Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2854 ggr
Hornslandet
4/5/17, 12:56 PM

Burlek?

Jag undrar en sak.

Har köpt en nylonbur för att ha nått smidigt att ta med sig där min hund kan få en lugn yta att vila på som även ger skugga utomhus samt ger lite avgränsning från yttre intryck så att säga. Skitbra och stabil konstruktion, bra arken zoo!

Har läst förut lite om burlek som jag hade tänkt börja träna, eller ja, på nått vis vill jag ju vänja in min valp (ca 5½mån nu) att det är ett skönt ställe att hänga på, ifall det nu inte faller sig helt naturligt vilket jag inte riktigt tror..iaf inte till fullo.

Läste artikeln här:
http://cowgirlup.bloggagratis.se/2008/05/21/726581-artikeln-om-burlekar-fran-canis-i-fjol/

Det jag inte förstår är en viss del i inlärningen i "burleken":

I början förklaras det:

"Målsättningen med Bur-leken är en hund som själv väljer att ligga kvar i sin öppna bur i väntan på inbjudan från tränaren att komma ut och jobba, som jobbar med hög intensitet och motivation, och som glatt väljer att återvända till den öppna buren när det är dags för paus.

Träningen bygger på att låta hunden göra egna val. Som hundtränare är det din uppgift att se till att de val du vill att hunden ska göra får ett stort värde för hunden, dvs. att de blir rikligt belönade. Du måste också se till att andra val hunden gör, inte ger utdelning. Det gäller alltså att kontrollera hundens möjligheter till självbelönande aktiviteter."

Sen moment A och B:

A) Placera dig på knä framför buröppningen. Ta en godbit i ena handen, öppna dörren med den andra. Sträck in belöningshanden långt in i buren och belöna hunden långt in och högt upp i buren.  Skulle hunden välja att försöka gå ut ur buren så är du placerad så att detta inte lyckas. Istället stänger du igen burdörren. Öppna igen och belöna långt in, högt upp. Stäng, ta bort handen. Sätt dit handen, öppna, belöna långt in, högt upp. Upprepa minst 10 gånger. Ta en paus, gå därifrån, låt hunden vara kvar i buren.

B) Har du en hund som nu sätter igång att leva rövare i buren fäller du ner överdraget så att hela buren är täckt. Hunden ska inte se ut åt något håll. Stålsätt dig och gå inte tillbaka så länge hunden låter eller ruskar galler. Tänk på att all uppmärksamhet, även negativ sådan, kan förstärka beteendet att leva om i buren. Att skälla, yla eller strimla filten i stycken fick dig ju att komma tillbaka, strunt samma om du ryter och hotar! När hunden lugnat sig går du tillbaka och fäller upp överdraget så hunden kan se ut genom fronten igen. Kan hunden fortsätta hålla sig lugn kan du släppa in en godbit genom gallret till den. Se upp med din timing här så att du inte skapar beteendekedjor där hunden först skäller några skall för att sedan tystna och bli belönad. Belöna fortsatt tystnad eller längre tystnader om du upptäcker att du fastnat i ett mönster. När hunden är fortsatt lugn kör du ca 10 repetitioner till på värdeladdningen, enligt A ovan.

Hur är detta ren belöning att hunden gör fria val? När den börjar "leva rövare" i buren så antar jag att den försöker ta sig ut ur buren? Om den skäller/gnyr/får totalspel i panik att vara instängd, hur är det att den "väljer fritt" och att man belönar rätt val? Är det jag som bara inte förstår? Säger inte att det är fel eller nått, men är träningen verkligen såsom den beskrivs i början? Tycker själv det låter lite som man helt enkelt "härdar" hunden att klara av att vara i buren i dessa steg, eller?

Annons:
Lojs
4/5/17, 1:08 PM
#1

Jag har lekt mycket burlekar och i starten har jag varit noga med extremt mycket belöning i buren så att grunden är att buren är skitkul. Så jag har inte varit med om någon hund som levt rövare i början utan det har varit en kul lek för båda två. Stänga dörren tänker jag som en symbol för att möjligheten till belöning är borta. Att täcka över buren har mer handlat om senare när hunden får vara längre stunder i buren, om den har lätt för att börja pipa när den ser andra som tränar. 

Jag hade inte gjort det så svårt för hunden i början att jag hade gått ifrån den redan efter att ha belönat tio gånger, utan det tar jag senare när buren är etablerad som något jäkligt kul.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

KatarinaSt
4/5/17, 1:23 PM
#2

Jag har precis vant min hund vid transportbur och han verkar gilla att vara där. Den är bäddad och alla hans gosedjur ligger där. Hans filt ligger över så det blir en koja. Buren är öppen hela dagarna och han väljer ofta själv att lägga sig och sova i den. 

Så här gjorde jag.

I början gjorde jag inget - buren bara stod där som en möbel. När han inte gick in i den själv så slängde jag in en godbit som han fick hämta. Det räckte för att han skulle förstå att det var ett ställe man kan gå in i. Han gick in ibland för att hämta en leksak eller leta godis.

Dag 2 satte jag mig vid öppningen och slängde in en godbit. När han gick in  så kelade jag med honom när han var inne. Han fick inte gå ut förrän jag sa "kom ut" med mitt kroppsspråk. Detta gjorde vi några gånger - det var lättare att ha koppel på honom för att "leda" in honom. 

Dag 3 stängde jag burdörren en kort stund. Öppnade dörren, men han fick inte gå ut förrän jag sa att han fick. Även detta gjorde vi några gånger med lite längre "stäng" tid varje gång.

Vi har egentligen inte kommit längre än så men jag märker att han trivs bra i buren och att det nog inte kommer vara några större problem att stänga dörren sen vid resor etc.

Hornslandet
4/5/17, 1:54 PM
#3

Tack för bra tips. Ska börja träna i veckan/helgen. Tänker som ni också skriver om att jag ska låta den stå framme och att han ska få gott om tid att bekanta sig/intressera sig för den. Kanske tom ställa in den i sovrummet, möjligen går han självmant och lägger sig där nån natt (kan väl inte skada?)..

#2 När du stänger, sitter du intill då eller en bit bort?

KatarinaSt
4/5/17, 2:54 PM
#4

Jag satt nära till en början. Sen när jag märkte att han var helt lugn och bara lade sig ner så gick jag och satte mig i soffan men fortfarande inom synhåll. Men jag öppnade efter 2-3 minuter så han inte skulle känna sig instängd så vi har kanske inte kommit så långt egentligen. Vet ej hur han reagerar om han vill ut men inte kan.

Hornslandet
4/5/17, 3:18 PM
#5

#4 min valp är ovan med att bli spärrad bakom galler, men det behöver ju inte vara samma i en nylonbur förstås.. Iofs så funkar han ju bra i bilen när han sitter där bak i bagaget (har inte bur, men grindar+galler så det blir lite som en stor bur), fast då kör vi ju. Har märkt att han vill ut efter en stund om man tex står bakom bilen med öppen dörr och grindarna stängda. Iaf när det finns nått intressant utanför.. 

Får väl se, testa sig fram lite lugnt ba. Grejen är väl att det ska vara en smidig sak att ha med sig om man tex ska på nått event som utställning eller träningstillfällen. Visst kan ju hunden ha en filt bara, men det kan ju va extra bra med ett krypin som dessutom ger skugga  tänker jag..och avskärmning från lite sånt som händer runtikring.

Lojs
4/5/17, 3:37 PM
#6

#3 I början är jag alltid intill när jag stänger, jag använder stängningen för att visa när det blir fel. Typ om jag försöker lura ut hunden med godis eller leksak och den sticker ut en tass så stänger jag lugnt, låter det vara stängt några sekunder och ger sedan hunden en ny chans. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
4/5/17, 3:44 PM
#7

Om man har facebook borde det här gå att kolla på. När jag leker burlekar, här tränar vi mest på att skilja på olika kommandon. Fri=gå till matte, "buren=gå till buren, varsågod=ta godis, ta den=ta leksak. https://www.facebook.com/Lojs82/videos/vb.612124076/469540569076/?type=3&theater

Och här när vi kommit lite längre med godiset: https://www.facebook.com/Lojs82/videos/vb.612124076/471864534076/?type=3&theater

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elsis matte
4/5/17, 5:58 PM
#8

Jag körde klassiska burlekar med min yngsta hund (fast utan täcka över och låta hunden vara ifall hon reagerade negativt) men jag ångrar det lite och kommer inte göra så med följande hundar. Nu tänker jag att jag inte vill ha hunden i träningsmode och sökande kontakt i buren, jag vill inte att den ska ha en "aktiv passivitet" där den behärskar sig för att få komma ut eller få belöning​. Jag vill att hunden ska uppleva buren som ett tryggt och mysigt ställe att hänga för sig själv. Det jag därför ska göra med nästa hund är att låta den ha buren uppställd hemma och bara låta den hänga där. Då och då lägga in ett ben eller Kong som den kan ligga och pyssla med. Vänta ganska länge med att börja stänga och då helt kort utan åthävor. Sedan kanske träna in att gå in i buren på signal, men på ett lugnt sätt och först efter hunden förknippat buren med lugn och ro.

Lojs
4/5/17, 6:02 PM
#9

#8 Jag har inte alls upplevt det problemet med mina hundar, de ligger lugnt och sover i buren under långa tävlingsdagar eller kursdagar. Och de älskar att få gå till buren. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elsis matte
4/5/17, 6:23 PM
#10

#9 Det gör min också, nuförtiden. Men det var en frustrerande tid i början, innan hon fattade poängen med den.

Hornslandet
4/5/17, 9:27 PM
#11

Tack för alla bra tips. Ska gå lite lugnt fram nu i början, ha den framme så han får bekanta sig med den :) Han var ganska nyfiken på den när jag ställde upp den i vardagsrummet..gick runt och in och undersökte. Jag gav honom lite gott godis inuti den, inte gjort nått mer just. Han la sig en stund sen nu när han var trött i den å, men gick ut och la sig på golvet som han brukar sen.. 

Insåg dock en lite störande grej med valp. När han är trött, antingen ska somna eller har precis vaknat, så är han lite mer så att han kan bita på saker. När han la sig i buren nu så började han smågnaga på den.. jag visade honom lite "nej, så gör vi inte" för att jag inte vill att han ska börja få vanan att gnaga sönder kanten i öppningen/dragkedjan så att säga.. samtidigt vill jag ju inte liksom få honom att tro att det är själva buren jag motar honom från.. skulle ni bara ignorera och hoppas han inte biter så värst på buren, eller tycker ni det är okej att säga till honom att inte just bita i den, men fortsätta belöna att han är i den så att säga?

Dum fråga, men ni kanske förstår vad jag menar?

amandatherese
4/6/17, 8:55 AM
#12

Tycker du har fått väldigt bra tipa från ovanstående men svarar på ditt senaste inlägg i tråden. Minns att Helix gärna tuggade på filtarna jag hade i buren och gjorde helt enkelt så att jag la in en Kong med lite leverpastej att tugga på. Det är lugnande för hundar att knaga/tugga på saker så det kan mycket väl vara därför din valp gör det innan den somnar. När Helix somnat brukade jag öppna buren och ta bort leksaken så att buren stod öppen medan han sov. Det finns kanske bättre sätt men Helix lägger sig gärna i buren och sover inomhus ifall det händer mycket runt omkring :)

Hornslandet
4/6/17, 10:12 AM
#13

#12 Hehe, det är inte lugnande för min valp kan jag säga. Har en kong som jag ibland har nått gott i, det aktiverar honom men lugnar? Icke! Han slickar slickar slickar…….blir snarare mer aktiv av det än lugn :) Inte menat mot dig, men jag skrattar alltid lite när jag läser "det är lugnande för hundar att gnaga/tugga/slicka" när jag vet hur min är =)

Kan tillägga att jag ställde buren (öppen såklart om jag ens måste säga det) i sovrummet inatt å. Han sov sista delen av natten i den :) När jag vaknade på morgonen låg han där, verkar som han gillar den. Ang att han ville gnaga lite på framkanten gjorde jag som så att jag la en liten slät filt över den kanten. Han är inte så mkt för att gnaga på de filtarna då de inte trådar sig osv, verkar gå rätt bra.

Annons:
amandatherese
4/6/17, 11:07 AM
#14

#13 Haha ja, allt är ju från individ till individ >.< Skönt att det verkar ha löst sig och att han gillar buren redan, det underlättar så när de blir äldre.

Hornslandet
4/6/17, 1:03 PM
#15

#14 ja han är ju mindre "gnagig" nu än när han var mindre iaf..men såfort det kommer en ny möbel eller sak in i hemmet så är den förstås mer intressant att undersöka.. Buren är dessutom ganska rejäl i sitt tyg, så tror inte han gnager sönder den alltför fort om det bara är "undersökningsbita" eller "slöbita".. men helst håller jag honom från det :)

Han verkar ju tycka att det är en ganska mysig plats att ligga på iaf. Tänker att jag struntar i att stänga den den närmaste tiden och bara låter den vara med som en lite mer inkapslad hundsäng. Köpte största storleken så den ska funka även när han är 15kg/10cm större som vuxen.. så den ska få hänga med sålänge den bara håller ihop.

KatarinaSt
4/6/17, 1:06 PM
#16

Jag märker också att min valp gillar sin bur. Han går in och lägger sig där oftare än den "öppna" bädden. Tror han gillar att den är övertäckt och lite mörk.

Upp till toppen
Annons: