Annons:
Etikettbruks
Läst 1365 ggr
Fisherling
1/15/17, 3:36 PM

Sökappellen

Är det någon när som kan utförligt beskriva hur en tävling i Appellklass i Brukslydnad med specialdel sök går till?

Jag har letat med ljus och lykta men det enda dokumentet jag hittar från SBK har inte med beskrivningar på appellklass eller lägre klass, bara högre och elit. 

Kommer ju inte börja tävla innan jag vet vad som kommer krävas av hunden liksom. Förstår inte varför det ska vara så svårt att hitta information? Eller är jag bara helt usel på att leta?

Annons:
Fisherling
1/15/17, 4:33 PM
#2

#1 Redan tittat där, finns inga utförliga beskrivningar på vad som ingår i appellklass och hur det går till. En himla massa text, stora väggar av text, men jag tänker inte läsa igenom en halv bok för att kanske kunna tolka mig till vad som ingår..

Jag vill gärna ha en lista, precis som man kan hitta för lydnaden. Typ;

APPELLKLASS

Moment 1
-Utförlig beskrivning-
Moment 2
-Utförlig beskrivning-
Moment 3
-Utförlig beskrivning-

Specialdel
-Ingående beskrivning på hur söket går till, hur stor ruta, hur många figgar, hur mycket tid ect-

--------------

Och jag vill inte behöva köpa regelboken (antar den är typ som lydnadens regelhäfte?) nu, det kan jag göra när det är aktuellt att börja tävla, så att jag kan ha med mig den.

JoannaLi
1/15/17, 5:00 PM
#3

Lydnad: 

Linförighet

Framförgående

Platsläggande

Inkallning

Hopp över hinder

Platsliggning (7 m, 15 m, 3 min)

Budföring: 50 m * 2, utan skott

Sök: 50*100 m, 2 figgar, 1 sittande + 1 liggande, 1 öppet + 1 halvdold. 5 min. 

Jag ber om ursäkt för formatet och hur kortfattat det är, jag gjorde den för mig själv :'D Ska leta upp källan.

Fisherling
1/15/17, 5:14 PM
#5

Åh tack, äntligen! Det är precis det där dokumentet jag letat efter, visste väl att det fanns någonstans! Vart hittade du den?

Sjukt egentligen att det ska vara så svårt att hitta så basic information egentligen.  Varför är de förvånade över att folk inte testar på bruks när det är halvt omöjligt att hitta hur det går till och vad som ingår?

Om det nu inte bara är jag som är urdålig på att leta.

JoannaLi
1/15/17, 6:14 PM
#6

Brukshundklubben.se --> Tävling och utställning --> Bruksprov --> (Högerkant) Tävling & Regler --> (Högersidan) Regler för Bruksprov 2017 

:) 

Jo, det är förvirrande! Och de väntade verkligen till sista minuten att släppa de nya reglerna tyckte jag, jag tror att jag var inne i mitten av december och letade, och hittade då bara det gamla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: