Annons:
Etikettagility
Läst 2271 ggr
Minmilou
2016-12-07 16:56

Agility! Se hit

Har börjat träna mer o mer agility med min hund, han hae äntligen börjat tycka det är roligt! Men…han är otroligt seg. Dom raka tunnlarna går jättebra men så fort vi kommer till en "banan-tunnel" så måste jag springa ända fram o peka in för att han ska springa in. Tips på hur man kan få upp farten vid tunnlar?

Annons:
Jetaime
2016-12-07 17:25
#1

Skulle jobbat jättemycket med belöningen efter en sån tunnel, om han tycker att dom är lite jobbiga, för att få bort svårigheten. Antagligen är den inte lika självklar som en rak tunnel eftersom man inte kan se rakt igenom, vilket kan skapa lite osäkerhet eller obehag för hunden. Jag vet inte hur länge ni hållt på med agility, men jag skulle "börjat om" lite där precis som vid all inlärning, belönat jättemycket efter en böjd tunnel :)

Lona
2016-12-07 18:10
#2

Böj inte tunneln så mycket i början utan bara en svag sväng, kanske helt rak i början av passet varpå du ökar gradvis. Traggla dock inte, du kanske inte kommer till en full böj varje pass men så småningom kan du gå fortare fram även om du fortfarande startar med en rak tunnel. Och givetvis superbelöning efteråt, gärna något du kastar framåt (från hunden sett), helst så att han ser det när han är på väg ut, inte när han redan är ute. Jag tänker dock på att Milou har väl spondylos? Det kan vara så att det gör ont att köra agility och även om tunneln i sig inte är så svår för en mellanstor hund (en stor hund måste huka sig mer) så märks smärtan mer på de hinder som inte är lika roliga och inbjudande som andra.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
2016-12-07 22:33
#3

Om det stämmer att hunden har spondylos så är agility tyvärr inte den lämpligaste träningsformen. Det finns då bättre sporter att testa, varför inte nosework till exempel?

Myris & Stinis
2018-08-15 11:42
#4

Samma var det här… min hund vägrade att springa igenom böjda tunnlar! Jag började med att flytta böja tunneln pytte lite varje gång. Jag la ett godis- spår i tunneln och satt vid andra änden med favvoleksaken. Jag ropade på henne och fortsatte att träna så ett tag. Sedan gjorde jag det svårare genom att böja tunneln lite till och ta bort godis spåret. När hon fixade det behövde jag inte längre sitta vid andra änden utan bara säga "igenom!", och när hon klarade det gav jag henne fullt av beröm! Nu är hon jätte duktig på den så kallade "banantunneln" hon klarar den utan att jag behöver ge kommandon bara springer efter! Så det var bara att träna Aho!<3

Upp till toppen
Annons: