Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2989 ggr
Cochon
2017-01-11 21:45

Att träna två hundar samtidigt

Hej! Jag är mycket förtjust i klickerträning och föredrar denna träningsmetod ifall jag ska träna våra två hundar här hemma. Dock har jag en fråga eller snarare en önskan om lite goda råd eller tips. Om man ska träna hemma så vill ju båda hundarna vara med och träna, så klart. Sambon brukar lösa det genom att träna båda samtidigt men eftersom de förstår nya tricks olika fort tycker jag att detta är en dålig lösning. Om vi t.ex. säger "ligg" så kan den ena hunden lägga sig ner och sen måste man säga "ligg" en gång till för att den andra ska hänga med, eller någon annan typ av fördröjning. Bara en sådan fråga som var man bör klicka i ett sådant läge gör denna typ av träningsform helt värdelös i mina ögon. Det blir väldigt ofokuserat och hundarna "slåss" nästan om uppmärksamheten. Jag brukar försöka tilltala dem med namn före jag vill att dem ska göra ett tricks men då blir det ofta så att den andra ska också göra tricket och slår mig lite med tassarna samtidigt så jag ska märka dem och "åhhh, kolla jag kan, men inte hon. Ge mig nu godis.". Eller att när jag belönar den ena hunden försöker den andra hunden smita in emellan. Det blir inte bråk men det hela blir så ofokuserat och jag tycker inte att detta leder någon vart. Dessutom är båda tjejerna två grandisar så när de ska försöka ställa sig framför varandra för att få mest uppmärksamhet blir det hela otroligt bökigt. Tar med stor glädje emot tips och råd kring hur detta löses på bästa sätt! /Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
LinDajSon
2017-01-11 22:06
#1

Lär dem turas om. När du tränar en så ska den andra ligga på en filt, eller vid öppningen till nästa rum, eller något sådant. :) Ha ett fruord och lär dem en och en att de inte ska göra något annat förrän du ger dem frikommandot.

Cochon
2017-01-11 22:11
#2

#1 Ok, men ska de ha olika friord eller samma? Hur bär man sig bäst åt när man ska lära dem att vänta på sin tur? För i början kommer även detta vara som en form av dubbelträning eller vad man nu vill kalla det eftersom de inte har kommit in i det än.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

LinDajSon
2017-01-11 22:57
#3

Sätt den andra i ett annat rum, i bilen eller fastspänd när du tränar den första, tills de lärt sig vänta. :) Sen om det händer att de går upp ändå när ni kommit såpass att du har båda lösa, så visar du bara lugnt och snällt tillbaks hunden till sin plats (belöna inte, då lär de sig att de vinner på att gå upp). Jag tycker att det hjälper att ha typ en filt eller något annat som blir en konkret "plats", men det går att lära dem att bara hålla sig allmänt ur vägen också. :)

LinDajSon
2017-01-11 23:01
#4

Jag har fyra hundar, så det är i princip en nödvändighet att de håller sig ur vägen. Den lilla fröken har dåligt tålamod så henne kan jag få sätta tillbaks ibland. Här är ett exempel. Jag brukar inte belöna att de håller sig på sin plats, belöningen är att de får träna när det är deras tur. :) Jag tror att det blir tydligare då att om man måste vänta, så måste man vänta, och godis får man när man gör rätt. https://www.instagram.com/p/BN3_oGvAk0j/

CayKantos
2017-01-11 23:10
#5

En annan metod/version väldigt likt LinDajSon's är att varje gång du klickar "rätt" för den hunden du håller på stt träna just då ger du en godis till den som ligger och väntar. Efter ett tag kan du göra på varannan och så vidare. Men såklart bara om hunden stannar kvar. Inte själv resa sig för belöningen men du ger ger den medan hunden ligger kvar. Reser hunden sig är det samma dom linda skriver.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

LinDajSon
2017-01-12 00:32
#6

Angående "friord" så tror jag att jag alltid haft samma när jag tränar dem individuellt och det är ju individuellt man börjar med… men det kanske är lättare med olika, jag vet inte. Friord är en del av all min träning så jag reflekterade nog aldrig över det i det här sammanhanget. Jag säger i alla fall "slut"…. :) När de förstår principen med att vänta plockar du in dem tillsammans så att du kan börja köra båda samtidigt (träna inte andra trick i början utan träna dem bara att typ… byta plats… och låt den passiva titta på när du ger den andra godis, leker lite, sen byter du hund osv… och utöka tid och störning tills du känner att de förstår). När du känner att de har koll på läget kan du justera proceduren lite om du vill underlätta gur det ska fungera sen. Jag vet inte om det hörs i klippet men jag använder hundens namn för att de ska veta vem som ska komma/jobba. Tänker att det kanske är enklast. Sen säger jag "slut" när den som jobbat är klar och så skickar jag upp dem på bordet (eller om vi är inomhus, över en tröskel eller upp på soffan, eller… dit jag pekar var det nu är). Du får känna lite på vad som känns bäst för er. Det finns säkert många sätt att träna det här, och det handlar mycket om vilken målbild man har. Man KAN ju platsa hunden, strikt platsa alltså, men jag föredrar att låta dem ha lite frihet så huvudsaken är (för min del) att de håller sig undan. Men ibland låter jag dem röra sig lösa för att vara störning för den jag tränar också… jag tycker det är rätt smidigt att faktiskt utnyttja det faktum.att jag har fyra. Dock inte vid nyinlärning såklart.

Annons:
Ambrose
2017-01-12 01:11
#7

Det är ett ypperligt tillfälle att köra kvarstannande i form av sitt, ligg eller stå, med den ena sammtidigt som du tränar den andra.
Som tidigare har sagt, börja med att ge dem en specifik plats att ligga på. En filt eller liknande som du kan ta med överallt.

Sedan är det egentligen bara att köra. Om den som ligger plats reser sig när du berömmer din andra hund så är det bara att lägga tillbaka den och göra om. Börja snällt. Belöna inte den andra hunden med världens roligaste lek i början ;) Och vänta lite med klickern också.
De brukar lära sig fortare än man tror. De förstår "vem du pratar med". Jag har själv kört lite sådant när jag passade kompisens hund, och både han och min egen fattade grejen väldigt snabbt.

Det finns även många som använder sig av detta då de har valpar. Valpen ligger plats, eller är uppbunden, och får kolla på medans den vuxna tävlingsklara hunden kör. Lära genom att se andra göra :)
Det finns en äldre herre på min klubb som är grym på detta. Hans valpar körde i princip bara uppbindning och plats tills de var 1 år… sedan kunde de allt… bara ut och tävla och finputsa… lite sjukt egentligen :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Joyous
2017-01-12 02:13
#8

Här är en video som nog kan vara till hjälp. https://m.youtube.com/watch?v=MfRrBH_beX8 Jag har bara en hund nu men har som mest haft fyra hundar samtidigt och min erfarenhet är att hundar förstår väldigt snabbt vem det är som tränar för stunden, om man alltid är tydlig med vem det är som tränar. Träna en hund åt gången och passa på att ge den hunden som inte tränar en paus, hunden som inte tränar lär sig att den heller inte behöver bry sig om kommandon och belöningssignaler. Då slipper du förvirring och träningen kommer bli mer effektiv.

CayKantos
2017-01-12 05:06
#9

#8 känner oxå till det kliööet. Kikopup är så fiffig hon! Kolls du på det TS! :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lojs
2017-01-12 09:36
#10

Jag har kommando "gå bort", vilket typ betyder "akta dig", det använder jag både i vardag och träning.
Så när jag byter hund så säger jag till den andra att gå bort så aktar hon sig och väntar (den ena lägger sig och väntar och den andra går och typ nosar eller käkar gräs eller nåt), sedan byter jag fram och tillbaka sådär, ropar på den som väntar och säger åt den som tränat att gå bort. 
De har lärt sig att det inte är någon idé att försöka komma fram eller göra konster när jag sagt till dem att akta sig, samt att det är ett kommando de känner till väl.
Funkar bra för mig, om den jag tränar med slarvar så brukar jag ge en godis till hunden som väntar, det är bra motivation till både den som väntar och den som tränar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cochon
2017-01-12 17:28
#11

Tusen tack för svar allihopa! Ska absolut testa detta i helgen. :-D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: