Annons:
Etikettquiz-kluringar-test
Läst 2739 ggr
mejamylove
6/22/16, 1:33 PM

Har du tikskydd?

Till alla er med tikar som löper, har ni tikskydd eller inte? Varför då? 
I min familj hade vi alltid haft tikskydd på våra hundar men vi fick köpa nya varje vecka under löpet för att dom bet sönder dom hela tiden. Nu senaste åren med den tiken vi har kvar har vi inte haft tikskydd på eftersom fördelarna inte väger över nackdelarna. Det enda annorlunda under löpet hemma hos oss är att vi får torka golvet lite oftare och jag får byta mina sängkläder, eftersom hon sover i min säng. Fast det är nog mest för att jag inte är så kräsen när gäller blod i sängen, annars hade det nog varit tikskydd som gällde här med!

Hur gör ni under löp? :)

Annons:
Lizelda
6/22/16, 1:38 PM
#1

Jag har enbart tikskydd på min assistanshund när vi är ute, hemma har ingen av tikarna det

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[tk1971]
6/22/16, 1:38 PM
#2

Ja. Såpass renliga är vi här hemma att vi inte vill ha blodfläckar på möbler, golven eller i sängen. Det skulle ju vara äckligt annars.

mejamylove
6/22/16, 1:41 PM
#3

#2 Vår hund är inte tillåten i soffan eller på andra möbler, det är bara min säng hon får vara i :)

Kallaterrier
6/22/16, 1:52 PM
#4

Nu är vår tik kastrerad sedan ett och ett halvt år sedan, men innan dess hade vi bara tikskydd om vi skulle bort någonstans under löpet och hunden följde med. Vi har inga mattor eller dylikt på golven och hunden får inte vara i möblerna då hon är kvalsterallergisk så det har inte varit något större problem för oss. Man fick torka golvet och tvätta hundens lakan oftare, men annars inga konstigheter.

Fridaaaa
6/22/16, 2:09 PM
#5

Kalsonger på Lillan, men de andra två klarar sig utan :)
När Lillan ligger tex på sin madrass eller golvet, blir det jämt mycket blod annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
6/22/16, 2:09 PM
#6

#1 Varför ute? Bara nyfiken :) Då kan hon ju inte kissa eller bajsa?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lord Vulcan
6/22/16, 2:13 PM
#7

#5 lillan kallas min oxå:) har skydd när vi är borta. Hemma tuggar hon sönder dom på natten:( Någon som har bra förslag förutom tratt?

Haztparken
6/22/16, 2:24 PM
#8

Båda mina tikar har trosor. Nu är Dafne kastrerad så behövs inte längre men innan.

Våra hundar får vara uppe i möbler och på mattor och vi vill inte ha blodfläckar där så då får det bli trosor. Visst att tiken slickar utan trosor men om hon t.ex. sover så kan där komma blod som då blir en fläck.

Tar dock av dom lite då och då under dagarna för att lufta och låta hunden rengöra ordentligt men då under uppsyn så hon inte hinner hoppa upp i soffan eller dylikt.

Jetaime
6/22/16, 3:02 PM
#9

Jag har ibland, när hon blöder som mest. Annars brukar hon fixa själv ganska bra…Blir mest att hon har det i början, den tröttnar jag 😅

panini
6/22/16, 3:15 PM
#10

Vi har ingen tik nu, men vi hade en tidigare och på henne hade vi löptrosor då hon blödde så pass mycket.

Catta-
6/22/16, 3:43 PM
#11

Nej, inget skydd här. Bara om vi åker bort till andra. Jag vill att hon ska kunna tvätta själv och jag bryr mig inte om lite blodfläckar här och där.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

jenmjao
6/22/16, 3:59 PM
#12

Min tik har trosa på, Med bindor i (oftast superbindor). Hon blöder något otroligt till och från och det går inte att låta henne gå utan. Jag använder gamla trosor som jag klipper hål på eller tiktrosa, Hon har inte haft sönder några trosor men hon drar gärna av dom på natten, så jag köpte madrasskydd istället..

Agda
6/22/16, 5:32 PM
#13

Min tik hade skydd (är numera kastrerad p.g.a. livmoderinflammation), hon städade aldrig efter sig så därför fick hon ha skydd. Använde trosor (mina gamla felköp) och klippte hål för svansen. Också köpte jag billiga trosskydd och bindor från Ö&B.

Annons:
Shirokaze
6/22/16, 6:04 PM
#14

Har bara en hanhund just nu men förr hade vi en samojedtik och vi hade aldrig tikskydd till henne. Jag kan inte ens minnas att hon blödde nån mycket, förutom nån enstaka droppe inomhus…

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Zyloon
6/22/16, 9:27 PM
#15

#6 Tror hon menar när hon är i affären osv.🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Fridaaaa
6/22/16, 9:48 PM
#16

#6 Tänkte mest eftersom det stod "ute" och inte "iväg", var därför jag undrade :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

viktoria91
6/22/16, 9:56 PM
#17

Nej. Hon är väldig trevlig och har bara hittat ca 5 droppar under ett löp. Säger man till städar hon upp.

-Cissi-
6/22/16, 10:00 PM
#18

Min tik har bara löpt en gång och då såg man knappt några blodfläckar så hon har inte haft trosor. Men hon kommer få ha det när man är hos andra och under natten då hon gärna sover i min säng nu. Om jag märker att hon blodar ner.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ShitGoose
6/23/16, 1:52 AM
#19

Har bara skydd när vi är hemma hos någon annan.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Cireea
6/23/16, 2:07 AM
#20

Inget tikskydd🙂 
Blev lättast så för både hunden och oss då skyddet hela tiden åkte åt sidan så det blev kladdigt runtom. Tiken  blev då otroligt stressad av att inte kunna tvätta sig ordentligt så vi skippar skyddet helt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Lizelda
6/23/16, 3:07 AM
#21

#15 Helt rätt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Codswallop
6/23/16, 4:17 AM
#22

Skulle aldrig använda tikskydd, är som att be om infektioner och bakterier. Gammeltiken är dålig med att tvätta sig så henne rakar vi runt muttan och torkar/tvättar ett par gånger om dagen.

Changrila
6/23/16, 9:05 AM
#23

Jag har det på mina hundar om vi mot all förmodan skulle vara och hälsa på hos någon annan under tiden hundarna löper, annars är de utan.

I hemmet så har jag alltid filtar/lakan i möblerna de är i, min säng får ett ordentligt sängöverkast dagtid och jag får annars tvätta lakanen lite oftare än vanligt.

Mina hundar är duktiga på att hålla rent efter sig så jag störs inte av att de går utan.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

isblixt
6/23/16, 9:56 AM
#24

Våra har haft tikskydd sen första början då de får lov att vara i möbler och sängen dygnet runt. Tikskyddet sitter jättebra på båda och de bryr sig inte om det. Varken jag eller sambon vill ha blodfläckar hemma i soffa/säng. Inte heller på filtar eller på lakanen, det åker ju igenom lakanen och ner i madrassen istället.. 🤔

Anibaz
6/25/16, 10:31 AM
#25

Gammeltiken har aldrig behövt. Hon blödde inte särskilt mycket och var duktig på att hålla rent efter sig, nu är hon kastrerad. Nu löper ungtiken och det ser ut som ett slakthus här. Aldrig varit om en tik som blöder så jäkligt och inte håller hon rent heller så hon kommer definitivt få ha tikskydd. Nu är alla butiker stängda eftersom det är midsommar men på måndag ska det handlas skydd och bindor.

Mysisa
6/25/16, 4:19 PM
#26

Alla mina tjejer är så pass renliga att det inte behövs nå tikskydd.

minavitas.wix.com/kennel

NinniH
6/25/16, 6:20 PM
#27

Japp, här används tikskydd. Hon blöder ganska mycket och är dålig på att hålla sig ren, så annars är det blod överallt..


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
[Forest]
6/25/16, 9:39 PM
#28

Jag rösta att vi har det men det är inte på alla. 2 av 3 har tiksskydd på sig. Nu har dom det inte alltid på sig men ska man sitta i mattes/husses knä så får man ta på sig är inte så värst kul o få löpfläckar på sig. Nattetid har dom på sig alla tre vid löp.

Vinternos
6/26/16, 9:26 AM
#29

Min tik löper en gång om året och har då ibland på sig tikskydd, främst när vi är på besök hos andra.
Kan tillägga att jag tidigare aldrig haft  eller stött på tik som enbart löper en gång per år. Lite OT, men är det ovanligt/vanligt enligt er erfarenhet? :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Catta-
6/26/16, 9:28 AM
#30

#29 känner till en liten JRT som bara löper en gång/år och min storpudel löper var 9:e månad. Inte jättevanligt men det förekommer :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Vinternos
6/26/16, 10:25 AM
#31

#30 Se där, inte alltför ovanligt då. Måste ju för övrigt erkänna att det är ganska bekvämt med ett löp per år. Vi har en hel del hanhundar inom vår umgängeskrets som inte hanterar löptikar så väl ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Forest]
6/26/16, 12:41 PM
#32

31 våran ena löper var 10 mån :) Dom andra två löper var 7-8 mån

hemul
6/26/16, 3:54 PM
#33

Nä, inte jag. Men min daghund hade det ibland. 😂

[tk1971]
6/26/16, 5:45 PM
#34

Min jackis har löpt 3 gånger och det var ca 11 månader mellan löpen. Det tackar jag för : )

Annons:
Upp till toppen
Annons: