Annons:
Etikettbruks
Läst 1395 ggr
Frida B
10/2/16, 12:20 PM

Att signalera "arbete"

Ni som tränar bruks (tänker främst på typ sök, rapport och uppletande där hunden inte har någon form av sele på sig), vad använder ni er av att signalera till hunden att det är arbete? Jag har märkt att Dobby har lite svårt att skilja på arbete och "lulla runt i skogen". Han är valp, ja absolut, men vill tidigt lära honom att skilja på arbete i skogen och bara göra vad man vill i skogen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hiro
10/2/16, 12:21 PM
Wellcraft
10/2/16, 12:24 PM
#2

Använder SBK täcke och specifika kommandon.
Vid rapport t.ex. säger jag marsch. Använder aldrig det ordet annars.
Vid spåra säger jag kort och gott spåra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
10/2/16, 12:27 PM
#3

Får man använda tjänstetäcke till "privat bruk" då?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
10/2/16, 12:53 PM
#4

Tjänstetecken, dvs tecken för omgivningen och till hunden att det är arbete med hög nos som gäller.

Majken!
10/2/16, 1:00 PM
#5

Sedan är jag noga med rutinerna inför arbeten, jag förbereder min hund så hon vet vad som komma skall.

CayKantos
10/2/16, 2:16 PM
#6

#3 ja det får man :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
JoannaLi
10/2/16, 2:40 PM
#7

Jag kör också tjänstetecken, och ett ändrat beteende. 

T.ex. sök och uppletande (även rapport vid eftertanke), så hukar jag mig lite så våra huvuden är i höjd, håller om hans bröst, pekar med hela handen och så kommando på det. Han samlar verkligen ihop sig när jag står så.

Majken!
10/2/16, 3:02 PM
#8

#7 passa dig för det om du vill tävla, du får inte vidröra din hund på sökstigen. Ett tips!

JoannaLi
10/2/16, 4:20 PM
#9

#8 Ja, att jag inte fick hålla i honom det visste jag, men jag visste inte att jag inte fick röra honom alls! 

Borde man ju kanske ha räknat ut iofs, nu när jag tänker efter. Men får han röra mig? Han är väldigt närgången :D

hemul
10/2/16, 6:49 PM
#10

#3 Tycker det här är fint. Ifall man inte vill skylta med SBK. Bra pris också. Skrolla ner "Träningstäcke".

http://www.barvatorps.se/gallery_349.html
Här är bilden.
http://www.barvatorps.se/files/TjT_ViTranar.jpg

hemul
10/2/16, 6:50 PM
#11

DELETE

Majken!
10/2/16, 8:45 PM
#12

#9 såklart får hunden nudda vid dig, men du får inte ta i din hund.

Upp till toppen
Annons: