Annons:
Etikettlydnad
Läst 1672 ggr
fridarebecka
7/4/16, 9:49 PM

Klossträning?

Finns det någon här som tränar klossträning med sin hund och vill förklara det för mig? 🙂 Hur går det till i praktiken? Vad för kloss ska man börja med? Vilka steg måste man ta för att tillslut få en hund som flyttar bakdelen helt utan kloss?

Annons:
jenmjao
7/4/16, 9:54 PM
#1

Jag körde klossen nyligen med min valp kan försöka förklara men är på mobilen. Du lär hunden "på" klossen, sen klickar du för ögonkontakt, efter det drar du en godis uppåt framför nosen och då brukar bakbenen flyttas när hunden vet att den ska vara kvar på klossen, börja med en lagom kloss, plats för båda tassarna, sedan en mindre när hen kan första. för att minska ytan. Jag gjorde så att jag ställde mig på höger sida om valpen höll godis, flyttade mig ifrån valpen å rörde handen med godis i så han följde efter mig med rumpan! Gjorde en tråd om detta tror den heter klossen hahaha, fick förklaringar där med

taylor__lambert
7/4/16, 10:15 PM
#2

Kolla på den här jag la upp, allt är från start med en hund jag knappt kände utan bara lånade under en helg, kolla från inlägg #8

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
7/4/16, 10:17 PM
#3

Min nästa del i momentet kommer att bli att jag går emot henne så att hon flyttar på sig, när hon sedan följer mig hela tiden kommer jag successivt ta bort "klossen"

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Joyous
7/4/16, 10:25 PM
#6

När jag har klosstränat så har jag börjat med att belöna för att hunden ställer framtassarna på klossen. Sedan har jag belönat små, små rörelser med bakbenen. Vi pratar alltså minimala rörelser till en början för att sen ganska snabbt kräva mer och mer. Har hunden svårt med detta till en början så kan du testa att själv röra dig lite åt höger och se om du kan få hunden att flytta efter. Det brukar gå ganska snabbt när hunden väl har förstått. Jag brukar även lära in samma grej fast åt andra hållet. Men börja med ett håll till att börja med. Ursäkta att det blev dubbla inlägg, telefonen slängde iväg meddelandet för tidigt och passade på att skapa två…

Annons:
CayKantos
7/5/16, 12:32 PM
#7

Kommer med en liten fråga om det är ok, brukar ni använda detta med kommandot fot? och vad brukar ni kalla det om det är på andra sidan? alltså högersidan? Jag övervägde att kalla det för "tof" 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

taylor__lambert
7/5/16, 1:50 PM
#8

#7 jag använder fot på vänster fotgående och sidan till höger fotgående, för jag vill vara extra tydlig med min hund så han inte kopplar kommandona fel. 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CayKantos
7/5/16, 3:02 PM
#9

#8 Så du säger "fortgående" till att få hunden på höger sida?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

taylor__lambert
7/5/16, 3:05 PM
#10

#9 nej, sidan

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

jenmjao
7/5/16, 9:13 PM
#11

#7 Min tik kan höger och vänster, eller "andra sidan" så henne har jag inte tänkt på det med. Men jag säger fot till valpen oavsett sida, jag visar sida han ska vara på sen ska han gå fot på den sidan.

fridarebecka
7/6/16, 9:00 PM
#12

Tack för bra tips! Har testat nyss och det tog bara 1 klick innan han förstod att ena tassen skulle vara på klossen, och sedan ytterligare 2 min innan han förstod att båda framtassarna skulle vara på klossen och att han ska stå kvar tills klicket kommer. Ska köra ett pass till snart och se om han kommer ihåg 😃

Har en ganska liten kloss, en bok på 13x20x4 cm, bör jag byta till en större eller fortsätta köra med denna lilla "kloss" nu när vi börjat?

fridarebecka
7/6/16, 9:08 PM
#13

Får inte upp länken i #4 dock 😕 Nån fler som inte lyckas öppna den?

Annons:
Joyous
7/6/16, 9:16 PM
#14

Får hunden plats med båda tassarna på klossen så ser jag ingen anledning till att byta. :)

fridarebecka
7/6/16, 9:35 PM
#15

Testade igen, har nu fått honom att trampa med bakbenen. Är inte säker på att han förstår vad han ska göra, men har gör det iallafall och nästa pass trillar nog polletten ner! Testade också att ha honom ståendes 90 grader till vänster om mig och sa "fot" och då lyckades jag få honom att trampa in i rätt position 🥳 Men somsagt, tror inte han fattar vad han gör, men det kommer väl snart 😉

jenmjao
7/6/16, 9:38 PM
#16

#13 får inte heller upp den, något knas men söker du här på HiF "klossen" så kommer tråden nog upp.

hemul
7/6/16, 9:41 PM
#17

Det är fel på länken. ".se" fattas i domändelen.

http://hundar.ifokus.se/discussions/575b15908e0e747dac000e1b-klossen

fridarebecka
7/6/16, 9:43 PM
#18

#14 Bytte ändå då hunden inte var så värst försiktig med min sprillans nya bok när han lärt sig att han skulle ha tassarna på den 😮😉

#16 Hittade! Såg tipset där om att använda fotkommando för att få honom att flytta sig, testade det och fick på det sättet honom att flytta sig in i fotposition. Tror somsagt inte han fattade vad han gjorde, men han gjorde det 🥳

jenmjao
7/6/16, 9:44 PM
#19

#17 oj kan ha länkan ifrån mobilen 🤐

#18 Åh vad kul :D

Lizelda
7/7/16, 3:05 AM
#20

#19 Fixade den :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Upp till toppen
Annons: