Annons:
Etikettövrigt
Läst 3454 ggr
Snuffles
8/25/16, 10:05 PM

Saker ni stör er på hos andra hundägare

Tycker sånt här är roligt att läsa och vill se om det är något jag brukar göra som andra stör sig på 😃

En sak jag stör mig på är när någon har en hund som vill fram till min, och personen fortsätter gå bakom oss istället för att stanna och vänta tills vi gått en bit. Min hund blir stressad av att ha en hund bakom sig som stryper sig själv i kopplet så den flåsar massor och skäller, dessutom i flexikoppel också 🤔

Annons:
[tk1971]
8/25/16, 10:14 PM
#1

Folk som har kopplet i ena handen och mobilen i andra, och är så koncentrerade på samtalet att de inte har nån koll på vad hunden gör. Själv lämnar jag oftast mobilen hemma när jag ska ut med hunden, jag tycker den är stressande.

jenmjao
8/25/16, 10:15 PM
#2

Jag hatar när folk går bakom mig med hund, Eller går emot mig med hund (på fel sida av vägen, alltså MIN sida av vägen). Jag hatar att se folks hundars tydliga tecken på att dom tänker göra utfall, eller att dom siktar in sig på min hund(mina hundar), Eftersom ägarna aldrig någonsin (dom jag stött på) gör något åt saken.
Jag hatar folk som har hundar i flexikoppel, Speciellt om dom har 2, Speciellt om dom är små…. SPECIELLT när dom inte har någon koll.
En gång gick jag förbi med min tik då var det två shihtzus (stavning?) som var 8meter ifrån ägaren hängandes framåt (3meter ifrån mig och hunden) och skällde ut min hund, Ägaren stannade upp och stirrade på mig som om jag vore dum i huvudet när min tik gick fot och sökte kontakt med mig.
En annan gång var jag utan hund och skulle cykla iväg någonstans, cyklade och ser en man med två schnauzers, i rullkoppel, båda på olika sidor av vägen, jag plingade för fullt men fick ändå stanna innan han fatta att det kom en cykel.

TILLÄGG: FOLK SOM INTE PLOCKAR UPP BAJS EFTER SINA HUNDAR.

Lamina
8/25/16, 10:18 PM
#3

Jag stör mig på mycket. Men rent generellt folk som inte har koll/pli på sina hundar. Jag vet inte hur många gånger det har hänt att en hund kommit för nära mig eller min hund. Att försöka förklara för dom att alla hundar eller människor inte tycker om hundar är lönlöst. För deras hundar är "så snälla". Gawd, att ha hund är ett en svar, inte en frihet, och alla delas inte ens hundintresse.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Underbarn
8/25/16, 10:22 PM
#4

#1 jag är en sån som du stör dig på  Jag stör mig på folk som pratar med sina hundar som om de vore barn! Tex "men fluffy drick ditt vatten nu!" Eller "är du hungrig? Ja men här ska du få mat", eller "men sluta skäll, hör du vad jag säger??" Etc etc. Finns gott som sådana, särskilt "småhundstanter" haha. Stör mig på dom som tror hunden ska fatta allt man säger innan någon ens LÄRT IN kommandot. Tex en vän till mig som kan säga "loss" och vill ta en sak från hunden, men hunden vet inte vad loss betyder. Eller fyar men vad betyder ens "fy"? (Jag använder inte fy till mina hundar). Min sambo är lite sån ;) Stör mig på folk som bär runt på sina valpar hela tiden, för att det är lättare än att tex hindra dom genom att lära dom "nej" eller bär dom så fort dom är jobbig osv. Vad ska man göra när dom väger 15-30 kg sen då.. Om det är medelstora+ hundar dvs. Stör mig på folk som vill diciplinera andras hundar. Stör mig på hundar som skäller konstant. Vet att det är svårt att träna bort hos många ;) har som tur är inte så skälliga hundar, men ibland sker det och då är det jobbigt och pinsamt haha. Stör mig på hundrädda människor eller folk som inte gillar hundar alls. Sorry men ja, tex jag kommer in på en HUNDVÄNLIG restaurang, man hör tanter direkt "åh usch jag gillar inte hundar" (hundarna gör inget, står vid mig en bit bort). Sätter oss vid ett bord som råkar vara nära dom och de blänger och hatar. Ja visst om man inte vill ha hundar upp i en eller som nosar och är väldigt nära, men att de bara vistas runt omkring, helt tysta och lugna?!? Tillhör också dom som inte gillar flexikoppel.

Snuffles
8/25/16, 10:28 PM
#5

#2 På tal om det första du sa med folk som inte gör något åt saken när deras hundar siktar in sig på ens hund, en gång skulle jag gå förbi en man med en irländsk varghund, och han stod och pratade med två människor och hade inte alls koll på hunden så den drog fram honom till mig och min hund och ville leka med min 4-kilos plutt och han blev ju livrädd för den stora saken så han sprang runt mig och försökte komma undan och varghunden sprang ju efter så jag var tvungen att hålla i mig i dens sele för den var högre än mig och jag var på väg att ramla 🤓när han äntligen fått kontroll över den så var hans enda ursäkt ''det är bara en busig liten valp''…

Snuffles
8/25/16, 10:33 PM
#6

#4 Hahahha du skulle höra mig prata med min hund 😃 direkt när jag kommer hem från skolan ''heeejj lilla bebbesnuttegullepojken!! har du varit snäll idag?? har det varit kul att vara hemma med moster?? vad har du gjort när jag inte varit hemma? har du druckit vatten?? bajsat och kissat?? ätit mat? sovit och lekt med Bobby? jjjaaaa vad roligt!!!!!!'' 
Han är ju som ett litet barn 🤐

Annons:
Hornslandet
8/25/16, 10:35 PM
#7

Folk som inte har koll på, eller kan hantera sina hundar. Nått jag verkligen hatar att möta är när det kommer två personer med varsin hund i flexikoppel (på typ maxilängd förstås) som går och kacklar med varandra och har noll koll på var hundarna är eller vad de gör. 

Samt hundägare som inte respekterar att alla inte älskar deras hundar, eller hundar alls.

jenmjao
8/25/16, 10:35 PM
#8

#5 Hahahhaha jag förstår dock ursäkten, Har själv en busig valp, inte riktigt så stor, men ganska stor, och jag håller ju tillbaks honom, Men det är inte alltid lätt med valpar. Och jag förstår att du uppfattade det som läskigt också, Sån är jätte obehagligt, ÄVEN om hundarna är snälla. Man vill vara beredd och kunna säga "okej, det går bra", döma av situationen själv lite innan något sker.
Måste berätta en annan historia när jag var ute och gick med min 27kgs tik, Så gick jag å min vän in i ett område där var det 3-4småhundar lösa och dom alla kom skällandes och springandes emot min tik,mig och min vän. Jag reagerade på 0,00001 sekund och lyfte upp min tik direkt så hon bara fick hänga där, Hundarna nådde inte henne och min kompis fick knuffa bort småhundarna.. Ägarna kom inte ens fram, bad inte ens om ursäkt, stod säkert där i 1-3minuter innan hundarna gick tillbaks för dom inte fick tag på min tik (min tik som förmodligen hade skadat dom rejält). Dom kollade snett på oss, och skakade på huvudet som om VI vore idioterna.

Rebornlady
8/25/16, 10:40 PM
#9

När folk har hundarna lösa den tiden dom ska vara kopplade, det finns ingen ursäkt till det!

jenmjao
8/25/16, 10:41 PM
#10

#9 Snackar du om "lagen"? Jo det finns en ursäkt, att hunden är väluppfostrad och håller sig inom koppellängd oavsett vad.

oh-la
8/25/16, 10:48 PM
#11

Jag har en person och en incident som fortfarande stör mig. I tisdags när vi är ute och går ser vi längre fram en äldre kvinna och hennes bjässe till hund. Hunden är lös och strosar ett par meter bakom kvinnan som pratar i telefon. Vi stannar 15 meter ifrån med vår hund när vi ser att hennes är lös för att ge henne chans att kalla in. Tanten och hunden ser oss ungefär samtidigt och tanten försöker kalla in sin hund som börjar springa mot oss. Istället för att hämta tillbaks sin hund står hon och skriket efter den. Självklart skiter den i henne. Min man som håller vår hund jobbar med att hon ska ta kontakt, hon är lite rädd för stora hundar och framför allt om dom är lösa och hin kopplad. Det slutar alltså med att jag får ta kärringens jycke som jag aldrig träffat, inte känner det minsta och troligtvis runt en 40-50 kg tung utan att ha den blekaste aning om vad den är ute efter. Ställer mig i vägen,morrar på den och säger åt den att gå tillbaks. Tror den blev ganska paff. Försökte komma runtmig ett par gånger innan den vände och gick tillbaks. Väl hos kärringen tar hon bara hunden, vänder på klacken och går utan ett ljud… Min man blir så förbannad att han skriker efter henne att en ursäkt kanske vore på sin plats. Vi möter henne igen på nästa promenad… Min man säger åt henne att "ja, skönt att se att du kopplat hunden den här gången". Då har hon mage att börja tjafsa emot! Hon har minst sagt koll på sin hund och vi var bara otrevliga. Jo. Vi såg det svarade vi. Då berättar hon att hon faktiskt gjort illa sin fot så hon kunde inte jaga efter hunden. Då förklarade jag att jag inte tyckte det var helt ok att lägga på en höggravid kvinna att eventuellt reda upp ett slagsmål mellan två hundar. Jag känner inte hennes hund. Jag vet inte vad den vill och min hund är rädd. Det är hennes ansvar, inte mitt, att hålla koll på hennes hund! Hon tog sin hund och gick, fortfarande ingen ursäkt… Jag säger ingenting om olyckor. Min hund stack från bilen en gång när den fick syn på en annan hund. Jag skämdes så jag grät och bad tusen gånger om ursäkt och berättade vart jag bodde om det skulle uppstått nått i tumultet. Har också stött på lösa hundar tidigare som stuckit där ägaren kommit och bett om ursäkt. Det händer och min hund är tack och lov snäll om än lite osäker. Det är det där nonchalant som gör mig fullkomligt rabiat!!!

Snuffles
8/25/16, 10:51 PM
#12

En sak till!! När människor tycker att det är andra hundars fel att deras hund beter sig som de gör. Finns en tant med en pudel i området, och den skäller som satan mot andra hundar och tanten bara blänger på andras hundar. En gång gick hon förbi mig och jag satte min hund ner och väntade för att underlätta för henne, han bara satt där helt tyst och snäll och höll kontakt med mig medan hennes hund hade värsta vrålutbrottet och sen när hon gått förbi sa hon till sin hund ''det är bara en RÅTTA'' och så blängde hon på min fina snälla hund. Ok då tant ska inte försöka göra det lättare för dig och din hund nästa gång 🤓

jenmjao
8/25/16, 10:54 PM
#13

#11 Men gud vilken människa..

Annons:
Underbarn
8/25/16, 11:05 PM
#14

#6 ja men det tror jag haha egentligen många som pratar så med sina vovvar jag kanske är minoritet haha! Blir lite störd när folk är så "hård" och nästan kräver att alla hundar ska vara 100% lydig duktig. Särskilt unga hundar! Jag har en 7 mån Grand danois så hon är VALP än, busig, lekfull och vill upp i knä, kanske hoppar över en ibland. Folk blir så förbannad eller irriterad, (alltså mina vänner som är hos oss! Hon gör ju inte sånt mot främlingar). Elr när hon börjar leka med sin 1 åriga kompis fnyser någon "men kan dom inte bete sig!" Ptja det kan dom men de är valpar som vill hälsa lekfullt. Eller grannarna som stör sig att vi springer för trappen 15 gånger om dagen och snabb kissar vår valp för att göra den rumsren.. "Kan den inte hålla sig??" Ja det är ju en valp säger jag, "men den är ju så stor!". (Förr, nu håller hon ju sig).

Herveaux
8/25/16, 11:06 PM
#15

Är ni andra bra på att kommunicera med mötande hundägare som är ofokuserade eller som travar på fast ni vill ha avstånd osv?

Personligen tycker jag det är jättejobbigt och svårt (social fobi som ställer till det) men jag jobbar på det, men det är som sagt inte lätt. 🤐

Tror att många av våra irritationsmoment skulle kunna undvikas om vi vart bättre på att prata med varandra ute på vägarna.  
Även fast det ofta kan handla om saker som vi ser som självklara så…som konstaterat i en annan tråd…så är ingen av oss perfekta. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Odietamo
8/25/16, 11:08 PM
#16

Människor som släpper fram sina hundar för att hälsa utan att fråga och sedan blir sura när man säger ifrån.

Snuffles
8/25/16, 11:10 PM
#17

#15 Jag har också social fobi så nej egentligen inte…

Temmy
8/26/16, 12:00 AM
#18

Det som #16 säger, och folk med flexi. Herregud vad jag rent ut sagt avskyr dessa människor som använder sig av flexi. 😞 Såg en dam häromdagen som stod på ena sidan av vägen och hunden (i flexi) på andra sidan, medans det kom en lastbil i full fart i kurvan. Kunde ha slutat riktigt illa.

panini
8/26/16, 12:17 AM
#19

#2 Hihi, jag har två hundar som dessutom är små och båda har nästan alltid flexikoppel ;) Jag bor ju dock i en liten by, så även om jag skulle gått mitt inne i smeten så hade jag fortfarande kunnat ha flexi på båda. Hm, något som jag stör mig på är hundägare som skickar fram sina hundar och säger "han/hon är snäll" fast än att jag försöker få bort mina hundar från situationen. Sådana människor bör lära sig att alla andras hundar inte snälla tillbaka. Jag stör mig också på hundar som skäller mycket, fast än att jag själv äger en sådan hund :P Jag tillhör också dom som stör sig på hundägare som går runt med telefonen och inte har någon koll på vad deras hundar gör. Visst, jag kan också få något viktigt meddelade som jag måste svara på, men då sätter jag mig ner och drar in mina hundar. Hundägare som gör olagliga saker och mycket väl vet om det, som att låsa in sina hundar i burar när dom lämnar hemmet eller använder elhalsband för att uppfostra sin valp mm (aka min granne…). Folk som lämnar sina hundar utanför affären.

Changrila
8/26/16, 1:19 AM
#20

Det finns.. tre saker jag verkligen avskyr med andra hundägare.

1: De som inte gör NÅGOT för att underlätta vid hundmöten. När jag visar tydligt att vi försöker få avstånd och att jag jobbar med mina hundar så kommer de förbi nära, går ibland mot oss med hundarna längst ut i kopplet, utan att försöka kommunicera med sina hundar och ibland frågar de dessutom om hundarna kan hälsa. Då vill jag dunka huvudet i en vägg eller något.

2: De som har hundarna lösa utan att ens försöka ha någon koll på dem. Jag hatar att höra hundägare säga "Ja, den är ju borta en stund, men den kommer alltid tillbaka!" eller när hundar springer fram och ägarna inte märker något förrän jag vrålar åt hunden (ofta försöker de inte ens kalla in hunden, de vet väl att det är meningslöst..).

3: De som är elaka mot sina hundar. Där räknar jag in folk som "tränar" med otrevliga metoder, de som tävlar hundar i fysiskt krävande sporter trots att de vet att hunden har ont i kroppen på något vis, de som inte ger hundarna veterinärvård när hunden behöver det osv.

Annars bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör. Så länge folk försöker ta hand om sina hundar på ett trevligt sätt och inte stör oss i onödan så får de väl hålla på med sitt ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Honestyisdead
8/26/16, 4:37 AM
#21

Värst är folk som har sina hundar lösa trots att hundarna inte lyder utan springer som dom vill. Speciellt dom vars hundar dessutom är aggressiva. 

Och så klart folk som inte plockar upp bajs på platser där folk rör sig.

Vizzla
8/26/16, 9:05 AM
#22

1. lösa hundar som rusar ut från gårdar där ägaren släntrar efter och försöker få stopp på sin hund

2. hundmöten där jag går åt sidan, visar tydligt att jag inte vill hälsa men folk stannar, väntar och nästan går mot oss när allt vi gör är att försöka gå ifrån och utöka avståndet!

3. hundägare som har hunden lös 50 m framför eller bakom, skiter i  eller ser inte att hunden skiter på nåns gård eller liknande å bara fortsätter gå. Ofta får jag som kommer efter onda blickar från husägaren…. Har hänt FLERA gånger.

4. folk som går å stirrar i mobilen med hunden i kort koppel, hunden försöker sätta säg och göra behov men personen bara drar med hunden å fortsätter stirra i mobilen…

5. när mina gör utfall om någon kommer för nära eller överraskar dom å säger "men så sööööta får jag hälsa?" NÄ man hälsar inte på en hund som tydligt visar att den mår dåligt i situationen!!!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Wellcraft
8/26/16, 9:14 AM
#23

Stör mig inte särskilt mycket på andra hundägare om de inte gör något uppenbart farligt.
Klassikern är väl de som cyklar med flexi och nosgrimma, eller de som använder flexi i komb. med nosgrimma öht.

Jag har alltid växt upp i kvarter där alla hundägare känner alla, och alla hundar känner varandra. De har sprungit löst, men kommit för att hälsa osv.
Har man träffat en annan hundägare så stannar man i princip alltid och pratar medan hundarna hälsar.

Något jag också stör mig på är folk som kallar sin hund för valp, trots att den är betydligt äldre än ett år. Samma folk brukar ha många problembeteenden hos hunden som är svåra att träna bort senare, eftersom att det ursäktas med att hunden är valp.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
8/26/16, 9:26 AM
#24

#23 Min drygt 1år gamla hund kallar jag för Valpen :p det kommer jag säkert fortsätta med tills hon helt slutat med valpiga beteenden eller det flyttar in någon yngre hund här. (I forum brukar jag dock kalla henne "min yngsta" eller något för att inte skapa missförstånd. Inte har vi några problem med hur hon beter sig heller, hon är en löjligt lätt hund)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hiro
8/26/16, 10:21 AM
#25

Folk som kan stå och prata med någon (bland annat i djuraffärer) och jag (eller andra) ska passera bakom med min hund. När deras hund drar i kopplet SLÄPPER DE EFTER hur ***** dum får man vara?? En hund drar ju dit den vill och man bör ju kolla vart hunden är på väg innan man släpper efter!

Wellcraft
8/26/16, 12:49 PM
#26

#24 Självklart är det okej, jag kallade min hund valpen ibland förr.
Formulerade mig kanske dåligt, men stött på så många på senaste tiden som skyller alla hundens problem på att den är valp.. Dessa hundar har varit allt från 1-3 år 😎
Sen är det ju så, unghundar är unghundar och kan vara riktigt påfrestande, men dessa människor som jag känner försöker inte ens träna bort problemen, eftersom det är en "valp" (sen tycker ju jag att man absolut kan och bör träna en valp i normalvett och allmänlydnad också..).
En del av dem jag hört kalla sin unghund (eller tom vuxna) som valp känner jag ju inte mer än ytligt, så där vet jag ju inte hur bakgrunden ser ut.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Persifone
8/26/16, 1:07 PM
#27

Det är nog ganska mycket som irriterar mig (och säkerligen mycket jag gör som irriterar andra). Jag ställer ut mina hundar en hel del och stöter på mycket hundfolk som inte verkar ha något intresse i sina hundar. 

Hundägare som tar små valpar till stora utställningar utan att ha miljötränat/koppeltränat dem något innan och sen om det går dåligt skyller på att valpen är ung t.e.x. Det gör mig både arg och ledsen att behöva se.

Men överlag skulle jag säga; hundägare som inte är intresserade i sina hundar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Zyloon
8/26/16, 1:36 PM
#28

#2 Jag tillhör en av dom som använder flexi. Dock tar jag alltid in henne vid möten, eller där jag inte kan se runt hörnet om det kommer någon. På vårat flexi så finns en liten ögla på den fasta koppeldelen som jag brukar hålla i vid trånga möten. 

#4 Jag brukar prata med min hund, det blir så när man går ensam hela dagarna utan socialt umgänge haha. Dock så går jag inte runt och bara "Åh min lilla prinsessa, va den hunden taskig? Du ska få ett gott ben sen när du kommer hem". Pratar mest om vardagliga saker och vad vi ska göra osv. Knäpp som man är 😃

#11 Fy vad tråkigt. Är man skadad och vet att man inte kan springa fram och koppla sin hund närsomhelst ifall något händer så ska man ju inte ha den lös ..

Listan kan göras lång på saker jag stör mig på, dock så lägger jag inte så mycket energi på det mesta.

* Folk som låter sina hundar stirra på min vid hundmöten. 

Hände senast idag att jag gick bakom en med två hundar. Den ena hunden sätter sig ner och råstirrar på Molly som tycker sånt är jättejobbigt. Men inte går hon vidare, hon står kvar vänder sig mot mig och låter båda sina hundar sitta och glo. Jag stod bara kvar på vägen i säkert 1 min och kollade på henne. Tillslut gick dom. Har även hänt någon gång när jag har cyklat. Snälla folk låt inte era hundar stirra på andras hundar. Har hänt till 99% att dom hundarna gjort utfall mot Molly efter dom gjort så.

* Folk som har sina hundar lösa, och har noll koll på dom. 

Det har hänt mestadels när jag cyklat att lösa hundar springer fram. En gång hade jag stannar cykeln och skulle ge Molly vatten, och jag är ju såklart fokuserad på att hälla upp. Helt plötsligt ser jag en hund i ögonvrån komma fram till Molly. Och jag tar upp henne i famnen så snabbt jag kan för att undvika bråk. Och då sa jag snällt till ägaren "Du får hålla den kopplad, det är så lätt att hundarna börjar bråka annars" och hon svarade "Hon brukar inte springa fram till andra hundar". Inte ens efter det kopplade hon sin hund, men dom gick och ägaren kastade en boll till hunden efter .. 

Andra gången på cykeln satt jag på och var tvungen att lyfta henne i selen. Hunden springer fram och dom började bråka och jag får precis upp Molly innan det blir värre. Dock så var ägaren väldigt trevlig och bad om ursäkt.

* Folk som använder riktigt otrevliga metoder

Senast igår fick jag höra en hund skrika till på hundpromenaden i Skövde. Inte så jättetrevligt kan jag tycka.

*Folk som rastar sina hundar i bostadsområdet och vid lekplatser utan att plocka upp

Inte jättetrevligt att se när folk rastar sina hundar i våran rabatt på framsidan. Inte heller kul att få plocka upp efter andra hundägare när det ligger skit vid lekplatsen.

Mamma har sin hund lös på sin tomt, han lämnar inte tomten om han inte behöver kissa. Då går han till ängen precis bredvid. Han springer aldrig fram till andra hundar. Men folk låter sina hundar gå upp på tomten, och då går han såklart fram och ska försvara sitt revir. Förstår inte riktigt hur man tänker när man låter hunden gå upp på tomten när man ser en lös hund men ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Zyloon
8/26/16, 1:38 PM
#29

Kan tilläggas att jag stör mig på folk som enbart skaffar hundar för att ställa ut dom. Och som kastar ut hundar som har såna fel att de inte har någon chans i ringen ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

XeZafir
8/26/16, 2:10 PM
#30

Flexikoppel - vilket elände till uppfinning. Många, jag säger inte alla, som använder detta gör det för att de är lata, de låter hunden gå sin runda själv. För om du har fullt flexi på din hund hela tiden är du inte där med den. Hunden får förmodligen ingen annan träning.

Hund i flexi kan helt enkelt inte gå i vanligt koppel, inte konstigt när den som valp inte blir tränad i att gå ordentligt.

Japp, jag hatar flexikoppel ;)

Hundägare/hundvakter som inte kan plocka upp när deras hund bajsat! Ärligt. Hur svårt är det egentligen?! Det är inte roligt att trampa i, vare sig för andra djur eller människor. Det kan sprida smitta.

Jag är less på hundfolk som tror de kan så mycket mer än alla andra. Du ska göra si och så. När jag ber om hjälp och frågar, då är jag tacksam för information men inte från det blå!

Hundägare som inte har koll på sina hundar, precis som så många andra skrivit. Jag har en hund av mina fem som inte tycker om andra hundar, okända då. Ändå verkar de inte förstå, jag byter sida för att slippa möte, de följer med över, för de vill ha hundmötet! Alltså, jag säger min hund gillar itne andra hundar, men det är ingen fara för min hund är så snäll! Va?! Men det är inte min! Jag förundras över hur folk tänker!

Har en 5 månaders valp, inte heller här vill jag att hon skall träffa vilka hundar och människor som helst, det ska vara när jag vill och inte bara för att de vill. Det är inte alltid rätt tillfälle och då vill jag inte ha en hund som "måste" hälsa som drar och gnäller. Vissa hundar i flexi är ju sådana 🤪

Zyloon
8/26/16, 3:10 PM
#31

#30 Har också märkt att det är många lata hundägare som använder flexi, vilket är synd. Molly gick bara i flexi kopplat i halsband innan vi fick henne. Och hon kunde inte gå fint i ett vanligt koppel till en början, för dom är så vana vid att kunna gå 3-4m ifrån och dessutom att det alltid är spänt koppel. Sen förstår jag inte riktigt dom som har flexi kopplat till halsband, det känns bara lite dumt. Jag får skälla ut min sambo varje gång han använder flexi och halsband, för att för mig känns det inte okej att använda den kombon.

Men jag kan säga att våran hund går fint i vanligt koppel också. Jag skulle lätt kunna byta mellan vanligt och flexi under promenaden och hon hade kunnat gå lika fint i båda. Mycket beror nog på vilken typ av hund man har.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Snuffles
8/26/16, 3:31 PM
#32

Jag använder flexi när jag bara ska rasta honom lite snabbt så att han kan gå och kissa var han vill.

XeZafir
8/26/16, 3:38 PM
#33

#31 Tror inte det har med hundrasen utan om engagerade hundägare! Du engagerar dig i din hund, även om du då och då använder flexi :) Därför kan din hund gå i koppel också!

Som jag skrev var det inte alla hundar i flexi 😃

nollsjuarton
8/26/16, 6:10 PM
#34

Generellt människor som inte fattar hund.

När min schappe fortfarande var vid livet så hade vi länge problem med en ettrig liten uppfostrad terrier som ägdes av en medelålders kvinna. Vi stötte ofta på terriern när den sprang lös och kvinnan tjoade lite halvhjärtat efter hunden, "stanna älskling, stanna". Vi något tillfälle sprang hunden rakt mot min hund, tant springer efter och ropar "Det är ingen fara, han är inte farlig". Jag ledsnade och svarade kallt "Nej, men det är min". (Han var världen fredligaste varelse).

 Därefter var hon alltid snabb med att koppla hunden när hon såg oss. Otroligt skönt.

Annons:
nollsjuarton
8/26/16, 6:13 PM
#35

Med "generellt människor som inte fattar hund" ovan menar jag människor som skaffar små hundar och tror att det är en inredningsaccessoar eller ett litet mjukisdjur man måste mata och rasta, som tror att hunden mentala kapacitet sitter i storleken eller tror att om man kallar den älsklingen/andra smeknamn blir hunden mer samarbetsvilligt.

Zyloon
8/26/16, 6:17 PM
#36

#33" Hund i flexi kan helt enkelt inte gå i vanligt koppel, inte konstigt när den som valp inte blir tränad i att gå ordentligt."

Det var det jag reagerade på. Tack för att du förtydligade din text för mig! 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

TypisktMaria
8/26/16, 9:33 PM
#37

Jag kan störa mig på folk som kollar på en som man är dum i huvudet för att man inte kan få sin hund att gå perfekt vid hundmöten som de kan. Att man blir dömd utan att de har nån aning om bakgrunden. Har en omplaceringshund som ingen av de tidigare ägarna lagt ned speciellt mkt tid på att försöka uppfostra.  Bara på det ca halvåret jag haft honom har han blivit mycket bättre men det är fortfarande en långbit kvar. I början seriöst skrek/ylade han varje gång han såg en hund och ville dit.

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

FiffiD
8/27/16, 12:12 AM
#38

Stör mig på folk som släpper fram sona hundar till mina utan att fråga först. Mina hälsar inte på andra hundar, och valpen blir dessutom helt hysterisk vid hundmöten och vill fram o hälsa. Jag fattar verkligen inte hur människor tänker, inte skulle släppa fram min hund till enhysterisk hund! Stör mig också otroligt mycket på människor som absolut ska klappa mina hundar "ååå vad söta de är" och så klapp klapp på huvudet. Eller ännu värre, en kille som böjde sig hastigt ner bakom min hund och klappade min osäkra hund på bakdelen. Nu är min hund inte reaktiv, men det är ju som gjort för att bli biten. Folk släpper också fram sina barn hur som helst för att klappa de söta små hundarna, blir galen!! Senast idag fick jag försöka avstyra ett litet barn , runt 1-2 år, från att gå fram till mina hundar. Och då står mamman 3 meter bort och ser detta och pratar i mobilen!

Janval
8/27/16, 9:31 AM
#39

Oj, vad mycket synpunkter hundägare har på andra hundägare och hundar… Jag är less på människor som tycker att de är "hundproffs" och vet allt om hundar. Inte sällan uttrycker de saker som om det vore generella lagar för alla hundraser. särskilt bruksklubbsmänniskor tror att de är perfekta med över-disciplinerade hundar (som egentligen bara beter sig så för att ägaren ska känna sig viktig i andra människors ögon). I viss mån behöver alla ägare fundera över vilken RAS de har och rasens ursprungliga användningsområde, för DET kan förklara mycket av en hunds beteendemönster. Nej, jag vet inte mycket om hundar, men tillräckligt mycket om MIN hund för att vara ett bra stöd i situationer som bara utvärderas av människor. Har någon funderat över vad hundarna tyckte…? Jo, jag tycker också att flexikoppelägare är ett bekymmer🆘

tiger tok
8/27/16, 9:41 AM
#40

Stör mig på folk med flexi. Stör mig på folk som har fördomar om vissa raser!! Stör mig på folk som använder fysiskt våld mot hund. Stör mig på folk som släpper fram sina hundar utan att fråga. Stör mig på folk som tycker deras hund är gullig när den skäller och morrar. Stör mig på folk som ska berätta hur min hund är!!

[Daniela1983]
8/27/16, 3:10 PM
#41

Lösa hundar är vad jag kommer på först och främst. Som springer fram till mig och min hund och ägaren skiter i att man säger ifrån.

Annons:
ipopuma
8/27/16, 6:58 PM
#42

#41 det enda som fungerar är att skrika på ägaren "kommer din hund hit sparkar jag den" Eller ja här är det så. Tycker exakt som dig.

[Daniela1983]
8/27/16, 7:32 PM
#43

# 42 ett tips som jag fått är att säga att min hund har noskvalster eller annat smittsamt. Är inte alltid man kommer ihåg de tipsen dock. Nu var det ett tag sedan jag var med om den situationen som tur är. Folk hade inte vågat låta sina hundar springa fram om man stod där med en pitbull eller rottweiller istället, då hade de varit rädd om sin hund.

XeZafir
8/28/16, 7:03 AM
#44

#41 Det är verkligen ett problem. Även när jag befinner mig i rastgården. Vi bor i en liten by, dock med rastgård, där är sällan hundar. Men när jag kommer med mina 5 så är det alltid någon som kommer och typ bara går fram och ska gå in.

1. Vi har en flock

2. Min ena hunda tuggar först och frågar sedan om den andra är snäll. Han behöver introduceras för nya hundar först i lugnare miljö. Sen fungerar det. Han är ju inte elak egentligen, men vi valde att inte låta honom träffa hundar från valp. Som man bäddar får man ligga…

3. Hur tänker man när man bara klampar in?

Jag brukar hojta att min ena hund inte är trevlig mot nya hundar, ibland hinner min "otrevlige" hund fram och skäller som besattt, det brukar stoppa. Men så onödigt. Är där andra som vill nyttja gården brukar jag ganska snabbt försöka ta mig därifrån.

ipopuma
8/28/16, 1:45 PM
#45

#43 har sagt det någon gång men då är det. Hunden är vaccinerad historian. Kör med den också men tkr de som nt har koll på sin hund kör.den historian o för att få fart på dem är "jag sparkar bort din hund" meningen mycket mer effektiv. (har aldrig sparkat en hund. Dock motat bort med benet men aldrig skadat eller gjort så att den andra hunden känner smärta)

Therese
8/28/16, 5:34 PM
#46

Folk som släpper fram sin hund till min, antingen utan att fråga eller så som det blev för en vecka sen då personen frågar och jag säger nej då vi var trötta och hunden skadat sig och personens hund släpptes fram ändå..

Folk som använder flexikoppel på olämpliga ställen. Jag har inga problem med om man har flexi i en park om man har koll eller i skogen, men när man möter folk med hund i flexi på varenda promenad och hundarna är långt från ägaren, eller när hunden är aggressiv  och ändå har flexi. Min hund blev attackerad av en hund i flexikoppel då ägaren hade ögonen åt ett annat håll..

Ägare som tar alldeles för hårt i sina hundar. En gång när jag var ute med min hund ser en hund min hund och kollar då bakåt samtidigt som den ändå går framåt. Ägaren LYFTER UPP HUNDEN I RYGGEN!! Den gången sa jag tyvärr inte ifrån :( Nästa gång ska jag göra det även om det skrämmer mig, för den människan litar jag inte på.

Snuffles
8/28/16, 7:16 PM
#47

#46 menar du skinnet i ryggen? Det måste ju ha gjort jätteont, stackars hund :(

Therese
8/28/16, 8:05 PM
#48

#47, ja han lyfte upp hunden i skinnet på ryggen och satte den på plats, hunden var i luften :( Jag blev chockad och bara gick :(

Annons:
Snuffles
8/30/16, 3:45 PM
#49

Vad gör ni om ni glömmer bajspåsar och någon säger till? Det hände just mig och jag bara gick därifrån pga min sociala fobi, känner mig jättedum nu…

jenmjao
8/30/16, 3:50 PM
#50

#49 Jag har socialfobi och glömmer OFTA bajspåsar. Om någon säger till säger jag ofta "har du en påse? Annars får jag hämta" eller något liknande. I början fick jag panik, men nu efrer 5år med att komma ihåg, glömma bort, bli tillsagd m.m. så är det inte lika farligt.

Måste tillägga att jag stör mig något otroligt på folk som går förbi med sina hundar när man ska plocka bajs, Påtal om bajs.. Oavsett om man har en hund som klarar av hundmöten eller inte är det jobbigt att någon går bakom ryggen på än. Och något ännu mer störande är hundägare som går med sina hundar stannar och säger "plocka upp bajset" och man står där med en bajspåse i handen och bara vill ge dom en mordisk blick.. JA det är superlätt att plocka bajs när DU hänger i ryggen på mig med DIN hund, gå vidare så jag kan plocka ifred..😡

Snuffles
8/30/16, 3:55 PM
#51

#50 Nu var det här ingen hundägare så jag kunde inte fråga om påse :(

jenmjao
8/30/16, 4:04 PM
#52

#51 Jag har gjort det för icke hundägare hahah dom har väl fryspåsar hemma?!?! Man kan bara säga snabbt "glömde påse, tar det sen" eller gör som du gjorde, gå bara hem, är situationen för jobbig för dig så ta inte den, DU vet bäst själv vad du gör, Och du skulle nog säkert plocka upp bajset efteråt även om ingen sett det.

Ambrose
8/30/16, 4:19 PM
#53

Jag tycker att det är irriterande när andra hundägare släpper fram sina hundar till min. Speciellt när vi tränar. Har hänt mer än 1 gång att en hund med flexikoppel har kommit framrusandes när jag har kört platsliggning(ur vägen för andra). Blir även irriterad när jag har lagt ett godisspår och någon går rakt igenom med sin hund och låter den äta upp allt. Inte för att jag vill ha spåret ifred, utan för att jag likagärna kunde ha lagt ut förgiftad mat… som ägaren inte reagerar alls på…

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Joyous
8/30/16, 5:24 PM
#54

Hundbajs stör mig och därför irriterar jag mig på hundägare som inte plockar upp. Värst är det när det ligger hundbajs mitt på vägen/trottoaren, där går det väl inte direkt att skylla på att ägaren inte ser vad hunden gör. Men det är minst lika irriterande när det ligger hundbajs på gräsplaner, i parken osv. Blä

[Daniela1983]
8/31/16, 10:16 AM
#55

# 50 Folk har faktiskt ingen rätt att vara så otrevliga mot dig.  Syftar på att folk sagt plocka upp till dig när du står där och speciellt med en påse redo. Det finns så otrevliga människor, det stör jag mig på i så fall. De vågar ge sig på unga personer men skulle nog inte vågat med äldre.

Annons:
jenmjao
8/31/16, 10:20 AM
#56

#55 Folk måste alltid ha "sista ordet", säga saker rakt ut så dom tror att "folk gjorde det dom sa för dom sa det", Är lite då man känner för att plocka upp bajset och kasta iväg påsen på dom.
Finns människor för allt och man hinner uppleva mycket när man varit hundägare i några år, Vissa saker värre än andra.. Jag förstår att det finns "bajspoliser" men jag förstår inte varför dom ska säga åt folk som står med en påse redo och senare ignorera folk som "låtsas som att dom inte ser deras hund bajsa"..

Underbarn
8/31/16, 10:36 PM
#57

Jag blev tillsagd av en gubbe en gång "ska du inte plocka upp bajset efter hunden" (hade satt sig och "bajsat" på andra sidan vägen där vi mötte mannen). Jag sa då "nej jag kan inte för hon är sjuk och dålig i magen så det kom bara vatten". Då svarar han "men jag ser det ju här ifrån!" (?!???? Galet för det var genomskinlig vätska från tarmen). Då blev jag irriterad. Svara "jaha men då kan ju du gå och plocka det! För jag kan inte plocka något som inte finns!!!". Han gick utan att ord. Jag gick in i en mataffär och sen när jag kommer tillbaka då kommer han och ber om ursäkt och säger att jag har rätt (jo tack jag vet) så det var ju bra. Men att man till och med vänder och ska titta om det verkligen är bajs där! Och sen väntar på mig haha..

Joyous
9/1/16, 12:04 AM
#58

#57 😃

Den gubben tog verkligen rollen som bajspolis på allvar!

XeZafir
9/1/16, 7:34 AM
#59

#57 Dock får man säga att det är trevligt när någon återkommer och ber om ursäkt 👍

Nova1234
9/1/16, 9:00 AM
#60

Jag känner att nog måste försvara flexikoppel lite :) Tidigare tyckte jag också att flexi va för dom som inte hade tillräcklig pli på sina hundar för att kunna ha dom lösa Nu har jag upptäckt fördelarna med flexi Det går att använda som ett vanligt 2 meterskoppel Hundarna får mer frihet att nosa lite längre in bland buskarna utan att jag behöver följa med ut i terrängen Hunden känner sig inte så låst utan kan anpassa tempot på promenaden lite själv, nosa lite längre, lite sakta lunk etc Mina hundar drar inte i kopplet, dom saktar in innan det sträcks Jag är inte lat, jag går långa promenader 8-15 km/dag. Jag håller alltid in mina hundar kort koppel när vi möter andra människor/hundar, är det smal stig går jag åt sidan för att släppa fram Flexi är väldigt bra, mina hundar och jag älskar det (Är det läge så är mina hundar lösa)

Fisherling
9/1/16, 9:12 AM
#61

Jag blir jäkligt irriterad på alla småhundar i mitt område och deras ägare. Det känns ju helt orimligt att vi aldrig kan gå förbi utan att en rabiat liten fluffboll eller råtta gör utfall och skäller halsen av sig. Ägarna gör aldrig någonting, på sin höjd så börjar de gulla med sin egen hund "Ja, vilken fin hund det var, nej nej, inte skälla"

Men sen blir jag också fruktansvärt irriterad på icke-hundägare som inte flyttar på sig. Kommer jag gående med två stora hundar (eller ja, stora jämfört med områdets genomsnitt) på min ena sida längs kanten på gångvägen, är det verkligen helt omöjligt för en person som INTE har hund att hålla koll på att byta sida?
En gång fick jag nästan kasta mig ur vägen för en man på cykel bara fortsatte cykla rätt mot oss, trots att jag tydligt tittade in mot vägkanten, saktade in och höll hundarna väldigt kort. Han snodde förbi oss på typ en halvmeters avstånd, riktigt obehagligt.

Det är ju liksom inte så att jag går på ena sidan för att vara jävlig, det är ju för att det så lätt blir trassel om jag ska behöva gå sick-sack med hundarna 😕

[Forest]
9/1/16, 9:40 AM
#62

Stör mig på att vissa hundägare med rullkoppel låter hunden löpa fritt fram till andra hundar.  Eller när dom anser att hundarna dom gör upp själva, jo tjena här kommer kommer man med en flock hundar och din hund visar tydligt med vilja flyga på våran äldsta hund.  🥵 

Stör mig på att flera hundägare tror att sin  hunds bajs är gössel för gräsmattor, och att hunden får pissa överallt även andras brevlådor/staket osv😮

Annons:
Underbarn
9/1/16, 10:47 AM
#63

Nej jag he ännu en ny (färsk) orsak till varför jag hatar flexi. Kom ut från porten hemma med en väns hund och grannen var utanför på gräsmattan med sin hund, med FLEXI. Den ser oss och rusar direkt, tanten tappat kopplet och flexi handtaget som då är stort klumpigt och tungt smäller in i MIN bil!! Så jag fick en repa och en rejäl buckla! (Jag har ingen gammal skrutt bil, då hade det kvittat) Hade det varit ett annat koppel hade det inte hänt och tänk att det var just JAG som kom, och MIN bil. Hade kunnat hänt utan att jag hade upptäckt det! Nu sa grannen att hon skulle betala skadan men ändå. :) jag sa till henne att man inte ska ha flexi..

Snuffles
9/1/16, 11:36 AM
#64

#61 Man behöver dock inte kalla andras hundar för råtta, det är inte deras fel att de inte har fått lära sig hur man beter sig i hundmöten.

immobilized
9/1/16, 12:09 PM
#65

Min ''slita mig i håret''-lista!

1. Folk som släpper fram sina hundar till mina utan att fråga. En av mina är osäker och vi tränar honom för fullt med framgång. Dessutom tränar jag ju mina också och vill då inte avbrytas för att folk inte kan fråga först och acceptera ett nej.

2. Folk som ska berätta för mig hur mina hundar fungerar.
Ex: Om jag står vid vägen och ska över den, Vilda hoppar och studsar i sin sele då hon vet att hon ska få springa snart och hon är glad och ylar. Då kommer en snubbe med sin hund, dels så släpper h*n fram den till Vilda utan att fråga.. Vilda är obrydd om andra hundar utanför flocken så hon vänder bara bort huvudet med en suck och tycker att usch vilken tråkig hund. Och sen får jag veta att jag ska minsann rycka Vilda i nacken och ge henne en spark på höften för att hon ska sluta dra & yla. Jag ville göra typ det med den personen då kan jag säga. 
Vilda var GLAD och ville få jobba. Hon misskötte sig absolut inte och jag menar förlåt att jag låter mina hundar få vara glada och visa det…

3. Folk som kommer med hemska råd. Egentligen är det väl nr  1 men bor man ute i ingenstans så träffar man sällan folk och gör man det vet man typ vilka alla är. Vi skogstroll känner varandra, ni vet. 
Men vi bodde på ett annat ställe förut och där kom en snubbe som hyrde stugan bredvid oss som jaktstuga en vecka. Han borde inte få ha hund kan jag säga. Och både jag & sambon förklarade att vi inte står bakom såna metoder, vi tror inte på dem, vi avskyr dem och vi hoppas att han skärper sig och tar hand om sin hund som den förtjänar. Hört via nya hyresgästen i vårt gamla hus att han tydligen bytt koppel på hunden nu och slutat skälla på den som han gjorde förut så tydligen gick det in lite grann i skallen.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Fialialej
9/1/16, 3:38 PM
#66

Stör mig mest på att folk orkar störa sig så himla mkt på vad andra gör och inte 😂

"På natten är alla katter svarta"

Snuffles
9/9/16, 4:40 PM
#67

När folk är i rastgården jättelänge även fast andra vill in och så befinner de sig längst bort så man inte kan fråga om det går bra att komma in. Om jag ser någon stå och vänta går jag alltid därifrån så de kan använda gården, även om jag precis kommit dit.

Therese
4/18/17, 3:42 PM
#68

När hundägare inte har koll på sin hund och hunden går och släpar på sitt koppel. Min hund har blivit attackerad av denna två gånger och ägaren ser inte/bryr sig inte. Jag blir räddare för dessa än de som har muskelhundar som vill äta upp min hund, för de har koll. De jag träffat i alla fall, de tränar dessutom sina hundar.

De som släpper lös sin hund mitt i stan, jag gick med tre hundar idag och 30 meter bort springer en lös hund ut från en trappuppgång, om den skulle springa fram till oss vet jag inte hur jag ska kunna skydda alla tre. Nu gick det jättebra och jag iakttog den bara på håll och den kopplades sen, men det stör mig ändå. Träffade dessutom en kvinna precis där hunden sprang som är rädd för den typen av hundar och hon var på helspänn stackarn. Träffade idag två personer som berättade att de är rädda för samma typ av hundar, väldigt tråkigt tycker jag :(

Estelle13
4/18/17, 4:45 PM
#69

Folk som inte kan ta till sig råd och tips man ger, varför frågar man då efter hjälp? Eller sådana som alltid ska vara Kalle tvärt emot bara för att. Som tur är träffar man sällan på sådana människor in real, är sällan överhuvudtaget som jag stör mig på hundägare i det verkliga livet. Är oftast anonymt bakom dataskärmen man väljer att spela pajas.

Annons:
Honestyisdead
4/18/17, 4:53 PM
#70

Stör mig på folk som inte plockar upp bajset efter sin hund. På folk som har sina hundar lösa trots att dom inte lyder och springer fram till andra. På folk som skriker på sina hundar. På folk som sliter i sina hundar. På folk som inte ger sina hundar det dom behöver mentalt så hundarna blir instabila.

peafie
4/18/17, 6:48 PM
#71

Jag stör mig på hundägare som med näbbar och klor försvarar sin hunds övervikt. Det är "kraftig benstomme" och "han är faktiskt utställningschampion" och "löst skinn"  och "lite trivselkilon (som matte - hihi!)" och vad tusan som helst. Labbevärlden är extrem här.

Jag brukar inte bry mig om vad folk gör med sina hundar men när jag ser de här tragiskt feta hundarna och hur deras ägare envist försvarar det så blir jag så arg, matt och ledsen…

Bloggen     ○    Instagram

apportbocken
4/18/17, 7:05 PM
#72

Jag stör mig lite smått på mig själv som hundägare. Och på dem som låter sina småhundar (och stora, men det är mest små det handlar om) skälla oavbrutet hela tiden.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

amandatherese
4/18/17, 7:52 PM
#73

Stör mig mest på folk som släpper fram sina hundar utan att fråga och på folk som inte har koll. Jag är absolut ingen perfekt hundägare men sålänge deras hundar låter mig och min hund få vårt space så bryr jag mig inte så mycket om annat :) Jo föressten, de som inte plockar upp!

Ms_Raptorskull
4/18/17, 8:35 PM
#74

Jag stör mig något otroligt på hundägare som kommer från andra sidan gatan t ex och väljer att stanna och titta på istället för att fortsätta gå när de ser att min hund blir skitglad och slänger sig i kopplet av att se deras hund😡 (ja det är något vi jobbar på)

Sugar Mist
4/18/17, 9:47 PM
#75

Stör mig fruktansvärt på folk som sätter sin hund i dragsele, bakom lina och cykel, utan uppvärmning och låter hunden dra för kung och fosterland på asfalt flera mil.
Sett det flertal gånger och kommer aldrig förstå vitsen att skrota sin hund på det sättet.

Stallägarens hundar springer okontrollerat på gården och in i stallet- och pissar på hö'et, vilket jag inte heller förstår vitsen med, speciellt när ägaren står bredvid och SER PÅ, och självklart gör hen inget åt det.
Det är ju ändå mat till hästen som vi hästägare betalat för, inte sjutton vill vi ha det nerpissat.

-

CayKantos
4/20/17, 6:46 AM
#76

Stör mig och är orolig för hundar som går lösa i stan… visst kan man ha superbra lydnad på hunden mm.. men att ta den risken med alla bilar som kör som galna… usch 😣 hjärtat stoppar lite varje gång :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[kinjelooo]
4/20/17, 9:17 AM
#77

Stör mig på folk som inte respekterar ett nej, vare sig det gäller att hundarna ska hälsa eller att personen ska klappa. Stör mig på de som frågar om de får hälsa när de redan klappar! 😖 Stör mig något fruktansvärt på folk som inte plockar skit, bl.a. min granne som rastar hunden på samma plats som jag och hunden är av samma ras, samma färg som min. Vem får alla blickar sen tror ni? Lösa hundar, oavsett säsong, det är oerhört sällan hundar har tillräcklig lydnad för det. Rakt ut hatar alla "det står inget om koppeltvång i lagen"-are. Och till sist: folk som använder anti-drag selar UTAN att aktivt lära hunden gå. Sen ser hunden ut som en krabba, gör ont i hjärtat att se på det…

HannaM
4/20/17, 5:15 PM
#78

Folk som inte förstår att ägaren till den där hunden som inte beter sig som man anser att den borde förmodligen jobbar häcken av sig för att bli av med beteendet.  Andelen människor som är nöjda med sin hunds beteende när den vrålskäller på hundar, folk, bilar eller vad det nu kan vara eller som tokdrar i kopplet eller vägrar lyssna är rätt låg. Vissa har kapitulerat och gett upp men merparten av dom som har en hund som av allmänheten ses som ouppfostrad är fullt medveten om det och kämpar varje dag för att förbättra det.  Så, brist på förståelse stör mig. Att någon inte gör något aktivt med hunden i ett möte utan bara håller i den betyder inte att man inte jobbar. Det handlar oftast om att det inte är någon poäng att göra något för hunden är så uppe i varv och låst att ingen träning går in. Önskar mer ödmjukhet och tolerans hundägare emellan, självklart förutsatt att man har sådan kontroll på situationer att ingen, varken andra hundar, folk, den egna hunden eller vilda djur kommer till skada. När någon gjort uppenbara fel som leder till farliga situationer är det en annan sak och vissa kan förtjäna en utskällning för idiotbeteenden (människor alltså)

Lia
4/20/17, 6:41 PM
#79

En "ingift släkting" klagade på min valp när hon var 3 månader för att hon ännu inte riktigt hade lärt sig att man inte bara ska hoppa upp i soffan hos andra. Det är ju inte direkt en egenskap de föds med. Och säger att hon "hatar ouppfostrade hundar", medan hennes egna hundar inte kommer när hon ropar, bajsar och kissar på möblerna (ja, även hos oss…), är extremt fixerade vid bollar, kastar sig över mat de inte får röra och är allmänt olydiga på alla sätt. Det är väl som en gammal familjevän som hatade andras barn för att hennes eget var så himla jobbigt. Men egentligen hatar jag väl inte saker hundar gör, jag hatar väl saker ägarna inte hindrat sina hundar från att lära in och göra. Jag är inte irriterad på hundarna, utan det är ägarna som gjort fel. Det finns en staffe i släkten som är helt vild och får göra vad den vill, för ägaren har inte ork och kraft att stoppa den. Då får man skaffa en annan ras helt enkelt. Eller låta bli om man inte vill uppfostra alls, som hon i början av mitt inlägg.

Ella Fischer
4/21/17, 1:45 PM
#80

#9

Jag brukar ha min hund lös, även om det är vår och man "måste" ha hunden kopplad..

Varför? För han är väluppfostrad och håller sig inom koppelavstånd. Ser jag en hund framför oss medan han antingen går bakom mig eller går framför men ser inte hunden kallar jag på honom och har en godis i handen så att han är mer intresserad utav mig än hunden, eller också så tar jag bara och kopplar honom tills hunden har gått förbi.

Vill jag ta foton på honom brukar jag alltid ha honom lös, blir inga fina bilder med koppel på!

Vi har börjat med agility nu och jag brukar vilja träna honom på att vara lös med mig när jag går ensam ut med honom, då han MÅSTE vara lös på agilitybanor och inte vilja springa bort till andra hundar för att inte bli diskad ifrån tävlingen, men han måste även vara lös på träningar.

Brukar också hålla på med vardagslydnad när vi är ute, och då är det lättare ifall hunden är lös om man ska göra trix.

Bara man har koll på hunden (som jag har), tycker jag att det är okej att ha den lös när man är ute på t ex lite mindre befolkade ställen i staden eller på kvällen. 

Hoppas det duger med anledningar 🙂

Ella Fischer
4/21/17, 2:05 PM
#81

Jag stör mig väldigt mycket på hundägare som använder flexikoppel.

Jag har aldrig, och kommer aldrig, använda flexi då det är en "mellansak"/en sak mellan att ha hunden kopplad och att ha den lös.

Antingen så har man hunden kopplad (då ska den gå inom 1-2 meter ifrån dig) eller lös, då den kan gå på lite större avstånd ifrån dig. Det är i alla fall vad jag stör mig väldigt mycket på.

Och jag vet väl inte riktigt varför (då jag är väl säker på att det finns någon positiv sak med flexi, bara jag kan inte komma på det), men jag gillar verkligen inte flexikoppel….

Lia
4/21/17, 2:11 PM
#82

#81 Vi kan inte ha vår hund lös, för hon vill inte lyssna när det händer nåt kul. Så när vi är ute bland folk håller vi henne alltid nära i flexit, och den är låst. Som ett vanligt koppel, men utan att det skadar mina händer. Sen om vi är mer själva får hon springa som hon vill i flexit. Förstår att det kan vara ett problem om hunden får springa hur den vill var den vill och ägaren inte kan hantera det, men i mitt fall kan jag inte förstå hur det skulle vara fel…

-Aida-
4/21/17, 2:32 PM
#83

tycker det är irriterande när man ser på flera meters avstånd hur kommande hunden kommer reagera och utfalla mot min och denna hundägare inte gör något alls för att avbryta beteendet eller istället står och gullar med den och säger saker som "titta vilken fin hund, inte ska du skälla så."

tycker det är irriterande med hundägare som måste dra fram sin hund för att titta på min hund bara för dom tycker han är fin, när det inte alls är det som deras hund ser.

irriterande när mötande hunden har ett beteende som ägaren anser vara negativt och frågar "varför gör du så hela tiden!?" letar man inte efter svaret får man heller inte frågan besvarad.

Annons:
[hurley]
4/21/17, 11:14 PM
#84

Jag retar mig på människor som tror sig ha superkoll på sina hundar och därför envisas med att ha dem lösa. Jag retar mig på folk som retar sig på flexikoppel. Jag retar mig på hundägare som ser ner på hundägare med småhundar.

Upp till toppen
Annons: