Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3343 ggr
[Walthéry]
2017-01-18 20:51

Jag vill ha hund - men mamma säger nej.

Jag vill ha hund - men mamma säger nej. Jag är 18 år och skall köpa en särskild valp. Den kostar 10.000 kronor, som jag skall låta någon annan stå för så länge men sedan betala tillbaka pengarna efter att ha sommarjobbat nu i sommar! Mamma säger att hon inte vill ha någon hund… (vi har redan en hund och en katt.) Men jag säger att hon inte behöver tänka på det, för jag skall ta helt eget ansvar för hunden. Så att mamma i princip inte ens behöver tänka eller se att hunden är hemma… Det börjar ticka och jag vill verkligen ha den här valpen innan den säljs… Hur skall jag göra?

Annons:
Maria
2017-01-18 20:57
#1

Du bör ju skaffa hunden efter att du har tjänat ihop pengarna. Dessutom bör du ha en buffert för eventuella veterinärbesök.

Hur ser din framtid ut? Ska du flytta? Ska du studera eller arbeta? Då kostar det en slant med ex. hunddagis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Walthéry]
2017-01-18 21:01
#2

#1 Grejen är att jag vill ha JUST den hunden. Ja, det hade absolut varit smart att göra på det viset, men det är ju inte möjligt eftersom hunden kan bli såld… Jag betalar efteråt, jag lär väl känna 15.000 i sommar i alla fall. Så då kan jag betala lånet OCH ha 5000 som budget liksom.

vendelay
2017-01-18 21:03
#3

#2 Men 5000 är ingenting. Vet inte vad försäkring kostar men det borde väl åtminstone vara halva den summan minst per år? Jag tycker inte att du är redo, tyvärr.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2017-01-18 21:03
#4

Gissar att det är din mamma som står för boendet och då är det ju också hon som bestämmer. Det måste du respektera.

Och har du inte ens 10.000kr har du ju inte råd om olyckan är framme? Hur ska du betala för mat, försäkring och övriga kostnader? Det är långt till du får din lön för ett sommarjobb. Och vad tänker du betala med efter det? Det kostar att ha hund. Och har man inte råd måste man låta bli även om man vill ha hunden.

 Man gör sig en stor tjänst om man tar som vana att endast handla med pengar man faktiskt har.

doodz
2017-01-18 21:04
#5

Jag tror det kan vara klokt att lyssna på din mor, du bor ju trots allt under hennes tak. Hon kommer ju definitivt att märka av det lilla livet. Alternativt kan du ju föreslå att ni sätter er ner ihop och diskuterar saken ordentligt. Väga för och nackdelar. Jag skulle avråda dig från att låna pengar till hunden, spara ihop pengar själv innan köp. Det är ju inte heller bara själva köpet av hunden som kostar, det är försäkringar, leksaker, mat och självrisk att betala om hunden skulle bli sjuk. Spendera tid med den vovven ni har i familjen istället 🙂 Jag kan bara utgå från mina egna tankar och ge råd utifrån det, sen är det ingen annan än du som kan bestämma hur du väljer att göra! 🙂 Men jag förstår din längtan, att vara hundägare är helt fantastiskt!

[Walthéry]
2017-01-18 21:04
#6

#3 Försäkring behöver man inte ens ha…

Annons:
Zadie
2017-01-18 21:06
#7

Men vem ska ta hand om valpen när du sommarjobbar då? Dessutom, som #1 skriver så är det ju bättre att tjäna ihop pengarna först och sedan köpa hund. Bor du fortfarande hemma och din mamma säger nej så är det ju bara att acceptera det. Det kommer fler hundar, detta är inte den enda… Låter som det behöver vara lite mer genomtänkt, innan du skaffar hund.

Honestyisdead
2017-01-18 21:06
#8

#6 Du ska ju definitivt INTE köpa hund eller ha ansvar för levande varelser. Du har inte ens råd att köpa hunden och tycker inte försäkring behövs.

Du behöver några år på dig.

Zadie
2017-01-18 21:07
#9

#6 Klart du måste ha försäkring. Det kan bli jättedyrt om hunden skulle skada sig, hur ska du kunna betala det då?

[Walthéry]
2017-01-18 21:07
#10

#8 Lägg ner.

ElinvBorg
2017-01-18 21:07
#11

Om du fortfarande bor hemma och din mamma inte vill ha en hund så kommer du inte kunna ha en hund och det kommer märkas om den är hemma. Ni har ju redan en hund också? Om du inte ens nu har pengarna att köpa hunden hur ska du då ha råd med att köpa mat och andra saker? Har du sparat så du kan betala veterinärkostnader om någonting skulle hända? Låter inte så genomtänkt utan som om du bara vill ha en egen ny hund och sedan blir impulsiv då du redan har tittat ut en valp utan att ha alla förutsättningar för en

Varför just den här hunden? 5000 kr är ingen direkt buffert och framförallt inte om du inte har en försäkring. Om hunden skadar sig eller visar sig ha ett fel och det kommer kosta 20 000 kr för du inte har en försäkring, hur gör du då? Och du kan inte tänka att du löser det då för så fungerar det inte och sånna saker händer. Tänk igenom detta och tänk på hunden. Försäkring är inget 'måste' men alla som är seriösa hundägare och bryr sig om sin hund har en

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

doodz
2017-01-18 21:08
#12

Ska även tillägga att vissa saker inte heller ingår i försäkringar, som exempelvis tandvård. Där är min Alicia ett bra exempel, i våras fick jag spendera 11.000kr på tandvård för henne inom spannet på två månader. Så nog kostar det alltid.

vendelay
2017-01-18 21:08
#13

Du behöver definitivt en försäkring när du inte ens har råd att betala för att få hem hunden. Vad tänkte du göra om hunden bli sjuk? Avliva den? Har du pengar till det? Tänkte du bara låta den självdö hemma? 

Djur är ingen rättighet och du är absolut inte mogen att ha en hund. Vänta några år, flytta hemifrån, ha en stadig lön och en ordentlig buffert. Sen kan du börja fundera på hund.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Aleya
2017-01-18 21:09
#14

#6 ne det är ju sant. Men då kan saker bli jäkligt dyra om man råkar ut för en olycka. Och hur ska du betala dom kostnaderna om du inte har pengar. Ne du du bör vänta. Din mor är klok. Hunden ska ju dessutom få plats med er och ni har ju redan en massa djur och är två personer. Så vänta tills du flyttat ut och har eget och en stabil ekonomi.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2017-01-18 21:10
#15

#10 Nej du kan lägga ned. Det är inte dig det handlar om. Det är ett annat liv. Som riskerar att få lida för att du inte tänker längre än näsan räcker.

Så köp inte hund. Tänk lite.

OlgaMaria
2017-01-18 21:15
#16

Det är så ofta vi känner att vi måste köpa något NU, innan det försvinner. Det kan handla om en hund eller nästan vad som helst. Men lär dig nu att först spara ihop pengarna och handla sen. Ditt liv kommer bli så mycket enklare då. Och jag lovar dig att om du verkligen vill ha en hund så kommer det komma många fler tillfällen att köpa en perfekt hund.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vinternos
2017-01-18 21:37
#17

Många seriösa uppfödare säljer inte till 18-åringar. Tänk på att många förbehåller sig rätten att neka dig som köpare om du anses olämplig. Bara för att du har pengarna behöver du nödvändigtvis inte få valpen.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[AnimeV4]
2017-01-18 21:49
#18

Håller med föregående talare. Jag undrar vad som är så himla speciellt med den hunden att du måste ha den NUNUNU utan att bry dig om att få ihop saker och ting?

Estelle13
2017-01-18 21:54
#19

Pengar är nåt man aldrig kan ha för lite av, och absolut måste du ha försäkring, allt kan hända framförallt när det handlar om valpar. Kan berätta ett jag fick lägga ut nästan 4000 på veterinärvård bara fyra dagar efter att jag hämtat hem min första valp, hon var väldigt sjuk och var nära på att stryka med. Som tur var hade jag försäkring så jag kunde få tillbaka det mesta av summan sen. Pengar går alltid åt mer än vad man kan tro.

Emouse
2017-01-18 21:55
#20

Vad gör du om din hund råkar ut för en olycka och du måste punga ut 20-50 000 kronor direkt utan försäkringen? 5000 kronor är knappast en hållbar veterinärbudget, en lätt undersökning och en spruta så är pengarna slut.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Frida B
2017-01-18 21:57
#21

Oj jisses… självklart måste man ha försäkring. Ramlar valpen från soffan och får ett benbrott kan det kosta 20 000kr om inte mer. Sen kostar foder, leksaker, godis osv. Tips är att kolla på skk.se, där står det en ungefärlig lista på hur mycket en hund kostar! Men försäkring är ett måste.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vendelay
2017-01-18 22:03
#22

Just ja, som de andra skriver. Även om du har försäkring och även om försäkringen täcker det hunden blivit undersökt eller behandlad för så kan det hända att det inte går att direktreglera summan, d.v.s. att du MÅSTE betala hela summan på en gång. Ingen delbetalning, ingen faktura. Hela summan. Även om det handlar om 30 000 kr utan förvarning. Hur ska du lösa det?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2017-01-18 22:03
#23

Nej du har helt rätt, man behöver inte ha försäkring. Min lillebrors pappa har inte sin katt försäkrad.

Skillnaden mellan er är dock gissningsvis att min lillebrors pappa är miljonär så han kan betala många hundratusen för katten om den skulle bli sjuk så han har valt att inte försäkra av den anledningen.

Har du inte en sådan summa undanlagd bör du inte skaffa hund eftersom alternativet om den blir sjuk i så fall är avlivning, avlivning eller avlivning… (Och ja, låter hårt, men det är så det ser ut. Om hunden blir akut sjuk och du inte har råd och dina föräldrar inte vill betala så kan du antingen ha en förjävla tur att någon snäll människa köper hunden och betalar för vården, eller så får den avlivas för att inte ge den vård = låta den lida är inget alternativ.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Turast
2017-01-18 22:03
#24

1. då du bor med din mamma (antar jag?) så är det hon som bestämmer, trots att du är myndig. Respektera då det.

2. Inköpspriset på hunden är inte det dyra, och har du inte ens de pengarna innan valpen och måste låna, är det verkligen seriöst tycker du? 

3. Försäkring. Nej man måste inte, men om man väljer att inte ha så bör man istället ha ett konto med en veterinärbuffert med rätt höga summor. Veterinärskostnader skenar lätt iväg snabbt och vad gör du då? 

4. Det kommer fler hundar. Är du ens säker på att du får köpa hunden för uppfödaren? Vad är så speciellt med den?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Walthéry]
2017-01-18 23:15
#25

#1 #2 #3 #4 #24 Vem är moderator på den här sidan? Skulle vilja få den här tråden raderad nu.

Aleya
2017-01-18 23:26
#26

#25 kolla på om sajten. Men det är inte säkert att du får tråden raderad bara för att du inte fick det svar du ville ha.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Walthéry]
2017-01-18 23:27
#27

Vem är moderator på den här sidan? Skulle vilja få den här tråden raderad nu. #1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 #8 #9 #10 #11 #12 #13 #14 #15  #16 #17 #18 #19 #20 #21 #22 #23 #24

Annons:
Calcifer
2017-01-18 23:28
#28

#27 Läs inlägg #26, att länka till alla andra inlägg i tråden fyller ingen funktion.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Walthéry]
2017-01-18 23:31
#29

#28 Cacifer jag länkade för att jag själv inte visste hur man gör… Dessutom står det ju inte vem som ansvarar över denna sida på "Om sajt".. Bara massa annat… Hoppas ngn kan hjälpa till och radera detta.

Calcifer
2017-01-18 23:34
#30

#29 Det står klart och tydligt vilka som är "bakom" sajten, det är dem du i så fall kontaktar angående tråden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Turast
2017-01-18 23:42
#31

jobbigt när man inte får svaren man vill ha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Honestyisdead
2017-01-19 00:05
#32

Jag ser ingen anledning till att radera tråden så jag låter den vara kvar.

Maria
2017-01-19 09:23
#33

Så var den användaren borta😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

russin
2017-01-19 11:15
#34

Hm - man har inte råd att köpa hunden kontant och vill inte ha försäkring. Hur ska det betalas för veterinärbesök ?

Jag har senaste halvåret opererat en hund pga skada och det kostade 27.000 kr första gången och 24.000 andra gången. Det är svårt få ihop med 5000 kr i buffert…..fast okej, det räcker till avlivning och det kanske är så en del gör istället för veterinärvård, men då står man där utan hund sen…

Annons:
[Lukasgraham]
2017-01-19 11:52
#35

Såklart behöver man inte ha försäkring, men det är bra att ha om man inte vill betala skyhöga kostnader ifall olyckan inträffar. Men det är ju ingen lag på att man måste ha försäkring på sitt djur och man gör som man vill. Man är ingen dålig djurägare för att man inte har försäkring, men man bör ändå ha i baktanke att saker kan hända och pengar kan dras från kassan i mindre eller större mängder och då är det bra att alltid vara beredd.

Finns ju företag som inte har allt för höga priser på försäkringarna men ändå är bra.

Jag vill skaffa en till hund, men jag vill inte låna pengar av någon närstående. Helt enkelt för att det inte känns rätt. Jag menar, allt kan hända och då kanske man står där med en skuld på 10-15.000 kronor.
 Därför kommer jag i varje fall inte köpa någon till hund förens jag har pengarna intjänat. Vet inte hur TS tänker, men hoppas det löser sig :-)

Hornslandet
2017-01-19 13:58
#36

Om man inte tänker skaffa försäkring, eller har en hel del pengar sparade till veterinärbesök under hundens livstid, så ska man inte skaffa hund. Så enkelt är det bara IMO.

Lona
2017-01-19 16:40
#37

Tja, blir hunden sjuk och man inte har försäkring eller annan back-up så finns ju alltid Facebook…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2017-01-19 16:53
#38

#37?

Maria
2017-01-19 16:54
#39

#37 Hur tänker du nu?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
2017-01-19 16:57
#40

Jag gissar att personen syftar på de sidor som finns där man kan lägga ut typ nödanropp om pengar etc. Tyvärr är det många som luras på sådana sidor så särskilt mycket hjälp får man inte längre. Var själv med i en sån grupp där en person till slut blockerades och varnades för då de la ut samma snyfthistoria om samma djur ungefär 10 gånger i mängder med grupper. Sen finns det de som samlar ihop löjliga summor, en person blev dömd för bedrägeri efter att de under ett års tid lurat ihop över 100 000:-.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2017-01-19 17:28
#41

Om det är tiggeri som åsyftas är det ju verkligen inget alternativ till försäkring och buffert.

Annons:
Aleya
2017-01-19 17:37
#42

#37 nu är det väl bara som så att det är sällan man får större belopp i dessa grupper. Så det lär ju skita sig om det är en räkning på över 10000 kr och då står man där och kan inte betala. Hur ska ts göra då? Hamna hos fogden eller avliva hunden?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Frida B
2017-01-19 18:37
#43

Asså… tror att #37 är ironisk…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2017-01-19 18:41
#44

#43 Det är ju ganska omöjligt att få fram ironi i text om man inte talar om det.

Joyous
2017-01-19 18:56
#45

Jag förstår verkligen känslan när man hittar rätt hund men vid fel tidpunkt. Tror faktiskt att nästan alla hundmänniskor har upplevt det. I mitt fall var det en valp som var "tingad" och klar men bara några dagar innan fick jag beskedet att jag inte skulle ha bostaden kvar efter sommaren. I mitt fall löste det sig med boendet, det visste jag tyvärr inte där och då, därför tackade jag nej till drömvalpen. Det var ett jobbigt beslut men så är det att vara vuxen. Det går inte alltid att köpa grejer bara för att du vill, det är mycket man vill ha, men det måste fungera också, på alla plan. Det kommer dock nya hundar, nya fantastiska kullar och nästa gång har du kanske bättre förutsättningar. Man får inte vara självisk när man köper hund, det är trots allt en levande varelse som du köper.

Jetaime
2017-01-19 19:13
#46

#43 Jag uppfattade också det som att #37 var ironisk…

Honestyisdead
2017-01-19 19:33
#47

Jag hoppas ni har rätt.

Lona
2017-01-19 21:03
#48

Ber om ursäkt, japp, #37 var ironisk. Klantigt av mig att inte förtydliga detta :-) Det finns folk som får in åtskilliga tusen på att skriva snyftiga tiggarinlägg i olika grupper på FB - en del har helt vrickade historier som dessvärre ofta är sanna. Har man inte råd att ha försäkring så behöver man den verkligen! Annars är det nog lika bra att lägga hunddrömmen på hyllan tills man har en stabil inkomst alternativt någon annan form av ekonomisk back-up. Tror iofs inte att TS bryr sig, det var samma visa på Vovve där det inte heller blev medhåll av övriga medlemmar - varpå TS ville ta bort tråden…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Joyous
2017-01-19 23:22
#49

Ts verkar dessutom inte riktigt tänka på övriga utgifter. Även om h'n drar in 15000 så betyder inte det att h'n har 15000 att betala av sin skuld med. Det är 15000 som ska betala hyra, mat och övriga utgifter innan det kan gå till hunden. Om nu ts bor hos sin mor som kanske står för alla dessa utgifter borde h'n vara tacksam över detta, istället för att tvinga på mamman en hund. Det faktum att ts valde att lämna tråden istället för att ta till sig av all information visar väl på att hon inte är redo för att ansvara för någon annan än sig själv. Man måste inte ha försäkring men har en inte råd att försäkra hunden så har en inte råd att vara utan. Det är inte roligt att stå med ett sjukt djur och det är inte direkt roligare om man inte kan ge djuret den vård som den kräver.

[Forest]
2017-01-20 09:43
#50

Jag skulle vänta tills jag hade dom pengarna klara, visst kan 5 tkr vara en bra start på sparandet men skaffa en bra försäkring med fast självrisk. Mitt svar är vänta det kommer fler valpar och bättre du har allt klart med boende samt mer framtidsplaner klara :)

[Rebeska]2
2017-01-20 15:49
#51

Tråkigt att en 18-åring är så ovillig att lyssna. Vissa här kanske var lite hårda i sin kritik (kanske vi kan bli bättre på förmedla kritik i framtiden?) men det som sagts är sant.

Jag drömde om en hund under hela min uppväxt men pappa hade inte möjlighet. Pappa älskade dock hundar lika mycket som jag (han hade också drömt om hund sen barnsben) så vi passade hundar istället. När jag blev 16 år ansåg pappa att jag var mogen att dela ansvar och vi köpte en hund.

Sen dess har jag lärt mig massor om hundar, gjort misstag osv. Jag inser också hur viktigt det är att antingen ha god ekonomi eller kunna dela ansvaret med någon. Nu har vår hund aldrig varit sjuk till vår stora glädje (peppar, peppar ta i trä) men det kostar ändå att ha hund.

Nu har du redan en hund med din mamma så jag förstår inte hur du kan längta så mycket efter en till hund att du är bered att skaffa en utan hennes samtycke och utan ekonomi. Tycker du ska lyssna på din mamma, njut av den hund (och katt) ni har och planera en hund längre fram i tiden.

Försäkring bör alla som inte kan hålla i pengar eller inte har en stor buffert ha.

Neytriix
2017-01-20 17:04
#52

Tyvärr, det som sägs i denna tråden är sant. Du är inte redo till att skaffa en hund till. 5000kr är inte någonting när man räknar med veterinär besök, det är inte kostnaden av valpen som är dyrt, det är alla veterinärbesök, sprutor, valpkurser (om man nu vill gå på det), försäkringar, foder.. det är sjuka pengar vi snackar om. Iallafall jämfört med dina 5000kr om du nu sommarjobbar. Dessutom så måste väl dom pengarna gå till något annat också? Hyra, mat, mm. Försäkring måste man ju inte ha, men enligt mig så är man väldigt oförsiktig om man inte väljer att ha det, förutom om man nu har en väldigt hög summa pengar undanlagda som en buffert ifall det skulle hända något sådant, men det har ju inte alla. Kostnaden utav försäkringen är minimal jämfört med den kostnaden för en operation om din hund skulle få något typ av benbrott eller liknande, ska man då bara låta den avlivas? Är det verkligen rättvist mot hunden? Sen är det ju frågan om tid, när man är 18, går man inte på gymnasiet då? Tvivlar rätt starkt på att du kommer kunna lägga ner rätt mängd tid på dina läxor osv om du har en valp att sköta om, för en valp kräver enorm mängd tid. Och, vem ska ta hand om valpen när du sommarjobbar? Om du bor hos din mamma så är det ändå hon som bestämmer om du skaffar en till hund, även om du är myndig. Tycker verkligen att du ska respektera din mamma i detta, för det låter verkligen som fel tidpunkt att skaffa hundvalp på. Våran katt (nu kan man ju inte jämföra en katt och en hund helt, men det är bara på ett ungefär), han är en riktig krigare, hamnade i ett slagsmål och fick ett mellanstort sår på magen, det blev drenage med det, 9 papp, med försäkring. En vän till mig skaffade en hundvalp, efter bara 2 veckor så fick hon betala 30 papp för valpen. Den tog ett skutt ut från soffan bara, det blev ett benbrott. Som tur är har våran hund inte hamnat i någon typ av skada. Att skaffa försäkring är väldigt nödvändigt iallafall verkligen värt det om man hamnar i någon situation där ens djur skulle skada sig. Precis som jag skrev innan, tycker verkligen att du ska respektera din mamma i detta, du kommer inte ha tiden till valpen, eller pengarna. I slutändan så är det hon som får ta hand om den när du går klart gymnasiet (om du nu går på gymnasiet), sommarjobbar och ska få in pengar för att betala för valpen. Vänta något år istället tills du har pengar till valpen (inte bara kostnaden till uppfödaren), flyttat hemifrån och även har tid med den. En valp är en individ, inte något som bara finns där, tänk på att du även måste respektera valpen, köper du den så har du faktiskt ett ansvar.

[~Kollen~]
2018-10-05 23:24
#53

Jag fattar inte riktigt vad TS menar (även om TS är borttagen) Att Strunta i försäkring???? Nej nej nej….

Frida B
2018-10-06 07:12
#54

#53 denna tråden är gammal och ts är ej kvar på iFokus.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[~Kollen~]
2018-10-06 11:13
#55

Jag vet det är därför jag sa att TS är borttagen?

Annons:
Sugar Mist
2018-10-06 11:23
#56

#55 Du kommer ha svårt att få svar på din fråga eftersom TS inte längre är på iFokus, och frågan du ställde är det ingen annan är TS som kan svara på :)

-

[~Kollen~]
2018-10-06 22:02
#57

Jag vet att TS inte finns längre!!! Men visste inte att man inte fick kommentera vad man tycker

Frida B
2018-10-07 07:51
#58

#57 jodå det får man absolut, men du kommer inte få svar på din fråga då den enda som kan svara på hur TS tänkte är just TS.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: