att träna bort till viss mån dock är det ju ett stort plus om hunden inte skäller så mycket då vi bor i lägenhet. Hunden får gärna vara glad i andra människor men är kanske inte ett "krav". Jag tycker det är viktigt att hunden ska fungera bra med andra hundar. Vi vill ha en lättlärd samarbetsvillig hund som älskar att prova på alla möjliga hundsporter och som jag skrev i första inlägget att den är smidig och snabb till agility och att man gärna kan prova bruks också m.m. Helst inte så lång päls på hunden att den nästan nuddar marken eller så.

Annons:
Turast
2017-04-14 19:10
#7

Sa sällskapshundar för jag inte tycker att er aktivering passar en mer aktiv ras, inte att jag inte tror att du inte "klarar mer" :) 

vad har du själv kollat på för raser?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Kiwi2024
2017-04-14 19:13
#8

#7 Hur menar du att inte tycker den aktiveringen passar en mer aktiv ras? Vi har kollat på alla möjliga raser men först och främst raserna från grupp 1 och 8.

Kiwi2024
2017-04-14 19:16
#9

Tillägg: Kommer att gå på flera kurser hela hundens liv i alla möjliga hundsporter som intresserar det är inte så att hunden bara får aktivering 1 dag i veckan utan något litet varje dag och mer eller mindre vissa dagar beroende på hur man tränat med hunden dagen innan och så.

färgfest
2017-04-14 19:18
#10

Tibetansk terrier?

Kiwi2024
2017-04-14 19:21
#11

#10 Nu vet jag inte om dem har mycket terrier i sig men undviker helst terrier raserna och vad jag läser om den tibetanska terriern tycker jag inte att den verkar passa så bra. Men tack ändå.

apportbocken
2017-04-14 19:23
#12

#6 Jaha, jo då blir det svårt. Det är väl inte den svåraste pälsrasen att hålla i utställningsskick men visst tar pälsvården en del tid om du vill hålla pälsen i det skicket. Annars tror jag att en västgötaspets eller en sheltie kan vara något. En papillon tror jag också att du kan kika på, de är ganska små och så men de är pigga och lättlärda hundar som bruksfolket (som en bonus) lär bli imponerade av om du lyckas få ut den på tävlingsbanan. Det är ju faktiskt väldigt coolt och jag imponeras av de som lyckas tävla även med raser som är mer ovanliga i tävlingssammanhang.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Kiwi2024
2017-04-14 19:31
#13

#12 Ja det blir ju det jag har faktiskt kikat på västgötan och tycker dem verkar vara fina hundar dock är jag lite halvskeptisk till kortbenta hundar. Sheltie har jag kollat på väldigt mycket och min ända fundering är att dem verkar så veka och att dem inte är mycket framåt med det gäller väl kanske att hitta rätt uppfödare. Tycker att pappisen är lite liten. Men jag håller verkligen med dig om att det är coolt att tävla med raser som kanske inte är så vanliga att tävla med!

Annons:
Estelle13
2017-04-14 19:54
#14

Hmm har alltid undrat hur alla människor som äger en bruksras har för vardag, jag menar ibland låter det som att hunden skall tränas hårt från morgon till kväll annars klarar man inte av att äga en bruksras. Ni kanske kan förklara hur eran vardag ser ut så kanske det blir lättare för ts att veta exakt vad ni menar med vad för sorts aktivering hunden MÅSTE ha för att den ska kunna passa in i familjen?

Kiwi2024
2017-04-14 19:57
#15

#14 Alltså jag håller verkligen med dig till 100%! Alltså det känns ju som att ingen kan ha tid att äga en brukshund då. Men jättegärna skriv vad en sådan hund måste! ha för att passa in.

JoannaLi
2017-04-14 20:35
#16

För mig är skillnaden på en sällskapshund och brukshund inte TIDEN man lägger på hunden - utan kvaliteten. Promenader gör lite för aktivering, medan träning å andra sidan…

Min labbes vardag ser ut såhär: 

Vardagsrastningar: 

  • Morgon - 15 min

  • Lunch - 10 min

  • Middag - 5 min

  • Kvällsrastning - 15 min

  • Nattrastning - 20 min

Men utöver detta så aktiverar vi. Jag är ute cirka 1-5 sammanhängande timmar/aktiveringsdag och tränar. Lydnad, sök, spår, drag, fys, apportering. Ibland går vi en promenad, men det ger varken honom eller mig särskilt mycket. 

Sen har vi vilodagar då vi går rastningar och inget annat. 

Så att en brukshund eller mer krävande hund kräver mer "utetid" tror jag inte på - allt handlar om hur du förvaltar den tiden. 

T.ex. Arrak kan jag köra nöjd på 10 minuter om jag är effektiv, och det är allt han behöver för den dagen. 

Lite gott-och-blandat-träning och lite kontaktövningar räcker inte för aktivering för en något mer krävande hund (t.ex. Arrak hade inte klarat sig på det), utan han kräver mer strukturerad och planerad träning. Är det något som du vill pyssla med, så absolut! Men om ens drömplanering handlar om ett visst antal timmar promenader och lite träning "vid sidan om" så skulle jag satsat på en sällskapsras som trivs bättre med det!

Kiwi2024
2017-04-14 20:41
#17

#16 Nej jag tror inte heller en brukshund behöver mer utetid än en "vanlig" hund. Jag vill hålla på med träning inte bara vid sidan om utan dagligen med max 2 dagars vila per vecka ungefär men jag tycker det är så himla svårt att skriva vad det är man vill med hunden, hade varit lättare om jag kunde förklarat genom att prata. Jag skrev ju inte att jag bara skulle göra gott och blandat träning och kontaktövning jag skrev massa mer än så men det kanske du såg men tog bara det som förslag.

JoannaLi
2017-04-14 20:55
#18

En dag: (vardag)

*Kort, kort prommis ca:10 min (morgonen)

*Promenad på 20-30 min (senare morgon)

*Lunchrast, 20-40 min (dagtid)

*Kväll (5) långprommis ca:1 tim+ sök/spår/skogsagility/allmänlydnad/gott och blandat.

*Efter middag (8) ca:20-30 min prommis.

*Trickträning/lite lydnad/kontaktövning m.m.

*Kväll (21:30) prommis ca:10 min.

Det här är väl ungefär vad min familj och jag skulle få ihop på en dag plus att på ungefär på varje prommis skulle någon typ av sök eller spår dyka upp och såklart allmänlydnad. Skulle också någon till några gånger i veckan gå ut och köra ett ordentligt lydnadspass som exempel, gå några kurser och sådant. Jag läste också om dem olika hundsporterna som finns på skk(s) hemsida och tyckte bl.a att bruks och agility lät väldigt roligt då jag inte läst på så mycket förut.

På helgen förekommer även längre promenader än så. På sommaren kommer hunden få bada om den gillar det också.

De fetmarkerade styckena är de punkter som gav mig intrycket att träningen var lite mer "på sidan av" :)

Vanligtvis när man söker en brukshund/aktivare hund brukar de komma först. 

T.ex. "Jag vill ha en hund som vill hobbyträna sök med, viltspår, kanske någon lydnadsklass. I övrigt kommer den få ungefär så här mycket promenader. "

Men absolut. 

Vad är dina mål med träningen? 

Vill du tävla? Hur ofta vill du träna vardera gren? Vill du träna hemma själv, vill du gå med i träningsgrupper? Hur mycket tid vill du lägga på träning separat från rastning och promenader? 

Vilket gren är din favorit? 

Vill du ha en hund som inte är rolig i vardagen, men som du kan tävla VM med? Vill du ha en trevlig familjehund som kan tänka sig att haka på på träningar men som kanske inte kommer att vilja tävla? Vill du ha en kompromiss mellan de två? Ungefär på en skala mellan en trevlig familjehund som hakar på lite spår någon gång i veckan och glatt söker leksaker i skogen (1) och en brukshund som blir förbannad om den inte får träna ett antal timmar om dagen, träningsgrupper, mot tävling med mål och som är en bruksmaskin utan att vara särskild rolig i vardagen (10)? 

:)

Kiwi2024
2017-04-14 21:29
#19

#18 Okej! Då förstår jag. Jag tänkte inte alls på att vilken ordning man skriver i skulle spela roll. (; Jag hade absolut lika gärna kunnat skriva: Jag vill hålla på med agility, lydnad, sök och bruks och lite allt möjligt som jag tycker är kul. På sidan om skulle hunden få ca 2-3 timmars promenad per dag. M.m. M.m.… Mål med träningen är jag kanske inte helt söker på utan det är mer att om hunden och jag skulle fastna för någon sport så kanske tävling prioriteras och satsas på om jag nu skulle våga (hehe) Jag kanske vill träna vardera gren exempel lydnad 2 ggr i veckan, sök kanske 3 ggr i veckan eller mer men vissa dagar inte så stort sök utan dem flesta dagarna i veckan kommer någon form av sök bli av varje dag men att vissa dagar bara lite godissök och andra dagar söka och spåra mycket ute i skogen och efter människor kanske köra viltspår. Det kommer nog bli mycket egen träning typ hemma fast utomhus då men även kurser och hade varit jättekul att vara med i en träningsgrupp! kanske hade blivit runt en timma med träning utöver motion men det är lite svårt att säga bara sådär. Jag vet faktiskt inte vad min favoritgren är eftersom jag inte testat på någon speciell hundsport men det jag tycker är mest intressant nu är kanske agility och bruks, även lydnad. Jag vill ha en hund som både kan hänga med i vardag men samtidigt duga för träning/tävling. Jag vet själv att jag inte kan ha ex en schäfer, malle och en sådan aktiv ras för det kommer jag inte orka då jag kommer börja 8:an efter denhär terminen och sen kommer jag upp i nian med alla nationella prov. Tack så mycket för ditt svar! Tror jag fick med allt. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Kiwi2024
2017-04-14 21:48
#21

Kanske 1-2 timmars aktivering utöver motion beroende på vad jag skulle träna just den dagen

apportbocken
2017-04-14 22:26
#22

Vad trevligt att du har så mycket planer för hunden! Den kommer säkert bli lycklig oavsett (nästan) vilken ras du skaffar! :) Men har du 4 timmar över varje dag och framför allt, orkar du vara ute i skogen i fyra timmar varje dag? Det är lätt att överskatta sin egen energi och tid nämligen.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

HerrMoro
2017-04-14 22:26
#23

Jag tycker inte mängden motion/aktivering är avhängigt när det gäller om brukshund är lämpligt eller inte, och är ärligt trött på att de framställs som monster till hundar. Utan tycker snarare det handlar om huruvida personen kan hantera den stora mängd drifter en brukshund kan ha.

Absolut att de kräver mer än den genomsnittlige hunden för att må bra, men det handlar ju om vardagen också. En bra arbetshund är även en bra familjehund, men det är mycket mer hund att hantera i vardagen än en sällskapsras som är sportavlad. Många brukshundar är dessutom avlade för att ha låga retningströsklar.

Till TS: Fundera på vad du vill ha ut av hunden och vilken typ av vardag du vill ha, vad kan du inte kompromissa om. Åk sedan och träffa individer ur olika raser. Men spontant tänker jag sheltie, det är inte för inte som de är populära i agilitysammanhang. Jag vet dessutom en som kör hemvärnet med sina. Utöver det finns det många kennlar så det går att sålla och hitta vettiga.

Estelle13
2017-04-14 23:12
#24

#23 Jo jag håller med dig, i det stora hela så handlar det mkt om att kunna ha en bra och hanterbar hund i vardagen, visst är det säkert svårare med en bruksras eftersom att dem helt enkelt är mer hund. Jag har själv ingen "brukshund" men har ändå en hund som kräver väldigt mkt mer i vardagen än den andra både när det gäller uppfostran och aktivering. Så absolut vet jag skillnaden mellan en hund som kräver och en renodlad sällskapshund som man inte behöver lyfta ett finger åt. I mina öron låter det som att ren avlade brukshundar är riktiga monster som endast kan ägas av en person som är hemma 24/7, inga barn eller andra intressen utan all tid ska gå till hunden. På kvällen ska man ligga utpumpad på sängen redo för en ny fullspäckad dag med hunden.

Lilahnee
2017-04-15 07:49
#25

Jag tror att en Engelsk Springer Spaniel skulle bli lycklig med ett liv med dig. Vet flera som tävlar i klass 3 i Agility. Passar även till lydnad och spår, uppletande m.m.

JoannaLi
2017-04-15 10:25
#26

Japp, jag tror starkt på en spaniel, retriever eller t.ex. en sheltie :) Glada trevliga hundar som hakar på det mesta, och som du kan tävla med om du lägger ner energi på det, men som inte kräver mer än vad man orkar vanligtvis. Och så goa, mysiga hundar <3

Elsis matte
2017-04-15 10:49
#27

Spaniel, retrieverraserna eller en vattenhund (spansk, portugisisk) kanske skulle kunna vara något. Dock en del pälsvård för de första och sista då. Kromfohrländer? Lagom hund som fungerar bra till agility. Eller någon pigg spets? Japansk spets är t.ex. en väldigt trevlig ras som hänger med på det mesta.

Annons:
Frida B
2017-04-15 10:58
#28

Beroende på det där med brukshundsraser… Jag äger en kelpie. Och nej han behöver inte spåra 3 ggr varje dag plus en timmas lydnad och massa promenader per dag för det funkar inte, jag jobbar heltid. Men ja, han kräver rejäl stimulans varje vecka helst några gånger i veckan. Och då menar jag inte lite tricjträning och lite skojagility utan jag ställer krav på min hund och har ett mål, blir som en seriös träning. Agilityn tränar vi säkert fyra timmar i veckan, riktiga spår i skog eller på fält med vinklar och apporter. Dessutom försöker jag valla med honom lite. Nu har jag legat på latsidan pga flytt och då har det endast blivit lite godissök och lydnad på promenaderna med lössläpp i skog, han blev skitjobbig. Sen tog jag tag i träningen igen, nu är han mycket mer hanterbar. Hoppas det gav lite mer klarhet :) Om du nu kikat på grupp 8 och 1, skulle jah tipsa om sheltie eller corgi, eller kooikerhondje. Käcka små hundar som gärna hänger med på det mesta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
2017-04-15 14:37
#29

Fast jag ser hellre att folk framställer brukshundar, jakthundar och draghundar som monster så att folk inte skaffar dem, än att de framställs som "vilken hund som helst" och de hamnar i fel händer. 

Har man ett brinnande intresse för hundträning, är nyfiken, öppensinnad och har en stark vilja att lära sig, då kan man nog klara av vilken ras som helst. Dock är man ju inte alltid själv, utan måste dela hunden med andra som OCKSÅ ska klara av den.  Är man dessutom minderårig och det ska vara en familjehund.. Ja, då blir det den svagaste vuxna länken som väger tyngst. 

Jag har ju tur som bor själv, har ingen pojkvän och kan spendera all min fritid (och mina pengar 😂) på det jag tycker är roligt - träna hund.

Turast
2017-04-15 17:44
#30

Håller med #29, jag som har bott med två personer som inte har hund som liv tycker att mina är krångliga och jobbiga ibland fast de bara är normala bruksraser. (Har aussie och kh collie). Min pojkvän vågade inte gå ut med dem ett tag när vi bodde i stan pga att båda kunde reagera rätt starkt på saker som kunde hända. Han kom över det sen när han lärde sig mer och jag förklarade varför de gör som de gör ibland osv. 

Håller även med #16, mina blir tröttare av en halvtimmes intensiv lydnad/bruks än timmar av skogspromenader och "skojträning". 

Tänker väl även att de flesta hundar tycker det är skojigt att träna och ställer gärna upp mot en bit gott eller så. Man behöver faktiskt inte alltid ha det "värsta" av alla raser. Och som #29 säger så ser jag hellre att de framstår som monster än att komma i "fel" persons händer och det inte blir ett roligt hundägarskap.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Kovus
2017-04-15 22:29
#31

Jag är inte helt opartisk men jag säger också sheltie :) De är otroligt lättlärda och med mycket "will to please".

Rekommenderar att hitta en bra uppfödare då det finns rädsla i dem, men annars väldigt frisk ras!

# 11 Vill bara inflika att den tibetanska terriern faktiskt inte tillhör terrierraserna överhuvudtaget trots namnet ^^ Men om du inte vill lägga tid på pälsvård så faller de ju bort ändå.

Ella Fischer
2017-04-16 09:38
#32

Tiden man spenderar på promenader spelar inte sådär jättestor roll, utan vad man gör på promenaderna. Jag har, tillsammans med mina föräldrar, en Chinapuff (Chinese Crested Powderpuff), och detta är ungefär hur en dags promenadschema kan se ut för honom; Morgon; 20min ( eller ibland upp till 1,5timmar ) Förmiddag; 40 min Lunch; 20min - 1 timme Eftermiddag; 10+min Kväll; 10-20 min Natt; 10 min Men utöver detta så brukar jag även träna lite, t ex, lydnad med honom när jag är ute. Alltså t ex volt, gå bra i koppel, inkallning, och andra saker som t ex att gå på vänster / höger sida om mig / framför / bakom mig, men även volter (involt - utvolt), sitt, stå, ligg, backa mm. Han är då en 39 cm stor hund men jag spenderar ändå lika mycket tid på promenader med vardagslydnad med honom som en människa med en stor hund kan göra på promenader. Små / mellanhundar klarar alltså ungefär lika mycket tid som en stor hund kan göra, så antalet timmar man går ut på promenader spelar inte sådär jättestor roll. Någonting som spelar roll däremot är frågor som; Hur mycket tid kan du spendera på pälsskötandet? Är det ok om hunden skäller, och hur mycket kan den skälla? Ungefär hur stor kan den vara? Vill du att den ska vara en alpha eller en beta i flocken?

Estelle13
2017-04-16 10:52
#33

I det stora hela handlar det mycket om hur lätt eller svår hunden är som individ. Hade jag bara haft erfarenhet av min storpudel tik som hund så hade nog jag rekommenderat rasen till vilken människa som helst men eftersom jag även sett en annan sida av storpudeln i min hanhund som är en tuff och skarp jaktidiot som inte låter någon sätta sig på honom så blir jag lika förvånad varje gång när någon rekommenderar "min" ras till Maja 12 år. Så ja jag förstår att det är bra att överdriva lite i hur mkt en bruksras kräver, detsamma gäller nog de flesta raser oavsett om de är bruksavlade eller ej. Jag hade inte en aning om att jag skulle få en hund som var blandning mellan stövare och rottweiler i pudelförpackning när jag köpte honom.

Katti
2017-04-16 20:48
#34

Titta på lapphundarna också! Det finns både svensk och finsk lapphund och lapsk vallhund, De är lite olika, inte bara till utseendet, men de är alla trevliga, lättlärda och lättmotiverade 🙂. Jag har nu finsk lapphund efter många år med kelpie och det är härligt med en ras man kan rekommendera många att skaffa. För att ha kelpe behöver man vara lite speciell 😃.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Frida B
2017-04-19 16:20
#35

#34 hehe minst sagt :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Alva0422
2017-04-19 22:25
#36

Sheltie. Jag har ingen som helst erfarenhet av någon hund eftersom jag bara haft katt. Men vi hämtar hem en liten Sheltie i sommar. Och shelties är tydligen en av de bästa agility-hundarna man kan ha! Lättlärda, aktiva, glada…men kan också vila en stund då och då. Dock så har jag hört att de skäller lite mer än andra. Men det går säkert träna bort….

jenmjao
2017-04-20 16:08
#37

En brukshund är precis som alla andra hundar.. Självklart, det är ju en hund. Men dom kräver sitt, Och när jag säger dom kräver sitt menar jag inte att dom kräver 4timmars promenader, springa/jogga/dra varenda dag samt arbeta med lydnad, spår och allt annat man kan hitta på. Dom kräver SITT av sin förare, Alltså ska man som förare vara antingen väldigt naturligt begåvad eller upplärd.
Jag har en malinois och han är "världens" lättaste om man jämför med mycket annat, Däremot kan jag hälsa att han tuggar sönder "lägenheten" om jag behöver gå ut i 5minuter och inte har aktiverat han. Jag kan hälsa att han (som är världens goaste pojke) gärna kör över och skippar det han kan om man glömmer bort att "korrigera" det en gång (Vill också påpeka att korrigera inte är fysiskt korrigera utan bara att inte låta något "glida förbi", tex vid drag i koppel är enkorrigering att stanna till eller vända håll). Han tar gärna till med tänderna också, Vilket han ska göra, för han är en malinois, Men det har min rumpa, mina jackor, mina ben, mina armar och min träningsväst också fått smaka. 
En brukshund (av min erfarenhet en malinois) är en hund som har lätt att ta till sig saker, Och det betyder både positiva och negativa saker, Det betyder att man har en reaktiv hund, Man har en snabb hund, Man har en jäkligt smart hund, En hund som har lättare att gå upp i 100.. Det är inte varje dag man orkar hantera 100 och det är inte varje gång man klarar av 100.

Onyxia
2017-04-21 11:16
#38

Har du kikat på Kooikerhondje? Är uppvuxen med rasen och är nu inne på kooiker nummer två och nummer tre. Det är en helt underbar ras att leva och träna med!

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Kiwi2024
2017-04-24 20:12
#39

Hej förlåt att jag inte har svarat. Skrev nyss ett långt inlägg där jag svarade på allt men datorn stängde av sig och det försvann så nu orkar jag inte skriva om😐 kanske svarar sen men högst troligt inte men tack så mycket för alla fantastiska svar! Ni är verkligen super hjälpsamma!!

Lona
2017-04-24 20:59
#40

När det gäller brukshundar och vad de kräver så är de ju inte en homogen "klump", det är STOR skillnad på tex en collie och en malle, även om collien är bruksavlad. TS; med tanke på att du nämner att ni har haft flatte, vad tyckte du/ni var positivt och negativt med rasen? Egenskaper som du gärna vill ha i en ny hund - och vilka du vill undvika? Lättare att ge tips om man har något att relatera till :-) . Jag tänker också på någon av springer spanielraserna, kanske collie (finns även som korthårig), Lancashire heeler, Dansk-svensk gårdshund (vet att de båda sistnämnda är rätt små men det är en smidig och praktisk storlek, får plats överallt osv samtidigt som de är ganska robusta), bedlingtonterrier (förvisso en terrier men inte särskilt "terrieraktig" till sättet), någon av de tyska spetsarna, japansk spets eller keeshond (spetsar tenderar dock ofta att vara skälliga), någon annan av raserna i grupp 8 (stötande och apporterande fågelhundar). Finns ju fler än springer spaniels och retrievers där :-) . Sen må jag låta som den gamla kärring jag är, men vad säger resten av familjen? Även om det är DIN hund så är det ju en framtida familjemedlem som alla måste tycka är ok (helst mer än så!), både för hundens och familjens skull. Och…(stor tantvarning här nu! ;-) ) som jag förstår det så är du inte så gammal? Har du tagit med i beräkningen att du sannolikt kommer att få det tuffare i skolan framöver; längre dagar, mer läxor osv? Mer ansvar hemma eller, när du flyttar hemifrån, ofta sämre ekonomi i början - och det TAR längre tid att sköta ett eget hem än att bo hos sina föräldrar, även om du redan hjälper till hemma. Jag säger inte att man inte ska skaffa hund när man är ung och ingen kan planera 10-15 år framöver med säkerhet, men fundera på olika scenarion och lösningar på dem. Ha några back up-planer när det gäller t ex ekonomi och hundpassning om det kommer att behövas så småningom osv. Eftersom ni har haft hund tidigare så förutsätter jag att hela familjen är införstådd med vad som krävs, och att dina föräldrar är beredda att ställa upp med de pengar och det ansvar som krävs (om inte annat så rent juridiskt) tills du kan stå helt på egna ben med din hund <3 .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kiwi2024
2017-04-25 19:34
#41

#40 Nu vill vi ju inte ha världens brukshund liksom men det som vi tyckte var bra med flat var väl kanske att det var en bra familjehund som man kunde testa allt med MEN varken jag eller min syster vill ha en flat med tanke på cancern i rasen medans mamma och pappa verkligen vill ha en så vi har lite dödläge. Egenskaper i en ny hund är att den ska vara glad, lättlärd ska ha will to please kunna göra allt möjligt med och om man skulle bli superintresserad av någon sport kanske börja tävla. 

Korthårscollie verkar ha så dålig mentalitet och inte ha så mycket "driv" i träning och särskilt kanske agility då. Vi föredrar inte kortbenta hundraser så heleern gå kanske bort då. Dansk-svensk gårdshund får jag höra olika åsikter om vissa säger att dem kan vara mycket jaktbenägna och sticka från ägaren medans andra säger tvärtemot, så om någon kan berätta lite mer utförligt om rasen så skulle det uppskattas. Bedlington´s är ju söta tycker jag men där tror jag pappa säger skarpt nej. Spetsarna har väl inte heller denhär "will to please" men kan vara värt att kolla upp ändå.

Ja resten av familjen är ganska kräsna angående hundras iallafall pappa han vill inte ha en sheltie ex för att han tycker dem verkar tråkiga och små bjäbbiga typ. Mamma är också ganska kräsen men inte lika.

Japp jag har dragit med i beräkningen att jag kommer ha mycket att göra i skolan framöver, har börjat tänka mer på det nu så vi kan helt enkelt inte skaffa världens aktivaste hund men en hund som man kan träna med och om man vill också tävla med och att hunden har driv och tycker det är roligt och pappa verkar inte förstå det och jag försöker banka vett i huvudet på honom. Han tror typ vi kan ha en border collie och jag ba nej! det går inte den hundrasen ska få valla men han fattar inte :(

Tack så himla mycket för ditt svar väldigt hjälpsamt <3

Annons:
Lona
2017-04-25 21:20
#42

#41, Då tycker jag definitivt att ni ska kika mer på engelsk och welsh springer spaniel, kanske även portugisisk vattenhund? En typisk spaniel är ju lite sådär som en retriever, go och glad, gillar att jobba och har will to please - även om jag uppfattar spaniels som lite mer "Yrrol" än retrievrarna. Det kan iofs bero på att de flesta labbar och goldens jag träffar numera är av jakttyp och lite mindre "flamsiga" än show/sällskapstypen. Det låter som att en springer skulle kunna vara ett bra alternativ till flatte om ni gillar den typen av hund. Helt klart en mångsidig och okomplicerad ras som hänger med på det mesta :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mimmulih
2017-04-26 15:14
#43

Jag har inte så mycket erfarenhet men måste säga att springer spaniels är så fina 😍! Vet inte om det är samma med setter exempelvis men både spanielln o setter är två raser ag önskar kunna ha i framtiden då jag ar hus och gård❤ Viste inte att man kunde ha dem som "sällskap" så länge man aktiverade dem. Har alltid hört att man måste jaga osv. Spännande!

Mimmulih
2017-04-26 15:15
#44

Ok. Märkte att jag glömde min poäng, jag menar förstås att jag understryker tidigare kommentar som förslag för att jag tycker springer spaniels är så fina! :)

Kiwi2024
2017-04-26 16:03
#45

#43 och #42 Det är bara det att jag vill hålla på med agility och dem känns lite för tunga i kroppen och med sina långa öron och så iallafall utställnings varianten.

apportbocken
2017-04-26 16:10
#46

#45 Tycker welshen ser lite nättare ut så om den engelska är snäppet för tung kan det ju vara något?  Men jag tror inte att en engelsk springer spaniel är så dålig till agility, tävla går säkert bra. Sedan att de inte kan konkurrera med BCs i SM är ju en annan sak så det beror på hur mycket du vill satsa.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lilahnee
2017-04-26 18:17
#47

Vet flera som tävlat i Klass 3 i Agility med sina Engelska Springer Spaniels.

Lona
2017-04-26 18:39
#48

#43, Flera av spaniel- och även setterraserna är delade i olika typer; en inriktad på utställning/sällskap och den andra på jakt. Det är väl främst engelsk cocker, engelsk springer spaniel och irländsk röd setter som är delade. Övriga settrar används mest till jakt (jag är dock inte så insatt i de brittiska stående fågelhundarna) och övriga spanielraser avlas inte särskilt hårt mot jakt utan har främst blivit utställnings- och familjehundar. Ansolut att man kan ha spaniel som en käck allroundhund men välj då inte jaktcocker eller jaktspringer, de är specialister som bör användas till just jakt. #45, Det finns ju ESS (dual purpose, dp) som är lite nättare i kroppen och något mer avlade för arbete utan att klassas som jaktspringer. De har en smidigare exteriör och inte riktigt lika tunga öron eller pälsmassor som de rent showavlade. Dock har jag ingen aning om hur de går på utställning, ESS är dessutom en rätt "tuff" ras att ställa med stor konkurrens. Welshen är lite nättare byggd än den engelska springern, i synnerhet om man jämför med de mest showavlade engelska springrarna. Jag tror absolut att ni skulle kunna hitta en spaniel som passar er, det är väl inte många som når SM i agility numera (om de inte är jaktavlade) men ni kan komma en bra bit på väg. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Mimmulih
2017-04-27 18:09
#49

Jag kollade runt på agilitymästerskaps videos på Youtube, det fans spaniels med, tror den som var bäst av de bästa var en field spaniel där! Men den såg klippt ut. Om du däremot skall ställa ut också så är det ju säkert ett problem att trimma bort den långa pälsen. Hoppas dina hundplaner löser sig i alla fall TS! :)

Kovus
2017-04-27 20:20
#50

Lagotto romagnolo kanske :)

Emellaya
2017-04-27 22:53
#51

Jag tycker Welsh springer spaniel. Tycker det är den hundras som är mest lik flatten. Samma ändlösa energi, sprallighet, uppmärksamhet och flamsighet. Tror de flesta welsh är fartfyllda, gällande den engelska varianten tror jag att det varierar mer vilka egenskaper som dominerar eftersom det är så stor ras.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Emellaya
2017-04-27 22:59
#52

Hm det lät ovanligt. Men om det är en field spaniel skulle jag vilja se! Kan du skicka länken i meddelande, om du har kvar det? :D #49

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Mimmulih
2017-04-28 13:05
#53

Ungefär vid 4:54 dyker spanieln upp. Det är från 2014. De var kommentatorerna som sa "best of the best" därför sskrev jag som jag gjorde :) https://youtu.be/udveJjdDVhU

Wellcraft
2017-04-28 13:30
#54

Skulle du intressera dig av lagotto så måste du veta vad du vill aktivera hunden med då rasen kräver meningsfull aktivering. Inte bara testa på saker kravlöst utan den ska få jobba.
Du måste veta vad du vill.
Min lagotto kräver mycket mer än min Border Collie och han kräver lika mkt som bekantas brukshundraser gör.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
2017-04-28 18:46
#55

En nackdel med lagotto och en del andra raser som kräver mycket aktivering men inte klassas som brukshundar är att de sällan avlas för bra arbetsegenskaper. De behöver jobba för att må bra men är inte så lättmotiverade och samarbetsvilliga som många av bruksraserna t ex.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Wheaten05!
2017-04-29 07:31
#56

Kooikerhondje kanske kan vara något? :)

Lona
2017-04-29 09:56
#57

#53, Det är en jaktcocker på agilityfilmen :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mimmulih
2017-04-29 18:40
#58

#57 Ah ! okay well, det liknade på en field spaniel (med tanke på färgen) och de kommentatorerna sa något med field så tänkte inte mer på den saken sen! haha jag kan mycket väl haft fel :D bra att någon är mer nogrann och kunnig! :)

Kiwi2024
2017-05-04 20:45
#59

Hej jag vill bara säga tack för alla svar men känner mig lite nere nu eftersom mina föräldrar mest pappa inte kan tänka sig en annan hund än en flatcoated retriever och det gör mig jätteorolig för att jag är rädd att få en sjuk hund :,( men tack så mycket hörni ni är fantastiska människor!

Wheaten05!
2017-05-04 21:04
#60

Visa din pappa alla hundraser som kan passa och motivera ditt svar. Sen när du är klar, kan du fråga din pappa vad han har för bra anledningar, speciellt när du har visat att det finns fler raser. Lycka till!

Kiwi2024
2017-05-04 21:11
#61

#60 Jag har gjort det har kanske visat minst 20 olika hundraser och jag frågar varför han inte tycker om någon av raserna och antingen så skyller han på utseende, storlek eller att han bara inte vill ha den. Han ger aldrig en bra anledning så det känns hopplöst men tack ändå.

Jojaton
2017-05-04 21:31
#62

#61 har du frågat varför han inte kan tänka sig någon annan ras, och varför han vill chansa om det nu är så stor risk att få en sjuk hund?

Johanna - Instagram

Annons:
Kiwi2024
2017-05-04 21:47
#63

#62 Ja jag har gjort det men jag får fråga igen antar jag.

Emouse
2017-05-05 16:02
#64

Retriever eller spaniel skulle jag säga.

Varför skulle du få en sjuk hund bara för att det är en flat?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Kiwi2024
2017-05-05 19:58
#65

#64 Det är bara att vi hade en flat för ett tag sen som fick somna in vid 3 år och nu när jag läst om hur vanligt det är att rasen for cancer har jag blivit väldigt nojjig och nästan lite rädd.

Upp till toppen
Annons: