Annons:
Etikettagility
Läst 1522 ggr
amandatherese
3/13/17, 8:35 AM

Få ner i energinivå, agilityplan

Har tränat agility aktivit i ca ett halvår med min springer spaniel och han tycker det är superkul. Problemet är att han går så högt i varv att han missar både vad jag säger och mina signaler. Har provat att enbart belöna med godis istället för leksak men då blir han frustrerad och naggar mig i benen vilket självklart inte är okej. Har även provat att gå en ordentlig tur med klövjevöska en halvtimma innan träning och då lyssnar han bra men blir alldeles för trött mot slutet. Har ni några tips som jag kan prova vid nästa agilitytillfälle? Hittar vi inget som funkar så får vi boka en privatlektion helt enkelt :)

Annons:
Majken!
3/13/17, 9:29 AM
#1

Lär hunden att fokusera när den är uppe i varv istället för att dämpa den, det kommer ge bättre resultat i det långa loppet. Mycket övning på att vänta på kommandon, vänta på att få bita i leksak tills kommandot kommer, ordförståelse osv.

Lojs
3/13/17, 9:54 AM
#2

Ofta när hunden går upp i stress så att den inte lyssnar så beror det på att den inte riktigt förstår. Om du inte redan gör det så föreslår jag lite mer noggrann förberedelse innan träning och mycket tid för utvärdering under tiden du tränar. Det kan i grunden vara så att du gått fort fram i träningen och hunden inte riktigt förstått allt längst vägen och därför går upp i stress. 
Testa vad som händer om du lägger upp övningar väldigt simpelt ett träningspass, bara kör saker på en nivå där du vet att hunden verkligen har koll och se om han lyssnar bättre då. 

Nu får du ta vad jag skriver med en nypa salt, för jag har ju inte sett er, men det är vad det brukar bero på när hunden inte riktigt lyssnar, att den inte riktigt vet vad som förväntas. 

Det är även viktigt att hålla träningen "agilitymässig", lite svårt att förklara. Men det handlar om tydlighet i mångt och mycket, antingen tränar man eller så har man paus. Mellan övningar så antingen har hunden tydlig paus där den är still, antingen under kommando eller att den sitter fast, eller så är den i träning. Det innebär att om man kör en övning flera gånger, antingen mellan att den pausar, eller så tar man den till övningens start igen "i belöning" dvs man lockar den till starten med en leksak, godis eller sin egen fart och fortsätter belöningen från föregående repetition. Det är svårare för en själv, att köra flygande, men det blir tydligare för hunden. 
Det man utesluter är att hunden går och nosar, tittar på annat osv under tiden medan man tränar, vilket gör den mer fokuserad på själva passet och den slösar inte hjärnkapacitet på att fundera på annat. 

/Louise, agilityinstruktör

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
3/13/17, 9:58 AM
#3

Just det, glömde skriva. Som jag ser det så är inte energinivån det grundläggande problemet, man vill att hunden ska gå på max i agilityn, det handlar om att hunden ska hålla sig på positiv stress så att den är taggad och uppmärksam och inte slå över på negativ stress då den får svårt att fokusera sig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

amandatherese
3/13/17, 1:33 PM
#4

#1 Vi gjorde mycket såna övningar i början men det har fallit bort, ska absolut ta upp det igen! :) #2 Det kan mycket väl vara så att han inte riktigt förstår, min handling är väl tyvärr inte heller den bästa. Men har i 90% av fallen med mig kamera när jag tränar så att jag kan kolla på övningarna medan han ligger i sin bur och vilar. Han piper lite men det är mycket bättre än innan vi hade buren :) Och bättre planering och noggrannhet kan vi nog skapa, som det ser ut nu åker vi ofta till planen pch promenerar en halvtimma innan vi bygger fram och sedan några små kontaktövningar innan vi börjar med huvudövningen. Vet inte om jag skulle hinna med honom i en flygande start… Kan prova nästa gång vi tränar :) Slänger med en liten film från ett av våra värsta pass så ni har något att utgå från https://m.youtube.com/watch?v=GQOYyyHehH0

Elsis matte
3/13/17, 4:32 PM
#5

Är det rätt film? För jag ser en samlad hund som lyssnar jättebra på din handling? Nu vet jag inte vad du ville åstadkomma, om han faktiskt springer fel väg ofta, men jag ser inga tecken på negativ stress. Om ni inte klarar handlingövningar du bygger upp är en ​bra grundtanke att försöka bryta ned eller förenkla övningen du gjort och gradvis göra den svårare när ni klarar den.

Elsis matte
3/13/17, 4:39 PM
#6

En sak jag däremot tänkte på när jag tittade lite mer - skulle råda dig att oftare belöna hunden på linjen med kastad leksak hellre än att ge den direkt från handen. Det är lätt hänt att hunden blir hoppig och tenderar att falla in mot föraren om man knyter upp den för hårt vid handen.

Annons:
Lojs
3/13/17, 4:51 PM
#7

Jag ser heller inte några problem med hög energinivå i filmen. Jag skulle säga tvärtom, det är en hund där jag skulle vilja ta ett stort steg tillbaka i träningen, dra ner svårighetsgraden på övningarna och få upp mer fart. Han ser ut att ha jättemycket mer att ge än vad han gör på filmen. Jag skulle vilja se mycket mer eget sug på hinder så att inte du behöver vara lika mycket nära hindren och peka. 

Superbra att du filmar, det är bland det bästa man kan göra för sin träning!

Sedan angående handling så är det ju svårt att se på så korta sekvenser, men du har ju världens chans att förbättra dig på egen hand när du filmar. Men det jag tänkte på rent allmänt är något som jag får tjata om på typ alla mina kurser (som du ser ut att försöka tänka på) att ha en hand uppe och visa hela tiden, särskilt på rakor. Du har en tendens att "vifta" hunden över hindret och sedan ta ner handen, vilket kan få en nyare hund att precis som din fråga föraren mellan hindren. Om man konstant håller uppe en hand när hunden är på väg mellan hindren så kan hunden se den i ögonvrån och vara säkrare på att den är på väg rätt. 

Men generellt skulle jag säga lättare övningar, mer intensitet från dig i belöningen och om du inte redan gör det, tänk på hur det ser ut mellan övningarna, att träningen är agilitymässig som sagt. Du behöver inte köra flygande start, där var jag otydlig, det handlar om transporten emellan. Att hunden är i belöning tills du då sätter den inför nästa repetition, ingen "mittemellantid" emellan. Vill du inte ha hunden i belöning så länge, så ha kopplet tillgängligt och släng på det emellan, men det tycker jag blir mycket klumpigare.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

amandatherese
3/13/17, 8:26 PM
#8

#5 Kanske bara känns kaos när jag kör x) Ja det blir rätt ofta fel väg, ska ta några steg tillbaka i övningarna och prova. Ofta springer han fel eller bredvid även på enkla övningar men får jobba ännu mer på säkerheten på hindrena. Har kastat leksak vid enstaka övningar, får göra det lite oftare ^^, #7 Som jag skrev ovan, det kanske bara känns som mer kaos när jag kör och är uppe i det än när man ser det såhär. Ska absolut gå tillbaka till enklare övningar och försöka få upp bättre hindersug och hålla kvar handen. Belöna mellan omgångarna brukar jag göra fram till nästa omgång frånsett att jag trycker på kameran igen. Tack så himla mycket, man blir så blind när man kör själv även om man filmar.

Lojs
3/13/17, 10:02 PM
#9

#8 Lycka till! Det kan vara så att lite mer hindersug löser en del av bottenproblemen (men då kommer det nya problem med att hinna med i den nya farten, men det är väl ett lite roligare problem att jobba med).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

amandatherese
3/13/17, 11:43 PM
#10

#9 Tack! Ja säkerligen, jag får börja intervallträna om han ska springa fortare. Men det är ju det som är så kul med hundträning, problemlösning. Eftersom det som funkat innan kanske inte funkar på nästa hund osv.

Upp till toppen
Annons: