Annons:
Etikettquiz-kluringar-test
Läst 1999 ggr
hemul
2016-07-01 02:18

Förstår du vad hunden säger?

Det här är ett roligt test som för övrigt använts i forskningssyfte. Det visade sig att även människor som aldrig haft hund hade lätt att förstå vad de olika skallen betyder. Vi har det alltså "inbygt".
http://www.pbs.org/wgbh/nova/nature/meaning-dog-barks.html

Jag hade 1 fel. Kanske p.g.a. att jag aldrig haft en hund som skällt i den situationen eller också är jag genetiskt defekt. 🤐

Länken fick jag från Per Jensens "Hunden som skäms".

Annons:
Tjeja
2016-07-01 03:04
#1

Vilken kul o spännande undersökning!

Måste absolut testa den när jag sitter vid dator nästa gång! 

Förövrigt tänker jag "att vi har det så inbyggt" kanske är lite bakvänt resonemang med tanke på att det är hunden som efter årtusenden av domesticering som "fått det inbyggt" att vara anpassade efter människan. 

Urvalet av individer har ju självfallet blivit de individer som passar oss bäst på alla vis känslomässigt. Så att individer med läten vi kan tolka ur mänskligt perspektiv har givetvis fått företräde framför andra individer. 

Detta eftersom de individer man har svårt att tomka lätt uppfattas som mer opålitliga.

M a o är det inte så konstigt utan tvärt om naturligt att det fungersr så här mellan människa o hund idag. Men det är inte mindre kul o spännande studie för det. Utan det visar ju bara hur långt utvecklingen i relationen mellan våra arter nått. 

Så tror o tänker jsg i af. Men kan ju ha fel.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hemul
2016-07-01 03:16
#2

Jovisst, att hundar öht uttrycker sig med skall har ju kommit till under resans gång så att säga. Vargar skäller ju nästan aldrig och inte med så nyanserad betydelse som hundar. Men att vi intuitivt förstår olika typer av skall, det måste ändå vara något som utvecklats hos oss samtidigt.

Fast jag undrar om det gäller alla människor. Hundrädda personer eller såna som bara är avvaktande när det gäller hundar verkar ju inte kunna läsa av dem alls. Tänker t.ex. på en granne som när min hund lyckligt svansviftande och  lekmorrande tumlade runt med sin boll på gräsmattan och liksom log med hela kroppen sa "Men nu är han väl arg i alla fall?". Fast om hundrädslan är stark är personen så klart blockerad. Grannen var inte rädd, bara nollställd när det gällde hundar, men ändå lite nyfiken faktiskt. Hon var iofs lika oförmögen att förstå sig på barn…

hemul
2016-07-01 03:23
#3

Nu kom jag att tänka på något inte helt relaterat. I Jan Myrdals självbiografiska bok Barndom där han gör upp med sina föräldrar (han gillade dem inget vidare..) beskriver han en scen med en katt. Katten är vettskrämd av någon anledning och far upp på hatthyllan där den ligger vilt fräsande med pälsen stående åt alla håll och sprutar etter. Då säger Alva Myrdal (mamman): Ja, nu ser man riktigt hur den trivs!". 😂

mejamylove
2016-07-01 07:55
#4

Hade fel på alla förutom den ledsna hunden 😂Men min hund skäller aldrig, bara när hon har jättemycket energi och vill busa, då låter hon som dom "arga" hundarna i testet hahah :P

Herveaux
2016-07-01 09:13
#5

Jag hade bara 2 rätt…
Skyller på att Hundiska är ett brett språk och att det här måste vara en dialekt jag inte hört så mycket av. That´s my story and I´m sticking to it. 😉
Roligt test!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

jenmjao
2016-07-01 09:30
#6

HAHAHA JAG HADE ALLA FEL! Men såfort mina hundar låter minsta lilla förstår jag exakt. Jag tror jag fokuserade för mycket på "vad är det för ras som låter, är det en valp, är det si är det så? Hur stor är hunden som låter?" än själva texten man såg under bilderna på hundarna. Hade det endast varit text kanske det gått bättre :)

Annons:
poodlelicious
2016-07-01 09:43
#7

Väldigt skeptisk till testet som sådant. Mina hundar har inte låtit så i alla situationer. Men teorin är helt klart intressant.

[Baltazar13]
2016-07-01 09:57
#8

Kul test :-) men så värst många rätt hade jag inte. Har iof en ganska tyst hund som mest skäller när hon vaktar (så den kunde jag)

Corgitok
2016-07-01 10:28
#9

Fick två fel menar aldrig varit med om att en hund skäller sådär pga att den vill gå ut?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

hemul
2016-07-01 13:21
#10

Det var den jag inte klarade heller!

Var rätt förvånad att jag klarade de andra. Jag har nämligen haft hunder som nästan aldrig skällt. Fast nättestet blir ju lättare efter hand efter som de situationer man redan klarat sorteras bort.

tulinia
2016-07-01 17:49
#11

Haha jätteroligt test! Jag hade de flesta fel men kan man skylla på att man är tondöv? ;)
Det är svårt att tyda ett skall, men ett skall i samband med kroppspråk och andra signaler är mycket lättare tycker jag. 
Den enda gången Felix skäller är när jag blåser på honom och då låter det som "kom och lek med mig" skället. 
Men jag får det bara till att han tycker att jag är jobbig ^^

hemul
2016-07-01 18:01
#12

Det är ju inte svenska hundar heller. Det kanske finns dialekter. 😃

[Flingan93]
2016-07-01 19:08
#13

Tyckte testet var dåligt upplagt. "gå ut" skallet kan hunden göra i många andra situationer, när den är överexalterad och väldigt spänd för att få göra någonting. Men jag fattar poängen.

Annons:
lalaz4
2016-07-02 11:02
#14

Fick alla rätt! Antar att jag har lärt mig något efter att ha umgåtts med många skällande hundar😉, tycker dock det var lite förvirrande med bilder på andra hundraser när det var en mudi som skällde, olika raser låter ju lite olika.

hemul
2016-07-02 15:18
#15

Man får väl anta att nättestet har ett annorlunda upplägg än det vetenskapliga. Kul var det ivf. Vore roligt med mera sånt. Typ bilder på olika ansiktsuttryck, kroppsspråk…

Upp till toppen
Annons: