Annons:
Etikettjakt
Läst 11548 ggr
[Ajaw]
2016-09-16 15:02

Bästa Jakthunden

Vilken skulle ni vilja påstå är den bästa drivande jakthunden att skaffa som första jakthund? Främst till jakt av rådjur men vore kul att kunna jaga lite annat också så som räv och hare. Ett plus är ju självklart även om den passar som eftersökshund med. Drever verkar vara den absolut bästa när jag läser runt och pratar med jägare, men vill bara ha så många åsikter som möjligt :)

Annons:
oh-la
2016-09-16 17:48
#1

Har en kompis som precis köpt en drever för just rådjur och eventuellt lite småvilt, jag är helt kär! Riktigt härlig liten kille med riktigt viltintresse och underbart temperament. Så fin!! Annars är väl tax det andra självklara valet, i alla fall på rådjur, beroende lite på storlek på mark. Vet att dom kikade lite på den tyska jaktterriern också innan drever. Verkar också vara en riktigt trevlig jakthund. Nu är ju som sagt drever den ras jag träffat, plus en och annan tax. Drever känns mjukare än taxen utanför jakten, men det kan ju vara individuellt också.

Estelle13
2016-09-16 18:19
#2

Slår ett slag för Drever, Tax funkar nog det med. Vet inte hur det är med Beagle, kanske är för snabba för rådjuret.

[Ajaw]
2016-09-16 18:27
#3

#1 Kul att höra personliga erfarenheter av drever, har nämligen aldrig träffat någon. Ska försöka se om det finns någon utställning nära som man kan åka och kika på :) #2 Älskar Beagle, familjen hade en när jag var mindre så tittade på den först, dock verkar det inte som att så många jägare är nöjda med dem, därför jag tittade på drever som det verkar vara mycket större chans att man får en riktigt duktig hund.

oh-la
2016-09-16 19:20
#4

Tror tyvärr beagle tappat en hel del av sin jakt… Har en bekant som hellre använder sin mastiff i jakt än lagets beagle. Tydligen helt usel på både drev och spår. Kan ju också vara personligt, denna köptes till jakten. Han har dock noll intresse, är otroligt lättdistraherad och disträ. Dom hade skickat honom på ett eftersök för något år sedan, och insåg efter 15 minuters intensivt spårande att det han gick på, och var väldigt intresserad av, var spåren från en annan hund :P snöhögar, blåbärsris eller buskage gick han inte igenom alls :P kanske finns uppfödare som verkligen satsar på beagle, men min känsla är att det har blivit en lite egen sällskapshund med viltintresse på "fel sätt" alltså hopplös till sällskap om man vill ha en hund som går lös och inte är intresserad men värdelös till faktisk jakt. Det är dock baserat på de jag träffat och med de jägare som haft dem. Hoppas jag har fel om en annars jättefin jakthund. Det är så tråkigt att jakthundar verkar urlakas, framför allt bland de mindre hundarna.

[Ajaw]
2016-09-16 19:30
#5

#4 Är väl tyvärr ungefär den uppfattningen jag har fått av beagle när jag har läst också, väldigt synd då det är en sån fin hund

Estelle13
2016-09-16 19:58
#6

#4 #5 Ja märkligt att det blivit så, har också läst att det finns individer som inte är bra på att jaga gällande Beagle.

Annons:
[Ajaw]
2016-09-16 20:00
#7

#6 Väldigt tråkigt :(

Janval
2016-09-16 20:27
#8

Posavski gonic, oerhört allsidig hund. Och mycket trevlig att se på, tycker jag…

[Ajaw]
2016-09-16 20:40
#9

#8 Aldrig hört om rasen, den var väldigt fin men på SKKs hemsida stod det att den inte används till rådjur, stämmer inte detta? Är nämligen rådjur som jag kommer ha flest möjligheter att jaga så vill att hunden ska klara det

Viccan92
2016-09-16 21:37
#10

Tax säger jag. Finns många bra jakthundar där. Har själv en tax så kanske lite partisk.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Ajaw]
2016-09-16 21:39
#11

#10 Hur är den när den i vardagen när den inte jagar? Är den bra på eftersök?

Viccan92
2016-09-16 21:47
#12

#11 Nu har ju vi visserligen långhår. Vi har inte tränat enormt mycket eftersök med honom men han är jätteduktig ändå och väldigt noga. Det säger mina kompisar med taxar med. De flesta taxar är bra spårhundar. Han är helt underbar här hemma. Ja lite vaktig och envis är han minsann men det hör ju till charmen. Dem är otroliga personligheter så ägaren måste ha tålamod med allt bus dem kan hitta på. Hittar Jason ofta på ställen där han i bör vara. Sen är dem otroligt gosiga med. Sällan jag träffat en tax som inte vill ligga i knäet i flera timmar.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Ajaw]
2016-09-16 21:54
#13

#12 Låter ju väldigt mysiga dom med! :)

Annons:
Gollums Fru
2016-09-16 22:03
#14

Är verkligen ingen jakthundexpert, men en i familjen jagar, då.främst råddjur och älg. Till detta funkade vår beagle utmärkt, men den kom från en jägare som födde upp jakthundar. Sen kan du ju kolla basset också! Sen vet jag flera som jagar med vorsteh, men det är ju egentligen en fågelhund så den kan jag inte rekommendera. Däremot kan jag rekommendera att bildgoogla den 😍😍😍

Jasa nej saja!

[Ajaw]
2016-09-16 22:06
#15

#14 Har du någon aning om vilken uppfödare den beaglen kom från? Älskar Beagle så om man kunde få en som även var en vettig jakthund vore det ju väldigt kul!

Viccan92
2016-09-16 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#13 Dem är otroligt mysiga hundar. Men som sagt så mycket tålamod.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Gollums Fru
2016-09-16 22:13
#17

Hrmm… näh tyvärr ingen aning (detta var över 20 år sedan), men kan ju försöka kolla upp det!

Jasa nej saja!

[Ajaw]
2016-09-16 22:15
#18

#17 Aha, risken är väl kanske att dom inte föder upp längre då, men vore väldigt kul att få veta! :)

Lona
2016-09-16 22:21
#19

#14, Får man verkligen jaga rådjur med vorsteh? Det ska väl vara en långsamdrivande ras till det? (Jag har mest koll på retrieverjakt ;-) ) TS; Det finns ju fler bassets än basset hound som väl inte är mycket till jakthundar numera (de utställningsavlade kan väl knappt ta sig fram i skogen, VERKLIGEN långsamdrivande…) Tyvärr är det ju så när det behövs komplexa egenskaper, som vid vallning och jakt, att avlar man inte aktivt på prestation så tappar man snabbt väsentliga bitar. Kvar blir rudimentära bitar som att hunden sticker på vilt men ändå inte jagar effektivt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2016-09-16 22:29
#20

#8, Det är väl samma sak med posavski gonic som med vorsteh, de är för snabba för att jaga rådjur med? Dessutom strävar man, såvitt jag förstår, att ha dem rådjursrena och då är det väl inte direkt lämpliga till rå… Men de var definitivt fina och det är roligt med lite ovanliga raser, kan tänka mig att den typen av hund får ett uppsving med den ökande vildsvinspopulationen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Baltazar13]
2016-09-16 22:30
#21

Alpenländische dachsbracke tycker jag är himla trevliga hundar. (Nu har jag inte träffat jättemånga).

Vet inte hur de är som första jakthund men tror inte att de är värre än tax eller drever exempelvis.

Bra eftersökshundar!

Lona
2016-09-16 22:38
#22

Min kompis använder borderterrier och jagar rå med och skall introducera honom på gryt. Där gäller det att hålla koll på linjer; jaktlinjerna kan gå utmärkt på utställning men utställningstypen är ingen hit på jakt, i synnerhet inte i gryt då de ofta är för stora.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
2016-09-16 22:47
Allumania
2016-09-17 00:06
#24

Drever eller Tax. Beagle funkar oxo. Men kolla noga geom släkt tavlan att de flesta hundarna jagar :! Beagle är JÄTTE BRA på hare. Dom är sega! Drever och Tax har hanar problem med pungkulorna som slits mot riset i skogen och i snön mot skaret. Jag tror mest på individ och rätt sorts avel. Lycka till!

[Ajaw]
2016-09-17 07:17
#25

Tack för alla tips allihop! Ska absolut kolla mer basset också. Det var bra läsning #23, tack! Om ni har tips på uppfödare som ni vet ger bra jakthundar får ni gärna tipsa om det med :)

Janval
2016-09-17 08:09
#26

#9 hunden går mkt bra att ställa på rådjur.

[Ajaw]
2016-09-17 08:20
#27

#26 Har du egna erfarenheter av det? Jag kan inte säga mer än vad jag hört från jägare och läser på nätet, och det är att hundar med långa ben blir för snabba och stressar rådjuret.

Annons:
oh-la
2016-09-17 09:43
#28

#26, rent jaktetiskt används inte långbent snabba hundar på rådjur. Dom stressar alldeles för mycket. En tuff drivande vildsvinshund hör inte hemma i rådjurajakt. Däremot kan dom gå på rå om du inte får den ren på vildsvin, men det är fel typ av hund.

oh-la
2016-09-17 09:46
#29

Förresten, petit basset griffon tycker jag verkar lite trevlig också, på tal om att det finns fler än basset hound :) har inga personliga erfarenheter dock.

[Ajaw]
2016-09-17 10:03
#30

Har fallit mest för Drevern tror jag, men även Basset fauve de Bretagne verkar vara en bra och säker ras. Båda raserna verkar vara säkra kort att få en duktig jakthund för rådjursjakt och samtidigt trevliga i hemmet. Någon som har egna erfarenheter av dessa raser?

Ambrose
2016-09-17 17:24
#31

Jag har två släktingar med var sin Drever, och jag tror att de båda två jagar med dem. Träffar dem inte speciellt ofta, men hundarna är supertrevliga, enkla,  stabila och tycker om sina ägare, men är ganska ointresserade av främlingar.

Vad jag har förstått så är de duktiga, men jag tror inte att ägarna har tränat dem överhuvudtaget.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Ajaw]
2016-09-17 17:30
#32

#31 Verkar som en väldigt trevlig ras, och verkar inte vara ovanligt att drevern blir duktig jakthund av sig själv heller som du nämner! Sen skulle jag nog träna den ändå ;)

Gollums Fru
2016-09-17 20:00
#33

Alltså, har noll koll på jakt osv. eftersom det inte är mitt intresse, så borde egentligen inte uttala mig, haha, ber om ursäkt för förvirring. Dom som jagar med vorsteh vet jag jagar rådjur men dom har även tax så är förmodligen bara jag som är obildad, haha.

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2016-09-17 20:01
#34

Kollade det där med beageln också, verkar inte vara någon kontinuerlig uppfödning, utan att de tog valpar då och då på någon av sina duktiga vakthundar.

Jasa nej saja!

Annons:
Gollums Fru
2016-09-17 20:07
#35

Okej, kollade upp det hela. Dom använde dom till att stöta upp rådjur ibland, men tydligen måste man ha någon slags superb koll på sin hund och perfekt inkallning. Fattade inte riktigt, men det verkade skitjobbigt och inte nåt man borde planera för sin första jakthund.

Jasa nej saja!

[Ajaw]
2016-09-17 20:08
#36

#34 Aha, det var ju synd, men tack :)

oh-la
2016-09-17 20:53
#37

#35, anledningen till att du inte jagar rådjur med vorsteh är helt enkelt att den är för snabb. Rådjur springer när de drivs av hund, ska stanna upp emellanåt, och sedan fortsätta sin flykt. En hund som driver långsamt, ofta kortbetalning hundar, hållet sig efter rådjuret i flykten, men driver så att rådjuret har chans att stanna upp. Alternativet ät en kortlivade hund som bara driver en bit innan den slutar, så man får rådjuret på fykt. Risken med en långbent hund, som vorsteh, är att den driver och driver och rådjuret får aldrig chansen att stanna. Det är fruktansvärt stressande för viltet och värdelöst för skytten eftersom du helst vill att rådjuret står still när du skjuter. Risken är också att en snabb hund faktiskt kommer ifatt rådjuret och skadar det, vilket kan få dig att åka dit för djurplågeri. Det dina bekantas vorsteh gör är i så fall i princip att den reser viltet och sedan släpper det. Det är helt ok, det finna inga lagar som reglerar vilken hund du får använda till vad, men då måste man kunna vara helt säker på att hunden bara reser viltet och släpper det och aldrig ger sig iväg efter. Lite ot, så ber om ursäkt ts :) hur mycket mark är det du jagar på förresten?

Lona
2016-09-17 22:19
#38

#37, Förlåt men :-D . Autocorrect blir lite kul ibland med kortlivade och kortbetalande hundar :-P .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

oh-la
2016-09-17 23:05
#39

#38 hahahahahahaha! Ja, ibland vet du ;) och då tycker jag ändå att jag brukar läsa igenom och rätta… :P skyller på att jag är gravid… Allt går att skylla på graviditet, även autocorrect :P

Janval
2016-09-18 07:47
#40

#27 jag vet inte om de har så långa ben 🙂 men hundens sök- och jaktobjekt är en träningsfråga. Att ställa hunden innebär en del konsekvens i träning (men det är ju inte något ovanligt). Den hund/hundförare jag tänker på brukar vovven på klöv men framförallt gris.

Janval
2016-09-18 07:49
#41

#27 jag glömde säga att min pinscher är "spontant" ställd på rådjur efter mycket spårträning på rå-skank. Han tar fram rå åt mig som ren bandhund, vilket är både ovanligt och häftigt. Jag har dock aldrig skjutit något för honom.

Annons:
oh-la
2016-09-18 10:09
#42

#40, absolut, man får använda vilken hund som helst i jakt rent lagligt, men varför använda en ganska hårt drivande vildsvinshund till rådjur när det finns hundar som faktiskt driver rå på rätt vis från början. Självklart behöver även en drever träning, men du riskerar inte att hunden driver lika hårt som en högre hund. För högre är den, och har ett annat form av driv. Har som sagt en bekant vars mastino napolitano är helt fenomenal på att ställa vildsvin, det innebär inte att rasen över lag är en fantastisk jakthund för ändamålet.

Vizzla
2016-09-23 15:09
#43

Tax, som även går i gryt är väl lämpligt om du vill jaga räv. 

Drever och beagle är ju populära och trevliga.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: