Annons:
Etikettpresentationer
Läst 3103 ggr
sofiiiaK
2016-09-15 14:48

milly

Nu har Milly bott hos oss en vecka! Hon är min och sambos första hund, en mini golden retriver, hon är en valp 9 veckor nu.. Super snäll, lugn, & busig mellan varven såklart!
Hittade detta forum, har inte läst så mycket här men hoppas få bra tips om att vara hundägare.

här kommer lite bilder:
❤️Milly❤️

Annons:
sofiiiaK
2016-09-15 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Älskar leksaker

sofiiiaK
2016-09-15 14:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

💋

sofiiiaK
2016-09-15 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

gillar sova på lite konstiga ställen!

Lizelda
2016-09-15 15:59
#4

Jättesöt! 😍 Men vad är en mini golden?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tiger tok
2016-09-15 17:49
#5

Precis, vad är en mini golden?

Fisherling
2016-09-15 17:54
#6

Vi vet ju alla att det är en blandras, varför ens fråga?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-15 17:57
#7

Miniatyr golden är en blandras mellan golden och pudel eller cocker. Så kallad designerhund.

IngaTrnqvist
2016-09-15 18:15
#8

Men jösses vilken liten sötnos! 😍Lycka till med henne!

LinaK
2016-09-15 18:30
#9

Riktigt söt liten tjej :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lizelda
2016-09-15 22:36
#10

#6 Klart det är en blandras men aldrig hört om den innan, vill ju veta blandning ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tiger tok
2016-09-16 06:11
#11

#6 att det är en blandning vet vi nog alla som sagt, men vart nyfiken då jag inte hört talas om det innan!

sofiiiaK
2016-09-16 08:48
#12

Jag vet att hon ej är renrasig golden, men vet ej exakta raser i henne. Mamma-hund såg exakt ut som en golden fast mindre.
Gillar hur som helst att kalla henne mini-golden och ej blandras!

sofiiiaK
2016-09-16 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

🙂

Annons:
Fisherling
2016-09-16 09:06
#14

Fast andra kan tro att "mini golden" finns och är en riktig ras om du kallar hunden för det. Det kan leda till att fler människor börjar leta efter "mini goldens" vilket leder till mer oseriös blandrasavel för lite snabba pengar. Väldigt mycket folk gör extremt lite research.

Har ju själv en träningskompis som köpte två "mini aussies" utan att få/ta reda på att de är blandraser. Hon trodde de var lika legitima som riktiga Aussies. (De är dessutom lika stora som min riktiga Aussie.)

Bryr du dig om framtida hundgenerationer och vill främja seriös avel kan dra ditt strå till stacken genom att vara tydlig med att det är en blandras. 🙂

tiger tok
2016-09-16 12:49
#15

Väldigt gullig!!

Estelle13
2016-09-16 14:37
#16

#14 De flesta människor borde veta att mini golden är en blandras, vet man inte det så lär man nog läsa på en hel del innan man börjar fundera på att köpa hund som din vän tillexempel hur ursäkta "dum" kan man vara är min första tanke när man köper hund utan att inte ens ta reda på att det faktiskt i grund och botten är en blandras.

Temmy
2016-09-16 14:48
#17

Men herregud att det alltid ska bli såhär i trådar om blandraser…

Lycka till med valpen, TS! 🙂

Lizelda
2016-09-16 14:53
#18

#17 Jag förstår helt ärligt inte vad det är du anser är "såhär" i denna tråden. Vi undrade vilka raser det var i blandningen, av ren nyfikenhet. Jag stöttar absolut inte blandrasavel men jag var ändå nyfiken på vilka raser som var med i blandningen då jag inte hört om mini-golden innan.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Temmy
2016-09-16 15:04
#19

Jag syftar på när folk bara måste häva ur sig att det är en blandras på ett otrevligt vis, inte att ni undrade vilken blandning det är. "Vi vet ju alla att det är en blandras, varför ens fråga?" 

Jag stöttar förövrigt inte blandrasavel på något sätt heller.

[Natchie]
2016-09-16 15:09
#20

#16 .. Jag anser att många hundägare är som du uttryckte det - 'dumma' som inte tar reda på nånting innan dom skaffar sig sin/sina hund/hundar, känner till flera som trott att d är en renrasig hund dom har skaffat sig (fast den är allt annat än renras) o börjat prata om att dom ska ställa ut så småningom etc vilket ju absolut inte går att göra m den blandras dom har, bara som ett exempel. Så jag tillhör dom som anser att det bästa är att skriva/säga precis som d är- alltså har du en blandras så svarar du att du har en blandras o berättar kanske även just vilka raser som är inblandade i hunden i fråga för den/dem som är seriöst intresserad..

Annons:
[Natchie]
2016-09-16 16:09
#21

…vill oxå tillägga att jag inte heller stödjer blandrasavel på ngt sätt!!!!

Lona
2016-09-16 16:31
#22

TS; Jättesöt valp, lycka till med henne och välkommen hit <3 ! (Och nej, jag stöder inte heller blandrasavel men man kanske kan få lite trevligare välkomnande som ny medlem när man glad och stolt visar upp sin fina valp? Den andra diskussionen kan vi ta i en annan tråd, kanske? Viktigt ämne men fel tillfälle, så att säga.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
2016-09-16 16:33
#23

Men vilken gullig liten tjej! Hoppas allt går bra med henne och att ni får flera trevliga år tillsammans! Får jag fråga hur det kom sig att det blev just en sådan här liten luddboll?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

tiger tok
2016-09-16 18:35
#24

Älskar fluffet hon har i pannan!!

[Forest]
2016-09-16 22:54
#25

Stort grattis till bli med liten söt valp. Härligt att du bjuder bilder på henne och hoppas att vi kommer få se mer. ❤️

majhefsticar
2016-09-17 12:30
#26

Snälla nån. Så otroligt otrevligt att folk måste komma med nedvärderande kommentarer om blandrasavel. Vad har det med tråden att göra? Varför inte bara uppskatta vilken otroligt söt liten valp det är på bild? Och säga GRATTIS till nytillskottet! <3 Jättefin liten tjej TS :)

Lizelda
2016-09-17 13:48
#27

#26 Ärligt talat, var ser du dessa nedvärderande kommentarer? Folk frågar vilka hundar som ingår i blandningen, bara för att man inte stöttar blandrasavel så är man inte nedvärderande.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
hemul
2016-09-17 14:49
#28

Lite mer än så var det allt, men jag tycker vi lämnar det ämnet. Det är så uttjatat och onödigt. Folk tycker olika, så är det bara.

bustjejen
2016-09-17 15:17
#29

Jättesöt😍. Grattis till valpen!

sofiiiaK
2016-09-17 15:33
#30

Tack så mycket till alla er som skriver fina kommentarer !

verkar vara en del som " rynkar på näsan " åt blandrashundar, förstår faktiskt ej problemet med blandras, många gånger kan dom vara friskare än renraser. (syftar på många raser som har avlats på extremt sätt tex. mops, sharpei, schäfrar med ryggproblem osv. Men det behöver vi som sagt ej ens diskutera i den här tråden , tycker jag!

Till alla nyfikna; Milly har cocker spaniel i sig (fick svar från uppfödaren på mail.) Hennes mamma är renrasig golden retriever, träffade henne hos uppfödaren och hon var mindre än det normala enligt rasstandard. Uppfödarna har alltså avlat på lite mindre goldens samt cocker.

Vi ville ha en trevlig sällskapshund i medel storlek och det fick vi i henne.

Honestyisdead
2016-09-17 15:36
#31

#30 Ett tips om du inte vill diskutera aveln är att inte skriva om det. Det bäddar tyvärr för att folk kommenterar det du skrev.

majhefsticar
2016-09-17 18:13
#32

Skriv helst ingenting om vad ni tycker om blandrasavel, för det vet vi redan :) Och det förändrar ingenting att ni vill uppmana andra att inte stötta blandrasavel. Det kommer alltid att finnas oavsett om ni vill eller inte. Det är genom blandning nya raser uppkommer.

Herveaux
2016-09-17 19:02
#33

#0 Välkommen till forumet! 🌺
#30 Att blandraser skulle vara "friskare" än renraser är bara en seglivad skröna.
Om föräldradjuren har dåliga gener så försvinner inte dessa för att man mixar dem med gener från en annan ras.

Exempel:
Ras X paras med Ras X. (Renras)
Valparna kan då ärva vanliga sjukdomar inom Ras X om avelsdjuren ej har testats mot just dessa åkommor.
Ras X paras med Ras Y. (Blandras)
Valparna kan då ärva vanliga sjukdomar inom Ras X och Ras Y om avelsdjuren ej har testats mot just dessa åkommor.

En blandras kan alltså riskera att vara "sjukare" än en renras om föräldradjuren ej är testade.

#32 Komiskt att dom som är emot blandraser helst inte ska föra fram sin åsikt,
men du som verkar vara för blandrasavel, för fram din egen. 😂
Fast du inte tycker dessa åsikter har med tråden att göra.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

majhefsticar
2016-09-18 00:25
#34

För att man behöver inte komma och tro att man vet bäst hela tiden. Sådant gillade jag inte. Speciellt inte på en tråd som handlar om en tjej som fått hem sin lilla valp. Typ "Grattis! Och du förressten blandrasavel är inget bra." Jättekul att höra? Har man ingen gott att säga kan man lika gärna vara tyst, har jag lärt mig. Blandraser är lika bra som renrasig! Så är det.

Annons:
Herveaux
2016-09-18 00:30
#35

#34 Jag kan inte se att någon någonstans har skrivit att renras är "bättre" än blandras. Jag är rätt så säker på att ingen (i tråden) ser ner på blandrashundar som individer, att ta avstånd från själva aveln är en annan sak.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Estelle13
2016-09-18 00:43
#36

#32 "Det är genom blandning nya raser uppkommer". Nja riktigt så lätt är det inte, att få fram nya raser tar många herrans år och är ett hårt arbete.

Lona
2016-09-18 01:36
#37

Kan vi släppa det ämnet nu? Starta en separat tråd om ni vill diskutera blandraser och hela den biten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2016-09-18 09:28
#38

#37 Ber om ursäkt Lonaa, TS och alla ni andra som känner likadant, var inte meningen att elda på debatten och dra tråden åt fel håll, men jag tycker det är viktigt att slå ihjäl myter (och fula säljknep) som envist lever vidare inom och om blandrasaveln.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

majhefsticar
2016-09-18 10:01
#39

#34 Jag syftade mer på att man behöver inte säga att blandrasavel är dåligt och påpeka att det är en blandras på ett negativt sätt. Det är så fult. #36 Precis, men man måste ju börja någonstans :) om några tusen år lär vi ha flera nya raser som uppkommit genom blandning. #37 Jag håller med. Det var det jag ville när jag först skrev här! Att folk ska sluta med sitt blandrassnack. Det hör inte hemma här! Men kände att jag var tvungen att sätta stopp för den eviga blandrasavel predikan. Nu räcker det.

hemul
2016-09-18 10:40
#40

#38 Men det du sa varit inte riktigt rätt heller. Det är inte helt och hållet en myt. Myten är i så fall att det även gäller sjukdomar som ärvs recessivt och/eller att det funkar längre än första generationen.

Kan man få föreslå en sak? Att det här ämnet för evigt förpassas till egna trådar om inte TS själv vill diskutera det? Ämnet är så jäkla inflammerat här.

Har sett det här hända förut. Men aldrig har jag sett folk ifrågasätta varför någon köpt en fralla, mops o.s.v. De som tycker det är sjuka raser som inte bör avlas på för försäljning innan de fått tillbaks mer ursrpunglig fysinomi håller av hänsyn tyst. Och då rör det sig ändå om hundar som helt säker kommer att åtminstone i någon mån lida av sina medfödda defekter. En blandrasvalp är inte defekt. Den är bara en "oäkting". 😉

Herveaux
2016-09-18 10:50
#41

#40 Men hur ska ni ha det? Om vi ska sluta med sidospåret, så sluta då också ni att kommentera sidospåret och därigenom också öppna för en vidare diskussion om sidospåret. Ingen har skrivit att blandraser är "defekta".


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
hemul
2016-09-18 11:08
#42

Det var ju det majhefsticar försökte åstadkomma i #32 . Men det blev ju inte så. Men visst, jag kan starta en ny tråd nu så kan de som vill fortsätta diskussionen där. OK? Jag döper den till Blandrasavel.

Emellaya
2016-09-18 22:34
#44

Det låter som en fin hund! väldigt söt! Fortsätt gärna tråden  med att lägga upp bilder allt eftersom tiden går. :) Eller så kan du skapa en bildtråd i en ny tråd. Jag följer den gärna.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Soffatoffel
2016-09-23 16:15
#45

Men vilken söt filur! Lycka till med nya valpen, tror det kommer gå jättebra! Blandrasiga är lika bra som renrasiga tycker jag! :)

C
2021-10-24 09:04
#46

Hej! Vi är på väg att köpa våran första hund och har nu fastnat för mini golden retriver. Får jag fråga på vilken kennel köpte ni Milly? Vad kostade hon?

Ha en härlig söndag 🐾

Herveaux
2021-10-24 09:16
#47

#46: Tråden är 5år gammal och TS har inte varit inloggad på flera år.

Att ha fastnat för en "mini-golden" är att ha fastnat för ett utseende i första hand, eftersom det inte är en homogen ras vet ni inte vad det är för typ av individ ni får. Jag rekommenderar att ni hittar en renras ni gillar och noga väljer ut en uppfödare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2021-10-26 05:03
#48

#46: det finns inga "mini"

Vill ni ha en liten hund, köp då en liten hund. Köp inte trams som inte gör något gott!
Golden retriever är en ras som har rasstandard. Det finns inga mini.

Mitt råd till er är att inte köpa en hund alls. Inte fören ni kollar på rätt saker i ert sökande.
Ras, vad ger ni rasen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: