Annons:
Etikettvalpar
Läst 14368 ggr
ellila
2017-01-26 09:52

Valp/unghund kissar i sängen

Jag har en valp/unghund på 6 månader som mitt i allt kissar i min säng. Det är en shetland sheepdog-tik som har varit duktig på att hålla sig de senaste veckorna. Hon har inte kissat inne men bajsat ett par gånger när matte inte skött sig…. så dom gångarna har det varit mitt fel. Igår kväll så såg jag några konstiga fläckar på överkastet, och sen när jag kollade mer så var det stora fläckar på täcket också. Det ser ut som att hon har kissat 1 eller 2 ggr där. Det har aldrig hänt förr och hon har länge sovit i min säng. Så jag bytte ju då täcket och så gick vi och la oss och hon började krafsa runt lite och jag tänkte att hon säkert bäddar, hon brukar ju göra så ibland. Sen mitt i allt blir hon helt stilla och när jag tittar dit så kissar hon!! Jag blir så chockad och frustrerad så jag lyfter upp henne och frågar argt vad hon håller på med. Jag skulle inte ha blivit arg men jag blev så chockad så det bara kom. Vad kan detta bero på? Jag har försökt läsa och en del säger uvi men brukar hunden inte då mest skvätta? Det här var inget skvätt, det var som en vanlig pöl. Jag vet inte om hon har kissat den första fläcken när hon varit ensam eller om det kan ha varit mitt i natten om hon vaknat och jag inte märkt det. Vad tror ni det kan vara?

Annons:
ellila
2017-01-26 09:54
#1

Alltså, nu mär jag läser ser jag att jag formulerade mig lite konstigt kanske. Min fråga är inte NÄR hon har kissat i sängen såklart, utan varför hon gör det :)

Lojs
2017-01-26 10:14
#2

Jag hade nog kollat upp det med veterinären. Hundar brukar inte vilja kissa där de sover så det låter en smula skumt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ellila
2017-01-26 10:44
#3

#2 när hon var mindre så kissade hon ibland på sin bädd, inte så ofta men det hände några gånger. Fast aldrig i min säng som sagt. Men det har inte hänt nu på ett tag att hon har kissat där hon sover. Förrän nu.

ifoundnemo
2017-01-26 12:02
#4

Vår hane gjorde likadant när han var ca 8 månader, det var urinvägsinfektion. Nu är det inte säkert att det är samma med din såklart men jag hade kollat upp det! Han fick medicin sen slutade han :)

knutteknop
2017-01-26 15:18
#5

Att hundar inte kissar där dom sover är inte sant. Valpen jag har nu kan jag inte ha bäddar eller filtar framme för då kissar hon på dom direkt, hon kissar också ibland i min säng..  Min Vuxna hund kissade också i sängen på nätterna när hon var valp :)


Myrtorpets Möss och Kaniner

ellila
2017-01-27 11:55
#6

#4 Tack för tipset! Hur kommer det sig att dom vill bara kissa i sängen? Och inte på golvet? :) #5 Nä det stämmer inte för min hund heller. Hon har alltid gått sin egen väg 😁

Annons:
Vattnadal
2017-01-27 12:51
#7

Hundar vill hellre kissa på något mjukt som suger upp kiss, än direkt på golvet, tycker jag. Vi har en vuxen tik som kissar i vår säng ibland. Vi tvättar överkast, täcke och upptäcktes det sent, kan det ha gått genom lakan och skyddsmadrass av frotté oxå. Sprayar alltid rikligt med urine off. Fast man tvättar, kan hundens fantastiska nog känna lukten ändå, och då lockas de att kissa där igen.

Ibland beror det på hormoner, löp på gång, så att det ska markeras.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Elsis matte
2017-01-27 18:01
#8

Måste säga att det i den situationen inte alls är fel att bli lite arg… Alldeles oavsett så ska hon givetvis inte kissa i sängen! Min tik gjorde precis samma i den åldern. Jag hade precis bäddat rent så hoppade hon upp, krafsade runt lite för att sedan kissa. Hon åkte ned på golvet ögonabums med ett starkt "Vad GÖÖÖR du!!?". Sedan hände det inte igen, faktiskt. Men vet att hennes mamma gärna smiter undan och kissar i uppfödarens säng, så hon har visst någon äckelgen… :) Håll koll på henne så att det inte finns misstanke om uvi, och givetvis till veterinär och kolla ifall du ser tecken på det. Men det kan mycket väl vara en slags markering. Eller bara en ovana, alla hundar har inte en stark motvilja mot att kissa där de sover…

ellila
2017-01-27 23:06
#9

#7 #8 tack så mycket för svar! 😊👍 skönt att höra att min lilla inte är den enda!

ifoundnemo
2017-01-28 08:47
#10

#6 Det har Vattnadal gett ett bra svar på :). Vår hane kissade dock på sig, dvs han verkade inte riktigt veta om att han kissade. Han kissade i sömnen och låg därmed kvar i kisset tills vi märkte det, när han då vaknade kändes han allmänt förvirrad. Han kissade även en gång när han satte sig och även då såg han väldigt förvirrad ut. Han verkade dock inte ha ont.

ellila
2017-01-28 18:04
#11

#10 stackarn 🙁 min lilla såg då väldigt medveten ut…. hon krafsa runt ett tag och sen hukade hon sig som tikar gör. Kanske var det bara någon fix idé hon fick. Nu får hon sova på golvet ett tag så får vi se om det kanske försvinner! Däremot kissade och bajsade hon inne i morse… nog för att jag lät henne vänta en kort stund för att se om hon skulle hålla sig, men hon är väl helt enkelt inte rumsren än, även fast hon har hållit sig från att göra inne flera veckor. Suck.. när ska detta ta slut? Det kommer väl när det kommer men jag börjar som vara klar med att torka golvet nu, haha 😁

ifoundnemo
2017-01-28 18:45
#12

#11. Eftersom hon verkar så medveten hade jag tagit ett steg tillbaka i rumsrenhetsträningen, dvs gå ut oftare igen. Min uppfattning är att det inte är helt ovanligt att det behövs, kan vara värt att prova åtminstone :). Vår andra hund var väldigt ojämn i hur länge han höll sig så vi lärde honom att slå på en hemmagjord "bjällra" när han är nödig, han använder den även nu som vuxen (inte så ofta längre men ibland blir han nödig innan det är dags för nästa rastning).

Hornslandet
2017-01-29 16:43
#13

#11 Om det var i morse direkt efter ni vaknat skulle jag inte säga att hon "inte är rumsren"… Gjorde själv misstaget att inte gå ut med min valp direkt efter vi vaknat häromdan varvid han pinkade på golvet. Man får helt enkelt inse att har de hållt sig kanske 8-9+ timmar så är det DAGS, då kan man inte vänta med att gå ut..blir inte riktigt schysst mot dem då :) Jag anser väl att en valp är "rumsren" om den gör av sig ute OM den får många chanser att göra det. Om vi däremot kräver att den ska hålla sig hela natten+ett tag till på morronen..då får vi nog vänta tills de är lite äldre helt enkelt :)

Annons:
ellila
2017-01-29 22:54
#14

#12 ja, jag ska prova det! :) oj, vad smart! Hur lärde ni honom det? :) #13 nä det är ju faktiskt sant.. jag krävde nog för mycket av henne lite för snabbt. Tack för "uppläxningen" haha, jag vet inte vad jag ska använda för ord, men det var bra det du skrev! :)

ellila
2017-01-29 22:59
#15

#13 fast iofs skulle jag nog ändå inte kalla henne riktigt rumsren än har jag insett 🙈 för det har hänt nu några ggr de senaste veckorna att hon bajsar inne utan att bry sig alls. Tyvärr… ja ibland undrar man ju om det kommer fortsätta hela hennes liv haha. Och så vägrar hon göra ifrån sig på promenader, enbart om man stannar och säger åt henne några ggr att hon ska kissa/bajsa, då kan det hända, men inte alls alltid. Ibland står jag still med henne gamska länge och ändå gör hon inget. Även fast jag vet att hon BEHÖVER. Tex om hon hållit sig hela dagen från att bajsa… och sen så fort vi kommer hem på gården, då går det minsann bra. suck. Hur lär man dom att vara normala hundar som ser till att göra behoven vid promenader? 😣 eller kräver jag igen för mycket av henne?

Hornslandet
2017-01-30 11:57
#16

#15 nä, men jag bara menade att efter just natten där de håller sig som längst, ska man nog inte göra annat innan man går ut.. fick själv den läxan häromdan som sagt. Min valp har aldrig gjort ifrån sig vid sin sovplats de 2v jag haft honom, men när jag var för seg att ta  mig ut en morron (och han dessutom hade druckit vatten precis vid sängdags+säkert lite under natten med) så kissade han rejält inne på golvet. Det var precis som att "ok, går vi inte ut nu så gör jag det här, nu har jag hållt mig 9 jäkla timmar för dig!!" :) Kanske när de är närmre året eller nått kan man ta lite frukost först.. annars tror jag att en kort kisserunda direkt efter man vaknat är bra för säkerhets skull.

Känner igen det där med bajsandet härifrån. Jäkla oberäkneligt. Min valp har oftast gått en gång på morronen, en gång på kvällen..men har nu börjat med en gång runt 16-tiden också. Samt att han varit lös i magen vilket gjort det ännu svårare. Kissandet har vi lyckats få det så att det finns en fläck på gräset utanför porten en bit där han mer eller mindre alltid kissar direkt när vi kommer dit. Bajsandet är mer..tja han glömmer av sig ibland, ser nått annat eller börjar leka. Så händer inget.. och då har det blivit inomhus ett par gånger istället..

Om hunden bara är 6mån så är det väl inte så konstigt om olyckor kan hända fortfarande. Inte enligt allt jag läst och hört iaf!

Hornslandet
2017-01-30 11:57
#17

Blev dubbelt..

ellila
2017-01-30 21:40
#18

#16 nä det är väl så, att man måste helt enkelt ha tålamod! :) ja jag har hört om dom som är 10-12 månader och inte rumsrena än.. men jag hoppas, hoppas, hoppas att det inte behöver dröja riktigt så länge! Men vad skönt för dig om din valp sover 9 timmar, det gjorde min först när hon var typ fyra månader. Vad har du för ras/raser? :) Ja detta bajsade alltså, haha, det är inte lätt!

Elsis matte
2017-01-31 07:15
#19

Min sheltie hade också svårt med bajsande under promenader, hon hade bara en plats hon kunde göra det på och i övrigt höll hon sig. Jag tror att det har med osäkerhet att göra, att hunden känner sig spänd och inte kan slappna av tillräckligt för att skita. Men det blev i vårt fall allt bättre och som vuxen kunde hon göra ifrån sig normalt.

ellila
2017-01-31 08:11
#20

#19 tack för svar! Ja det känns som att hon inte riktigt har tid, eller att hon glömmer bort. För ibland förvånar hon mig och så bajsar hon i skogen, utan att jag ens påminner henne, men det händer vääldigt sällan. Jag vet inte om det är det att hon inte har tid att stänga och bajsa för att hon rör att jag då hinner försvinna eller så, för när jag har henne lös så stannar jag inte väbe gång hon stannar utan jag fortsätter att gå. Vet inte om det kan vara det. Att hon liksom inte kan slappna av för att hon ska ha koll. Fast hon kan ju stanna och nosa länge ibland.. äh, jag vet inte, haha! Jag bara babblar. Men förhoppningsvis blir det även för henne bättre när hon blir äldre :) gjorde ni nåt åt det eller lät ni henne hållas och så gick det över av sig själv?

Annons:
ifoundnemo
2017-01-31 19:17
#21

#14. Vi hade sedan tidigare lärt in "slå" mot tomma petflaskor osv. Så vi började med att få honom att slå innan vi gick ut. Slå = ut. Sen gjorde han det av sig själv när han var nödig. Så massa beröm såklart :)

Hornslandet
2017-01-31 19:25
#22

#18 har en briardvalp. Vet inte just om han sover helt och hållet hela natten..men tror det, annars låtsas han väldans bra iaf =) Men när alarmet går vi 07 går det FORT att vakna.. jag trodde jag var bra på att komma igång snabbt, men detta är en explosion mer eller mindre.. Skulle gärna ha lite mer "lojhet" på just morronen om jag fick drömma haha :D

Han har bajsat i huvudsak 2ggr om dagen när han inte varit dålig i magen (råkade bli för mkt godis tror jag..). Men idag så vips satte han sig och bajsade mitt på dagen med..så nu vettesjutton om han vill ikväll. Hoppas väl han gör det så natten går bra.. Tja, det är väl sånt här man får dras med. :P

ellila
2017-01-31 23:17
#23

#21 det var ju väldigt smart, vad skönt om min lilla skulle lära sig det :D det kanske jag ska prova! #22 njut ifall han inte behöver ut iaf kl 12, kl 2, kl 4, kl 5 och kl 7…. så såg nätterna ut i början. Man var som lite trött! Jo, så länge dom inte är helt rumsrena får man fundera om dom behöver ut, vad dom behöver göra ute, oroa sig för olyckor inne osv. Livet som valpägare :D

Upp till toppen
Annons: