Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 10363 ggr
Hornslandet
2016-11-27 23:13

Ålder på hane vid parning?

Vad tycker ni om ålder för hane vid parning? Började fundera på det idag när jag surfade runt på uppfödare och såg en som (vad jag kan se) tänkte nu para med en hane som nu är runt 21 månader gammal (dvs några månader yngre än 2år), om jag inte ser fel..lite svårt ibland när det är i utlandet. Så det är väl inte helt åt helsike, dvs hunden är ju friröntgad såklart, men jag bara undrar om det inte är lite synd på nått vis..då den kanske inte kan anses vara särskilt "färdig" i psyket tex? Och så har de ju inte hunnit meritera så mycket vid den åldern.

Det vanliga verkar vara att de är iaf 3-4år gamla, därför jag blev lite fundersam på vad ni andra tycker?

Annons:
Changrila
2016-11-27 23:56
#1

Rent generellt så är det ju bättre om de är åtminstone 3 år gamla, men det beror ju så mycket på annat också.

Som ett exempel kan jag ta kullen som min unga hund kommer från. Pappan till kullen hade inte hunnit bli 2 år gammal när han parade tiken, inte gjort jättemycket då, ung till sättet var han också om jag inte minns tokigt. Saluki är en ras som mognar sent.

MEN tiken i fråga, hon hade precis fyllt 7år och det var alltså inte lämpligt att vänta till senare löp för att få den sista valpkullen.

När uppfödaren skulle välja hane till henne så satt hon länge och kollade igenom olika alternativ, men ramlade hela tiden tillbaka på den unga hanen. Han är från samma uppfödare och uppfödaren har mycket(!) god koll på hur släkten är och vet att släktingarna dessutom är jäkligt bra. Det kändes därför som att det skulle mycket till för att han själv skulle bli annat än jättebra, det fanns så mycket släktingar osv att jämföra med.

Valpkullen som föddes, tja, hittills är den hur underbart bra som helst och pappan till valparna fortsätter utvecklas bra.

I sådana lägen, då känns det inte konstigt alls för mig att använda en ung hane. Däremot, om det är linjer som ingen har riktigt bra koll på, om det lika gärna går att vänta till något senare löp med tiken osv.. Då ser jag ingen anledning att ta kullar tidigt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Paxxa
2016-11-28 12:40
#2

Generellt så tycker inte jag att man ska para med hanar under 2 år, de får gärna vara äldre än 3 år också. Men det är generellt, i en specifik situationer kanske jag skulle svara något annat. 

Jag vet hanar som parat vid 9 mån ålder och tja, det är väl upp till var och en. Vet en fullt frisk hane som parade vid 10 mån och 2 veckor efteråt fick han sitt första EP-anfall. Så jaa.. Men man kan ju aldrig vara säker, även om man använder en 5-årig hane så kan den få tex hjärtfel när den är 6 år, man vet aldrig..

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Hornslandet
2016-11-28 14:34
#3

Tack för svaren.

Ja hade hanen varit under "röntgenålder" så hade jag direkt sagt att det var mycket dåligt, särskilt för de raser jag kollar på. Men jag tänker väl att de inte är riktigt "färdiga" när de inte ens fyllt 2 år så att säga.. och det borde finnas alternativ att para med som är lite äldre.

Fisherling
2016-11-28 16:54
#4

På grund av att många sjukdomar (så som EP) debuterar sent så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda en hane som är under 3 år, om jag inte vet att linjerna i övrigt är helt fria från sjukdomar. 

Men sedan vet man ju som sagt inte riktigt hur hunden är vid 2 år. Den kanske verkar jättebra, taggad och träningsintresserad, riktigt lovande.. Och så blir den 3 år, landar i sin mognad och blir en slöfock. Onödigt.

Upp till toppen
Annons: