Annons:
Etikettdebatt
Läst 1370 ggr
Emo
2/19/17, 9:03 AM

Lämna hunden utan uppsikt?

Att man måste lämna hunden ensam hemma ibland, går knappast att undvika.
När jag läste detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/raWRA/frida-kopplade-sin-hund-vid-affar--da-misshandlades-han

blev jag så förvånad. Finns det fortfarande människor som kan lämna hunden ensam borta från hemmet?

Det är många år sedan (mer än 20) jag vågade lämna en hund i bilen medan jag uträttade ett ärende. Det är nog mer än 40 år sedan jag vågade lämna en hund kopplad utanför en affär.

Inte ens på Brukshundklubben vågade jag lämna min hund utan uppsikt under de senaste 20 åren.

Av erfarenhet vet jag att inte ens i min egen trädgård är hunden skyddad från dumma människor om jag inte ser min hund hela tiden.

Hur gör ni?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
tk1971
2/19/17, 9:08 AM
#1

Jag har ofta med mig hundarna i bilen, och om jag går in i nån affär eller nåt så får de sitta kvar i bilen. Självklart är bilen låst. Jag vill att hundarna ska kunna följa med mig till olika ställen och att lämna dem hemma pga rädsla att nån ska slå in ett fönster och ta hundarna är lite överdrivet enligt mig. Det blir för opraktiskt.

Däremot skulle jag aldrig lämna dem utan uppsikt utanför en affär, av flera skäl.

Ambrose
2/19/17, 9:43 AM
#2

Jag tycker att man istället för att hata på tjejen som lämnade sin hund utanför affären i 2 minuter ska fråga sig vad sjutton som är fel på samhället när det första några gör är att börja sparka på den. Tycker att det är helt förfärligt.

Lämna min hund utanför en affär i ett område jag inte känner till skulle jag aldrig göra, just för att det finns sådana hemska människor där ute, men några gånger om året händer det faktiskt att jag måste lämna min hund utanför den lokala affären. T.ex. påväg hem från klubben precis innan affären stänger om över huvud taget ska ha någon mat hemma.
På klubben binder jag ofta upp henne eftersom jag inte har en bil, och inte alltid tillgång till burarna i klubbhuset. Ibland kan det inte hjälpas. Visst är det mitt "fel" p.ga. dålig planering etc, men det ska inte vara några problem. Folk ska låta andras husdjur/egendom vara.
Att polisen sedan väljer att droppa utredningen säger ju sedan i princip att det är helt ok att misshandla ett djur. Bra, toppen, precis vad som behövs…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
2/19/17, 9:48 AM
#3

Utanför den Willys där jag ofta handlar sitter det ganska ofta hundar. Ibland t.o.m. små sådana. De sitter väldigt öppet, nära ingången. Men det är ju inte att lita på att folk ingriper även om de ser att nåt händer.

Jag kommer nog inte att tordas lämna min kommande hund utanför affären. I bilen skulle jag däremot göra det, om jag hade nån bil alltså.😉

Det är väldigt trist att det blivit så här. Det gäller ju inte bara hundar. Jag bor nära en skola där många av mina grannbarn bor. De kommer rusande och vill heja om de ser mig gå förbi och jag tycker det är kul att prata med dem. I början cirklade lärarna som hökar runt oss där vi stod på varsin sida av staketet, men de höll sig alltid en bit bort och försökte se ut som om de inte alls kollade mig. Nu har de vant sig och fattat att jag känner barnen. Men jag blev nästan förbannad över deras beteende. Jag menar, jag är inte precis en gubbe i lång rock som står och skrockar med en godispåse i handen… Om de nu trodde jag var nån slags pedotant, kunde de väl gått fram och hejat så jag fått en chans att presentera mig. Väldigt trist den sidan också, när alla är misstänkta för att var skummisar.

_"Jag har anmält händelsen men polisen säger att de inte kommer gå vidare med anmälan."
_Suck.

-Aida-
2/19/17, 9:54 AM
#4

Jag lämnar inte min hund ensam utan uppsikt utomhus, lämnar han hellre själv hemma i tryggheten isåfall.
Har varit sällskap jag gått med som tycker att "vi ska bara in 2 minuter på butiken" 2 minuter är väldigt lång tid när nåt kan gå galet på bara en sekund, så jag vägrar varje gång.
Har hört om en hund som blev sparkad i min kommun och ändå lämnas hundar ensamma utanför butikerna hela tiden, tycker det är helt galet, det är en onödig risk tycker jag.

Ambrose
2/19/17, 10:38 AM
#5

#3  Det har jag faktiskt också råkat ut för. Satt en bit utanför ett dagis och passivitetstränade med min hund (hon har pippi på barn). Pillade lite med telefonen sammtidigt.
En fröken kom fram till mig och undrade vad jag höll på mig, sa att jag absolut inte fick filma barnen och skulle stoppa undan telefonen…
Jag var 25 och tjej… man undrar ju vilka hemskheter de råkar ut för när de måste vara så extremt beskyddande. Tycker att det är hemskt :s

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2/19/17, 11:07 AM
#6

Jag lämnar ofta dobby i bilen när jag behöver handla eller så, då jag har långt hem passar jag på på väg hem från jobbet. Bilen låst då, han i bilbur (när min baklucka funkar). Dobby vaktar sin bur när inte jag är i närheten så skulle ngn försöka ta sig in skulle han börja vrålskälla. Men binda utanför affären gör jag aldrig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
hemul
2/19/17, 12:01 PM
#7

Fast man får ju se det lite i proportion till annat också. Varje vecka står det i avdelningen för polisrapporter i det lokala bladet om människor som blivit rånade, nedslagna eller misshandlade på stan. Då och då lite våldtäkter eller våldtäktsförsök också. Ändå rör jag mig ensam i stan alla tider på dygnet och jag har nästan aldrig varit rädd. Livet innebär risker. Ska man undvika alla får men leva i en bunker och inte ens då är man helt säker. Visst, en bunden hund kan inte försvara sig (i de flesta fall). Men det kan inte jag heller. Har varken styrkan eller tekniken för att ha nåt att sätta emot om jag skulle bli påhoppad och inte kan jag springa heller.

Wellcraft
2/19/17, 12:05 PM
#8

Lämnar hundarna i vår bil rätt så ofta, när jag har ärenden. De gillar att sitta och spana.
Vår bil är så pass modern att skulle någon försökte sno hundarna och billarmet går så kommer det tjuta i våra mobiler också, då vi aldrig är så långt bort från bilen så har ev. tjuvar inte en chans att hinna sno hunden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hornslandet
2/19/17, 12:34 PM
#9

Lämna hunden i bilen ser jag inget som helst problem eller fel med (sålänge det inte är för varmt då förstås, och att de har druckit/är kort tid nog/har vatten).

Som nån sa, problemet/felet här är egentligen inte tjejen som band hunden en kort tid utanför affären. Problemet är idioterna som  misshandlade hunden. Hur var detta med victim blaming igen?

Med det sagt skulle jag inte binda min hund utanför en affär igen, just pga att denna typ av händelser bara verkar ha ökat. Jävla skitsamhälle, men så är det nu och då tänker jag inte låta min hund bli ett offer. Har gjort det förr innan jag insåg hur jävliga människor är idag, turligt nog utan incident. 

MEN, jag tänker inte bli arg på en annan människa som binder sin hund utanför en affär. Och jag skulle definitivt ingripa om jag ser nån stå och jävlas med eller misshandla en bunden hund.

Zadeira
2/19/17, 7:37 PM
#10

Jag lämnar aldrig hund uppbunden utanför affären. Dels är jag rädd för vad det finns för idioter, dels så vet jag faktiskt inte hur hunden skulle agera om det kom andra hundar som kom fram, folk ville kela utan mitt tillstånd osv.

I bil däremot vågar jag lämna hunden korta stunder, även om det inte känns bra.

Hornslandet
2/19/17, 8:05 PM
#11

Varför känns det inte bra för er att lämna hunden i bilen (tex när ni handlar etc), ni som säger så? Försöker inte hitta fel, är intresserad av vad ni tänker bara!

Rebornlady
2/19/17, 8:15 PM
#12

Jag har alltid med mej hunden till affären för det är dagens längsta promenad och den vill jag utnyttja. De värsta som har hänt var när hon kom lös och gick in i butiken…

Sugar Mist
2/19/17, 8:19 PM
#13

Min bc som hade separationsångest gick inte att lämna hemma men ypperligt att binda utanför ica, däremot har jag aldrig sett någon hälsa på uppbundna hundar utanför där, alltid någon hund uppbunden utanför etc.
Väldigt trevligt samhälle över lag.

Min aussie skulle jag dock aldrig binda utanför främst för att han skulle kunna backa ur halsbandet eller gå i försvar om någon går för nära honom, men sen kan han till skillnad från bcn vara själv hemma.

-

Annons:
Zadeira
2/19/17, 8:53 PM
#14

#11 Jag tycker inte det känns bra eftersom min hund blir väldigt orolig och stressad om man lämnar honom ensam i bilen. Inte rädd att nån ska slå in rutan och stjäla honom eller något sånt, utan helt enkelt för att hunden inte mår bra av det.

reverse
2/20/17, 12:36 AM
#15

Jag tycker det är viktigt att hålla isär saker lite.  Ska man kunna binda sin hund utanför en affär för att kunna uträtta ett ärende utan att hunden blir misshandlad/stulen/annat? Ja, självklart. Det är inte tjejen man ska bli arg på för  att hon lämnade sin hund utanför affären och någon gav sig på den. Det blir lite som att säga att en tjej får skylla sig själv att hon blir våldtagen eller rånad eller whatever för att hon var full/lättklädd/annat och borde anpassa sig genom att inte vara full/lättklädd/annat. Den som begått ett brott är den som ska beskyllas, i detta fall den/de som misshandlade hunden.

Att sedan diskutera om man ändå bör lämna sin hund utan uppsikt är en annan sak. Som rutin skulle jag inte själv göra det, men jag reser exempelvis runt ganska mycket med hund (per cykel) och då finns inget alternativ att lämna hunden hemma eller i en bil - självklart borde jag då kunna gå in och haffa lite käk till mig (och hund) och inte behöva dra runt på ett par veckors matranson i packningen.

 //Lina

Joyous
2/20/17, 1:57 AM
#16

När jag läste artikeln blev jag mest förvånad över att det finns människor som går fram och sparkar på någons hund. Eller förvånad är kanske fel ord (vad förvånar en idag?), förbannad är nog ordet jag söker. Jag skulle inte sätta Humla utanför en affär, hon skulle antagligen inte hantera en närgången människa särskilt väl. Har dock full förståelse för att det kan vara nödvändigt ibland. Har själv lämnat min förra hund, en border collie, utanför en affär en gång då jag, yr och kallsvettig, behövde gå in och köpa något att dricka. Hunden var med därför att vi hade varit ute och gått flera timmar i värmen. Samma hund fick även följa med någon gånger till affären när vi precis hade flyttat till stockholm och hunden de första dagarna var otrygg i nya lägenheten. Med en familj 5-6 timmar bort och inget toapapper så fanns det inte direkt något alternativ

Emo
2/20/17, 6:00 AM
#17

Jag har flera gånger läst om bilar, som blivit stulna med små barn i när föräldrarna lämnat dem i bilen för att snabbt uträtta ett ärende. Det skulle inte jag riskera, om jag kunde undvika det genom att först köra hem hunden och sen uträtta mitt ärende.
Att jag inte lämnar en rottweiler obevakad utomhus beror på att jag inte vill ta risken att hon blir stulen för att användas av hundhetsare.

Nu en annan fråga. Flera gånger har jag nu läst i denna tråd att det är fel att bli arg på den unga flicka som lämnade sin hund bunden utanför affären. Det är väl självklart att hon inte ska lastas för det, det har jag inte sett någon göra i denna tråd. Varför då påpeka det?

Det är ju hemskt det hon och hennes hund råkat ut för. Det är polisen med sina små resurser, som borde ta hand om ärendet i stället för att prioritera ner så mycket. Vårt samhälle blir allt otryggare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mysisa
2/20/17, 8:53 AM
#18

Tjejen är 16 år, hennes val att lämna hunden utanför affären beror knappast på att hon är korkad osv som vissa folk försöker få det till. (andra hundforum)
Hon är fortfarande ett barn, hon bor med sina föräldrar, hon är formad av sina föräldrar och har förmodligen lärt sig av sina föräldrar att det är ok att lämna hunden utanför affären. 
Även om hon kom på idéen själv så är 16 åringar impulsiva och har inte fullt utvecklat konsekvens tänk. Därför är det oansvarigt av föräldrarna att låta barnet ta ut hunden när det finns risk att hon ska handla.
Nu har Frida lärt sig att det inte går att lita på främlingar den hårda vägen. Tyvärr fick hunden betala priset men Frida gör knappast om samma misstag igen.

Det är inte så länge sen det gick att binda hundar utanför tex affärer, så en människa som skaffar sin första hund kanske inte tänker på att det inte längre går då denne minns hur man kunde se hundar utanför affären i barndomen.

För kanske 10 år sedan, när det var uppenbart här omkring att man inte kunde lämna hunden utanför affären längre så hade jag ännu inte lärt mig att inte ta med hundarna när jag gick för att köpa mjölk. Väl framme vid affären så insåg jag dock att jag inte kunde lämna hundarna. Fick syn på min dåvarande granne, känd A-lagare i byn och bad honom passa hundarna. Funkade jätte bra att lita på alkisarna på parkbänken. Dom gosade med hundarna och jag var borta en kort stund bara.
De få gånger alkisarna fick vara hundvakt var så pass tidigt på dagen att dom inte hunnit bli fulla än. Inte optimalt, men det funkade.
För ca 2 år sedan så återupptog jag mitt beteende att lämna hundar utanför affärer. Men enbart utanför en affär och enbart om jag bara skulle köpa cigaretter. 
Där fanns nämligen möjlighet att binda hundarna precis bakom kassan som hade ett stort fönster bakom sig, dörren in var precis bredvid så jag lämnade aldrig hundarna med blicken.

Idag så lämnar jag hundarna hemma om jag ska gå och handla, jag planerar inköp och promenader så dom inte krockar.
Ibland händer det att inköp och veterinär besök krockar men då är bilen med och hunden får stanna i bilen. Är det för varmt/kallt ute så får även sambon stanna i bilen och ha koll.

Tror jag har skrivit en hel roman här nu 😃

minavitas.wix.com/kennel

Herseruds
2/20/17, 10:45 AM
#19

Här sitter ofta hundar kopplade utanför affären. Helt ok tycker jag om det funkar. Men jag lämnar inte min så, jag tror hon skulle bli orolig ensam bland alla främlingar. Hon trivs bra i bilen och väntar där när jag handlar.

hemul
2/20/17, 1:07 PM
#20

Det där att hunden kommit lös och sprungit efter in i affären har jag också råkat ut för. Det var mycket pinsamt för det var en stor och lurvig hund och en regnig och lerig höstdag och affären var en fin möbelaffär. Han plöjde fram mellan de vita sofforna i full fart. Man de blev inte arga.

När jag kom ut kom några människor fram till mig, de hade sett vad som hänt. Det brukade sitta alkisar på ett torg i närheten där. En av dem hade gått fram och kopplat loss hunden och sagt "Nu ska du leta rätt på Britta åt mig!".😃 Det är ju roligt så här efteråt, men affären låg vid en flerfilig och hårt trafikerad gata. Om hunden valt att springa hem istället hade han behövt korsa gatan.

Annons:
mikapika
2/20/17, 4:12 PM
#21

Jag lämnar hunden korta stunder utanför butiker om det finns fönster så att jag fortfarande kan ha koll. Här (lugnt område i sthlm) är det väldigt många som lämnar hunden utanför mataffären, har aldrig sett eller hört om att något hänt. Har märkt att många ber tiggare som sitter vid affären hålla ett öga på hunden mot en slant, känns ganska tryggt eftersom det är personer som man träffar varje dag i flera månader åt gången och får en slags relation till. Men idioter finns överallt, så nåt kan ju alltid hända . Gäller ju även om jag är tillsammans med hunden…

Den vilda djungelkvinnan
2/20/17, 5:25 PM
#22

Jag bor på en så liten ort att här går det bra att lämna hunden utanför affär. Dock gör jag inte det på helgkvällar eller liknande och bara om jag verkligen måste handla något.

Upp till toppen
Annons: