Annons:
Etikettraser
Läst 3631 ggr
Ghst
2016-06-19 14:45

Galna, outtröttliga raser sökes

Ja som ni säkert förstått söker jag en ny träningskompis ;) Är ute efter en allround ras, den ska funka till allt. Vill inte låsa in mig på bara en sport, utan vill testa mig fram och det vi fastnar för ska vi också kunna satsa på. Inte heller en ras med uppdelade linjer, som sagt en allround hund. Har en liten pudel/puff korsning nu och älskar det här clowniga mjuka sättet, något jag gärna vill ha i nästa. Tyvärr har han inte alls den motorn jag vill ha, tröttnar lätt och är ganska svårmotiverad. Ska jag sätta ihop en lista med vad jag söker ser den ut så här: x Allround hund x Lätt och smidig kropp, gillar inte de maffiga kropparna som hos schäfern och beuceronen x Gärna reserverad x Lite pälsvård, alltså ska inte kräva för mycket i utställningstrim x Outtröttlig motor x Gärna medfödd av och på knapp (förstår att det kanske inte går ihop med det jag skrev över, men vill ha lugn inne och fullt ös ute) x Lättmotiverad x Clowning typ, allvarliga typer är tråkiga ;) x stor intiativförmåga Vad jag kan erbjuda: x En knäpp matte som är ute i ur och skur x Den knäppa matten är också helt såld på agility och det går inte en minut utan att hon tänker på agility x Träning av alla dess sorter, främst agility (duh;)), bruks(rapport, spår), rallylydnad, tävlingslydnad och såklart tricksträning. Finns också ett tävlingsintresse :) x Långa turer i skogen x Boende i ett hus med stor tomt och sisådär 100 meter till havet Har ett par raser jag redan kikat på, men vill se om ni tänker samma. Finns det några förslag? Vill gärna höra nackdelar för raserna också, viktigt enligt mig att se vilka nackdelar jag kan tänkas leva med och inte bara drömma sig bort bland allt positivt.

Annons:
jenmjao
2016-06-19 14:53
#1

Vad för raser har du tittat på?
Av och på knapp brukar man helt enkelt få lära in själv.
Jag kommer inte på några bra tips då jag inte vet riktigt (fast jag läst texten) vad det är du vill eller söker.
Finsk lapphund är en bra allround hund, Japansk spets också, Men det är också raser jag upplevt som "att dom inte är till för något" därför måste man lära in allt man vill ha, Medans om du köper en bruksras så får du en bruksras, köper du en jaktras får du en jaktras m.m. 
Samojed kan funka i aktivering men dom är nog inte så lätt motiverade.
Flatte kanske?

jenmjao
2016-06-19 14:58
#2

Kanske en aussie? Men som sagt har du raser du tittat på eller är intresserad av är det lättare att gå på dom och förstå lite mer vad det är du är ute efter istället för att gissa sig blind 🤪

Sasmal
2016-06-19 14:59
#3

Aussie eller sheltie?

Ghst
2016-06-19 15:04
#4

Jo det förstår jag, men det handlar väl mest om att jag inte vill ha en ex schäfer, som är perfekt till bruks och lydnad men kanske inte det självklara valet till agility. Vill inte skriva alltför mycket vad jag har kikat på för raser, då jag vill ha andras synpunkter och höra andra raser än de jag tänkt. Men mest är det väl vallraserna. Söker efter raser med stor motor som vill träna, träna, träna ;) Storlek och utseende osv spelar ingen större roll och därför har jag inte skrivit några sådana krav.

hemul
2016-06-19 15:08
#5

Berger. Alla punkter utom en stämmer. 😉

Pytteliten
2016-06-19 15:09
#6

Tja, spontant tänker jag kelpie, men det där med reserverad stämmer ju inte in på dem. De är raka motsatsen Skrattar!

Annons:
jenmjao
2016-06-19 15:10
#7

Agility anpassar man efter hunden, kör man på brukschäfer ifrån friska linjer skulle det nog inte vara något problem med agility alls. Jag har en schäfer blandras med bra kropp, smal och smidig hon har fått träna agility med mig då och då, Men mitt intresse för agility är inte så stort.

Då skulle jag säga Aussie, Kelpie, Sheltie, Corgi, Kanske terv?

Ghst
2016-06-19 15:23
#8

#3 Aussien har lite för uppdelad avel för mig, dessutom tilltalar inte de jag mött mig. Sheltien är lite för mjäkig för mig, vill ha mer tryck i :) #5 Vilken är det som inte stämmer ;) Är galet förälskad i bergern men mentaliteten skrämmer mig lite.. #6 Haha nej det har jag hört, också en ras jag kollat länge på. Men man får väl bortse från vissa punkter :) #7 Jo självklart. Såg en helfrän bruksschäfer på agilityplanen häromdan, men ingen ras som förövrigt tilltalar mig. (Nu håller jag tummarna att # grejerna funkar)

hemul
2016-06-19 15:38
#9

#8 Avstängningsknappen får man nog montera dit själv.

Samma här. Men efter att ha träffat underbara hundar som inte alls motsvarade skräckskildringarna och talat med en del uppfödare är jag liiite mindre skrämd.

CayKantos
2016-06-19 15:45
#10

Hade nog sagt kromfohrländer, även om det är en "sällskapsras" har den massor av energi och utmärker sig väldigt bra i Agility, bra storlek och väldig smidig, då är dom oxå reserverade som du önskar, tyvärr har dom tendens till att va lite kräsna. Om du vill veta mer är det bara att pm:a mig eller likn :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lona
2016-06-19 15:50
#11

Det första jag tänkte på var bergern, klockrent. Även belgare som någon föreslog, de är lite halvgalna med ett jädra driv (och ROLIGA!). Dock är de delvis uppdelade, möjligen med undantag av lakken. De kräver en hel del och kan vara skitjobbiga, i alla fall innan man hittat ratten och bromsen (gasen brukar vara installerad från början :-) )men de är som sagt roliga hundar. Saknar onekligen våra långnäsor rätt ofta. Hur är det med mudi och pumi?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

poodlelicious
2016-06-19 16:15
#12

Om du gillar hunden du har så hade jag satsat på en renrasig mellanpudel från en kennel som avlar på hundar med mycket motor. Finns flera sådana nu. Min är helt galen. Snabb som attan och orkar hur mycket som helst. Om du vill ha en mer reserverad och lite mer skärpa så hade jag satsat på pumi.

Äppelsnäckan
2016-06-19 16:24
#13

Border collie?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Ghst
2016-06-19 16:24
#14

#9 Det känns bra att veta, sen har det ju kommit ut så många berger på tävlingsplanen nu på sistone och då kan mentaliteten inte vara helt kass.

Vilka har du varit i kontakt med? Får man inte skriva här får du gärna skicka ett pm 🙂

#10 skickar iväg ett :)

#11 Du tycker det? Är en liten lättnad att fler än jag tycker det ;)

Belgaren måste vara den vackraste rasen som finns. Väldigt trevliga hundar av de jag träffat, läste häromdagen att de var som en ikea schäfer med en skruv lös men när man väl fick ihop det var det super. Även deras "systerras" (om man nu kan säga så) Holländaren är väldigt intressanta hundar. Hade jag varit mer bruksig av mig hade det absolut blivit en sådan.

Jo visst har jag kikat på Mudi och Pumi. Mudin är döläcker, men även här känns mentaliteten som ett osäkert kort. Dessutom verkar det vara en ganska liten avelsbas, alltså inte så lätt att få tag på en? Pumins egenskaper passar mig jättebra, hur är pälsvården på dem? Känner inte riktigt att jag har det pälsvårdsintresset för ännu en krulltott. Men skönt med en icke-fällande ras.

Ghst
2016-06-19 16:32
#15

#12 Jo visst är han underbar, älskar pudlar och hade jag varit pälsintresserad skulle jag haft en med lejonklippning 😍Det har man sett och Amiga är riktigt cool. Men vill ha följsamheten och vändbarheten hos en vallhund, som jag saknar nu. Ibland får han anfall med lite krut i och då är han hur rolig som helst. Älskar verkligen pudlarnas sett och kommer absolut ha en i framtiden, men är som sagt inte riktigt det jag söker nu.

#13 Hade jag haft möjlighet för vallning hade det absolut varit ett alternativ.

poodlelicious
2016-06-19 16:40
#16

#15 Då röstar jag helt klart på pumi.

poodlelicious
2016-06-19 16:41
#17

Extremt smidig pälsvård. Bara att raka av alltihop. Den tiden sparar du lätt in på borstning och dammsugning.

IngaTrnqvist
2016-06-19 16:43
#18

Berger des pyrénées tänker jag på direkt. Min lista är väldigt likt din, och det är den enda rasen jag hittat där alla punkter stämmer. Ang. mentaliteten skiljer det som bekant en hel del, så man får se till varje kombination. Finns även några uppfödare som mentaltestar sina hundar.

Herveaux
2016-06-19 16:43
#19

Ni som har koll på retrievrarna:  hur passar Tollaren in på #0 önskemål?

Den ploppade upp här men idag vet jag inte vem som delegerar inne på Hjärnkontoret… fullt kaos. 🤪


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
2016-06-19 16:50
#20

Kanske dalmatiner? Tikarna är reserverade, hanarna älskar alla.

Annons:
Ghst
2016-06-19 16:50
#21

#17 Det håller jag med om, underbart med hundar som inte fäller. Särskilt efter åren med Dalmatiner som fäller något grymt ;) Tänker lite hur den är i utställningstrim? Då får man tydligen inte raka vad jag har förstått..?

#18 Blir så glad när jag läser det :) Bergern har varit en favorit så länge jag kan minnas, tror det började när jag hittade humlespunks blogg. Tänkte besöka lite uppfödare nu i sommar och se vilken jag fastnar för.

Ghst
2016-06-19 16:52
#22

#20 Haha är faktiskt uppvuxen med dallen. Underbar ras, verkligen. Upplever dock inte att de tikar jag träffat varit reserverade? Men fäller som attan gör det, riktigt skönt nu när man slipper dra ut vita små hårstrån ur hälarna😂

poodlelicious
2016-06-19 17:01
#23

#21

Ska den ställas ut så måste den klippas för hand. Men man ska inte hålla på och föna och totta och greja som med en pudel och man behöver inte bada flera gånger i veckan heller.

crins
2016-06-19 18:21
#24

Labrador retriver, flatte, tervuren eller långhårig collie! Labbar är riktigt trevliga hundar, flatte är en glad livlig "pajas" hund som vill jobba med huvudet och kräver motion! Tervuren är som mr jekel och mr hyde! Och långhårig collie kan vara en bra allorund hund! Det är klart att hundar är individer, och det kan vara bra att fråga uppfödaren som känner sina valpar! Känner folk som har haft och ägt följande raser jag nämnt!

[AnimeV4]
2016-06-19 18:38
#25

#22 Vad kul! Jag har planer på att skaffa mig en till våren eller så🙂

Det beror nog lite på vilken uppfödare hunden var ifrån, för Spotdog's har tydligen mer sociala hundar. Kan hålla med om att fällningen verkar lite jobbig, men den är inte ett så stort problem ändå😃

Wellcraft
2016-06-19 18:54
#26

Australian cattledog skulle du nog ha skoj med.
Annars tollare, berger picard, border collie (bör valla, men finns individer som inte dugit till vall o söker hem), WK kelpie (likaså som BC)
Mudi
Pumi
Pinscher
Amstaff (outröttliga eller ej beror på vem du frågar, jag ser en amstaff från rätt kennel som en riktigt bra brukshund, dock är de inte ett dugg reserverade).
Lagotto

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
2016-06-19 18:59
#27

WK kelpie är enligt mig en för krävande ras om man inte vill hålla på mer än TS vill.. Men det är bara min åsikt #26 Känner lite samma med BC men känner inte rasen bra nog till att säga ngt med säkerhet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Wellcraft
2016-06-19 19:03
#28

#27 TS verkar väldigt aktiv, vad anser du att man ska behöva göra mer för att äga de två raserna? 😎
Enligt min erfarenhet passar dem. Galna outtröttliga raser, finns inga som stämmer in bättre, utom möjligen HH & Malle

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Catta-
2016-06-19 19:20
#29

Pumi!

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

$Emma$
2016-06-19 19:20
#30

Kanske Isländsk fårhund skulle jag säga. Det mesta passar in. I alla fall på dom jag har träffat och har.  Jag skulle säga att dom är en allround hund.  Dom gillar att göra lite allt möjligt som te.x  agility, rallylydnad, valla. Är osäker på om dom är reserverad.  Dom kräver inte så mycket päls vård. Om man låter pälsen torka så ramlar det mesta av smutsen bort och pälsen sköter sig nästan helt själv. 

Hoppas du hittar en ras som du tycker passar dig.

// Emma

CayKantos
2016-06-19 19:30
#31

#28 Som sagt är det bara vad jag tycker, men jag anser att man ska valla med sånna raser, men som du säger inte alla har dom egenskaperna, och då kan det finnas omplaceringar. Men man ska iaf inte räkna med att få en sådan individ om man beger sig in på rasen. Vet som sagt inte med BC så mycket, men med WK tycker jag, om man inte ska valla, ska hålla på mycket med ngt annat. Som jag har förstått är TS aktiv, men jag får bara inte känslan utifrån beskrivningen att detta är en ras man bör bege sig inn på med dom önskemålen. 

Men jag nämnde tidigare Kromfohrländer vilket jag nu oxå känner kanske inte har nog driv för TS och skulle istället kunna rekommendera AK och Aussie, men då blir det lite det med uppdelningen i linjer, finns dock inte lika mycket i AK som det gör i Aussie. AK är dock rakt motsatt det att vara reserverad, med Aussie är det olika, känns som att vissa är reserverade, många rädda/osäkra och vissa är galna i människor samt andra hundar. Beauceron kanske? Vet inte hur det är med dom människor, alltså hur reserverade dom är, men dom är en intressant ras jag personligen kommer läsa mer på när/om det blir dags för hund nr 2 ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
2016-06-19 19:33
#32

#31 TS skriver i #0:
x Lätt och smidig kropp, gillar inte de maffiga kropparna som hos schäfern och beuceronen


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ghst
2016-06-19 19:35
#33

#23 Åh vad skönt, och det borde väl inte vara så svårt att lära sig klippa en Pumi? Är väl rätt fyrkantigt jämfört med pudelns alla bollar och vinklar ;) Hur upplever du pumin? Har hört att de kan vara väldigt vassa och svåra i hanteringen. Är det något du känner igen? Kan du komma på några andra nackdelar? För just nu ser jag bara fördelar med pumin (ja förutom det där med hanteringen, om det nu är sant). #24 Tycker att retriver är lite flamsiga för min smak, collien är jättefina men söker hundar med mer krut i. Tervuren och de andra belgarna är jag mycket intresserad av:) #25 Du kommer inte ångra dig, det kan jag lova ;) Finns inget underbarare än dalmatinervalpar. Upplever att de flesta dalmatiner är sociala, men Spotdogs har verkligen jättefina hundar. Lacillas och Dalspots är kennlar där många väldigt trevliga hundar kommer ifrån, även Boings där mina hanar var ifrån. Undrar du något om rasen eller bara vill prata dalle får du jättegärna skicka iväg ett PM :) #26 Hur är cattledogen? Inte så vanlig i Sverige va? Hur är den mentalt? Tycker de ser så coola ut, särskilt den blåa färgen (vad nu den kan heta). En bc eller wk blir det när jag skaffar får i framtiden, det är en sån upplevelse att se en vallande hund, önskar verkligen att jag hade tillgång till får. Skiljer sig wk från den "vanliga" kelpien något? #27 & #28 Undrar också vad som krävs för en sån ras? Kan inte tänka mig någon som har tid att spendera varje vaken timme med att träna hund, även om det hade varit något ;)

CayKantos
2016-06-19 19:39
#34

#32 hoppsan, missade det stod beauceron :P

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Ghst
2016-06-19 19:41
#35

#30 Också jättefina hundar, var en barndröm att äga en Isländare. Trodde det låg mycket arbete bakom den pälsen, kan tänka mig att den fäller ganska rejält? ;) Ni får jättegärna skriva om raserna, som sagt gärna nackdelar också. Raserna på min topplista just nu är Berger, Pumi, Kelpie, Cattledog och Belgaren/Holländarn

CayKantos
2016-06-19 19:43
#36

#33 WK är en rent ut renavlad vallhund medan AK mera är en allround brukshund nu. Dom kan fortfarande valla, men det är inte den egenskapen flesta uppfödare går efter, många gör dock vallanlagstest eller vad det nu heter för att se att vallanlagen inte helt försvinner då det ju är en del av rasen som vallhund. Dock skrivit med flera som vallar jättebra med sina kelpies så visst är det fortfarande en vallhund! Bara inte samma behov för det som WK. Då beror det då sen på individ. :)

Känner som dig med, WK ska jag ha i framtiden! Så himla fina hundar i allt vad dom är. När dom arbetar är dom så jäkla fokuserade. Så blir det skönt med sånna fina vallare när man har får, höns och ankor i framtiden! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
2016-06-19 19:48
#37

#27, #28 & #33 Jag tror inte det handlar om att man ska se efter hunden varje sekund eller behöver aktivera den mycket på fritiden lika mycket som det handlar om att man ska ha en renrasig hund till vad den är till för om den inte är ett undantagsfall. Husky som är avlade för att dra, ska dra, Vallhundar som kräver vallprov för att ens kunna klassas som renrasig/sinavkomma som det ska valla. 

Själv har jag en Malinois valp, Han är inte alls som du beskrivit av vad du vill ha, men han är bara 5månader hittills så jag hoppas han blir bättre. Han är busig ibland, han tränar fint, men min schäfer/labrador var skarpare i den åldern än vad han är. Det kommer nog med könsmognaden får jag hoppas, Han är social, älskar allt och alla som lever och rör på sig, Katter, kaniner, hundar, människor, barn, speciellt barn. Han är matglad, fjantig, klumpig, clowning (det stämmer väl in), Inte skarp, lättlärd jovisst, men inte så skarp som jag förväntat mig. Väldigt lat (inte lat i som att han sover utan lat som i att han vill helst ligga i skuggan ute, eller ligga i vallställning tills min hund kommer med leksak som kastats). Hittills är han mer som en labradorvalp än malinois valp. Men allt kan ändras med könsmognaden vilket jag HOPPAS jag vill ha min arbetsmaskin! haha.

CayKantos
2016-06-19 19:54
#38

#37 Det tycker jag inte heller, om en ras krävde att man aldrig skulle kunna slappna av några sekunder eller vara sjuk en dag eller två skulle ingen person kunna ha en hund av sådan en ras. Jag tycker som du, flesta hundarna blev avlade fram för en orsak, vissa har nu blivit avlad "vidare" många till saker vi kan använda på tävlingar idag, som tex AK som har blivit en älskat brukshund som inte bara kan användas till sitt ursprungliga föremål, men även kan användas inom polisen och i bruksgrenarna. Men vissa raser är fortfarande väldigt nära sitt ursprung, som t ex WK, BC och Husky som behöver göra det "dom är födda för att göra" helt enkelt. Det blir ju bara dumt att skaffa en sån "ren" vallhund om man inte ska valla. Då finns det massor med andra vallhundsraser som inte har samma behov för att få valla som dom. Eller Husky om man inte ska dra som du nämnde. ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Mygohr
2016-06-19 19:56
#39

Det låter helt klart som att du TS skulle passa med en Belgare😊 En mer underbar och allsidig hund finns inte. Kanske liiiite partisk eftersom jag har haft Terv sedan -02😉

CayKantos
2016-06-19 20:02
#40

Nu är detta inte min tråd men eftersom jag har sett en del rekommenderat belgare, är det ngn som kan beskriva skillnaden på Tervueren, Laekenois, Malinois og Groendael? utöver pälsen såklart :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ghst
2016-06-19 20:24
#41

#37 & #38 Håller med er, en hund ska göra vad den är avlad för, och eftersom jag inte har tillgång till får ska jag inte ha en vallande vallhund ( det där lät jättekonstigt men tror ni förstår vad jag menar)

#39 Haha partisk får man var;) Som jag skrivit innan är det en ras jag funderar på, hade jag velat bruksa mer än agilityn hade det blivit en belgare eller holländare.

#40 Vad jag har förstått är det med skärpa i mallen, avlas mer mot tjänst och bruks än de långhåriga, där inriktningen mest är utställning.  Men rätta mig gärna om jag har fel :)

Annons:
CayKantos
2016-06-19 20:28
#42

#41 Ja endesta jag typ hör är att mallen är en tuff bruks medan terv är lite mjukare och vek(?), har lätt till rädslor (kanske pga dom utställningsavlande linjer?) Men kan inget om dom andra två

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ghst
2016-06-19 20:30
#43

#42  Grönisen är väl som terven, utställningslinjer där med. Lakken har jag faktiskt ingen aning om.

$Emma$
2016-06-19 20:38
#44

#35  Dom fäller rejält men mest stora päls kakor.  En nackdel med Isländsk fårhund är att dom har väldigt lätt till skall.

// Emma

jenmjao
2016-06-19 20:40
#45

#40 Svarar på ditt inlägg med en länk : http://www.mallekraft.se/malinois.html
Mallen är annorlunda ifrån de andra belgarna, de tervs jag sett har varit lugna allsidiga individer (har aldrig ägt en), Men de mallar jag läst om och sett har krävt mycket och alltid. G och L har jag ingen erfarenhet av alls.
Så vill man ha en mjukare hund säger jag helt klart terv!

Lona
2016-06-19 23:54
#46

Angående isländsk fårhund så är det en HELT annan motor (och arbetsvilja/motivation) i till exempel en belgare än i en islandshund. Islänningarna är bra allroundhundar till lite av varje men om man vill ha en "galen" träningskompis så är rasen sannolikt inte den rätta. När det gäller pälsen så är den helt suverän, helt klart den bästa päls jag haft på en hund, tervarna inräknade. Som gjord för alla svenska väder, smutsen trillar som sagt av när hunden torkat. När valppälsen (som kan ha lättare att bilda tovor) släppt så brukar det inte krävas så mycket skötsel, borsta/karda byxor, svans och den fjuniga pälsen bakom öronen regelbundet. Vid fällning så är det klart att det kommer en del päls men den brukar inte vara SÅ jobbig att karda ur, dessutom lägger den sig som mjuka tussar i hörnen och är lätt att dammsuga upp (labbepäls är mycket, mycket värre!). Ett rejält bad i mitten/slutet av fällningen brukar få loss en hel del päls också, rekommenderas om vädret tillåter!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mysisa
2016-06-20 00:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#47

Låter faktiskt som att min ras skulle kunna passa dig

x Allround hund
Prazsky krysarik är från början råttjägare men används idag till det mesta

x Lätt och smidig kropp, gillar inte de maffiga kropparna som hos schäfern och beuceronen
Bifogar bilder så får du avgöra själv vad du tycker om kroppen.

x Gärna reserverad
En pk ska vara reserverad mot främlingar

x Lite pälsvård, alltså ska inte kräva för mycket i utställningstrim
Ingen pälsvård alls i princip varken på långhåriga eller korthåriga

x Outtröttlig motor
Outtröttlig är kanske lite att ta i men dom har väldigt mycket motor

x Gärna medfödd av och på knapp (förstår att det kanske inte går ihop med det jag skrev över, men vill ha lugn inne och fullt ös ute)
Inte lika tydlig av och på knapp som på en pudel, men så länge du aktiverar hunden ordentligt så märker du knappt av dom inne

x Lättmotiverad 
Bästa motivationen för mina är lek och bus
 
x Clowning typ, allvarliga typer är tråkiga ;)
En pk "vet inte" hur man är allvarlig

x stor intiativförmåga
Jag vill påstå att dom har stor iniativförmåga då dom löser problem på sitt sätt istället för att bli passiva.

Du verkar gilla agillity, dessa små kraftpaket är perfekta agillity hundar. Tyvärr är dom inte jätte förtjusta i dåligt väder, men har du bra motivation till varför dom ska ut i regnet så hakar dom på.

minavitas.wix.com/kennel

Lona
2016-06-20 00:38
#48

Skillnaden mellan de olika belgarna är lite flytande, i synnerhet som det till exempel kan födas tervar i en malle- eller gröniskull. Numera får man ju dessutom para mellan hårlagen vilket jag hoppas att uppfödarna av framför allt grönis och terv utnyttjar, med tanke på mentaliteten. Sedan tidigare finns det en del tervuppfödare som använt sig av "långhårsmallar" (dvs tervar med malleföräldrar) i sin avel. Belgarvalpar reggas beroende på vilket hårlag/färg de har, oavsett vad föräldrarna är. Mallen är ofta MER i av allt, en bruks- och tjänstehund ut i klospetsarna. Dock så upplever jag det som att (i alla fall de seriösa bruksuppfödarna) är noga med att få med broms och styrning också, inte bara gas :-) . Det är ofta en hund som kräver en duktig förare med fingertoppskänsla, de har en blixtsnabb reaktionsförmåga och det är inte alltid deras tankar hänger med handlingarna… Med den rejäla kamplust och ibland även skärpa som de har så kan det gå riktigt snett i händerna på fel person. Med RÄTT person däremot - ja, då är det en fantastisk hund som kan gå hur långt som helst i de flesta hundsporter. Terv och grönis har dessvärre råkat sämre ut i avelslotteriet, de är "snyggare" än mallen och lakken vilket dragit till sig utställningsfällan vilket sällan är av godo när det gäller en arbetande ras. (Samma sak med till exempel collie, jämför lång- och korthårens mentalitet!) Belgarna ÄR uppdelade på bruks-och utställningstyp, möjligen med undantag av lakken, men det är inte lika stor skillnad mellan linjerna som hos till exempel schäfer och labbe. Jag skulle definitivt satsa på en bruksavlad som förhoppningsvis även funkar på utställning och inte tvärtom. Det är inte bara det att de showavlade inte har samma arbetskapacitet, de har ofta även brister i "vardagsmentaliteten", i form av rädslor och att de saknar förmåga att sortera och att styras. Till exempel att de faktiskt har samma arbetslust och motor som en bruksavlad men att den är svår att kanalisera i något vettigt och att hitta "av-knappen. Vill du ställa ut så är tyvärr inte tervarna med malleföräldrar något att rekommendera då de ofta har betydligt mindre päls än en "ren" terv. Gå inte på myten som en del uppfödare kör med att stora utställningsframgångar är ett kvitto på bra mentalitet - utställningar säger inte ett smack om hur hunden är i skallen. Belgarna är rysligt roliga hundar, man har aldrig tråkigt med en i huset! De älskar att träna och ställer upp på ALLT, 24/7. Trots det behöver man inte vara ein Übermensch för att ha en, de flesta brukshundsmänniskor är trots allt normala människor de med… Givetvis ska man dock ha rejält intresse för att träna med och aktivera hunden, gärna med nosen. En understimulerad belgare kan bli totalt HEMSK! De blir lätt utåtagerande, gör utfall, skäller, jagar, tar lätt till tänderna och är allmänt jävliga. Det gäller att kunna styra upp dem ordentligt och att kunna sätta gränser. På plussidan när det gäller aktiveringen är att det funkar med allt. Ber du hunden att jobba så gör den det, det är väldigt sällan en belgare tackar nej till en aktivitet! Belgarna, speciellt långhåren men även mallarna, kan ha en social osäkerhet och det är INTE kul! Se till att föräldrarna/övriga släktingar verkligen är tillgängliga och socialt stabila. Det är viktigt med ordentlig socialisering av en belgarvalp och det börjar givetvis redan hos uppfödaren. Vissa raser är ganska förlåtande för förarmissar och klanterier från ägarens sida - dit hör inte belgarna… De kan ha rejäl jaktlust, har man tur så är de såpass föriga att den går att styra upp. En belgare är jäkligt snabb och kan klippa ett rådjur, det är självklart inte ok att NÅGON hund driver vilt men med en belgare kan det verkligen sluta illa. De har även förmågan att ta/riva/bita ihjäl viltet. Ska man skaffa belgare - oavsett sort - så skall man välja uppfödare med rejäl omsorg, i synnerhet om man inte haft en liknande hundtyp innan. Sjäkvklart skall uppfödaren ha BRA, mentalt stabila hundar, men det är även guld värt att ha en erfaren, engagerad uppfödare som det klickar med att vända sig till, främst under hundens uppväxt. Det är viktigt att det mesta blir rätt från början, visserligen går mycket att fixa till i efterhand men det tar ofta blod, svett och tårar. En erfaren uppfödare kan även guida valpköparen till rätt valpindivid - eller inse att det inte stämmer alls. Man BEHÖVER ju inte ta kullen eller valpen med "extra allt" utan kan sikta in sig på en mer "lagom-valp" (om det nu finns något "lagom" med en belgare…) om det är det man vill ha. Jag är rent generellt av åsikten att en brukshundsuppfödare givetvis skall hålla på med bruks eller liknande själv - hur skall vederbörande annars veta vilka egenskaper som behövs hos en arbetande hund? Det finns belgaruppfödare som har synnerligen konstiga uppfattningar om vad "bra mentalitet" och "arbetsförmåga" innebär… Jag saknar helt klart våra tervar, samtidigt är livet oändligt mycket lättare med jaktlabbarna. Samma arbetskapacitet och driv egentligen men totalt olika typer av hundar, både i vardagen och i arbete. Å andra sidan så är belgarna faktiskt roligare, men det beror ju på vad man vill ha i en hund :-) . Har visst skrivit en hel roman, dessutom från telefonen så det är svårt att få en vettig överblick. Fråga om det är något!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
ipopuma
2016-06-20 09:13
#49

aussie o kanske kelpie (nt lika stor erfarenhet) av den erfarenheten jag har av dem. sedan tkr jag att golden o labbar är härliga men de är ju sociala. och det där med att raser som är splittrade, lägg ned lite tid på att hitta en bra kombo o rätt kennel så hittar du en bra hund

russin
2016-06-20 09:45
#50

Låter som en lancashire heeler. Mindre ras, men definitivt galenskap och hjärna blandat i en härlig mix 😃

Lona
2016-06-20 09:51
#51

#49, Jag tänker att labbe och golden (fast TS var nog ändå inte intresserade av dem?) har absolut tillräckligt med kapacitet för att mäta sig med även de mer utpräglade av bruksraserna - men de är inte så "galna" utan mer sansade, om man jämför med till exempel belgare och kelpie. Mer tassarna på jorden, liksom. Vad gällande utställning + arbetande hund på hög nivå skulle jag vilja påstå att det är rätt kört inom labben i alla fall, då ska man ha en jädra tur! Dessutom fixar en labbe i kondition matchad för utställning näppeligen en dags bruks- eller jaktarbete och jag skulle definitivt inte köra agility med en hund med den övervikten som oftast krävs för att placera en labbe på utställning..,


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
2016-06-20 09:59
#52

#51 Jag tror dock inte TS är intresserad av en belgare heller just nu, då hon inte var så intresserad i schäfern, Inte samma ras, men otroligt lika på många sätt.

Anibaz
2016-06-20 10:49
#53

Belgarna och schäfrar är inte speciellt lika. Jag har haft belgare och gillar dessa, skulle inte ha en schäfer om jag så fick betalt för det.

Lona
2016-06-20 11:07
#54

#52, Nja, det är rätt stora skillnader mellan schäfer och belgare om man är petig. Dels exteriört där belgarna ofta är nättare och smidigare vilket givetvis är viktigt i agility. Det är idag svårt att ta sig långt i agility med en schäfer, de kan helt enkelt inte matcha alla border collies i snabbhet på en bana - där har belgaren större chanser. Även mentalt är det rätt stora skillnader även om det givetvis finns likheter också. (Bruks)schäfer är ofta lite "coolare", med det menar jag inte att de är slöa utan att de inte har riktigt lika mycket "nerv" och snabba reaktioner som en belgare - på gott och ont. En schäfer är ofta lite mer förlåtande för förarfel vilket kan vara positivt om man inte jättebra timing och fingertoppskänsla själv. Å andra sidan är det inte många som slår ett riktigt bra belgarekipage. Schäfer är lite mer Volvo, belgare Ferrari. Ska man generalisera så har ofta schäfern en stabilare mentalitet vad gäller rädslor och den sociala biten, de håller ihop bättre. Vad som passar en bäst beror förstås både vad man ska ha hunden till och hur man är själv som person och hundägare/förare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
2016-06-20 11:08
#55

#53 Jag har "både" och, Jag tycker dom är otroligt lika. Även andra belgare jag sett och andras brukschäfrar. Dom har småsaker som inte är lika, men storlek, utseende och vissa beteenden är väldigt lika. 

TS skrev "Belgaren måste vara den vackraste rasen som finns. Väldigt trevliga hundar av de jag träffat, läste häromdagen att de var som en ikea schäfer med en skruv lös men när man väl fick ihop det var det super. Även deras "systerras" (om man nu kan säga så) Holländaren är väldigt intressanta hundar. Hade jag varit mer bruksig av mig hade det absolut blivit en sådan." i inlägg #14.

Annons:
jenmjao
2016-06-20 11:16
#56

#55 Tillägger at tjag inte har en renrasig bruksschäfer, men en blandras som är schäfer rakt av i sina beteenden. Har erfarenhet av schäfer utanför min egna hund.

Ghst
2016-06-20 11:33
#57

#44 & #46 Pälsen låter skön! Men nej, det är inte riktigt det jag söker just nu. #47 Väldigt söta, men nog lite små för min smak.. ;) #48 Tack för ditt svar! Väldigt tydligt och förklarande:) #49 Nej nån retriver blir det inte för mig, även om jag gillar det clowniga tycker jag de är för flamsiga. Aussie tycker jag är lite för uppdelad avel på, och ingen ras som lockar mig. Kelpien finns absolut på listan, de är riktigt snygga :) Verkar dessutom som bra och stabila hundar. #50 Tänker att den kan få ryggproblem? Stämmer det? #51 Som skriver ovan, nej ingen retriver för mig. En jaktlabbe är riktigt fin, men utställningstypen påminner lite om en nallebjörn.. Till alla som skrivit belgare: jättefin ras, finns på raslistan. Men som skrivit tidigare, är just nu mest intresserad av agility men skulle det ändras kommer det in en belgare/holländare här :)

Lona
2016-06-20 12:11
#58

#51, Nu menar jag inte att tjata :-) men du kan definitivt lika gärna ha en terv som en kelpie. (Eftersom du ändå verkar vara seriöst intresserad av belgarna, menar jag.) Släng in ett spår eller uppletande emellanåt och kör på med agilityn så tror jag nog att en Långnäsa skulle passa hos dig! Jag TROR dessutom att det är lättare att hitta en bra, stabil belgare än en berger, om inte annat så finns det för det mesta mer dokumentation av mentaliteten. Bland annat måste belgarna ha gjort MH för att gå i avel (även om en del uppfödare ändå avlar på helt horribla resultat). #55, Agree to disagree :-) ?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
2016-06-20 12:14
#59

#58 Självklart! Jag har dock ingen EGEN erfarenhet av malle (jo någon månad, men en 5månadersvalp är inte mycket att skryta om i erfarenhetsväg då det blir värre sen) så jag kan inte uttala mig efter hur dom är konstant att bo med, elle rbelgare öht. Så självklart kan jag hålla med om vad andra säger utan att ha upplevt det själv.

Anibaz
2016-06-20 12:32
#60

#57 En bra belgare funkar ypperligt till agility. Val av hundsport är egentligen oväsentligt när det gäller dessa raser, det handlar mer om hur mycket du vill/kan/orkar styra upp hunden i vardagen.

mejamylove
2016-06-20 12:43
#61

berger des pyrénées à face rase/ poil long, vad jag hört av dom så skulle den nog passa perfekt :)

Mygohr
2016-06-20 12:44
#62

#57 precis som Anibaz skriver så måste man inte träna bruks bara för att man har belgare. Jag har tränat enbart Agility (och vardagslydnad såklart) med flera av mina tervar.

Annons:
Fisherling
2016-06-20 13:04
#63

Men vadå att Aussie är för uppdelade i rasen? Visst är de uppdelade, men vad har det med individen du skaffar att göra? Om du ogillar uppdelning, stöd då de som faktiskt jobbar för att avla fram sunda hundar, både fysiskt och mentalt.

Jag avskyr utställningsavel men skaffade min Aussie för att det var den rasen som passade mig perfekt. Jag fick helt enkelt spendera mer tid på hunddata.se för att hitta de rätta linjerna för mig.

Skaffar du en Aussie från arbetande linjer så får du en allsidig, stabil, lättlärd hund med mycket motor och vilja att vara till lags och krut i träningen. 

Om fler hade högre krav på hundarnas mentalitet och att föräldradjuren ska ha tävlingsmeriter eller vara korade så skulle utställningsmänniskorna vara så illa tvungna att meritera sina hundar utanför ringen för att få sina valpar sålda, och då skulle dessa veka, rädda, omotiverade hundarna inte vara värdefulla ens i utställningsaveln.

CayKantos
2016-06-20 13:10
#64

#57 Om du är intresserad av kelpie kan jag varmt rekommendera facebook grupperna - 

Svenska kelpies
#dagenskelfie

Då finns det många kennlar som har facebookgruppar du kan fälja, det gäller såklart inte bara kelpies men inom flesta raser :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ghst
2016-06-20 14:26
#65

#58 & #60 & #62 Nej den är en bra agilityhund, det håller jag med om. Är en av få raser som har en chans mot bc ;) Tycker det är väldigt kul med brukssporterna, men verkar lite som att de bara är en sport för de med rätt kontakter.. Nu vet jag ju inte om detta är sant, men det är vad jag fått höra. Som jag skrivit tidigare jag kan absolut tänka mig en belgare. Och ja, det blir nog lättare att hitta en bra sådan. Finns det några nackdelar man bör veta om rasen? Hur är det med skottfasta individer, är det svårt att hitta? #61 Är en poil long fantast ;) Du får gärna, om du har erfarenhet förstås, berätta lite om rasen. Både för och nackdelar :) #63 Har inte alla någon erfarenhet av att hitta linjer. Svårt när man inte vet var det är man ska leta efter, en linje som verkar bra för mig, kan ju vara hemsk för någon "som vet". Vad ska man leta efter och vad ska man undvika? Måste fråga hur pälsen är också, är den väldigt flygig eller vilken "typ" av päls har den? Fäller aussien mycket och kräver den pälsvård? #64 Dagens kelfie har jag varit inne på många gånger, även kelpiegalleriet är välbesökt. Tycker de svarta är så läckra, påminner lite om en svart schäfer på bild. #

CayKantos
2016-06-20 15:05
#66

#65 ang det med linjer, då måste du ALLTID kolla linjer, för även raser som inte är uppdelt har många oseriösa uppfödare.  Du ska såklart som viktigaste kolla på stamträden av föräldrarna och kolla upp hur hälsan har vart, kolla också tidiga kullar av varje föräldrardjur och se där hur dom valparna blev, blev många sjuka? Hur var den mentala hälsan? Osäkra? bedöm inte på en individ men se om du kann få ngt sorts mönster i deras stamträd. Då skadar det ju inte heller om flere generationer har vart duktiga på t.ex. agility om det är ngt man vill satsa på. Men tänk på det bara är ett plus och inte bör bli grunden till ditt val av kombination. Jag är själv i valpletande och ingen expert, men om du vill kan jag hjälpa dig så gott jag kan. Svårt att säga om raser jag inte är så insatt i dock. Men om du har frågor ang Kelpie ska jag försöka hjälpa så bra jag kann ^^ Du kan bara skicka vidare på vår kromis meddelande ;)

Kontakta oxå uppfödare, se vad deras mål med aveln är, kontakta tidigare valpköpare av den kennel och/eller av ägare till valpar från föräldrardjuren samt föräldrardjurens ägare och fråga på!

Ang att dom liknar en schäfer tycker jag inte alls, men det är bara min mening :P Kolla gärna på Boggas.se jätteduktig tjej med otroligt fin och smart kelpie vid namn glenn. Hon bloggar om många olika saker!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-06-20 15:15
#67

#65 När man kollar linjer loggar man in på hunddata.se och kollar upp den kombination man hittat. Man tittar på de båda föräldradjuren samt deras syskon, deras föräldrar, deras syskon, tidigare avkommor. Man tittar på hur hälsoläget ser ut hos dessa, har de gjort MH, hur ser det ut isåfall (själv vill jag gärna se 1-2 på Skott, låga poäng på kvarstående rädslor, inga 1:or på de sociala bitarna samt leken), man kollar vad de har tävlats i, om de har tävlats mm.

Det är generellt sett väldigt lätt att se vilka som är seriösa och vilka som inte är det. Bara för att man följer alla regler för att få registrera valpar betyder inte det att man väljer optimala avelsdjur. Vet till exempel en aktuell kombo där de avlar på två hundar som fått 5:or i skott, vars syskon och föräldrar också är skottberörda.. Inte emot reglerna, men definitivt inte något man bör avla på.

CayKantos
2016-06-20 15:20
#68

#67 lit ebättre förklaring än min xD 

Men ville tillägga att alla bruksraser (+ lite andra raser) har ett standard mh  (?) Liksom hur man önskar mentalitet ska vara på rasen, det ideélla - http://www.brukshundklubben.se/hundar/mentalbeskrivning-mh/mental-status-per-hundras/

http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/3_hundar/mentalitet/mh_spindeldiagram/spindeldiagram_brukshundraser/ah_spindeldia_australian_kelpie_1209.pdf

Om vi pratar kelpie finns det även på kennelklubbens hemsida http://www.kelpieklubben.se/avel/mh-idealprofilmentalitet/ 

Då kan man gå lite efter den samt vilka egenskaper man själv letar efter, men gillar man inte den "ideélla" då går man lite emot hur rasen är, om man t.ex vill ha en reserverad ras ska man inte satsa på kelpien då det helt enkelt inte ligger till dom nartuligt (Det finns såklart individer, bla bla)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2016-06-20 15:23
#69

#67 Lättare att använda avelsdata än hunddata.

Annons:
CayKantos
2016-06-20 15:25
#70

#69 det är la en smaksak? Jag gillar båda till olike föremål 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2016-06-20 15:28
#71

#70 Inte när du ska se de punkter som radades upp i #67.

CayKantos
2016-06-20 15:30
#72

#71 varför inte det? Jag tycker personligen att hunddata är mycket lättare att använda när jag ska kolla t ex MH. Samt tycker jag det är jobbigt att använda internet explorer för att använda avelsdata

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2016-06-20 15:33
#73

#72 För att du inte kan se spindeldiagrammen på hunddata, till exempel.

CayKantos
2016-06-20 15:41
#74

#73 Jag tycker dock det är enklare med tabellen, men som sagt båda finns att använda iaf.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

russin
2016-06-20 16:30
#75

#57 - ryggproblem är inget vanligt hos heeler🙂

Shirokaze
2016-06-20 16:49
#76

Det första jag tänkte på var nån slags husky när du skrev "outtröttlig". Samojeden kanske också kan vara något att kika in på?

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Annons:
Ghst
2016-06-20 17:06
#77

#66 Jo det gör jag. Har kollat runt lite vad de får för HD osv.. Det är mest det att många skriver att man ska planera linjerna länge, och då jag inte vet vad jag ska leta efter blir det svårt.

Tog faktiskt kontakt med två uppfödare idag men tänkte även kontakta några andra. Kan skriva till dig och se om du har några tips ;)

Boggas har jag följt ett tag, det var en dansk hane hon hade nu va? Har också varit inne på hennes Kelpiegalleriet många gånger, kul med en sida där man får en liten överblick bland alla kelpies.

#67 Tack, ska komma ihåg att komma tillbaka till det inlägget när det är dags för mig :) Nej, det finns väldigt många oseriösa tyvärr, gillar inte höga inavelssiffror och vill gärna ha skottfasta föräldrar.

#68 Sånna kollade jag mycket på när jag "hittade" kelpien. Egentligen spelar det inte en så stor roll om de är reserverade eller ej, bara en liten sak jag föredrar. Tänker alltså inte välja bort raser för att de inte är reserverade.

Håller med om att det är lättare att läsa av tabellerna :)

#75 Okej det är bra! Finns det några (enligt dig) nackdelar med rasen? Tror du att du ka beskriva den lite?

Ghst
2016-06-20 17:09
#78

#76 Nja en Husky är inte något jag vill ha. Är inte intresserad av drag, och vill ha det outröttliga i hjärnan, inte benen ;) Annars är det väldigt fina hundar, älskar hundar med blåa ögon.

Och även om Silvia Trkman lyckades rätt bra med sin Samojed, är det inte heller något jag söker.

CayKantos
2016-06-20 17:14
#79

Hon har en dansk hane från Skovfarmen, en kennel i Randers, Danmark. Ska möjligen själv ha valp därifrån.

Om du inte går så mycket upp i hur reserverade dom är liknar dina kriterier mina ganska mycket, och jag har efter mycket om och men bestämd mig för rasen Kelpie :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-06-20 17:38
#80

#69 Jag håller med om att avelsdata är egentligen smidigare att använda, det ploppar inte upp nya fönster hit och dit, men jag använder ändå alltid hunddata.se för jag haaaaaaatar Internet Explorer 😃

mejamylove
2016-06-20 18:25
#81

Jag tycker den stämmer in på alla dina punkter. Den är energisk och galen och verkligen outröttlig. Den är dock ganska skällig men den är en utmärkt träningskompis :) hittar ni inte på en uppgift tillsammans så går hunden och gör det själv ;)

Tokryck
2016-06-20 20:39
#82

Säger kelpie jag med (dock inte wk  - man skriver inte wk-kelpie det blir som att skriva working kelpie kelpie ;) ). Den eller berger som många sagt. Men ingen av dem är reserverade ;) .

Annars uppfyller de kraven bra tycker jag. Jag har personligen inte mycket erfarenhet av berger men läste en del om dem innan det blev dags för kelpie. Verkar trevliga men liksom kelpie så måste du läsa på och jag skulle även rekommendera att prata med flera andra som har kelpies men som inte är uppfödare. Då upplever jag som att man får lite annat perspektiv innan man pratar med uppfödare. Men det är min erfarenhet.

mejamylove
2016-06-20 20:43
#83

#81 Glömde skriva att det var poil long jag skrev om hahah :P

#82 De bergers jag känner är reserverade, de är glada och hälsar men enbart om husse/matte har hälsat först och visat att det är okej. Kelpies däremot… haha, har aldrig träffat en kelpie som är reserverad mot främlingar, människor som hundar ;)

Annons:
Tokryck
2016-06-20 20:50
#84

#83 Jag hade en ;) . Men jag ser inte det som en fördel inom rasen och skulle inte sikta på en sådan. Jag ser den sociala biten som en stor fördel när man vill träna lydnad och bruks.

Jag har bara träffat sociala, men de är ju inte många i antalet så det behöver ju inte vara rastypiskt. Jag är inte rätt att uttala mig där.

mejamylove
2016-06-20 21:12
#85

#84 De enda hundar jag träffat är från samma uppfödare, men de har haft olika ägare och uppfostran. Alla har dock varit trevliga och hälsat, men de söker inte kontakt hos främlingar som t.ex kelpies gör. Jag gillar reserverade hundar men som fortfarande är glada när man väl hälsar på dem :)

CissiD
2016-06-20 22:26
#86

#77 håller med russin om att Lancashire heeler skulle passa. Nu har jag bara haft en så har inte samma erfarenhet som russin i nackdelar generellt i rasen. Som jag ser de så kan alla nackdelar jag hittat på min vändas till positivt. Min är envis vilket är jätte jobbigt när han hittar på egna hyss men jätte bra i tränings samanhang. Visst kan de skälla en del men jag har aldrig haft något problem med det och då bor vi i lägenhet. De är lätte att bryta och i min erfarenhet inte i närheten av de skälliga raserna som t.ex de spetsar jag träffat. Jag vill tipsa om att läsa nedanstående länk då jag tycker den beskriver rasen bra. http://lancashireheeler.se/index.php/om-heelern/livet-med-en-heeler/ Mitt mål är att hålla på med agility i framtiden. Vi är inte där än pga mig inte hunden. Men ett tips är att kolla in föräldradjur med högre ben och kortare kropp. Kroppsformen och storleken varierar en del i rasen. Det var något vi kollade innan vi bestämde oss.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ghst
2016-06-21 10:11
#87

#79 Ja precis, jättefin är han. Vad roligt! Måste bara fråga hur det är att importera en hund? Är det en massa papper och sånt som måste skrivas, och vad kostar det? Har faktiskt tänkt på kelpien länge, ska nog skicka iväg ett mejl, men kan skriva mer på PM ;) #81 & #83 Har inget emot skäliga hundar sålänge det inte är överdrivet. Förstod nästan att det var den du menade:) #82 Nej ingen vallande förrens jag skaffat får. Det reserverade kan jag släppa på, om det är en annars bra ras. Tycker kelpien verkar väldigt trevlig och stabil. Håller med dig, uppfödare har en tendens att förgylla saker. Du har kelpie va? #84 Sen ska väl kelpien inte vara reserverad? På vilket sätt är det en fördel inom lydnad och bruks? :) #86 Verkar som en jättetrevlig ras, finns det några Lancashire som tävlar ex bruks? Är de som en corgi i kroppen?

CayKantos
2016-06-21 10:20
#88

#86 Kelpies är som sagt det motsatta av en reserverad hund.. Just ang din fråga om import sitter jag själv och håller på och reda ut. Det jag har kommit fram till än så länge är ju dom sagt att du först kan få hem valpen vid 15 veckor pga rabiesvacc (som du oxå kommer behöva betala), då måste du ha pass vilket uppfödare ofta kan fixa åt dig så länge du betalar (kommer inte ihåg prisen), då måste man oxå betala en slant för att registrera hunden i skk. Tror det var allt jag kommit fram till, lätt att glömma ngt ;) Men skicka iväg till uppfödare och presentera fig själv! Jag startade med att fråga uppfödarna om dom tyckte en Kelpie passade till beskrivningen av mig själv och vad jag letade efter i en hund :) Det går att träna typ alla raser i bruks, har även sett mops på banan, skillnaden är attdet inte går att tävla med alla raser i bruks samt att vissa raser såklart har bättre förutsättningar än andra :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2016-06-21 10:39
#89

#88 Alla renrasiga hundar som gjort MH får tävla i alla bruksgrenar förutom skyddet.

Majken!
2016-06-21 10:43
#90

#86 Ingen healer startade bruks under 2015, en enda startade en appellklass under 2014. Så i princip finns noll tävlingsekipage inom brukset i rasen.

Annons:
CayKantos
2016-06-21 10:49
#91

#89 jaha, kanske blandade ihop dom två ^^

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CissiD
2016-06-21 11:31
#92

#87 Vad jag vet så finns det inga som tävlar bruks men det behöver inte i sig innebära att det inte skulle gå. Jag är inte själv insatt i bruksgrenarna så vågar inte svara på det. De är noggranna i sitt nosarbete och älskar att jobba. De har en bra av och på knapp. Tar egna initiativ och när min varit trött så sover han en timma sen tittar han på mig och undrar vad vi ska hitta på nu. En av anledningarna till att det inte finns några som tävlar bruks kan vara för att rasen inte är så vanlig och de som vill satsa på bruks brukar enligt vad jag förstått oftast skaffa en bruksras. Angående kroppen så är de som jag tidigare skrev att det finns flera varianter de finns några som är mer lika corgin med väldigt korta ben och lång kropp men sen finns det som min med lite höge ben och kortare kropp. Men de är ju fortfarande inte fyrkantiga. De är mindre än Corgin. Det är inte en uppdelad ras men det finns en hel del variation på storlek och längd på ben/kropp.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lona
2016-06-21 13:02
#93

Nackdelen med till exempel heeler i brukset är förstås storleken. Har själv kört sök med cairn och visst GÅR det, i alla fall i de lägre klasserna, men även om det är en rörlig och uthållig hund så är det givetvis mycket tuffare för dem än för en långbent, nätt ras. Är man ute efter att komma långt tycker jag alltså att man ska titta efter en annan hundtyp exteriört, är man "bara" ute efter att träna, gå kurser och tävla i de lägre klasserna så funkar det ypperligt även med en liten, relativt kompakt hund.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ghst
2016-06-21 20:08
#94

#88 Tack, har faktiskt skickat till ett par nu:)
Jo träna går alltid, ville mest veta om det fanns lite resultat i de högre klasserna.

#86 Okej vad tråkigt

#92 & 93 Nej visst går det. Men är väl kanske inte den rasen du köper om du vill satsa. Jag vill gärna satsa lite mer, men är inte det viktigaste för mig. Viktigast är att vi har så roligt som möjligt såklart :)

poodlelicious
2016-06-21 20:59
#95

#33 Om Pumi:

Jag åkte till en kennel och hälsade på för att jag var sugen men hört en massa dåligt. Jag blev helsåld! Snabba, smarta, roliga men med mer integritet än pudlarna. Lite lätt till skall men de pumis med bra ägare som jag har träffat har inte skällt något vidare så det är mycket fostran också. Var bor du?

hemul
2016-06-21 21:32
#96

Nu ska man väl inte gå efter de hundar man råkat träffa, men jag måste ändå säga att jag bara träffat trevliga pumis. Verkar vara riktiga kelgrisar! Och en del är pratiga, d.v.s. har en massa roliga ljud för sig. En kunde väldigt tydligt säga "Neeeeej, sluta inte klia mig, klia meeeera!". 😂

Fisherling
2016-06-22 00:47
#97

Om Pumi:

En av de få hundraser jag verkligen avskyr. De skäller f*n jämt, varenda Pumi jag sett eller träffat skäller hela tiden, helst rätt in i andra hundars öron så att de får spunk. Dessutom har deras skall en förjävlig ton enligt mig.

Men jag har också väldigt känslig hörsel. Ligger jag och sover går ett porslinsklirr från lägenheten bredvid som en elektrisk stöt genom mig. Kan ju vara därför jag har svårt för Pumi, eftersom de skäller konstant..

Annons:
hemul
2016-06-22 02:32
#98

De jag träffat har inte skällt alls. Men det har heller inte varit främmande hundar inblandade, men främmande människor (jag) och lek och bus. Men jag vet att rasen anses som skällig. Gäller inte det de flesta vallhundar förresten?

Ghst
2016-06-23 13:16
#99

#95 Bor nere i Blekinge, närmst är Maktez va? Har läst lite om Pumi, och tycker det låter som en urhärlig ras. Ska nog kontakta nån uppfödare och se om jag kan få träffa lite ulltussar ;)

Vilket sätt tycker ni är det bästa att kontakta en uppfödare på? Mejl eller telefon?

#97 Okej det lät inte så roligt.. Hur lätt/svårt är det att tysta ner den?

Har börjat kolla in aussien lite igen, tack vare dig ;) När jag läste på ännu mer om den insåg jag att det mycket väl kan vara en ras för mig. Och precis som du skrev, så finns det många uppfödare som satsar på det mentala samtidigt som en "fin utsida". Tycker visserligen att de bruksavlade är finare, än pälsmonsterna.. Att det verkar vara en frisk ras ger också pluspoäng. 

Hur är pälskvalitéen? Är den flygig, som hos en golden, eller..?

Fisherling
2016-06-23 13:45
#100

#97 Ingen har lyckats få tyst på någon av Pumisarna jag träffat.. 

Roligt! Ja, Aussie är ju i sig en vacker hund, och kan de arbeta blir de ju ännu vackrare.

Pälsen är lenare än en Labradors, men den ligger där den ligger. Medelgrov päls, den ska inte vara flygig. Visst vajar fanorna och byxorna när de rör sig, men det ska inte vara något Sheltiesvaj på hela pälsen. Bakom öronen är pälsen som sammet 😍

Jag som är van vid Labradorer, deras feta, sträva päls och konstanta fällning, tycker att Aussie har en helt perfekt päls, iallafall på de arbetande hundarna. Enkel att sköta, skit liksom bara torkar och ramlar av.

Ghst
2016-06-23 14:07
#101

#100 Så de fäller inte extremt mycket? Och sammetslen bakom öronen, låter som en kisse 😍

Måste säga att jag verkligen gillar upplägget på klubbens hemsida. Väldigt lätt att bläddra till de som ex har arbetsprov som krav innan avel! Väldigt smart av dem då man kan hitta det man söker på en gång :)
Håller just nu på att kolla igenom lite uppfödare som jag kan ta kontakt med, några du rekommenderar?

[tk1971]
2016-06-23 14:28
#102

Apropå pumi: jag har varit på besök hos Maktez, de finns här alldeles nästgårds. De får en valpkull nu alldeles i dagarna. Jag var själv inne på pumi och det var nära att vi skaffade en, men den tiken gick tom. Och sen har jag börjat tänka att jag kan ju inget om vallhundar, jag är ju en terriermänniska. Så hos oss blir det en till jackis. Men pumi är en trevlig ras tycker jag. Allround på alla sätt, och säkerligen mer "will to please" än vad jackisar har!

CayKantos
2016-06-23 14:36
#103

#101 vet att fätorpet har ngt på gång, fina hundar enl mig :) Jättesnäll uppfödare oxå! Annars finns det windedos, blue wingfire, sugarwind, ärteplattans, Tillyhills, Dirty South och Best Wishes.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fisherling
2016-06-23 14:37
#104

#101 Det tycker inte jag iallafall. Visst fäller de mycket i fällperioderna, men de är lätta att borsta ur. Tinja fäller nästan ingenting mellan dessa perioder, medan Benji, vår Labbe, fäller konstant.

Och ja, SASK har en väldigt bra och lättnavigerad hemsida 😃De har även ganska bra med krav för att få valphänvisning, vilket jag tycker om. Du kan skicka meddelande till mig så kan jag tipsa om kennlar :)

Annons:
Ghst
2016-06-23 18:59
#105

#102 Will to please är jag ute efter ;) Men jacken har en grym fart på agilityplanen. Riktigt roligt att se de ösa på, och det riktigt lyser hur mycket de älskar det. #103 Inte dags för valp ännu, planerar en till nästa sommar. Tack för tipsen, ska kolla upp dem :) #104 Okej, nej ingenting slår de korthåriga. Finns fortfarande dalmatinerhår kvar här hemma, fast det inte bott någon hos mig på 3 år… Skickar ett till dig :)

LinDajSon
2016-06-25 22:52
#106

#101 Vissa fäller årer runt och har vidrig päls. En av mina fyra tillhör den kategorin, jag får dammsuga dagligen, året runt… mer eller mindre. Så har man otur får man en sådan, och det finns bra många i vår ras. De andra tre jag har fäller väldigt snabbt och relativt lite. Bekvämt.

Tokryck
2016-07-04 13:12
#107

#87 Jag har haft. Fick ta bort honom tyvärr. Nästa år är det förhoppningsvis dags för en igen.

Jetaime
2016-07-04 13:41
#108

#101 Min aussie fäller typ två gånger om året, rejält, under nån vecka, sen är det liksom över :).. Men det är nog lite olika.

Joyous
2016-07-04 14:13
#109

Kelpie! En ras med många individer som både ställs ut och samtidigt har en enorm arbetskapacitet. Tänker annars terv eller lakke om du vill vill ha en belgare. Mallen är inte mindre "bruksig" än vad hh:n är, väljer du bort holländarna pga det så har jag svårt att se varför mallen skulle passa bättre.

Lona
2016-07-04 14:45
#110

#109, Dessutom tror jag att det är lättare att hitta en bra, välbalanserad malle än HH. Det finns betydligt fler seriösa, erfarna uppfödare inom malle och rasen har etablerat sig väl här med många bra hundar. Holländaren upplever jag som svajigare och mer ojämn, det har varit lite si och så med de hundar som importerats - som det ofta blir när en "ny" ras ökar i popularitet. TS; Förutom att en uppfödare givetvis ska ha bra hundar så är det guld värt med en engagerad uppfödare med några års erfarenhet på nacken att vända sig till - i synnerhet om man skaffar en ras som kan vara lite "svår".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
2016-07-04 15:13
#111

Där har jag samma erfarenheter som dig. Samtidigt, när en ras växer, kommer det in mycket skit den vägen men som du säger, en duktig och erfaren uppfödare är viktigt, särskilt när vi pratar brukshundar. Fortfarande ser jag dock inte mallen som mindre bruksig än holländaren och jag skulle själv inte köpt malle om agility var det jag vill satsa på. Inte för att mallen är dålig, sett många väldigt duktiga hundar, utan kanske mer för att det är att gå en omväg. Tänker då på jakten och att det är en hund som oftast kräver väldigt mycket i vardagen. Det kan ta tid innan hunden mognar och lydnaden sitter. Mycket egen vilja, tänker och handlar mycket på eget initiativ. Menar alltså inte att en malinois inte kan passa ts utan hängde upp mig lite på "för bruksig". Det är trots allt en ras som nästan uteslutande avlas för bruks.

Annons:
Lona
2016-07-04 16:39
#112

Absolut, mallen är - och SKA vara - en bruks- och tjänstehund ut i klospetsarna. Tycker definitivt att de är minst lika "bruksiga" som HH.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ghst
2016-07-06 11:50
#113

#106 & #108 Tack för svaren! Så det beror då vilken pälskvalite hunden får, ur fällandets synpunkt? Är det så att vissa pälsar kräver mycket bostning (alltså mer än "normalt" för rasen)? #109 Ja kelpien finns på listan :) Ang Malle och HH håller jag självklart med er; det är brukshundar, och ska fortsätta vara det. Kommer inte köpa en Malle eller HH just nu, eftersom det är agilityn jag brinner för just nu.

Upp till toppen
Annons: