Annons:
Etikettoff-topic
Läst 7016 ggr
Lizelda
2017-01-30 18:25

Babbeltråd!

Jag tror aldrig att jag stött på en babbeltråd här inne. Har jag missat den så friska gärna upp mitt minne. Om inte så har vi nu en babbeltråd där vi kan tjöta om allt mellan himmel och jord 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Maleficum
2017-01-30 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har saknat en babbeltråd på hundsidan :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fisherling
2017-01-30 18:46
#2

Jag gjorde en snackistråd för ett tag sen, den hade rätt många svar :P

Lizelda
2017-01-30 18:54
#3

#2 Ursäkta att jag missat den! Är den så aktiv att du vill att jag plockar bort denna eller ska vi fortsätta på ny kula, så att säga? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fisherling
2017-01-30 19:21
#4

Nä det är lugnt, den har typ 100 svar

panini
2017-01-30 19:35
#5

Jublade lite inombords när vi åkte och hälsade på min bror och ena brorsbarnet och hon ruuuuusar fram till mig helt överlycklig, det händer aldrig annars❤️

apportbocken
2017-01-30 22:16
#6

Chester har fått en ny sele. Han hade en gul y-sele från Hurtta innan och vi tänkte köpa en exakt likadan fast lite större men det blev en ceriserosa istället då de gula inte fanns i hans storlek. Han passar bra i alla färger men gult är han verkligen superfin i så så fort vi hittar en gul i hans storlek så ska vi köpa den. Det blir säkert strålande att ha två selar och variera sig lite.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Joyous
2017-01-30 22:44
#7

Imorgon är det exakt två månader till jag flyttar från hus till lägenhet och det märkliga är att jag längtar! Kommer sakna att bo i hus men någonstans har jag hela tiden vetat att det inte är permanent och jag tror inte riktigt att jag har förstått hur mycket det stressat mig. Nu när jag med säkerhet vet att min lägenhet finns där så vill jag inget hellre än att få flytta in och komma i ordning. Dessutom… I och med att boendet har löst sig kan jag nu äntligen börja planera nästa hund på allvar! Gött :D

Lizelda
2017-01-30 23:21
#8

#7 Är det något särskilt med huset? Jag har alltid tänkt att lägenhet är bara tillfälligt, när jag väl skaffar hus så har jag slagit mig ner permanent typ 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Joyous
2017-01-31 10:19
#9

#8 Om huset hade varit mitt så hade jag aldrig flyttat, men det är inte mitt! Jag hyr det och till sommaren ska det säljas, därför har jag behövt hitta någonting annat. Drömmen är ju ett eget hus men det får bli längre fram i livet ;)

CayKantos
2017-01-31 10:32
#10

Själv letar jag lägenhet för fullt… Ingen som vet ngn som försöker bli av med sin lägenhet?🙈 Inneboende går också bra haha! Lite desperat om det märks ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Maleficum
2017-01-31 11:07
#11

Uppvuxen i hus så kändes väldigt konstigt att flytta till lägenhet när jag skulle plugga i Lund även om jag visste det var tillfälligt. Numera bor jag i nått som liknar enplansradhus (men egentligen räknas som lägenheter) med en liten tomt. Passar perfekt för mig nu (även om jag helst vill bo på gård på landet senare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Turast
2017-01-31 11:59
#12

Vi skulle besiktiga vårt hus idag (för husbocksbaggar så att en försäkring gäller) och besiktningsmannen/kvinnan skulle komma mellan 8 och 12 och ringa innan… han har inte kommit än och har bara 2 minuter på sig nu…? Vah? 

Här hade man satt klockan på 6 för att hinna fixa till lite och slänga ut hundarna i hundrummet (så att inte Jamie käkar upp stackarn) och så kommer hen inte ens!??

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
2017-01-31 13:14
#13

#9 Aah, då förstår jag! Grattis till lägenheten :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Maleficum
2017-01-31 13:25
#14

#12 Är ju så typiskt! när de skulle installera boxarna för fiber hos mig så skulle man vara hemma mellan 7-16. (när ska man hinna promenera hunden då när man är själv?) och de kom typ fem minuter i 16 och gjorde halva jobbet. så fick sitta hemma mellan 7-16 en annan dag också för att de skulle komma och göra resten och då kom de inte ens så dag tre skulle jag sitta hemma mellan 7-16 igen! Men då kom de iaf vid typ 13 tiden och gjorde det färdigt. Tycker synd om dem som måste ta ledigt från jobbet för att sitta hemma och vänta (iaf jag vill inte lämna iväg nycklar och ha folk jag inte känner inklampandes och skrämma mina djur när jag inte är hemma).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Joyous
2017-01-31 14:00
#15

#12 #14 Nej vad jobbigt! Eller som den gången jag väntade på en beställning med hemleverans. Skulle komma någon gång mellan 08-15. Jaja tänkte jag, tur att jag kan vara hemma hela dagen. Runt 14 ser jag att Humla står i fönstret och morrar, hemleveransen var här och jag gick för att möta upp dem. När jag kommer ut är bilen borta och strax därefter får jag ett sms "Vi har försökt leverera ett paket blablabla," och information om att jag får hämta det själv på terminalen. Så inte nog med att de förväntade sig att jag skulle vara hemma mellan 08-15, de förväntade sig tydligen också att jag skulle vänta på parkeringen hela den tiden!!

Turast
2017-01-31 15:34
#16

Han kom runt 13.30…. Men till hans försvar så hade företaget sagt att han skulle komma på eftermiddagen men sagt till oss att han skulle komma 8-12… Nu är det gjort iaf!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

supernatural
2017-01-31 22:51
#17

#15 Men alltså vad jobbigt.. Någon som ville sluta tidigt kanske 😉

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

peafie
2017-02-01 09:22
#18

#16 Grym hemsida du har byggt! Har inte varit inne där på länge och den har verkligen fått sig ett lyft sedan jag såg den sist. Gillar dina teckningar också. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Turast
2017-02-01 09:41
#19

#18 men åh tack! Vad glad jag blir! 🤗

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

supernatural
2017-02-01 15:32
#20

#19 Jag tycker också om den så himla mycket!!! Jag ska ringa försäkringsbolaget idag, får hem en omplacering på fredag och ska ta över hennes försäkring. Men ska kolla så att allt täcks och sådär… blev så himla rädd när jag läste om din collie!!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Turast
2017-02-01 16:13
#21

#20 men guud 🤗😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

supernatural
2017-02-01 16:51
#22

#21 Har du något speciellt du alltid tänker på när du tecknar försäkring? Min ettåring är ridgeback/rottweiler/schäfer. Tänker typ Höftledsdysplasi?? Så att det täcks. Finns det "kryphål" du vet försäkringsbolagen kan ta, som jag kan kolla upp innan jag skriver på något?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Turast
2017-02-01 17:30
#23

Ja alltså, att det inte täcktes var för att det blev ett "glapp", är de försäkrade innan 4 månader och man inte gör "avbrott" så ska det inte vara några problem :) Att byta försäkring brukar inte heller vara problem så länge man "överlappar", tex att nya försäkringen börjar innan den andra går ut! 

Och skriver man över försäkringen på dig från förra ägaren så ska inget ändras vad jag förstått! Men du kan ju kolla så hunden varit försäkrad hela livet och även innan 4 månader. Även ringa och höra med försäkringsbolaget vad de täcker och inte :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

supernatural
2017-02-01 20:19
#24

#23 Ja jag ska få hennes papper hemskickade hit imorgon och då ska jag även ringa Agria (som ägaren har nu). Då ska jag kolla om den har varit försäkrad innan fyra månader och sedan kontinuerligt 🙂 Ett sådant avbrott blir det med andra ord i alla fall inte då jag bara tar över det (är nu mycket noga med det!!).

Hoppas din collie mår bra, blev väldigt ledsen och besviken när jag läste inläggen du skrev. Att man inte får veta sådant innan/när man tecknar försäkring? Så man i alla fall har en chans att lägga undan pengar… 🤔

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Turast
2017-02-01 20:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 ja, tyckte iallafall att de kunnat sagt till att de avskrev sig :/ 

Han mår bra just nu <3 Några veckor nu i vinter har vi bara kunnat gå korta kisspromenader pga av att han börjar halta av kylan. Men nu är det tillräckligt varmt för honom igen :D 

Men han har på sig BoT täcke varje gång vi går en lång promenad :)

Bilden är från vår långis på 3,5h och 12 km :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Candy123
2017-02-03 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Är det bara jag som har en hund som fixar en egen bädd åt sig 😂

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Maleficum
2017-02-10 09:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hitta denna bild jag glömt bort. Från förra vintern när jag arbetsträna i islandshäststall. Han väntade ofta där när vi gick ner för att hämta in hingstarna och några av de andra hästarna (han blev sparkad nån av de första veckorna jag var där och slutade då springa mellan benen på hästarna och hälls sig hellre en bra bit ifrån dem (tog månader innan han följde med på baksidan av stallet där hagen var där han blivit sparkad).

Tyvärr hamna väl bilden på snedden men kanske är nåt någon kan fixa? Annars får man väl klicka på den så den hamnar rätt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
panini
2017-02-10 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Igår fyllde min älskling 2 år! 😮 Jäklar vad tiden bara flyger fram, känns som att jag precis fick hem det lilla monstret som jämnt hängd och slängde i byxorna och försökte slita fingrarna av en 😃 

(på bilden var han runt 4 månader skulle jag gissa)

tiger tok
2017-02-11 12:47
#29

Då har man en stukad fot.

JoannaLi
2017-02-11 13:10
#30

Grabbarna är superrespektfulla med varann just nu <3 

Buddy har ibland lätt för att köra över Arrak eftersom att Arrak inte fräser ifrån, eller så är de överdrivet osäkra med varann. Just nu är de supermysiga med tydlig kommunikation. Älskar det <3 

Arrak är dessutom en jävla dröm att ha att göra med just nu. Galopperar runt, rullar sig, busar, hela tiden med ett öga på mig, drar ingenting, lystrar till en viskning, inga problem att ha runt andra hundar eller människor… Han är just nu en sån jävla läromästare ❤️😍

Hornslandet
2017-02-12 16:54
#31

Idag har min valp varit rätt "lätt". Efter kursen(valp) sov han över 2h, sen har jag mest bara rastat honom lite kort+lekt/kampat en stund med lite lydnadsinslag+och 5-10min lydnad..men i övrigt har han chillat och sovit. Den där valpkursen tär rejält på krafterna…

Hornslandet
2017-02-13 17:08
#32

Valp..tappat en tand!

Turast
2017-02-13 17:12
#33

var på jobbaudition i lördags, idag ringde dem och vill träffa mig igen! 😮

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Oliviahack
2017-02-13 18:52
#34

Blir alldeles pirrig i magen när jag tänker på att vi ska få hem en valp i vår..

Annons:
Hornslandet
2017-02-13 18:55
#35

#34 ras? :P

Oliviahack
2017-02-13 19:11
#36

Aussie :) Sambon vill ha en egen hund så han kan träna bruks/skydd/ipo. Men jag är nästan mer engagerad än han 😂

JoannaLi
2017-02-21 19:53
#37

Idag har äntligen mina barnlås kommit, så nu jädrar ska vi inte ha några fler plastpåse-scares! 

Satt upp på Arraks garderob, och så mitt lilla oanvända skrivbordsskåp, ifall att liksom. Så jädra nöjd :)

Turast
2017-02-21 20:06
#38

Skrivit nästan 7 A4 om sexuella övergrepp och bekräftelsebehov. Det är lätt att tänka på det som fiktion, men känns omöjligt att tänka att det är jag från 14 till 19 års ålder

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
2017-04-03 22:23
#39

Jag går som på moln för jag har fått godkänt att lämplighetstesta och utbilda assistanshundar idag! 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

apportbocken
2017-04-03 22:28
#40

#39 Stort grattis!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[AnimeV4]
2017-04-03 22:53
#41

#39 Hjälp😉Vad för utbildningar gäller det? Det är coolt att det blir större för psykiska problem.

Annons:
Lizelda
2017-04-03 22:57
#42

#41 Run 😈 Det är ju framförallt NPF och olika ångestproblem till att börja med i alla fall. Planen är ju att jobba mig uppåt men måste ju börja någonstans :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

CayKantos
2017-04-04 06:53
#43

#42 så nu får du utbilda assistanshundar för andra? Kul! Lycka till!!😍😍💪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Maleficum
2017-04-04 10:33
#44

Vad roligt Lizelda!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
2017-04-04 12:34
#45

#43 Yes! Jag är jättetaggad 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[AnimeV4]
2017-04-04 13:12
#46

#42 Är det lika pricey som via Brukshundsklubben? Jag är jättenyfiken..😃

Lizelda
2017-04-04 13:15
#47

#46 Priserna kan diffa lite från år till år men skiljer inte särskilt mycket. I år kostar L-testet 1500, registrering för utbildningen 3800 och certifieringen 13800.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Joyous
2017-04-04 14:18
#48

Ni som beställt frysfoder, frysta ben osv från zoo.se, hur länge har ni fått vänta på er beställning? Gjorde en beställning natten till onsdag förra veckan och har fortfarande inte hört någonting. Frågade på deras facebook men har inte fått något svar. Från och med nästa vecka kan jag inte vara hemma på dagen och ta emot beställningen så jag hoppas verkligen det skickas senast imorgon.

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-04 18:03
#49

#47 Och då är det kostnader för allt man behöver? Inte alls farligt i sådana fall.

Lizelda
2017-04-04 23:40
#50

#49 Verkligen inte farligt. I priset så ingår det att man får uppgifter man ska utföra och dokumentera, då det mesta sker på distans, samt tre (? Ett fåtal i alla fall) "vägledningstillfällen". Vet inte riktigt hur man ska beskriva det närmare men tillfällen där man kan bolla idéer och tankar på lite djupare nivå än enbart vid uppgifterna och utvärderingen. Utöver dessa tillfällen så tar en del betalt, typ 200/tillfälle, medan andra gör det av god vilja, beror ju mycket på hur mycket tid man har. Dessutom ingår legitimation, registrering, arbetstäcke med märken och dylikt i priset :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[AnimeV4]
2017-04-04 23:47
#51

#50 Åh. Nu är jag desto mer nyfiken😍Lär vara färdigutredd tills det skulle bli aktuellt också.

Lizelda
2017-04-05 00:01
#52

#51 Tro mig, det är värt det, utan tvivel :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

KatarinaSt
2017-04-05 21:55
#53

Jag blir gaaalen på alla som inte plockar upp hundbajset! Min hund ääälskar det.

JoannaLi
2017-04-10 15:50
#54

En bekant till mig (bekant pga neccessity, inte för att vi tycker om varann… :/ ) hade sin hund lös i eftermiddag, och den stack fram till mig och Arrak. 

Arrak blev såklart livrädd och gjorde allt i sin makt för att skrämma bort den, men den kom upp till honom på en halvmeters avstånd och började eye:a, skälla, göra utfall och hugga efter honom (i luften). 

Jag fick ett något ordentligare bett över handen i omriktat beteende. 

När personen kommer fram (lugnt promenerande) säger hen (lugnt) "oops, jag trodde att du var [inne]". (Fastän hen tidigare hindrat mig från att gå in pga att hen var där med alla sina hundar lösa.) Sen gick personen. 

Hörde inte hur det gick, om vi var okej, kopplade inte hunden…

Det här är en person som har ansvar för hundar for a living och att de sköts rätt och tryggt av sina ägare. 

Nä, fyfan vad arg jag är på ren svenska! 

(Hens hundar har tidigare rykt ihop med Buddy när hen var med, så hen är ju knappast omedveten om sina hundars kapacitet, och med tanke på reaktionen känns det inte som att det var första gången hens hund har stuckit fram till andra.)

Joyous
2017-04-10 16:58
#55

#54 Satan vad arg jag hade blivit! Naturligtvis kan det ske misstag men då ser man väl till att få in sin hund så fort som det bara är möjligt för att sedan be ordentligt om ursäkt och kolla att allt är okej. Slappa, nonchalant hundägare är bland det värsta jag vet! Hur gick det sen med Arrak, kunde han släppa händelsen? Hoppas handen är okej också :)

Annons:
peafie
2017-04-10 17:01
#56

#54 Men ooj, hur gick det med din hand? Och Arrak? Vilket jäkla sätt!

Jag vet hur arg man blir… min sambo fick ett ordentligt bett när han skulle fånga in en förrymd dvärgschnauzer som var ute och sprang på bilvägen och när han lämnade hunden till ägarna som bodde invid vägen så sade de ingenting om det, trots att det rann ordentligt med blod. Sambon är så tyst och försynt att han inte sade någonting men jag blev fly förbannad och tänkte gå och skälla ut dem (fast det blev inte av eftersom sambon blev väldigt svimfärdig och behövde lite omsorg). De borde åtminstone betalat stelkrampssprutan men jag orkade aldrig ta tag i det när ilskan hade lagt sig…

Bloggen     ○    Instagram

apportbocken
2017-04-10 17:47
#57

#54 Men fy! Att inte BRY SIG som att ens hund sprungit fram till en annan, vilket sätt! Att inte själv bli skamsen och be tusen gånger om ursäkt, då borde en inte få ha hund tycker jag!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

JoannaLi
2017-04-10 19:17
#58

#55 Ja, men så tänker jag också! Och ville hen ha sin hund lös så vill inte jag hindra hen - men iom att vi redan hade en dialog igång tidigare kunde hen väl bara ha nämnt att "jag vill ha min hund lös, ungefär så här länge, funkar det för dig?" och typ "nu är min hund lös, förvarna gärna innan du går ut" så hade jag visserligen muttrat lite (så storsinnig är jag inte att jag är glad för att bli "instängd" :D ), men jag hade gladeligen accepterat det, för då har hen iaf visat hänsyn! 

Hur det är med Arrak återstår att se. När vi väl kom in så kunde han se dem genom fönstret (fortfarande med alla hundar lösa inkl. ovan nämnda individ) och stod då och pep och skakade. Men, sen försvann de utom synhåll (efter sin goda tid) och då lugnade han sig. När vi skulle gå hem från lokalen så verkade han normal. Lite (!) extra stressad bara, men fullt kontaktbar och inte skärrad. Så vi håller tummarna för att han skakar av sig det här utan några större bakslag i reaktiviteten! 

#56 Handen är omplåstrad och okej! Ett litet nervigt samtal till sjukvårdsupplysningen för att höra om jag fortfarande hade stelkrampsskydd men det hade jag, så då var det lugnt! Han har mest kommit åt att komma in under huden, så såret är stort men inte djupt. :) Arrak verkar som sagt för tillfället ha skakat av sig det, men han sover som en jädra stock på var plan och oplan yta han hittar - hoppas att han processar situationen från rätt vinkel… 

Åh, fy, hoppas sambon inte fick några större men! Nä, jag var fullt beredd på att kräva ut kontaktinformation ifall att det krävts stelkrampsspruta eller annat (eller i alla fall skicka någon annan, mindre konflikträdd… :D ), men så krävdes ju inte det. Luften rann lite ur mig faktiskt. Men det ska definitivt bli ett seriöst samtal nästa gång jag ser personen. 

#57 Ja, själv hade jag ju blivit helt skärrad om Arrak kommit lös och betett sig så, även om han (som hunden ovan) inte gjorde någon faktiskt skada. Om man är för chockad just då i situationen för att agera är väl okej, men personen gick runt utanför lokalen i gode en timme i lugn och ro, med full vetskap om vars jag var, innan den åkte. Och personen har dessutom mitt telefonnummer, smsade mig senast i fredags. Ett litet "Förlåt för vad som hände, gick det bra?" hade gått en LÅNG väg tycker jag.

peafie
2017-04-12 13:07
#59

Jag spontananmälde just min lilla C till ett working test. 😮 Finns en stor risk (chans?) att vi inte kommer med MEN ÄNDÅ. Iiih!

Bloggen     ○    Instagram

Jojsan
2017-04-12 20:33
#60

Är så nervös, ska ta flyget med hund för första gången nu på fredag.. Är så orolig att något ska gå fel och han ska bli typ traumatiserad för livet eller borttappad eller vad som helst..  😮

Lizelda
2017-04-12 22:34
#61

#60 Ta det lugnt, jag flyger kors och tvärs med hundar rätt ofta och det är inga problem :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Jojsan
2017-04-12 22:37
#62

#61 Vad skönt att höra! Är det större hundar då som flyger i lastutrymmet?

Annons:
Lizelda
2017-04-12 22:41
#63

#62 Ja :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Jojsan
2017-04-12 22:50
#64

#63 Alltid lugnande att höra att det gått bra för andra! Det ska nog gå bra för oss också 🙂

Lizelda
2017-04-12 23:22
#65

#64 Flugit både inrikes och utrikes med ovana såväl som vana hundar och aldrig haft några som helst problem :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
2017-04-13 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Gletta har varit med och hjälpt oss strandstäda ;)

Både mamma och pappa råka ge henne medicin för nån dag sen så hon fick dubbel dos vilket resultera i ett hon sprang runt som en valp på nytt! Var riktigt roligt att se henne så extremt glad och livlig! Men man var ju såklart lite orolig hon skulle råka knäcka sig i ryggen igen men det klara sig som tur är.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Nalle-]
2017-04-14 10:37
#67

Jag är ledig idag men har inga direkta planer alls faktiskt, känns väldigt skönt! Igår blev det en mer intensiv dag med hundträning, promenad med hundkompisar och lite mer träning på det 😃 Men någonting ska vi allt hitta på idag också, sedan jobbar jag hela helgen.

Joyous
2017-04-14 11:00
#68

Ni som barfar/ger färskfoder, hur är det med nötvom? Är det något man kan ge hunden varje dag? Ingenting i som hunden kan få för mycket av så att säga? Naturligtvis vet jag att hunden inte enbart ska ha nötvom men den kräsna tösen här hemma tycker det är gott och jag blandar gärna ut hennes foder med det om det hjälper henne att äta ordentligt.

JoannaLi
2017-04-14 11:21
#69

#68 Vom är näringsfattigt muskelkött, inget farligt i det :) 

Man bör inte ersätta "riktigt" kött eller färskfoder med vom i alltför stor utsträckning pga att det är näringsfattigt, men så länge det funkar som smaksättare så är det absolut ingen fara!

Annons:
[Nalle-]
2017-04-18 14:41
#70

Vi är lediga idag, och fick en sådan härlig förmiddagspromenad i solen 😍 Vi mötte knappt en människa, så kunde iakta pudlingarna i lugn och ro. De har verkligen så enormt stort utbyte av varandra. Blir så lycklig ända in i märgen ibland av att bara titta på dom 🤗

JoannaLi
2017-04-18 15:38
#71

Nu är det beställt Adaptil halsband och doftavgivare, Thundershirt och Trikems MaxRelax. 

Jag känner mig handlingsförlamad och fastlåst, så jag har desperat tagit till mig alla råd jag har fått och nu ska vi prova. 

Funkar det så funkar det. Jag vet inte hur det kommer att påverka beslutet som ska fattas, men vi har i alla fall provat och har en större kunskapsbas att fatta beslutet på. 🤦‍♂️

Lizelda
2017-04-18 16:32
#72

Mitt lilla monster är hemma en hel vecka ❤️ Vi har mycket jobb framför oss med socialisering men det går framåt, utan tvekan!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[AnimeV4]
2017-04-18 17:04
#73

Uppfödarbesök nr. 2 igår. Vi blev halvt uppätna av 10 krulltottar😃

[Nalle-]
2017-04-18 17:12
#74

#73, Vad är det för krull du ska ha? 😃

[AnimeV4]
2017-04-18 17:13
#75

#74 Tänkte du på pudel så måste jag göra dig besviken. Det blir curly coated retriever😉

[Nalle-]
2017-04-18 17:30
#76

#75, Haha äsch då 😕 Nä men skämt åsido, så roligt med curly! Tycker det är en spännande ras 😃

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-18 17:35
#77

#76 Ja, det var ett otippat val faktiskt! Det ska bli jättekul😍

Turast
2017-04-18 19:06
#78

Sambon har fått 3 vikarie dagar denna vecka och jag är så jäkla glad för hans skull! Allt verkar sakta men säkert lösa sig för oss 2 😍 Dock MÅSTE vi få klart hundgården snarast… Så svårt när han börjar jobba några timmar innan jag slutar jobba och han slutar mitt i natten….

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lojs
2017-04-18 19:16
#79

Jag hittade en kul fotoapp för djur. Man spelar upp ett ljud (finns olika ljud, typ ljudet av en pipleksak eller att man skramlar med mat) precis när man ska ta kort och förhoppningsvis lystrar djuret och blir söt på bild. Man kan välja hund, katt eller häst.
Kostar 10 kr.
Jag testade, funkade dock inte så bra på just mina hundar. Arya gick runt och letade på golvet efter var pipleksalen var. Nemi blev förolämpad av hela idén och gick iväg och lade sig… Får testa igen ute kanske.
Om man vill testa gratis innan man betalar för appen så kan man ha en kompis till att gå in på youtube på sin telefon och spela upp något sånt ljud när man ska ta kort, om man misstänker att man har lika tråkiga odjur som jag har. ;) Man måste ju ha två telefoner eller en telefon och en pipis för att testa. =)

Click now heter appen. https://www.facebook.com/clicknowapp/ Lyckades inte hitta hur man länkar till appstore när man sitter vid datorn…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

parsley
2017-04-18 19:54
#80

Jag har försökt introducera kleinspitzen för sökövningen "Hitta mattes kotte". Han var inte speciellt intresserad, men jag jobbar på det.  Kotte, klick, godis, kotte, klick, godis…

peafie
2017-04-24 11:13
#81

Älskade C var en liten pärla på sin WT-debut i helgen. Vi har hela tiden vetat vilken fantastiskt duktig hund hon är men hon har alltid haft nära till att balla ur i situationer med mycket förväntan  och stress och det är först nu som hon har börjat visa även andra vad hon går för. Jag är så himla stolt och glad. ✨

Bloggen     ○    Instagram

futurehearts
2017-04-24 12:28
#82

På onsdag tar vi två rundor till veterinären med Noah, först för klåda och sedan till sjukgymnasten. Hoppas att allt ser ok ut.

Sedan så hämtar vi valpis på lördag, längtar halvt ihjäl mig! 😍

JoannaLi
2017-04-24 12:52
#83

#81 Heja, heja, bästa Calla! 🥳😍🎂🎁

Arrak är faktiskt lugn nu. Lite dope-y, faktiskt. Han går nu på Adaptil Halsband och Doftavgivare och så lite Trikem MaxRelax. Han ska få vänjas in fullt på allt, sen ska jag se om vi ska fasa ut något eller hur det ser ut. Stackars stresshund, blä vad jobbigt det är för honom :/

Annons:
peafie
2017-04-24 12:58
#84

#83 Ja, bästaste hon! Ibland har man slitit sitt hår (typ här) och så ibland har hon apporterat i elitklass, så det är sådan himla skön känsla att hon lyckades hålla ihop i skarpt läge (trots att det tog 3 år att komma hit)😍

Jag har nog missat lite vad du har för stressrelaterade problem med Arrak, vill du berätta?

Bloggen     ○    Instagram

parsley
2017-04-24 14:24
#85

Kleinspitzen har varit på aktiveringskurs och gått spår, så nu är han en mycket utmattad hund. Matte är också trött. Det är tungt att gå i terräng, även om man "bara" följer hunden när den spårar. 🙂Aktiveringskursen är en kurs där man ska pröva på olika aktiviteter, t ex spår, agility, nosework och rallylydnad. Brukshundsklubben har satt upp ett antal snitslade spår i skogen. De ska användas under vårens kurstillfällen, men man kan använda dem även utanför kurstid, så jag ska försöka göra det vid tillfälle. Då slipper man sätta sina egna snitslar och då blir det en sak mindre att hålla reda på. Han älskar att spåra, så jag får försöka lägga spår så ofta som möjligt åt honom.

JoannaLi
2017-04-24 19:00
#86

#84 Men vinsten är ju ännu sötare när man verkligen fått jobba för den! :D 

Alltså, jag vet inte riktigt hur man ska beskriva Arraks stress. Framförallt så funkar den lite som en accelerator. Där andra hundar kanske skulle varvat upp ett varv eller två, insett att det var inget, och varvat ner igen - så Arrak funkar inte så. Vad det än är så varvar han gasen i botten, kan inte spärra och klarar inte av att komma ner igen sen själv utan det måste man hjälpa honom med. 

Andra hundar, människor, övriga djur, bilar, saker som rör sig, löv som faller, dofter, vittringar, ljud, synintryck - allt har varit saker som har gjort att han har slagit gasen i botten på stressen. Länge kämpade vi med konstanta stressblockeringar där han bara försvann in i sig själv i vad jag nästan liknat vid en panikattack om han varit människa - för sensory overload eller något som var lite extra läskigt, till exempel en blå fågel istället för en brun. 

Nu har han sällan stressblockeringar längre, och han är inte alls så reaktiv som han varit, men han går fortfarande superhögt i stress för "ingenting", och är nästan konstant stressad (mer eller mindre). 

Han har supersvårt för framförallt promenader, att gå sträckor med nya dofter, nya synintryck och eventuellt nya möten. Allra bäst mår han när han får harva runt på skolområdet, rastas på området, hänga på området, spåra på området, söka på området, träna lydnad på området, allt utan att träffa folk. Då mår han som en kung och är knappt stressad alls. 

Men, livet ser ju sällan ut så… Så lite desperat så provar jag nu Adaptil och MaxRelax, för att se om han kan få må lite bättre, och kanske kan dämpa sin stress litegrann själv i alla fall.

JoannaLi
2017-04-24 19:16
#87

Förresten så blev det lite vardagsspänning idag under apporteringsträningen. Jag och båda grabbarna (Buddy och Arrak) var i ett av rasthägnen (inhägnad skog). Vid 15:45 ungefär så släpper jag dem, och de rasar runt och busar i typ tio minuter. De var där i morse och rastade, så jag var lite nyfiken på varför de var så sniffiga, de brukar inte alls bry sig om dofter i hägnet om de varit där tidigare under dagen, men de tog det med ro så jag brydde mig inte så mycket. 

Vid 15:55 så började vi träna. Jag traskade runt och lämnade och slängde dummys, Arrak apporterade för fulla muggar, jag busade med Buddy lite på sidan av och han är ju Sveriges effektivaste skallmaskin. 

15:15. Jag ska bara lägga ut en sista dummy så glad i hågen platsar jag hundarna bakom en stor sten och traskar bort på andra sidan för att lägga ut dummyn. Plötsligt rusar det ut en hare från sin gömma en halvmeter från min fot. Där har den suttit sen innan vi kom in! 

Arrak sitter kvar men skakar i hela kroppen tills Buddy drar efter, och då följer han med. Jag stannar Buddy (utan problem), men Arrak är en lost cause (tack gode gud för inhägnad). Haren smiter ut genom stängslet och Arrak blir snopet kvar. 

Ändå galet fint gjort av båda hundarna! Att på 50 meters avstånd, Arrak sitter okommenderat kvar tills han blir provocerad, och Buddy stannar fint på kommando. Duktiga <3 

Och Arrak var också så galet fin att träna, superglad och peppig!

[AnimeV4]
2017-04-24 21:05
#88

Betalningen till uppfödaren skickad! Köpte även kompostgaller, mjuka leksaker och sele! Det känns ju INTE som att jag har en krulltott hemma på söndag😮

peafie
2017-04-25 08:25
#89

#86 Åh, jag vet precis vad du menar. Min mamma har en sådan hund - världens goaste och finaste (och en sjukt duktig apportör!) men han kan inte hantera omgivningen. Går man den gamla vanliga vändan åt fel håll så blir han helt knäpp för han inte kan hantera det och om någonting är lite lite utöver det vanliga (typ ny matskål eller något) så börjar han flåsa. Hemmavid jättelugn. I arbete jättefin. Men livet däremellan funkar inte alls. Han börjar faktiskt lugna sig något nu, men han är också åtta år gammal… fy, så jobbigt för både dig och Arrak! Min C har ju nära till stress men det går att dämpa och hon går alltid att nå.  Om Arrak är någorlunda som hunden där hemma så förstår jag att du känner dig desperat.

#87 Haha, de är så sjukt luriga de där hararna, har också varit med om det och jag tror jag nästan blir mer uppjagad än hundarna av det, haha. Det är som fasaner när man rider, flyger upp i absolut sista sekund 😃 men duktigt av hundarna, det är en riktigt svår störning! Vad för typ av övningar gör du när du apporterar?

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-04-25 10:05
#90

#89 Åh, jag är såklart ledsen för er, men det är så skönt att det finns någon som förstår! De allra flesta förstår inte vad man menar med kronisk stress och tycker att, men det går väl att lösa… 

Haha, tack gode gud att jag hittills sluppit fasaner, jag tror inte att mitt hjärta hade pallat det 😃

Jag har ingen direkt plan just nu, så vill du tipsa om övningar så ös på bara, jag är supertacksam! 

Igår tränade jag mest impulskontroll, eftersom att vi tidigare bara tränat t.ex. lydnad där alla flygande saker betyder belöning - go and get it. 

Så att kasta ut, han ska sitta kvar hos mig, gå fot en liten bit och sen få apportera. Även att jag la ut flera dummys och var lite sträng med att han skulle ta just den jag dirigerade till :)

Annons:
peafie
2017-04-25 10:17
#91

#90 Jaa, vore det så enkelt att det bara var att träna! Vår fungerar dock jättebra på praktiska jakter där det inte gör någonting att han tjuter (på prov skulle han åka ut med huvudet före :)) och har ett fint liv ändå, men jag tror att han egentligen skulle passa bäst med att typ leva i hundgård och ha en trygg vrå där och sedan bara tas ut för jakt och jobb liksom… knashund.

… och fasaner: var glad för det! Jag hade arabhästar när jag var yngre och varenda gång de jäkla fåglarna flög upp höll jag på att åka av enbart av ren förskräckelse, de annars ganska energiska hästarna viftade knappt på öronen, haha…

Jag tipsar gärna om övningar! Sitter på jobbet just nu och kikar bara in här i pauserna men när jag får lite tid över kan jag skriva ihop lite övningar jag tycker är bra så kan du få dem.🙂

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-04-25 10:44
#92

#90 Men precis så är Arrak! Jag försöker alltid minimera hans "utetid", det bästa är just när han får ligga inne på sitt rum all tid utöver aktiv träning - hur tråkigt det än är. Han är dock tyvärr så att iom hans stressblockeringar så pallar han inte att gå lös, för då går han upp i stress, och så sticker han som en ren reaktion på stressen, så vi kör inhägnad. Supertrevligt här nere där det finns inhägnade skogsområden :D 

Haha! 

Låter jättebra! Du kan väl skicka ett meddelande med dem eller så så vet jag att jag ser det :D

JoannaLi
2017-04-25 18:22
#93

Precis påbörjat "Snuten kommer!" med Arrak som ett partytrick. Då ska han hoppa upp i buren och "gömma" sig. Vi har väldigt få för-skojs-skull-trick, så jag tyckte att det var dags för ett, och då verkade det här simpelt och roligt. Hittills har vi kul! :D

[Nalle-]
2017-04-25 20:19
#94

#93, Haha, lät ju festligt! 😃 Kan du inte filma och visa? 😉

JoannaLi
2017-04-25 22:01
#95

#94 Var ju tvungen att kliva upp och filma nu… :D 

Hittills jobbar vi enbart på att med fart och pepp komma upp i buren från olika positioner (på mig och hunden) och oberoende av vad vi gör innan. Vi tränar också på att hoppa ner korrekt (dvs buren - skrivbordet - skrivbordsstolen - bädden) men han skippade det nu när matte var upptagen med att filma. 

Tanken är att det ska tillkomma att han lägger sig i buren, och antingen "gömmer" nosen under tassen, eller att han drar för filten som täcker buren lite.

peafie
2017-04-26 11:18
#96

#95 haha, söt! 😂 Ska man verkligen se så glad och pepp ut när snuten kommer?

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-04-26 12:14
#97

#96 Men snuten är ju en människa även han, hur tänkte du nu… Alla människor är ju roliga… 🤔🤔

😉😂

Annons:
Hornslandet
2017-04-26 12:25
#98

Jobba hemifrån med valp som har magproblem är sisådär lätt.

[Nalle-]
2017-04-26 17:39
#99

#95, Hahah vad roligt att se, så himla söt!! 😃

[Nalle-]
2017-04-26 17:40
#100

#98. Usch då, hoppas valpen kryar på sig snabbt!

[Nalle-]
2017-04-26 17:40
#101

Jag snubblade över en gul dalmatiner på insta, det är väl ingen godkänd färg på dallis? Den var dock hemskt fin.

Sugar Mist
2017-04-26 17:59
#102

Gick på en arbetsintervju idag utan någon större förhoppning för att inte ta ut något i förskott, men tjohoo- jag börjar provjobba imorgon på mitt drömjobb 🥳

-

JoannaLi
2017-04-26 18:05
#103

#102 Grattis!!! 🥳

CayKantos
2017-04-26 18:43
#104

#102 grattis! Vad är det för jobb?😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Sugar Mist
2017-04-26 21:30
#105

#104 Djurbutik, Arken Zoo :)

-

CayKantos
2017-04-27 07:10
#106

Cool lycka till! Fulltid?😃💪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lizelda
2017-04-27 08:36
#107

Då har man gått med på att vara med i en dokumentär om hundar för SVT…. Oops?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
2017-04-27 11:12
#108

#107 Vad spännande! :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

peafie
2017-04-27 19:58
#109

En viltspårsdomare ringde upp och bokade tid för ett öppenklassprov och vi har anmält till ännu ett WT, bara några dagar innan spårprovet. Det händer mycket nu!

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
2017-04-27 20:34
#110

#106 Nä, extrajobb och vikariat men kan ju alltid bli mer :) Hemma efter dagen, fötterna och länddryggen värker, men satans vad kul det är!!!

-

JoannaLi
2017-04-27 20:54
#111

#109 Heja heja! 🥳

#110 Gud vad roligt! :D

Annons:
peafie
2017-04-27 20:57
#112

#110 Minns smärtan! Efter min första vecka sommaren där jag jobbade i butik så tänkte jag att jag aldrig skulle klara av att jobba 8 veckor med tanke på fötterna och ryggen.  Meeen kroppen vande sig som tur var… 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
2017-04-28 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

#112 Det släppte imorse, vaknade inatt av träningsvärk i benen dock 😂 Dehär med att åka tåg i rusningstrafik kan nog va det värsta jag gjort, ett evigt pussel speciellt när det är folk på djurvagnen.. Hans andra tågresa också, men han sover mest bara :)

-

JoannaLi
2017-04-30 09:42
#114

Åh, så här vill jag bo hela tiden…

Vi har övernattat på annat ställe, där vi sovit i ett rum med tillhörande inhägnad med hundlucka, så han har haft tillgång till att gå ut och in som han vill, även under natten. 

Dessutom var det så jädrans roligt att berika i det där hägnet, så nu är han mjuk och nöjd av berikning, av möjligheten att sova hos mig, sova i soffa, sova i bädd utomhus - och helt stressfri! Skulle jag kunna flytta, så tro mig, då hade vi gjort det in a blink of an eye. Typ ett litet gulligt torp ute i skogen med stor gård, lätt att inhägna… 😍😊

Mitt drömhus var precis så, och om det blir till salu igen någon gång i framtiden då jäklar!

Maleficum
2017-04-30 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Lämna Fjant till sin matte igår förmiddag så dem fick ha en sista dag med honom. Åkte sedan dit på middag och hjälpte till att natta barnen. Sen åkte Fjant och matte med hem och vi satt och myste i soffan och hon sov över. Gick en härlig promenad i skogen och passa på att ta några sista bilder. Sen kom min svägerska (och Fjants veterinär) hem till mig och han fick lugnt och stilla somna in.

En liten hund som kommer lämna ett stort tomrum efter sig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

apportbocken
2017-05-02 21:39
#116

I dag var vi för andra gången på allmänlydnadskursen som vi går just nu. Chester och jag skötte oss sådär, han skällde en del och ville hemskt gärna leka med de andra hundarna men jag får väl se kursen som främst miljöträning som jag får med övningar hem från.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lizelda
2017-05-09 14:45
#117

Vi har skaffat hus! 1/9 flyttar vi in och jag kan äntligen ta hem mina andra två hundar! :D

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

CayKantos
2017-05-09 16:19
#118

#117 familjen? :) vart ska ni flytta till?😄 grattis!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Lizelda
2017-05-10 00:42
#119

#118 Beror väl på hur man ser det, jag och sambon och våra djur :) Ska flytta till ett stort hus i Sexdrega (mobba inte namnet, jag vet) :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

CayKantos
2017-05-10 06:10
#120

Vad roligt! Jag kan la få flytta med?😇😇

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2017-05-10 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Min älskade finfis tog precis en etta i ökl viltspår.  I vanliga fall kanske inte en jätteprestation men för vår lilla skit är det stort att hon fixar ett första pris i och  med att hon har haft problem med alldeles för högt tempo och intensitet som sätter krokben för henne. ❤️

Det enda tråkiga är att jag var tvungen att vara hemma och jobba så jag kunde inte följa med dem när de gick spåret. 😕 Varför måste man jobba heeela tiden?

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-05-10 12:46
#122

Matte ska försöka ta tag i sitt liv lite grann nu när hon fyller vuxen (ah, i alla fall myndig :D ) så i morse var det uppstigning klockan 06:15, och direkt ut på en cykeltur på 7 km med tillhörande lösspring i skog. Arrak var superförvirrad, men inte mindre glad för det! Nu ska han få gå ut med en kompis och gå en till promenad, och sen ska vi ut och träna i eftermiddag. 

Fullt ös medvetslös när matte har mindre plugg och är på supergott humör 👍

#121 Grattis till superduktiga Callan! 🥳

parsley
2017-05-10 13:03
#123

Har testat rallylydnad för första gången och det var riktigt roligt. Hoppas jag hittar någon passande kurs till hösten.

peafie
2017-05-10 15:08
#124

#122 Tack! och haha, tusan, måste man göra sånt som vuxen? Jag är nio år äldre än du och borde definitivt börja ta tag i mitt liv, känner jag när jag läser det där. 😂 Är det idag du fyller år?

Har f.ö. ett dokument på datorn som heter "apportering_till_joannali" öppet, men projektet har stannat av lite iom apmycket att göra. Men plötsligt kommer det ska du se, när du minst anar det… 😃

Bloggen     ○    Instagram

Wheaten05!
2017-05-10 16:51
#125

#115 Beklagar!! <3

Annons:
JoannaLi
2017-05-10 19:09
#126

#124 Haha nja… Jag gör lite såna ryck då och då, men nu har jag upptäckt att min kropp pallar att cykla hur bra som helst, så i stället för att göra ett ryck med promenader och ha så ont att jag vill grina 24/7 tills jag lägger ner projektet ska vi cykla ett varv på morgonen, så det känns faktiskt genomförbart 😊😃

Japp, idag är det, med tillhörande livskriser 😂

Haha, det låter som en superbra överraskning!

Sugar Mist
2017-05-10 21:44
#127

Jag ääälskaaar miiitt joooobb 🥳

-

peafie
2017-05-10 23:33
#128

#126 wohoooooooo, grattis!!! Min 18-årsdag spenderade jag i en liten stuga på den spanska landsbygden utan vare sig internet eller telefon. Misär! Hoppas din dag var bättre. :D Varför får du så ont? Du behöver inte svara om du inte vill så klart. :) #127 så härligt! Önskar jag kunde känna så just nu också, lite driv och motivation. Det är så viktigt med jobb där man trivs!

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-05-11 08:10
#129

#128 Tack!! :D Haha, ja, den var riktigt bra! Lite lugn hemmadag, med Arrak och tårta med närmsta vännerna, och så fick jag prata med min morbror som bor i Schweiz :) 

Tja, jag har ingen diagnos (för att läkare… 😡 ), men det som varit på tal och det som jag själv känner är rimligt är en mildare överrörlighets-EDS (dvs inte rena luxationer, utan mer subluxationer) och fibromyalgi. Men tills det står på pränt så vet vi ju inte officiellt :/ 

#128 Men gud så roligt! 🥳

CayKantos
2017-05-11 08:54
#130

#128 känner precis som du ang jobb.. tyvärr har jag inte helt samma känsla som #127

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2017-05-11 10:31
#131

#129 Ah, jag förstår. Jag lever också med kronisk smärta (en artritdiagnos) och allt vad det innebär. Men jag kan ju medicinera mot det i alla fall, måste vara hemskt jobbigt att inte få någon dianos så du kan få hjälp!

#130 Nääe, det är nog få förunnat. 🙂 Eller jag har perioder när jag verkligen älskar mitt jobb, typ när jag undervisar roliga kurser och har mycket studentkontakt eller när jag får vara ute och resa mycket. Men jag kommer ju inte ifrån att majoriteten av mitt jobb innebär obetald övertid, ständig stress och otroligt höga förväntningar från alla håll och det kan jag bli lite mätt på…

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
2017-05-11 14:04
#132

#128-#130 Jag förstår, tidigare jobb hade jag ångest inför varje morgon och varje kväll, det var roligt men vissa dagar, majoriteten av dagarna, flippade chefen och skällde ut oss inför alla och ställde helt orimliga krav, typ att klippa en paniskt rädd hunds klor på 10 min utan att ge godis t.ex.
Uppskattar därför mitt jobb väldigt mycket mer och det är väl tur då det väger upp ömma hälar och träningsvärk i muskler jag trodde jag inte hade 😂

-

Annons:
[Nalle-]
2017-05-11 14:24
#133

11 maj och snön yr utanför fönstret. Lagom kul! Jag är hemma och tentapluggar idag, skulle passa på att gå en härlig promenad när det var uppehåll men kom inte långt innan det började toksnöa 🤪 Nåja, tids nog blir det väl vår.

[AnimeV4]
2017-05-11 16:11
#134

#133 Vi hade snö i förrgår vi. Sisådär 2 dagar innan hade vi 18 grader😂

Jag har dessutom en frusen valp som jag inte hittat något täcke till än. Det blir nog att sy ett fleecetäcke, tror jag.

peafie
2017-05-11 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

#134 Jag bara varnar, de växer ruskigt fort de första månaderna, så det är lite ogjort att försöka sy någonting (been there, done that…). Här är V när hon är 9, 13 och 17 veckor… 😃

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2017-05-11 16:43
#136

#135 Bra mycket billigare att sy själv av en filt för ~50 spänn istället för köpa ett täcke för +400 spänn på Granngården. Kikade där i förrgår och var INTE beredd på de priserna på deras egna märke..😮

Kul bilder!👍

peafie
2017-05-11 16:47
#137

#136 Ja, jag tänkte samma och rev sönder en gammal filt och knöt en liten mantel åt henne när hon var med i stallet som 9-10 veckorsvalp. Hon såg ut som hunden Ynk i Mumin - så hiiiimla gullig. 😍

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2017-05-11 17:02
#138

#137 Men åååh! Det lät ju störtgulligt!😃

JoannaLi
2017-05-11 23:25
#139

Arrak skötte sig suuuperbra på apporteringsträningen ikväll! Första träningen någonsin med någon annan som störning, och då började vi mjukt med Arraks favorithund i världen och hennes två förare. Inte en enda gång var han in och pratade med henne! På en ingång strök han förbi lite onödigt nära och la ett halvt öga på henne, men passerade problemfritt. Och det där transportgåendet…. Alltså, änglakören var inte långt bort! Själva träningen gick inte alls särskilt bra, men han kämpade som en jäkel och det är ju det som betyder något. Och han gjorde en superfin skallmarkering på den andra hundens ena förare… 😂

Annons:
Wheaten05!
2017-05-12 17:38
#140

#135 Vilka fina hundar? Är det labradorer? Rätta mig om jag har fel! Riktigt söta iallafall!!

Sugar Mist
2017-05-12 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Lär mig objektivet mer och mer för varje gång, fy bubblan vad fina bilder det kan bli

-

[Janssonlisa]
2017-05-12 18:00
#142

Ååååh vad jag ÄLSKAR Charlies träningsglädje!! agilitykurs igår och han briljerade som vanligt😍 

Det är så skönt att vi äntligen fått in slalom ordentligt nu. Förr så gick det bra när man enbart körde slalom + kanske några hopp men när vi körde bana och det kom slalom så blev det lätt lite "slarvfel" men nu sitter det :') (Oftast ;))

peafie
2017-05-12 20:47
#143

#139 wohooo, heja Arrak och heja diiig! :D #140 de hälsar tack!:) och ja, helt rätt - labradorer båda två.

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-05-13 16:17
#144

Alltså, mycket skryt från min sida nu, men here we go again! :D 

Igår hade vi vilodag, men när grannen/kompisen skulle ut och springa, ja, då kunde jag inte låta bli att låna ut Arrak. Så han fick följa med ut på lite canicross, och imponerade stort på kompisen! Och när han väl kom hem så stissade han i typ 10 minuter, och sen stendäckade han!! 😮 Vanligtvis när han varit ute med någon annan så stissar han i säkert 45. 

Och så idag då… Vi inledde morgonen med en liten pinnstig á la IPO-spår på asfalt, och han skötte sig så vansinnigt bra! Trots att det inte var något som helst krav så var han jättenoggrann med att ligga rätt i spårkärnan och hitta varje fotsteg, innan han markerade apporten. Och vilka markeringar… En gång stressade han upp sig och ville skita i den apport han skulle markera för att gå direkt till nästa, men när han inte fick så tog han det med ro och lugnade ner sig. Avslutade med 8 steg utan näring eller apporter, och så en slutapport. Och han var så duktig! Han provade om han kunde glida ut i gräset intill för att lättare komma åt vittringen, men när det inte funkade så gick han så galet fint. 

Det blev ett impromptu viltspår/släpspår (hade inget blod on hand) också! 650 meter långt, en jädra massa  vinklar. 

Han har inte viltspårat sen 14/12-16 (födelsedagen), och då spårade han 150 meter med blod. Han har spårat 100-200 meter några gånger innan, och en gång har han provat på 300 meter, men jag har sett intresset och hur enkelt han hade att hitta Buddys släpspår sist B spårade (även typ 1-2 dygn efter att det las), så jag chansade. 

När han fick upp vittringen på skanken… Jädrar vilken fart han fick! Aja, tänkte jag, han får väl upptäcka själv. Så han störtade iväg i 180 knyck, kom cirka 50 meter innan han insåg att han inte hade en jädra aning om vars spåret var. Så då började han cirkla. Suuuperfint cirklade han.

Och han tuffade på som tåget. Första 200 metrarna var han ett ånglok som jag hade fått springa efter om jag inte höll emot. De mellersta 250 metrarna var han en ängel. 100% spårsäker, lagom tempo, nyfiken. De sista 200 tröt det lite, i 20-gradig värme och stillastående luft (framförallt verkade han påverkad av värmen, han var inte osäker eller kontaktsökande som när motivationen brister). Han cirklade en del utan att riktigt komma fram till vart spårkärnan låg men var säker på ungefär vart den gått, och tuffade då på längs med spåret tills han hittade spårkärnan igen. Han var så inne i att spåra att han spårade förbi (!?) skanken (typ 20 meter), och fick återvända när han upptäckte att släpspåret tog slut. Spårade förbi??? Min Arrak??? Som brukade ställa sig i starten av ett 300 meter långt spår, sniffa lite i luften och sen titta på mig och säga "exakt 231,61 meter bort ligger spårslutet. Kom nu så går vi." och sket fullständigt i att spåra. 

Så galet stolt så hjärtat spricker. Det kanske blir lite viltspårprov för honom också <3

Vizzla
2017-05-13 16:28
#145

Fått se två stora havsörnar på nära håll idag. Mäktigt men lite skrämmande när man har små hundar…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Janssonlisa]
2017-05-13 16:33
#146

Charlie mår inget vidare idag. Han spydde inatt och ville inte ha sin frukost imorse!! har aldrig hänt..

 Sedan stack jag till jobbet o han fick vara med mina föräldrar. När jag kom hem var han fortfarande lite däven… :/ Men han hade ätit lite på dagen och skitit normalt så förhoppningsvis är det bara en tillfällig sjuka.

Annons:
tk1971
2017-05-14 08:00
#147

Jaha, idag blir det lite spännande. Vi ska testa om 7-månadersvalpen har några anlag för det den är framavlad för: grytjakt. Vi ska vara med på Grythundklubbens träning och se hur D beter sig. Själv gissar jag att hon skulle kunna vara bra på det, tycker hon har en hel del av terriertemperamentet och skärpan. Den andra hunden var helt ointresserad av att ens gå in i gångarna, så där ser man hur det kan variera.

Ja, vi får väl se vad hon tycker om grävlingen.

[AnimeV4]
2017-05-14 20:19
#148

Så jag träffade den första idioten som tog sig friheten att sträcka fram handen till Knut och klia honom på huvudet?! Sa "Han kan bitas så det är inte så smart att göra så" bara för att hon skulle få sig en tankeställare, varpå hon svarar "Jaså, kan han?" med ett leende. Gissa vem som ska rufsa håret på grannen nästa gång hon syns till och fråga hur det känns?😡

JoannaLi
2017-05-14 20:54
#149

Det åskar som fanken här, och Buddy är åskrädd, hans matte är borta. Aja, vi gör det bästa av situationen!

På med Arraks thundershirt, ställ i ordning hundigloon med filt över så att det blir en riktig liten grotta, som han dessutom älskar i vanliga fall och har goda associationer med. 

Och så mjukosten såklart! 

Ligger så lugnt och snällt under täcket i sängen (som alltid), och när det blixtrar dyker mjukosten in, så hinner han börja slicka innan det börjar smälla. Lite fundersamheter första gången det smällde till ordentligt, men mjukost är bra grejer, så han återvände till det 😍

[AnimeV4]
2017-05-14 22:35
#150

Näe vad förbannad jag blir! Jag mötte grannen nyss och sa "Du. Jag hoppas att du tänker dig för framöver" i neutral ton. "Aa, för att klappa en valp!" snäste hon och smällde igen porten och sin ytterdörr. Det är för f*n inte hennes rättighet att klappa någons hund och hon sa inte ett ord innan hon började kladda. Tänk om Knut hade bitit? Vem hade fått skit då? Jag såklart! 

Nu kommer hon nog undvika mig framöver iallafall!😂

Från och med nu kommer jag att anta att varenda en jag möter är lika idiotiska som hon är så att jag kan säga ifrån direkt🤓

CayKantos
2017-05-15 07:42
#151

#150 nä fan usch… Skulle vart det samma om fu tex bara gick in och klappade lite på deras barn eller likn…. usch usch. Att folk inte kan respektera. Det där känns som att hon inte ser valpen annat än något gulligt sällskap… >:( ja var öppen för frågande folk men stäng helt ner mot som andra och berätta för dom hur du vill att detta ska gå till, även för framtidiga hundar…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2017-05-15 08:35
#152

#151 Ellerhur! Jag tror att hon fattade att hon gjorde fel, men är en konflikträdd barnrumpa som minsann ska få göra som hon vill. Hon chansade väl för han är väl såååå snäll. Ska man inte kunna ha en snäll hund eller? Hon skulle ju antagligen inte gjort så om han var vuxen, 70 cm i mankhöjd och 40 kg :s Vi träffade en jättetrevlig kvinna förra måndagen iallafall. Hon frågade om hon fick hälsa och var inte påträngande, så Knut fick en positiv upplevelse där🙂

peafie
2017-05-15 09:20
#153

#144 Jaa, anmäl till anlaget!🙂 Det är blodat strax innan (tror det är 2-5 h) och bara fyra vinklar, så det tar han med en klackspark.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
JoannaLi
2017-05-15 12:41
#154

#153 Jag hoppas det! Jag ska hyra in hans halvmatte, vars hund är viltspårschampion till att lägga ett korrekt anlagsspår, så får vi se hur det känns. Om han ska hetsa så som han gjorde tidigare så är det nog inte aktuellt, men om lugnet är lite mer permanent så tror jag tammefanken att vi gör det :D

peafie
2017-05-15 16:10
#155

#154 Haha, jag borde filma C när hon spårar så ska du få se på hetsande. Jag orkar inte hålla henne så hussen får gå och han lyckas fejka det så han ser sjukt avslappnad ut när han egentligen håller i för kung och fosterland😂 När vi tränar så brukar hon ha sådan fart så hon sladdar ur vinklarna och för att hitta tillbaka till spåret cirklar hon så intensivt så hon snurrar in föraren tre varv i linan och springer sedan fem varv runt ett träd innan det tar tvärstopp.

Konstigt nog fick vi "bra tempo!" i domarprotokollet till anlaget, men då var det nästan 30 grader varmt och jättetorrt i marken så det gjorde nog sitt. Det tog hela 18 minuter att gå anlaget, och nu senaste ökl-spåret gick hon på 16 minuter med kommentaren "kanske tempot var något i överkant". 😃

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-05-15 17:49
#156

#155 Jag var tvungen att halvspringa/halvsnubbla fram efter Arrak sist 🤐😂 Lagom diskret när föraren trillar och bryter lårbenet och hunden rusar på som ingenting 😂

Haha, trevlig domare 😃

Sugar Mist
2017-05-15 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#157

Vi hittade en hjärtformad stubbe på första långpromenaden på 2-3 månader 😊

-

JoannaLi
2017-05-15 20:17
#158

Ikväll fick Arrak dra, slita och rycka ner sitt ben upphängt i huvudhöjt. Han slet och ryckte som en mad man, helt lyrisk över att för en gångs skull få slita och rycka till sitt hearts content. 

Buddy fick söka upp, gräva upp, sanda av, leta upp och rycka ner sitt ben, från olika ställen (lite lågt intresse). Buddy var så stolt och mallig över sitt ben, riktigt pep in his step, och så svansen hööög. Det första som gjordes vid hemkomst med benet var att gräva ner det i filtar och sen få vakta det en stund mot oss människor (inte osäkerhet/otrygghet med oss, utan är helt enkelt ett beteende som han har ett stort behov av, möjligtvis från uppväxten med andra hundar/i hundgård?), innan han grävde upp och åt det. 

Berikning är roligt! 😍

tk1971
2017-05-20 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

Suck… detta är vad som kan hända om man råkar åka hemifrån lite för länge, och har en valp hemma.

Nå… det måste ha varit dålig kvalitet om det gick så snabbt att riva sönder den.

JoannaLi
2017-05-20 18:01
#160

Lite stolt just nu! 

Som entreprenörskapsprojekt gick jag och två kompisar ihop och höll en inoficiell lydnadstävling. Och det gick bra!! 

Jag höll på att krypa ur skinnet hela veckan (jag var TL), men det löste sig. Och vi fick världens finaste domare ❤️

Annons:
Sugar Mist
2017-05-20 20:39
#161

Jag hatar hästvärlden något så fruktansvärt himla förbannat mycket.

-

JoannaLi
2017-05-20 21:01
#162

#161 Men usch då :( Vad händer?

Sugar Mist
2017-05-20 21:02
#163

#162 Tar via PM

-

Turast
2017-05-21 21:17
#164

Marcie gjorde MH idag! :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[AnimeV4]
2017-05-21 21:29
#165

#164 Spännande! Hur gick det? När kommer det in på hunddata? Finns det film? Jag tycker att MH är jätteintressant😃

Turast
2017-05-23 06:23
#166

#165 gick bra eller hur man nu ska säga x) Om någon vecka ska det väl vara inne tror jag och jaaa film finns! Men har inte kollat på filmerna än men ska klippa ihop dem sen tror jag :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[AnimeV4]
2017-05-23 12:01
#167

#166 Är DU nöjd då? Du får jättegärna länka sen!😉

Annons:
Lizelda
2017-05-23 15:09
#168

Usch, jag är så besviken just nu… Fick en förfrågan om att ta en akut omplacering och sa att jag var väldigt intresserad men måste kolla med min sambo. Vi diskuterade över helgen och jag gav henne besked igår, fick frågan förra torsdagen. Idag skrev jag igen då hon läst mitt meddelande utan svar och frågade var hunden ska hämtas. Fick då svaret att den tillfälligt bodde hos hennes granne nu och att hon inte visste om den skulle stanna där eller inte. Jag hade hunnit ställa in mig på att äntligen få en till hund och nu vet jag varken ut eller in.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[john_anders88]
2017-05-24 04:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#169

Hallå folket, tänkte bara säga hej, då jag är ny här på denna sidan och jag kan väl dela med mig av en bild på mig och min hund för er som är nyfikna på vilka vi är. Anders heter jag, 29år bor i Jämtland. Kito heter hunden, blir 2år 21/6-17 och han är en Alaskan Husky hane. (Han har tratt just nu då han blev kastrerad i fredags)

[Janssonlisa]
2017-05-24 10:24
#170

#168 Välkomna! 👋

Skogsvittra
2017-05-24 20:32
#171

Min vavva har fått en Julius-K9 sele som han ser mallig ut i. Well, nu hittade jag klövjeväskorna också som passar Baby 2 storleken (tji på de som jobbade i butiken där jag köpte selen!!) och Vincent tycker det är rätt najs att släpa på lite vikter som det såg ut som på dagens träning😃 Så nu ska vi sakta men säkert träna styrka. Vill jättegärna pröva om dw är något för honom också, vore kul!


[Janssonlisa]
2017-05-24 21:21
#172

ÅÅh vad jag är stolt över min kille!! Sista kurstillfället på agilityn var ikväll och han är så duktig!! Håller på och anmäler oss till vår första "riktiga" tävling 😮 innan har vi kört som eftersläntrare när alla tävlande ekipage redan kört som övning, men nu gäller det! Heja oss!😃

[john_anders88]
2017-05-25 00:43
#173

Ännu en dag har passerat vilket betyder en dag närmare att Kito får bli av med tratten, även om det är ett tag kvar ännu. Dryga 1½ veckan kvar om allt går som planerat.

[john_anders88]
2017-05-25 02:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Härborde min fråga passa in hoppas jag. Är det någon här som har tatuerat något minne av sin/sina hundar? Både dom som är i livet och dom som vandrat vidare. Jag har en som jag gjort till Kito's stora glädje. Där han namn och födelsedatum finns med.

Annons:
Lizelda
2017-05-25 09:59
#175

#174 Nej - inte än. Vill göra något men då jag har så många hundar och kommer ha så kan det inte vara lika snoffsigt som det där så jag funderar på att bara tatuera in deras namn kanske men jag vet inte än.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sugar Mist
2017-05-25 10:35
#176

#174 Har en tatueringstid bokad i slutet av juni och då ska jag tatuera in min första aussies tassavtryck, som jag sparat i snart 4 år :)

-

Lizelda
2017-05-25 10:57
#177

#176 Åh, det har jag funderat på! Hur gjorde du hennes avtryck?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sugar Mist
2017-05-25 13:03
#178

#177 Hans ;) Jag kletade på massa svart karamellfärg och tryckte ner tassen på ett vanligt papper :)

-

Lizelda
2017-05-25 22:31
#179

#178 Smart :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[john_anders88]
2017-05-26 02:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#180

Lizelda ja blir klurigare med många hundar men men med rätt mönster och placering så kan man åstadkomma mycket. Idag blev grabben nöjd som fick slippa tratten för en stund när vi va ute på nattapinken, det är mycket spring i hans ben, så när han väl kommer få härja sunt som han vill sen så lär det va ett jäkla ös ;) Men just nu är det lugna puckar som gäller så det läker som det ska.

Maleficum
2017-05-26 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

På skylten står "Endast ris, ej säckar, plast & dylikt"…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
apportbocken
2017-05-26 09:40
#182

#181 Folk…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

JoannaLi
2017-05-26 09:56
#183

Stackars Arrak igår. 😕

Först fick han följa med och träna mentalstadga i fotgående på bästa kompisens 800m långt viltspår, sen fick han vara med hundvakten, så dök matte upp sent på kvällen, ut och kissa - och sen gå iväg och spåra? Men matte det är ju jättesent? Sova då? 

Aja, får väl spåra då… 

700m långt anlagsprovspår genom Sveriges risigaste 700m-sträcka. Stackars Arrak fick vänta och vänta och vänta i omgångar  medan matte klättrade över, genom och runt riset, och hann knappt ens berömma. Och sen när vi kommer fram till vad matte säger är spårslutet så är det inte ens ett spårslut! Arrak kan ju känna att klöven har fortsatt ditåt! Bara inte med samma spårläggare….? 

Rävtätt område, och spårläggaren trodde att hon knytit fast klöven ordentligt, men icke sa nicke! Den klöven fanns inte kvar vid spårslutet, hur mycket jag en försökte förmå Arrak att söka upp det 😂 Det blev ett antiklimaktiskt spårslut med lite torrfoder och en halvintressant boll, så Arrak var lagom sur över att bli kopplad i halsbandet och ombedd att gå fint därifrån.  

Men han gjorde ett skitsnyggt anlagsspår, 8 timmar gammalt, 700m långt, två vinklar. Han hade tagit den första vinkeln som om han aldrig gjort annat, men andra hade han genat lite (2-3 meter). Så jag ringer och anmäler oss för ett anlag i sommar, och så lägger vi krut på vinklar även i viltspåret fram tills dess 😊

[AnimeV4]
2017-05-26 13:45
#184

Osäker på om valp är rätt för mig. Väldigt kluven.

Lizelda
2017-05-26 13:47
#185

#184 Vad har hänt?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Magrat
2017-05-26 13:50
#186

#184  Ge det lite tid. Det är väldigt överväldigande när valpen väl kommit hem och många börjar undra "Vad fasen har jag gett mig på?!" Det brukar släppa efter ett tag. Om du vill kan du skicka pm, jag kände mig väldigt kluven med Tesla och det var många gånger jag grät och kände att jag inte klarade av henne. Men idag kan jag inte föreställa mig livet utan henne. Håll ut!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

peafie
2017-05-26 14:06
#187

#183 Men nuuuuuutt, haha! 😍 Jag brukar alltid ha en tub baconost i fickan ifall bambin skulle sprungit sin väg. 😃 Vad kul att ni ska anmäla, det kommer gå galant!

C fick gå ett långt oblodat spår i snustorr mark igår och gjorde det superfint. Till hennes syster lade vi ett anlagsklasspår och det gjorde hon jättefint (mycket bättre och lugnare tempo än Callfisen) så nu har vi lyckats övertyga matten&hussen att starta anlag också.

Till sist fick lilla Vilden, typ 5 månader, gå sitt första bebisspår och hon gjorde det så himla bra. ❤️ Lugnt och fokuserat och precis i spårkärnan. Duktig!

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-05-26 14:31
#188

#187 Får göra det framöver! Tyckte att jag var garderad med både boll (bästa som finns i träning) och torrfoder (bästa som finns vid t.ex. promenad, kontakt etc), men glömde att vi inte skulle göra något av det… :P 

Men gud så roligt, heja alla systrarna! ❤️

Annons:
peafie
2017-05-26 14:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

#188 Bildbevis på att V tyckte det var roligt att hitta skanken. 😂

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-05-26 15:15
#190

#189 Hahaha! 😍😂

[AnimeV4]
2017-05-26 15:35
#191

#185 och #186: Grejen är att jag tror att jag inte fått in hur jag ska lösa saker och ting och det gör att jag blir tvärarg istället. Kan ta tag i honom och säga åt honom ordentligt över upprepade småsaker (ex. dra i kopplet, kommer inte till mig, plockar upp 1000 saker han INTE ska ha) vilket ju inte känns okej. Han är valp och förstår inte.

Ilskan blir en så plötslig reaktion att jag inte hinner stanna upp och tänka "Hm, hur ska jag lösa det här? Hur ska jag få honom att göra detta/sluta med detta?" utan det blir "ÅH VAD DU ÄR JOBBIG!" istället. Jag vet inte hur jag ska göra.. Känner mig som världens hemskaste och elakaste och tänker hela tiden att han skulle ha det bättre hos någon annan..😕Visserligen har det blivit bättre än den första veckan, men jag känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta.

Till saken hör att jag har grov social fobi (och möjligtvis NPF-diagnos) och att bara gå utanför dörren kan vara väldigt tungt. Idag har jag en skitdag också, så det har inte blivit mycket aktivitet. I 9 av 10 fall vill jag ha med mitt enda mänskliga sociala stöd för att göra aktiviteter i större utsträckning, så jag är även dålig på att träna. Det blir på sin höjd ut på stora gräsmattan och koppelträning/pinnkastning/lek med leksak utan stödet. Klart Knut kommer tycka att jag är skittråkig till slut.

Är det någon som råkar bo i Värmland och har lust att hjälpa på traven?🤐

Magrat: Skickar PM!

Edit: Jag har visat intresse för en valpkurs och de ska höra av sig när datum är spikat om ca 1 månad.

Jojaton
2017-05-26 19:08
#192

#191 skickar stor styrkekram!

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2017-05-26 19:13
#193

#192 Tack! 🤗

Sugar Mist
2017-05-26 20:56
#194

#191 Jag har, precis som du, haft social fobi och valptiden var rent utsagt förjävlig. Det är svårt att komma ut, det känns som att folk dömer en konstant om valpen är jävlig och man känner sig konstant uttittad.
Tat lugnt, folk kunde ärligt talat inte bry sig smack mer om er, annat än "ååh vad söt valp"
Hade ex. en kund som ringde in och sa att hon hade en sjövild valp och när hon väl kom in stod jag och pussades med den (inte så) sjövilda valpen.
Det är alltid värre i ens egna ögon.

Hur du slutar tänka "Åh vad du är jobbig" är helt enkelt att andas. Andas andas andas. Stanna upp, ta ett par djupa andetag och samtidigt tänk på hur du ska lösa situationen. Du behöver inte stressa, det går bra ändå! Valpen stressar definitivt inte utan tar allt i sin egna takt :)
Godis och att avleda är lättast, hoppar han och biter efter det ställ dig helt enkelt på kopplet ev. håll ut kopplet med armen så han inte kommer åt och ignorera honom tills han slutar, sen fortsätter ni promenaden.

PMa gärna om du behöver bolla tankar, bor visserligen inte i Värmland(längre) men hjälper gärna på avstånd :)

-------

Stallägaren i farten igen.
Den här gången hade hennes två herdehundar sprungit upp till "min" hästs ägare(hon bor eg. i Stockholm och besöker här nere) och hästen när dom var påväg ifrån paddocken, och visserligen skiter hästen i Skällande hundar men sen försökte dom bita henne i baken :^)
Klart som fan att ägarna till hundarna bara kallar in och inte tycker dom det är nödvändigt att komma fram och höra hur det gick eller säga förlåt.
Hatar hästmänniskor.

-

JoannaLi
2017-05-26 21:05
#195

Började lära in svampsök med lite doftbetingning vid 14 i eftermiddag. 

Alldeles nyss var han ute och sökte svamp på gräsmattan, kastad från andra våningen mha tång och annat för att minimera doftkontaminering. 

3 träningspass á 10 minuter totalt under dagen. 

Ibland blir jag chockad över hur fantastiskt duktig han är, när han bara förstår 😍

I morgon eller på söndag ska jag nog knalla ut i skogen och försöka plantera ut lite svamp, så att de får ligga riktigt länge och gotta sig. Håll tummarna för att de inte blir norpade som klöven blev… 😛😂

Annons:
Jojaton
2017-05-26 21:08
#196

#194 usch ja, hästmänniskor är verkligen ett släkte för sig! Märkligare människor får man leta länge efter, haha!

Johanna - Instagram

Jojaton
2017-05-26 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Ibland är det toppen att ha en mamma som älskar att sy! Igår slängde hon ihop en hundsäng av en av mina gamla tröjor 😊 Hoppas valpisen uppskattar den lika mycket som jag 😅

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2017-05-26 21:46
#198

#194 Tack! Ett bra exempel på det är när jag gick precis utanför porten och skulle in och så är det två killar på en balkong (verkade vara fest) och så säger de något om "nu ska vi se hur länge hunden blah blah" och skrattade lite. PANG så fick jag panik. Kände mig otroligt utstirrad, blev helt stel, mumlade till Knut och tyckte att han blev superolydig och pinsam. Ghuh🤦‍♂️

Knut har fått jättemånga "kompisar" för att han är så söt..😃

Som sagt kommer min ilska väldigt snabbt så det är sällan jag hinner tänka före, men det var ett väldigt bra tips att inte stressa! Det är nog jag själv som har för bråttom, helt enkelt. Resultat nu, nu, nu ska det vara😉

Godis gör honom hoppig, leksaker blir han härjig av, stå på kopplet eller hålla ut armen löser det för stunden fast ibland känns han ändå jobbig om han håller på igen i nästa meter. Jag ska pröva att ställa mig på kopplet och stå och bara existera och fundera på nästa steg!

Vi hade en jättebra promenad nu vid 20 och det var faktiskt riktigt kul. Nog för att jag blev lite less på honom, men han var så duktig att det inte gjorde något! Dock så sitter händelsen jag nämnde kvar och jag är fortfarande väldigt obekväm😐

Tack! Skickar PM! (Och hur kan man flytta ifrån Värmland?😮)

#195 Åh vad kul med svampsök! Det vill jag också hålla på med!

Joyous
2017-05-26 22:38
#199

Vill dela med mig. Humla växer i träningen för varje dag nu och vi har verkligen börjat hitta varandra. Vi har så förbannat kul och helt plötsligt går vi framåt, hon lär sig, lyssnar och utvecklas. Jag har efter över 3 år börjat förstå vad hon behöver i träningen för att lyckas och för att hon ska tycka att det är kul. Humla ger mer och mer i träningen och låser sig allt mer sällan. Vet inte vad som har hänt. Mitt negativa jag säger att det när som helst kommer återgå till det normala men jag hoppas att det har börjat vända för oss nu. Att vi äntligen "klickar"! Har på allvar börjat planera inför Humlas tävlingsdebut, skitläskigt!

[AnimeV4]
2017-05-26 22:43
#200

#197 Åh, vad fin den blev! Smart återbruk!👍

JoannaLi
2017-05-26 22:54
#201

#199 Heja, heja!! Jag tänkte faktiskt något liknande idag, men man vågar ju inte riktigt vara så positiv. Men kanske… 😊

Nu funkar förresten Adaptil + MaxRelax ordentligt, jag har en helt annan hund! Lugnare i sig själv, lugnar ner sig fortare, mer självsäkerhet på vissa områden, lyhördare… Mysigare 😍 

Tanken är att han ska få gå på det här i ett år, och så ska jag prova att ta av det och se om det har funkat :)

Lizelda
2017-05-26 23:05
#202

Puffbuck, släng iväg ett pm om det behövs, känner igen dig sååå mycket i det och ja, diagnoserna gör det tusen gånger värre… Det går över för plötsligt inser man att shit, det har ju blivit hund av slyngeln, mitt kämpande lönade sig och då blir det mycket enklare, även om det så bara är att hunden håller sig nån timme längre eller bara tuggar i sig ett par skor istället för tre 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-26 23:15
#203

#202 Coolt! Då skickar jag ett PM till dig ;)

Joyous
2017-05-26 23:34
#204

#201 Men eller hur! Valde att skriva här istället för på instagram/facebook, blir så mycket prestationsångest inblandat så fort jag nämner sånt för människor jag tränar regelbundet med. Liksom, "nu måste vi lyckas varje träningspass annars kommer jag gå hem och grina för att folk förväntade sig mer utav oss". Sanningen är att jag har världens goaste lilla träningsgäng som inte gör annat än att peppa och stötta men min hjärna förstår inte det. Idag körde jag en hel fjärr med ryggen mot Humla, hon satte alla positionerna. Något långsam i ligg (från stå) och sitt (från stå) men eftersom det var ordförståelsen vi fokuserade på är jag helnöjd. Min orddöva hund som läser på läpparna har börjat lyssna. Underbart att det går framåt för er och att du känner att det ger resultat! Väldigt intressant att följa er utveckling och jag håller tummarna för att det fortsätter framåt, gärna utan en massa jäkla gupp och sånt! ;) Har du märkt någonting negativt än så länge?

JoannaLi
2017-05-26 23:38
#205

#204, Åh, det låter så underbart 😍 Vad tränar ni just nu? Och när ska ni tävla? :D 

Ja, vi håller tummarna vi också! Ingenting än så länge! Möjligtvis är han lite slö, men jag tolkar det som en överreaktion på att han inte stressar på samma sätt. T.ex. mitt ånglok till hund som legat längst ut i en 15-meterslina och hoppat fram för att han inte kan sjå sig och gå lugnt, utan måste komma fram dit och dit och dit nuuu i sina sämsta stunder kan nu till och med släpa bakom när man rastar honom. Jag tolkar det som en kombination av värmen och överreaktion på att det inte finns någon stress. Hoppas på att det jämnar ut sig när han får vänja sig lite. :)

Jojsan
2017-05-27 11:20
#206

Just kommit hem från ett agility pass i värmen, de har lovat 30 grader idag så tur att träningen i alla fall var på morgonen. Hundarna var lite slöa men skönt för dem när de fick svalka sig i vattnet före och efter!

CayKantos
2017-05-28 12:43
#207

#199 åh kärlek! Kämpa på! Du säger bara till om du behöver en störning eller whatever 🤗🤗💙😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2017-05-29 08:18
#208

Någon som känner till en mysig krog som inte är så himlens dyr som man kan sätta sig ner på o ta några öl, snacka om ev ta en liten fika 😊 i göteborgsområdet 👌

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2017-05-29 12:59
#209

#208 Med eller utan hund? Googla och kolla om de har facebooksida, kolla recensioner.

Annons:
Sugar Mist
2017-05-29 20:30
#210

#208 Billig krog i göteborg… Lättare att hitta en drake ;) Hops är aaaastrevligt, jättemysigt! Andra lång! :)

-

CayKantos
2017-05-30 07:32
#211

Tack! Haha andra lång verkar vara där alla rekommenderar mig kolla😂😅 utan hund. Men vi fixade det. Tacktack

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[john_anders88]
2017-05-30 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Imorgon blir det att åka till vet så dom får ta bort stygnen på Kito :)

[Janssonlisa]
2017-05-30 15:05
#213

#212 han är så fin din Kito! :)

[john_anders88]
2017-05-30 15:09
#214

#213 ja dom säger det ;) hehe tack så mycket :)

peafie
2017-05-30 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

Hallå, det går så foooort… min valp börjar bli så stor!😮

Bloggen     ○    Instagram

Joyous
2017-05-30 17:18
#216

#207 Vad go du är, tack!

Vi får ses snart tycker jag. Ska bara få lite ordning på metallapporten innan… 😃

Annons:
JoannaLi
2017-05-30 19:09
#217

Arrak mår dåligt. Har spytt åtminstone en gång om dagen sen i söndags. Upplever honom inte som dålig, sjuk eller så, och det känns inte heller som att det är magkatarren som lever upp igen. 

Han är bara låg (väldigt vaktig, dämpad på promenader, väldigt noga med att ligga tätt intill under täcket etc) och så spyr han. Nästan som att magen är trött på honom, för det kommer upp lite slem+skum+lite matrester (väldigt små spyor). Han äter precis som vanligt, och är bara något lös i magen när det kommer ur rätt ände, inte alls katastrof. Inte öm i magen utifrån, men kan säkert göra ont ändå. 

Suck, stackars liten. 😢

Nu bäddar vi ner oss med Modig och glass och myser, vi skiter fullständigt i att matte borde plugga, i alla fall för en stund ❤️

Turast
2017-05-30 19:24
#218

skördat rabarber idag.. hela 7,1 kg blev det! Hann även klippa 2/10 av tomtens gräs (vi har en rätt stor tomt) innan gräsklipparfan dog! :D Hundrna är nyduschade med tjär- och citrusschampo mot fästingarna!

Sorgligt idag var väl att jag hittade en fjäderhög som tillhörde min förrymda höna.. Blev att sätta upp ett kors och ha en minnesstund. Vet inte om det är hormoner eller något men bröt ihop totalt när jag hittade fjädrarna så Marcie kom och la tassarna om min hals (hon gör så om jag gråter haha) och "kramade" mig så jag fick gråta in i hennes päls <3 Underbara fluffaussie <3

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[john_anders88]
2017-05-30 21:24
#219

En liten fråga bara. Finns det någon inställning så att jag kan få dom senaste inläggen överst och inte längst ner på varje sida? Drygt att behöva scrolla längst ner varje gång man går in i en ny tråd för att läsa senaste svaret.

Sugar Mist
2017-05-30 21:44
#220

#219 På telefon/surfplatta, klicka på själva texten i inlägget så dyker det upp en "Olästa" text längst upp till höger på inlägget :) Via dator håll muspekaren över inlägget bara så kommer det upp :)

-

Jojaton
2017-05-30 21:47
#221

#219 finns en funktion som heter "Olästa" (högst upp vid varje inlägg, bredvid grupp-namnet) eller den lilla runda pilen om du sitter på mobilversionen :) tryck på den så hamnar du på det första olästa inlägget :)

Johanna - Instagram

[john_anders88]
2017-05-31 06:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

#220 #221 Tack så mycket, då slipper jag skrolla som en tok ;) Ska bara komma ihåg att trycka där också :p Idag blir det städa och bygga skrivbord här hemma till pysselrummet innan det vid 15 blir att åka till vet med Kito. Är inte alls lika varmt ute idag, just nu är det bara +2° och mitt på dagen skulle det väl inte bli mer än +6° så det är en perfekt dag för att städa :) Ha en fin dag folket :)

[john_anders88]
2017-05-31 17:27
#223

Då har vi varit på återbesök hos vet och tagit stygnen på Kito efter kastreringen. Och allt såg jättefin​t ut, så bara han inte håller på o tvättar där nu så slipper han kragen. Men än har han inte visat något intresse i va där o hålla på.

Annons:
JoannaLi
2017-06-03 19:26
#224

Igår la jag in Arraks icke-favorit-boll i ett "sidorum" i inomhushallen här på skolan. Hallen är byggd ur en gammal lösdrift för kor, så har väggar och tak från det som var lösdrift, och nygjutet golv och nybyggda "halvväggar" innanför de gamla väggarna. De är cirka 130-140 cm höga, med en dm avstånd från "ytterväggarna". Där emellan är det bara luft. 

Så, jag har slängt in bollen i ett litet sidorum inbyggt på samma sätt i hallen, med samma sorts halvväggar som avgränsning mellan träningsutrymmet och förvaringsrummen. Lätt att känna vittring av bollen i alla fall. Sen så satte jag mig mitt på golvet i träningsutrymmet och bad Arrak att söka. Jättesnyggt går han ut och avsöker de rimliga gömställena, soptunnor, "nooks and crannies" i väggar och dörrar, ovanpå lampknappar, under fällar etc. 

Sen börjar han avsöka väggarna. Högt och lågt, vid skarvar vid väggmaterial och golv, och så upp för att avsöka ytterväggar, fönster etc. 

Han går intensivt på ett speciellt utrymme alldeles intill en av dörrarna, långt ifrån där jag lagt bollen. 

Jag vill inte störa, så låter honom jobba på, och efter 4-5 varv vid den platsen intill dörren bestämmer han sig. Han backar ut till mig, och skallmarkerar. Han har hittat det han sökt efter. "Jaja", tänkte jag, "man får väl kolla efter i alla fall." Ställer mig upp, och ber honom att visa, varpå han än en gång markerar på en väldigt specifik plats, både högt och lågt. 

Lite roat går jag fram till väggen, kikar ner i mellanrummet - och tro fanken om han inte hittat en boll! En av extramattes bollar, helgjutna i gummi, som enbart är roliga när det är extramatte som tränar. Den måste nästan ha legat där sen jul, om inte mer. 

Det tyckte jag var lite coolt 😮🤔😊

(Efter beröm av fyndet av den gamla bollen, så fick han söka vidare. Efter mycket "tjurande" så "hittade" han även min, även om det var tråkig. 😛)

Skogsvittra
2017-06-20 14:00
#225

Vince är så fantastiskt duktig!! Okända byggnader har tidigare varit superläskiga att gå in i. Arken Zoo har jag burit honom i och han har skakat o skakat o skakat. Men han gick glatt in själv till veterinären, han gick lika glatt men lite mer misstänksamt in på Arken. Så skönt att han börjar bli mer trygg.


[Janssonlisa]
2017-06-21 08:10
#226

Gick upp 6 för att jobba 7.30. Äter frukost, går en sväng med hunden, lämnar hos dagmatte och cyklar till jobbet. Går in på lokalen för att se på schemat vad jag ska göra för uppgifter idag och inser att jag inte står med.  "nehe? har de glömt att skriva upp mig??" Ringer gruppledaren som säger att jag är ledig idag… älska livet 😟 cyklade och hämtade hunden hos en förvånad dagmatte 😂

JoannaLi
2017-06-21 18:39
#227

Trivs så attans bra på min praktikplats än så länge! Fria händer med 5-10 hundar, blir mycket promenader (!), bus, mys och lite träning. 😍 Och så stackars Merlin som blir kammad stup i kvarten… 😢 (Världens tov-magnet till welsh springer spaniel.)

Frida B
2017-06-21 18:42
#228

Sitter i skrivandets stund i Grekland och har det gött… MEN JAG SAKNAR MIN HUND SÅ FRUKTANSVÄRTINIHVETEMYCKETATTJAGAVLIDERLÅNGSAMT. Nästan inte ens värt att åka utomlands haha. Håller på att smsa med hundvakten om jag kan hämta honom påväg hem från flygplatsen haha… Herregud. Att man kan ha sådan separationsångest från vovven.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2017-06-21 18:56
#229

#228 Men sammaaaaa!! Jag har lämnat Arrak i 4 dagar hos min mamma. 15 mil bort. Ropar på honom på promenader, försöker locka upp honom i sängen - utan resultat - och kräver videouppdateringar all day every day 🤐

 Separationsångest, jag förstår inte vad du menar…. 😂

Lizelda
2017-06-21 20:23
#230

#227 Tovmagnet? 😮 Föder upp welshar och har aldrig haft problem med det förutom gammeltiken sen hon kastrerades. De får tovor i armhålorna och bakom öronen ibland då de är ute hela dagarna i terräng och är tämligen otrimmade men inte vanligtvis?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Frida B
2017-06-22 08:09
#231

#229 det är sååå jobbigt 😂 helt sjukt egentligen hur mycket dom påverkar en! Igår satt jag och lusläste min egna instagram för att jag lägger i princip bara upp bilder på honom…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2017-06-22 11:42
#232

3 veckor!!!!!!

-

[AnimeV4]
2017-06-22 12:12
#233

Knut badade igår! Helt sjukt kul var det😃

[Janssonlisa]
2017-06-22 14:13
#234

Då var vi anmälda på ännu en agilitytävling! 26 juli i Lindesberg :)

[Tismon]
2017-06-23 23:48
#235

Min 3månaders valp slog sitt huvud i bordet. Nu har han en bula. Det ser lite roligt ut, hans huvud blev mer äggformat 😂😂😂

Joyous
2017-06-24 03:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

Vi har under de senaste veckorna fått besök utav hare på planen när vi tränat sent. Det är intressant att se vilka framsteg damen har gjort i den träningen. Tidigare fick hon spel vid möte med vilt, det var skrik, hoppa 1,5 meter upp i luften, skakningar, total låsning, springa fram och tillbaka i kopplet/linans längd osv. Nu har hon börjat uppföra sig annorlunda. Intresset är fortfarande stort och det lär dröja innan jag kan lita på henne men framstegen gör ändå att jag äntligen vågar tro på att det går. Den senaste tiden har hon stannat upp istället för att bara dra, gått att bryta med sin "hetslek"-signal, kunnat släppa och gå in i arbetstänk och ingen blockering. Nu känns det extremt viktigt att vi inte får något misslyckande här och att vi kan fortsätta få in goda vanor. Med tanke på att vi nyligen har haft bakslag i annan träning och att vi just nu är i ett läge där allt känns lite oklart är detta väldigt välkommet. Om något så behöver jag detta för min egen skull då mitt självförtroende inom hundträning är allt annat än bra nu. En helt annan sak också. Nu är det tre veckor sedan jag slutade röka och började med e-cigg. Haft lite huvudvärk, känt mig lite tom och ledsen, abstinens besvär liksom, men gud vad bra jag mår. Har fått en lättare andning och jag har slutat hosta. Det bästa av allt är ändå att slippa den äckliga röken. Målet är att vara helt fri från nikotin 2018. Som det känns nu kommer det gå fortare än så :)

tk1971
2017-06-24 07:46
#237

Åh, vad roligt det är att vara tikägare! Jag hade räknat med att F skulle löpa lite senare i sommar/höst, men det verkar som att hon satt igång med det redan. Och vi som planerat en liten resa nu på måndag, och då skulle hundarna bo på hundpensionat. Men de tar ju inte emot löptikar. Så nu får vi vackert stanna hemma. 

Valpen är nu 8 månader och ska väl också löpa snart för första gången. Jaja, det är bara att gilla läget. Och jag har fortfarande hellre två tikar än en hane… 🙂

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-24 12:18
#238

Usch vad tråkig och dålig jag känner mig för Knut. Det hjälper ju inte att man börjat med en megastark medicin så att man är känsligare för solen heller, eller att man har ångest i flera dygn..😕

Det måste bli mer kontaktövningar, mer inkallning och mer roligt! Hoppas solen försvinner så att vi kan sticka och bada igen, för det älskade han😃

Insåg att jag glömt lägga videon i hans tråd, så jag lägger den här och i den: https://www.youtube.com/watch?v=orU1yijodfc&feature=youtu.be

[Tismon]
2017-06-24 12:50
#239

Jag förstår inte folk. Varför omplaceras så många hundar pga sk. "allergi"? Liksom vadå, har människorna i fråga aldrig träffat en hund och bara bestämmer sig för att skaffa en och så woops blev man en allergiker?? Eller vadå? Man tycker ju att man borde ha kännt av att man är allergisk om man hälsat på vänner med hundar eller liknande. Själv är jag ju en faktiskt hundallergiker men jag skulle aldrig få för mig att omplacera mina hundar för det. Är bara att droga lite antihestaminer och ha fönsterna lite öppna så överlever man! :P

Jojaton
2017-06-24 13:16
#240

#239 Tror att många anger allergi som anledning för att slippa säga att det var mer jobb än vad man trodde med hund. Men, min pappa (uppvuxen med både hund och katt) utvecklade faktiskt allergi mot katt när jag var liten. Vi hade katt när jag var liten, men den sista tiden (hon blev bara lite över två år pga sjukdom) så reagerade han mer och mer. Jag höll också på med hästar från 4 års ålder, och det var inget problem förrens jag blev en 11-12 år. Nu är ju kattallergi vanligare än hundallergi - men tror inte det är omöjligt att utveckla allergi senare (bara mycket ovanligare än vad man tror när man läser djurannonser) Det är ju trots allt skillnad att bara hälsa på hos någon med djur och faktiskt bo med ett. Hur man sen hanterar det är ju en annan sak :)

Johanna - Instagram

Hornslandet
2017-06-24 13:17
#241

#239 Tror det är flera anledningar:

1) ursäkt, svepskäl.
2) önsketänkande, man tror man ska "vänja sig" eller dylikt, sen blir det inte bra/bättre..
3) får barn som visar allergi = hund ryker

osv..

Sen ska man väl inte glömma helt att en allergiker kan tåla vissa hundar men inte andra, så de kanske tror att det ska funka.

Hornslandet
2017-06-24 13:23
#242

Är så jäkla slut i skallen idag, borde vara piggare efter att ha legat i sängen i 10h inatt och sovit säkert 8+ iaf, sovit mycket hela veckan också! Helt alkoholfri midsommar också, dricker knappt numera ändå, så det är inte det.

Är rätt uttråkad på promenixarna runt kvarteren här med min 8-månaders, och han vill ju ha mer också. Brukar ta bilen ut i skogen, definitivt roligare men inte ens det inspirerar nu. Kursen vi har gått slutade precis, så nu måste jag fundera ut mer saker att träna själv.. brukar kampa och leka med lite smålydnad emellan, dvs det som belöning.. Har börjat smått med spår också men inte riktigt kommit till stadiet att han fattar helt vad han ska göra, så det är liksom en del jobb med det ännu. Annars hade det varit perfa en sån här dag att åka ut och lägga/gå ett spår..men vettefanken om jag har orken att "träna in" det nu. 

Kan nån ge mig nått förslag på rolig träning/aktivering för slöa dagar? Längtar till man kan köra nått riktigt fysiskt pass också så man får köra skiten ur sig själv med, men han är ju för ung för det ännu.. Funderar på att köra lite "nosework" med att leta te-klämmor eller dylikt inomhus.. annars står det lite still.

[Tismon]
2017-06-24 14:16
#243

#240 & #241
Jo självklart finns det allergier som växer fram, men såpass många som omplaceras på blocket kan inte ha det problemet (som 240 sa, det är ovanligt.) 🤔 Man kan dock om man faktiskt har en severe allergi, känna av den när man hälsar på andra. Har man inte en såpass severe allergi så kan man leva på antihestaminer i min mening, då man faktiskt valt att köpa en hund och borde därmed ta sitt ansvar 😮 Man bör även känna av sin allergi om man sover över, där är det ingen ursäkt. (jag personligen har en ganska severe allergi, kan få astma och utslag men jag bryr mig inte. Tänker inte låta det hindra mig från att ha hund. Tänker inte överge mina familjmedlemmar pga det 😐)

Sen allergivänliga och "allergivänliga" hundar finns inte på riktigt, det handlar väl om vad man är allergisk mot och vilka hundraser som har mer eller mindre av det allergenet. Jag förstår fortfarande inte att man skaffar ett djur, tänker sig att det ska vara allergivänligt, och sedan så var den inte det. Borde inte vara så svårt att prova låna hem/passa hund av samma ras innan man köper den 😐

[Tismon]
2017-06-24 14:19
#244

#242 Kanske lite tricks? Dansa, "prata", spela död osv. LIte aktiviteringsleksaker slår väl inte heller fel? :) Man kan också slå in godis i toapappersrullar och gömma hä rvar, där de även måste lista ut hur de ska öppna den!

Annons:
[Tismon]
2017-06-24 14:55
#245

Oh right. Sitter här och försöker lista ut hur man blir medlem i SBK. Jag fattar inte, trycker på "Sök klubb och distrikt", hittar skåne, trycker "bli medlem" där och länkas tillbaka till svenska brukhundsklubbens hemsida. What is this

[Tismon]
2017-06-24 14:55
#246

*dubbelpost*

Hornslandet
2017-06-24 15:10
#247

#244 Jo jag borde lära in fler tricks.. men har ingen lust till det idag haha. Toapappersrullarna har jag aldrig fattat, min valp börjar då sätta i sig själva rullen också..

[Tismon]
2017-06-24 15:31
#248

#244 Är väl mer att de ska öppna den som när vissa hundar öppnar julklappar? :P Funkar nog inte heller för alla.

[Tismon]
2017-06-24 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#249

Prövade göra såna till mina vovvar nu då jag slådde in en i silvertejp och en i vanligt toapapper. Gav toapapper till jrt. Han fatta direkt atttill man inte skulle äta det och var bara ute efter godiset. Det överflödiga pappret gav jag till m ina gerbiler som de kunde få gräva med

[Tismon]
2017-06-24 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#250

Bibbi fattade inte och försökte äta plasten från tejpen så gav det till jrt också. Han spotta ut de plastbitarna och tyckte det var roligt. Funkar som sagt nog bara för vissa hundar

ipopuma
2017-06-24 18:02
#251

Svintrött efter jobb så nu blir det lite vila innan jobb nummer två och ett jordspår! 

Hoppas nu att spåret går bra så nervös inför tävlingen!

Annons:
[Tismon]
2017-06-24 20:20
#252

Jag önskar ibland jag kubde byta in min valp mot en lite tystare, hans skrik och skäll skärs i öronen på mig, har alltid huvudvärk. Den jycken är alltid upp i varv. Försöker passivitetsträna honom får se hur det går

Frida B
2017-06-25 09:17
#253

MEDICINEN HJÄLPER är så lycklig. Veterinären trodde dessutom att dispens inte var några problem. Lyckligast på jorden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

peafie
2017-06-25 14:53
#254

#253 För en som inte har så bra koll på vad som händer här på forumet: vad är det för medicin och för vad?

Bloggen     ○    Instagram

Frida B
2017-06-25 14:55
#255

#254 kronisk och medfödd nervskada som är otroligt ovanlig… :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

peafie
2017-06-25 14:55
#256

#255 Låter inte roligt. Skönt att ni hittat någonting som funkar.

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
2017-06-25 15:05
#257

2 veckor och 5 dagar kvar tills jag får pussa på valpis, tiden går låångsamt nu alltså.

-

CayKantos
2017-06-25 15:14
#258

Vad roligt Frida!💙💙 Och Gustav vad söt knut är asså!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Jojaton
2017-06-25 17:25
#259

#257 jag har bara en vecka kvar till jag hälsar på min valp, men bara det är döööden ju, så jag förstår dig!

Johanna - Instagram

Jojaton
2017-06-25 17:26
#260

#253 Åh vad skönt, grattis! Hoppas ni får dispens också :)

Johanna - Instagram

[Tismon]
2017-06-25 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#261

Tyson är så vackeeeeer

[Tismon]
2017-06-25 17:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Pretty boyyy

Sugar Mist
2017-06-25 18:28
#263

#259 Jag har lite drygt 7,5 vecka kvar… det här är värre än tortyr

-

peafie
2017-06-25 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#264

Idag har vi pysslat ihop rallyskyltar här hemma. Det var ett par timmar av mitt liv jag aldrig får tillbaka men just det kanske kan vara motivation nog att ägna några kvällar åt rallytrixande i sommar. 😃

Bloggen     ○    Instagram

Majken!
2017-06-25 22:35
#265

Blir så vansinnigt inspirerad av tävlingar och när det går bra för mina vänner, det smittar av sig! Är vi ikväll kom hem efter att ha varit publik och hejaklack på skyddstävling gör vi förstås vårt bästa pass någonsin. Nu laddar vi för egna tävlingsstarter och inför kommande SM där vi också kommer agera hejaklack!

Annons:
Jojaton
2017-06-25 22:45
#266

#263 usch ja! Min uppfödare plågar mig med en massa videouppdateringar på småttingarna, det både hjälper och är fruktansvärt…! Jag har fem veckor tills han kommer hem, men får iaf träffa dom och gosa nästa vecka :)

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2017-06-26 00:12
#267

#266 Farligt dedär med uppfödare som uppdaterar massor ;)

-

[Tismon]
2017-06-26 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

Så då var man klar med sitt medlemskap i sbk och hoppas lillen får gå en valpkurs snart :)

Skogsvittra
2017-06-27 12:18
#269

Korven tränar på med 200gram i klövjeväskan. Tror vi kan öka litegrann snart. Vill så gääärna införskaffa en dw sele men min buffert gick åt till en ny dator 😭


KatarinaSt
2017-06-27 15:18
#270

Haha… försökte lära hunden att städa, eller i alla fall lägga leksaker i lådan men jag gjorde visst nåt fel, för nu sliter han ut varenda leksak ur lådan istället! 😂

CayKantos
2017-06-27 15:31
#271

#270 haha ja men om han tar ut det finns det ju mera att lägga i = flera belöningar 😂😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Tismon]
2017-06-27 17:40
#272

JAG GRÅTER. Min 12 årige jrt SNODDE min snart 4månaders valps grisöra, sprang ut i trädgården och GRÄVDE NER DEN. Nu hittar han inte den längre, smart! 😂

Annons:
[Janssonlisa]
2017-06-27 20:57
#273

# 272😂

Hemma efter ett agility-pass på klubben. Är.så.stolt.över.Charlie!! Han har utvecklats så mycket den här våren och sommaren! Vi körde en klass-2 bana för första gången och det gick ju galant! Blir så glad!😃

Alva0422
2017-06-27 21:48
#274

ÄNTLIGEN! Nu har vi faktiskt tingat en valp! Är så glad så jag håller på att explodera, har längtat efter det här sen jag var runt 5 år, (är 13 nu haha) har faktiskt tagit på mig nattpromenaderna med lillen de första veckorna haha….vill typ dö nu när jag tänker efter, men jag har faktiskt gett mig in på det här och min yngre bror har lovat att följa med när han orkar ta sig upp ur sängen. Han är 10 år. Vi har letat i drygt 4 månader efter en vettig kennel då det inte finns någon "rescue dog shelter" (kan bara på engelska) här i Jämtland,vad vi vet. Som vissa vet så var vi inne på Sheltie, hälsade på honom osv…sen slutade uppfödaren höra av sig, så vi fick ringa och fråga hur det gick med honom och då hade hon redan gett bort honom, kändes lite dåligt faktiskt men sånt ä livet. Så nu har vi läst på och vi såg faktiskt på blocket (vet, inte bästa stället att köpa en hund på) och såg 4 små japanska spetsvalpar till salu nära där vi bor. Vi testade ringa och kolla om hon som hade dem var en seriös uppfödare osv, och hon var riktigt bra! Hade runt 20 Huskies som draghundar (vet nt va det heter) och 8 japanska spetsar, båda föräldrarna gick att träffa i hemmet och det kändes bra helt enkelt! Hon frågade oss lite om vår familj och valde den hund som hon tyckte passade oss bäst, jag åker till USA imorgon sådär superpassande, så vi kan tyvärr inte hälsa på honom förräns då vi ev ska hämta honom, så vi kommer lära känna honom där han bor osv, och om han passar oss så tar vi honom! Jag är jätte jätte-taggad och det ska bli så kul att få ta hand om honom! Hoppas ni orkade läsa haha. Kommer ev starta ett instagramkonto med uppdateringar på hans liv om det är så att vi tar med honom hem.

Lizelda
2017-06-28 14:05
#275

#239 Jag köper absolut att allergi kan vara ett skäl! I många fall används det som svepskäl men jag har lite problem med min nya hund. Sambon, som är uppvuxen med hundar och inte har några problem med andras hundar heller, tål honom inte riktigt och min äldre syster som är uppvuxen i en kennel och inte har problem med hundar tål honom inte heller. Det är olika hur allergena hundarna är och vad man reagerar på.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Sugar Mist
2017-06-28 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#276

Lata sommardagar

-

Hornslandet
2017-06-28 21:20
#277

Glad över framgång i ensamhetsträning! Kanske inte låter så spektakulärt, men min valp är strax över 8mån och det har känts helt omöjligt bra länge..sen lossnade det för ett par veckor sen, plötsligt gick han bara och kollade på dörren när jag gick ut och gick och la sig. Idag kunde jag gå till närbutiken och handla lite, han tittade efter mig när jag gick ut, och låg kvar där han låg i hallen. Sen låg han där bara hela tiden, klev typ över honom när jag kom in igen. Var inte borta länge alls, har en kamera jag kan se från mobilen så såg att han låg där.. väntade lite innan jag gick in också (hade joggat från butiken haha =D). Han hade liksom lagt sig platt på backen, tror faktiskt han hade klarat en längre stund utan vidare, men ville se att detta funkar först :)

Iaf, kanske inte låter mycket för en 8-månaders heh, men för oss är det stort med tanke på hur det såg ut för bara 3-4 veckor sen (då klarade han att jag gick ut typ 5-20 sek innan han började skälla…konstant).

[Tismon]
2017-06-29 00:54
#278

#275 Jo det kan ju vara ett skäl, men att det är sååå många känns inte riktigt legit. Och ja, allergivänliga hundar finns inte då som du säger, olika individer utsöndrar olika mycket allergener, olika människor är allergisk mot olika saker hos hunden. Tycker bara att det är så tråkigt att denna ursäkt används när det finns människor med legit allergier, samtidigt så tycker jag också att även människor med allergier kan iaf pröva låna en hund eller liknande för att avgöra vilken ras de tål. Men ja, ibland så kan man inte heller förutse det och det är supertråkigt, hoppas du, sambon och syrran hittar en lösning :/

[Tismon]
2017-06-29 00:55
#279

#275 Jo det kan ju vara ett skäl, men att det är sååå många känns inte riktigt legit. Och ja, allergivänliga hundar finns inte då som du säger, olika individer utsöndrar olika mycket allergener, olika människor är allergisk mot olika saker hos hunden. Tycker bara att det är så tråkigt att denna ursäkt används när det finns människor med legit allergier, samtidigt så tycker jag också att även människor med allergier kan iaf pröva låna en hund eller liknande för att avgöra vilken ras de tål. Men ja, ibland så kan man inte heller förutse det och det är supertråkigt, hoppas du, sambon och syrran hittar en lösning :/

Annons:
[Tismon]
2017-06-29 00:57
#280

https://www.skk.se/sv/nyheter/2016/9/Vaccin-mot-palsdjursallergi/ Detta är rätt intressant, hoppas de lyckas med vaccinet! Då har människor inte längre "allergi" ursäkten kvar ;)

[Tismon]
2017-06-29 13:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#281

Idag fyller Tyson 12 år! (Kakan är gjord av färskfoder, bröd, hundpellets, hundgodis och blå karamellfärg!)

[Tismon]
2017-06-29 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#282

:D

JoannaLi
2017-06-29 17:20
#283

#230 Ja, den här stackaren attraherar tovor som något jag aldrig sett förut. All päls på kroppen vill mest bara tova och inget annat. Har aldrig riktigt träffat en welsh tidigare så tror dig till 100% att det inte brukar vara så, men för den här stackaren är det så :/ 

#231 Återigen, samma :P Satt och scrollade mitt eget instagram-feed, om inte annat så för att påminna mig själv om hur mycket av ett arselhål han kan vara 😂

#236 Tjoho! Alltså det här med den eviga jakten. Så skönt när det börjar släppa ❤️ Och grattis till den blivande rökfriheten! Jag håller tummarna. 

Själv så knallar livet på. Inne på andra veckan på praktikplatsen, Arrak är äntligen här. Han är så neddrogad på stressmedel att jag kanppt känner igen honom ( ;) ). Han är helt (!!) värdelös att träna just nu, men nästan rolig att ha i vardagen. Gått promenader med okända hundar (där jag haft båda hundar), hängt ute i förtält inom synhåll från hundar i hundgård, och gått så fint på promenader att jag nästan övervägt att låta honom gå lös 😮🌺

JoannaLi
2017-06-29 18:46
#284

Fortsättning på min tidigare, något stressade kommentar. 

Arrak ligger så snällt utsträckt på sidan under bordet på altanen och sover, trots stor väg 30 meter bort, två stövartikar i hundgård inom syn- och hörhåll 10 meter bort, fågelkvitter, folk som kommer och går ur huset, det rullar bilar in på uppfarten här och intill, och jag skriver febrilt på datorn. 

Det är nästan som att ha en ny hund, nu när Arrak är såhär mycket mer avslappnad och o-stressad som han är nu. Jag är helt darrig med alla möjligheter, och har skrivit upp mig för onlinekurs i relationsbyggande, inkallning och bulletjournaling. Drömmarna börjar väckas till liv igen, tänk om han kan förbli såhär och jag kan ha en hund som kan gå lös, en som jag kan tävla med även under utomhussäsongen, träna med utomhus, en som man faktiskt kan ta med till ställen utan att vilja grina varenda gång 😍🤗

[Tismon]
2017-06-30 01:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#285

:^)

tiger tok
2017-06-30 07:50
#286

#285 grattis på tolvårsdagen Tyson!🎂

Annons:
[Tismon]
2017-06-30 10:33
#287

#285 Han säger Vov! (Tack på "hundiska" :D )

Frida B
2017-07-01 07:17
#288

Det finns hopp för slyngeln! Han nollade ett blåbärslopp och kom på andraplats, en haövhund sekund efter förstaplatsen. Det var för att framkommandot intr riktigt sitter så han vände och väntade in mih vid en raksträcka. Så taggad på att börja tävlamed!!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2017-07-01 08:46
#289

#288 Vad roligt! Fick ni video på den? :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Skogsvittra
2017-07-01 15:44
#290

Vince tränade just på balanskudde! Så stolt över honom. Han tyckte det var askul också. För ett par månader sedan skulle han inte ens våga gå fram och nosa på den men nu var det bara att ta fram och be honom gå upp på den. 😃


Jojaton
2017-07-01 18:19
#291

Imorgon åker jag och hälsar på valparna!!!!!

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2017-07-01 18:22
#292

#291 Åh vad kul! Hur gamla är de?

Idag var jag och Knut på valpkurs och det gick jättebra så det var roligt! Nu har jag fått lite motivation till att träna hemma också!👍

Frida B
2017-07-01 18:41
#293

#289 nä :(

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Jojaton
2017-07-01 19:00
#294

#292 de fyller fyra veckor på måndag :) så det kommer vara jobbigt att åka därifrån och veta att det är fyra veckor tills man får hem lillen - men det är morgondagens problem haha! Kul med valpkurs, lycka till med träningen hemma :)

Johanna - Instagram

tiger tok
2017-07-02 07:37
#295

Bokade till valpkurs/läger (fyra förmiddagar i rad) Ska bli kul!

Sugar Mist
2017-07-02 11:05
#296

Herre min j… 

Har efter 4 månader av konstant trakassering, mobbing och elakhet fått nog. 
Hästen åker på tisdag, och stallägaren kom fram aspackad när jag packade in det sista i fredags.
Fick nog, satte ner foten och bara exploderade på henne.
"Vad nyttjar det dig att vara elak?" var det enda hon sa, och alltså näe.

En kompis har hand om hästen tills dess att hon flyttar, jag vägrar sätta ner foten i det stallet något mer, för fy fabian vad vidrig hästvärlden är.

-

Jojaton
2017-07-02 11:46
#297

#296 Usch! Hoppas du hittar ett nytt trevligare stall! Många hästmänniskor är vääääldigt märkliga, men det finns några guldkorn i mängden också! :)

Johanna - Instagram

tiger tok
2017-07-02 11:47
#298

#296 ska du göra dig av med hästen?? Himla tråkigt att din uppfattning av hästvärlden blivit sådan, men jag förstår varför!

ipopuma
2017-07-02 17:46
#299

Wow tävlat. Gick bajs rent ut sagt! Får sukta på domarens kommentar efter lydnaden men känslan med hunden var bajs. Och gick hela skyddet med yrsel. Nä det här var inte kul. Eller jo linan gled ur min hand på spåret, det var kul XD

Sugar Mist
2017-07-02 18:56
#300

#298 Jag tänker inte stå och betala för en häst som jag inte vet vems det är, i ett stall där jag blir nertryckt utan någon backup ifrån hästägaren.
Tyvärr :/

-

Annons:
Upp till toppen
Annons: