Annons:
Etikettdrag
Läst 2107 ggr
Inkzpaws
10/17/16, 12:33 PM

Barmarks drag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det jag undrar om är MTB jag kör drag med mina hundar och dom älskar det, det jag undrar över är det något speciellt man bör leta efter hos en MTB när man ska ha den till drag med hund? Tackar så mycket för all hjälp jag kan få :)

Annons:
JoannaLi
10/17/16, 1:23 PM
#1

Det du söker är det du vill ha. 😃

Jag har gjort såhär - jag vill ha en cykel med inte alltför lätta växlar eftersom att jag har en väldigt snabb hund, och jag vill ändå kunna hjälpa till vid behov. Jag vill ha en välfjädrad cykel eftersom att jag får så fruktansvärt ont annars. Den ska vara så lätt som möjligt - men den behöver vara stabil. Så någonstans mellan jättetung (och därmed ofta väldigt stabil) och lätt så att den är lätt att dra, helst utan att kompromissa så överdrivet mycket. Och så vill jag ha riktigt bra grepp, så jag fick hjälp av en kompis att välja bra däck som passar där jag drar. 

Så vad har jag då för en cykel? En begagnat Renault, som jag och ovan nämnda kompis snabbrenoverade lite. Den duger skitbra för tillfället. Sen när jag ska tävla/nästa hund blir gammal nog för att komma igång med träning (whichever comes first - vad som nu kommer först) så ska jag uppgradera mig till en "riktig" cykel, men det är ett bra tag kvar! 

Sätt dig ner och fundera vad just du vill ha inom de punkter som du kommer på. 

Lite tips: 

  • Grepp
  • Stabilitet
  • Växelstyrka
  • Vikt
  • Fjädring
  • Pris 

osv :)

Vinternos
10/17/16, 1:36 PM
#2

Har själv en MTB Merida som vi kör drag i terräng med(skitkul och smutsigt). Det jag verkligen kan rekommendera, förutom det som ovanstående talare har tagit med, är vikten av BROMSAR. Välj hydrauliska skivbromsar och INTE V-bromsar. Visserligen ligger de betydligt högre i pris, om du inte köper begagnad, men det är det värt i slutändan!

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

JoannaLi
10/17/16, 1:41 PM
#3

#2 Ja! Bromsar, mannen… Så jädra bra. Mina är nästa på listan att renoveras - det behövs när matte är rädd för att cykla och hunden är snabb :D 

(Jag sa till mig själv när jag köpte Renaulten att den inte skulle renoveras alls, utan när den inte fungerade längre skulle jag köpa en ny cykel. Jo tjena, så blev det ju 🤪)

Caarla
11/3/16, 9:23 PM
#4

Åh det är så kul med drag :D jag ska också börja med min grönis och sedan belgarna.

Letar också efter cykel sen cykelfäste :D

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: