Annons:
Etikettutställning
Läst 2639 ggr
Irmelinis
9/17/16, 11:22 AM

Utställningsfråga: domare + egen uppfödning

Hur funkar det med utställningsdomare som också har uppfödning inom rasen? Får de döma sina egna hundar? Eller finns det ersättningsdomare som hoppar in? Eller får man inte alls anmäla en hund till en klass där hundens uppfödare är domare?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
crins
9/17/16, 12:52 PM
#1

Jag har aldrig ställt för uppfödaren\domarn! Jag tror inte de vill dömma sin egen uppfödning, En gång för många år sedan blev en hund utställd för domarn\ uppfödarn men det var inofficellt. Men nu vet jag inte hur reglerna ser ut! Men kan inte tänka mig att uppfödaren\domarn vill dömma sin egen uppfödning heller! Men det måste stå i reglerna!hur det funkar.

Joyous
9/17/16, 1:47 PM
#2

Jag tycker att det låter som solklart jäv, men har ingen som helst koll på utställning och vad som gäller där. Vet inte heller hur man löser det om en domare visar sig vara uppfödare till hundar som ställer. Det känns väl inte direkt som något som övriga utställare skulle ta lätt på?

Lizelda
9/17/16, 1:54 PM
#3

Inom sex månader från försäljning, oavsett ålder, så är det inte tillåtet. Inte heller tillåtet om domaren står som ägare till hunden.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Irmelinis
9/17/16, 2:18 PM
#4

#3 Men jag som valpköpare, som äger hunden, kan ställa en av domarens egen-uppfödda hundar i en klass där hen är domare? 

Har hört att på officiella utställningar så dömer ingen sin egen ras, men detta handlar om inofficiella för mig just nu. 🙂
Så jag vet hur det funkar i framtiden.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

mejamylove
9/17/16, 2:23 PM
#5

#4 det skulle väl vara konstigt om man som uppfödare som förmodligen är expert på sin egen ras inte får döma den? Eller om man är uppfödare av 3-4 stycken olika raser så borde man ju få döma nån av dom. Sällan att man är domare för en ras man inte är så insatt i.

Irmelinis
9/17/16, 2:25 PM
#6

Ja precis, tycker också det låter skumt. Alla jag har frågat säger olika.. 

Måste jag anstränga mig och läsa igenom regler och sånt… ugh.. 😓

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Lizelda
9/17/16, 3:21 PM
#7

Det är det som gäller för officiella utställningar, står i regelverket :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Em_
9/17/16, 4:17 PM
#8

Det är som Lizelda säger, 6 mån efter att man sålt en hund är det okej att döma den på utställning. De få jag känner vill dock aldrig döma hundar de fött upp. Tänk vad mycket skit de skulle få om "deras" hundar fick bättre kritik än någon annan…


Irmelinis
9/17/16, 4:22 PM
#9

#8 Okej! Ska jag då fråga uppfödaren vad hen tycker i denna frågan? 

För hen kan väl inte säga nej till att döma min framtida hund (från hens uppfödning) om jag anmäler mig till en utställning där hen är domare? Hur blir det då?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnneN
9/17/16, 4:24 PM
#10

Sidan 10-11 punkt 9, där står vad som gäller enligt SKK´s regler.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Broschyrer/Utstallnings-och-championatregler-2016-T35.pdf

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Irmelinis
9/17/16, 4:26 PM
#11

#10 Tack, jag var lite för orkeslös för att leta upp sånt idag. Tack, snälla ❤️

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnneN
9/17/16, 4:28 PM
#12

De får döma hundar från sin egen uppfödning (förutsatt att hunden inte ägs av domaren eller annan person som bor i samma hushåll). 

Men om man ställer sin hund där domaren även är uppfödare och det går bra för hunden så får man tyvärr räkna med en hel del skitsnack från andra utställare både om sig själv, sin hund och om domaren/uppfödaren, så det är inget jag personligen skulle rekommendera att göra.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Irmelinis
9/17/16, 8:06 PM
#13

#12 Aha, det finns oskrivna regler också.. *förvirrande* 
Synd att det alltid ska finnas skitsnack av en eller annan form med i bilden 😕

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
AnneN
9/17/16, 10:24 PM
#14

#13 Ja tyvärr så finns det rötägg som snackar skit istället för att glädjas åt andras framgångar inom alla tävlingar oavsett det gäller hundar, motorsport, eller annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Paxxa
9/17/16, 11:28 PM
#15

Som tidigare har bekräftats så får en uppfödare/domare döma sin egen uppfödning MEN domaren får ej ha ägt, tränat, trimmat etc inom 6 månader innan utställningen. 

Även om uppfödaren dömer en helt annan ras får hans egen hund ej ställas på samma utställning, dvs jag får inte visa min uppfödares egna hundar i dalmatinerringen om han dömer springer spaniel på samma utställning tex. 

Jag tycker att man bör fråga sin uppfödare om det är OK för hen att man anmäler hunden, de flesta uppfödare säger nog nej. Anmäler man ändå kan man nog räkna med att bli nedplacerad, just för att uppfödaren inte vill få dåligt rykte.  Jag ställer inte min hund för hennes egen uppfödare, men jag ställer min andra hund (annan uppfödare) för honom.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Irmelinis
9/18/16, 6:19 PM
#16

#15 Tack, bra förklaring! 
Jättebra att veta om detta 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: