Annons:
Etikettutställning
Läst 1414 ggr
Novelia
1/28/17, 8:28 AM

Utställning

Jag tänkte prova på att ställa min hund i år. Problemet är att han går med nosen i backen konstant på utställning. Är det någon här som har tips på hur jag ska kunna träna honom att mer se det som en uppgift att gå runt i ringen och visa tydligt vad jag kräver på ett roligt sätt? :) Vi vill bli duktiga på det här!

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
tk1971
1/28/17, 8:35 AM
#1

Jag har samma problem med min äldre hund. Vi har deltagit i olika ringträningar och tränat på egen hand, men just det där med nosandet har jag aldrig riktigt fått kläm på. De säger ju att man ska träna mycket på kontakten, träna på olika ställen så att det inte blir för plats- eller situationsbundet, gå gärna i en liten åtta så att hunden måste ha kontakt med dig hela tiden, och sätt utställningskopplet långt upp i nacken så att du har kontroll över huvudet… andra däremot säger att man helst inte ska träna nåt alls för då funkar det bäst. Hunden kan bli uttråkad, enligt den teorin.

Själv har jag en ny förmåga här hemma, vi ska testa att vara med på den inofficiella valputställningen i Hässleholm i februari. Jag ser det som ett bra träningstillfälle och ett test på om hon verkar intresserad av det och tycker det är roligt. Vi får väl se hur det går.

Novelia
1/28/17, 8:40 AM
#2

Tack för tips! :) jag visste inte att det fanns ringträningar, jag kanske ska gå en sådankurs då. Jag tror att det är samma som med all annan träning, det blir vad man gör det till ang rolighet :) Man ska nog träna ofta men korta stunder så att hunden tycker det är kul och inte tröttnar. Ska träna kontaktövningar i en 8:a :) Sist vi var på inofficiella så hade en respektlös tikägare ställt sin som löpte. Det gjorde inte saken bättre med nosandet :(

I have no sympathy for people without empathy

tk1971
1/28/17, 8:43 AM
#3

#2: Hm… ja, det var respektlöst mot andra hundägare att ta med en löptik. Jag har två tikar men jag skulle aldrig ta med dem på utställning när de löper.

Paxxa
1/28/17, 9:49 AM
#4

Det är helt enligt reglerna att ställa ut tikar som löper.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Paxxa
1/28/17, 9:51 AM
#5

Och som svar på din fråga så tycker jag att ovanstående har svarat bra. Gör det till en lek så hunden inte tröttnar. Busa med hunden. Det gör inget om hunden galopperar, bara den har kontakt. Dra ner på tempot och när hunden går ner till trav och travar ett par steg då berömmer du massor.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Upp till toppen
Annons: