Annons:
Etikettänglahundar
Läst 1413 ggr
kitte94
2016-05-17 20:02

Dixo och Bonita <3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har två änglahundar. Visst jag har haft  fler hundar när jag va liten, men de här var bara mina. Båda underbara svenska lapphundar.

Bonita fick jag i 18årspresent. Fick välja mellan tre hundar, men Bonita va den som stod och tittar rakt på mig och skällde glatt. Vi klickade direkt.  Hon va redan 5 år när jag tog över henne. Så hon åkte med mig till internatet varje vecka under de 3,5 terminerna som va kvar på gymnasiet. på hösten efter jag tagit studenten så blev hon sjuk. Hon åt dåligt och blev svag. Vi åkte då in och hon hade då massa vätska i buken. Vi fick åka vidare till en större klinik där de tog alla prover som gick att ta inga värden va bra. Vid ultraljud kunde dom se tydligt att det knappt fanns någon lever kvar. Hon hade skrumplever. Sen hade hon även njursvikt. Då inget bot fanns så fick hon somna in dagen efter den 31 oktober 2014. Hon hann och bli 7år.

Dixo kom till mig som 1åring. Ville ge Bonita en kompis som kanske kunde få henne att börja uppskatta leksaker.  Han va busig och skällig och lite läskig ibland när han lekte hårt. Första halvåret va jag osäker om jag skulle klara honom. Men när Bonita försvann så blev han en helt annan hund. Fortfarande skällig, men han lyssnade mer.  Vi gick allmänlydnad och efter det testade vi agility. De älskade vi båda så vi va taggade på att ta fortsättningskurs. Men så blev det inte. En dag började han hosta. och dagen efter började halsen svullna upp. Vi åkte in och fick medicin då det såg ut som typ halsfluss eller kanske borellia. En vecka gick och han blev värre. De togs prover. infektion sa proverna. ingen borellia. vi fortsatte med medicin i två veckor till. antibiotika och kortison. Sen slutade han äta och åt knappt godis. svullnaderna i halsen blev värre och alal andra lymfkörlar va som pingisbollar.Då sa veterinären åt oss att åka in till större klinik. Där kunde dom snabbt säga att Dixo hade  Lymfkörtelcancer.  Med tanke på hans skick så rekommenderade veterinären att låta han somna in.  Han fick somna in samma dag den 14 september 2015 bara 2,5år gammal.

Två hundar som hjälp mig genom hemska tider. Bonita va där när inga andra vänner fanns och Dixo tog fram en del av mig som jag inte trodde fanns.

Annons:
Upp till toppen
Annons: