Annons:
Etikettdrag
Läst 1449 ggr
JoannaLi
9/20/16, 3:09 PM

Maxvikt i wp - och bra sele?

Jag har länge varit sugen på att prova på wp, och nu har jag en frisk, välmusklad hund, som tycker om att arbeta, och som behöver ordentlig styrka och kondition. Äntligen! 

Så, för det första. Vars kan jag köpa en bra, hållbar sele? Såklart gärna billigt, men viktigast är att tillverkaren är pålitlig.

Jag hittade ett lämplig startvikt är 10% av kroppsvikten, för en hund i normal kondition. Hur länge kör man första gången? Hur långt är ett vanligt pass när han är invand? (Aktivt alltså, uppvärmning och nedvarvning har vi stor koll på.) 

Vad är vanlig maxvikt? Hittade en siffra på ca 75% av kroppsvikten? Världens starkaste hund i dw/wp - vad drog hen i kedjor i relation till kroppsvikten? Inget vi ska satsa på direkt, men det är ju trevligt att ha en ungefärlig idé :)

Annons:
[john_anders88]
5/24/17, 4:23 AM
#1

Tråd skaparens inlägg är ju rätt så gammalt men jag svarar iaf. En riktig wp sele ska du ha, och dom kostar men jag kan varmt rekommendera Minipina från Norge, bara googla Minipina så kommer du hitta henne. Sen vad du ska dra i vikt och hur ofta du ska öka etc etc är väldigt individuellt och sen beror det givetvis på varför du ska dra kätting. Det finns en sida på Facebook som handlar om just WP/DW som är svensk där det finns en hel hög med riktigt duktiga människor som kan hjälpa dig, ska bara fundera på vad sidan heter, om inte annat så sök på Weightpull Sverige så lär du få fram sidan på Facebook.

Upp till toppen
Annons: