Annons:
Etikettagility
Läst 1341 ggr
nollsjuarton
2016-10-11 20:52

Träna "gammal" hund som inte är min?

Hejsan! 

Jag har fått en öppning att ta över en 7 år gammal tik av en ras jag är väldigt glad i. problemet är att min boendesituation/sysselsättning är väldigt osäker det kommande året/åren och jag känner därför inte att jag vågar ta över ansvaret. Dock har jag stort engagemang för hundar och vill gärna träna med hundar. Ponera att jag istället för att ta över tiken började träna (bruks, agility) med henne ett par gånger i veckan. Vilket utbyte skulle jag få av det? Är det för sent att börja med det på ren hobbynivå med en 7-åring (10 kg-hund, fullt frisk, ingen problemsras) eller hade det blivit omöjligt med tanke på att jag är en ny person i tiken liv?

Annons:
Changrila
2016-10-11 21:47
#1

Jag tog hem en 8årig saluki (som ju verkligen inte är världens mest lätt-tränade ras) och började träna lydnadsmoment, agility och rallylydnad med henne. Det gick finfint! Inte lika lätt som med mina yngre hundar, men nog sjutton lärde hon sig saker och vi hade jätteroligt ihop :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Joyous
2016-10-11 23:13
#2

Tror inte det kommer bli några problem!

Som jag upplever det är sällan problemet med äldre hundar att de skulle ha svårare för att lära sig (möjligen att det tar lite längre tid bara), däremot kan det vara lite klurigt att lära om. Alltså om hunden fått väldigt mycket vinning i ett visst beteende (gå långt fram i fotgåendet, sätter sig snett, tuggar på apporten osv) eller om ägaren inte varit särskilt konsekvent i exempelvis stadgan, där kan det bli lite klurigt, men inte alls omöjligt! Sen kan det såklart vara saker med uthållighet och störningsträning som ni kan behöva jobba mycket med, om hunden tex inte är van vid att jobba länge eller i störiga miljöer.

För vissa hundar tar det lite tid att fungera och klicka med en ny människa i träningen, för andra är det världens naturligaste grej. Fokusera mycket på att ha roligt med varandra och att bygga upp en bra lek och belöning så att ni blir ett team.

Tror säkert att du kommer få ut en hel del av att träna med hunden, om inte annat lär du dig alltid någonting nytt!

Upp till toppen
Annons: