Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2118 ggr
Naviifax
5/2/16, 4:14 PM

Lösspringade hund - helt okej enligt polisen.

På olika facebookgrupper relaterade till Halmstad ser jag ofta efterlysningar om en hund som springer lös mitt i stan, runt strandområdet, hamnen osv. De flesta "hundmänniskor" känner igen hunden, anmälningar strömmar in och vi vet vem ägaren är. Denna hunden släpps alltså ut självmant av ägaren och den får då ströva runt om i Halmstad. Anmälningarna till LST och polisen är flertaliga men ändå görs det inget åt situationen. Ägarens försvar är att hunden hittar hem.

LST och Polisen bollar ärendet mellan varandra så det blir ingen utredning. Om LST tar tag i det och hunden beskrivs som välmående kan dem ingenting göra.

Får det verkligen gå till så här?

http://m.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.4312310-rymmande-hund-kan-vara-lagbrott

@adventuresofnavi | instagram

Annons:
KPD
5/2/16, 4:23 PM
#1

Föreligger inte skyldighet för ägaren att ta upp avföring efter hunden? Kanske behövs det att någon dokumenterar när den förorenar?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

hemul
5/2/16, 6:01 PM
#2

Till att börja med ska man väl kanske ta reda på vad som är sant i den här historien.  Ägarens version kan ju vara den rätta. Saker förstoras väldigt lätt upp. Några olika personer har sett en mysko företeelse vid att par tillfällen och sen dröjer det inte förrän ryktet är igång och helt plötsligt händer vad det nu är hela tiden.

Naviifax
5/2/16, 7:34 PM
#3

#2 Detta händer otroligt ofta, inga enstaka händelser :)

@adventuresofnavi | instagram

LindaBlue
5/2/16, 7:35 PM
#4

Nejdå, det är sant, jag har "följt" den här hunden under flera års tid genom olika grupper på facebook, även sprungit på den en gång själv innan jag visste dess "historia", och försökte då få tag i den. Det händer ofta att folk sett denna hund i olika stadsdelar, jag har numera tom en bild nedladdad på datorn för att lägga upp och fråga om det är den när oroliga människor har sett en brun hund som verkar herrelös. Senast idag pågick en diskussion i en grupp och en kvinna berättade att hon ringt ägaren för att diskutera flera gånger, fångat in hunden och lämnat till polisen.

hemul
5/2/16, 7:46 PM
#5

Vad jag menar är att alla iaktagelser inte med nödvändighet är sanna. Det kanske de är i det här fallet, det vet jag inte, men det enda man kan vara fullständigt säker på är det man själv har sett. Sånt här brukar växa lavinartat, speciellt på nätet. Det behöver inte vara att folk medvetet ljuger. Men många har den läggningen att de vill vara med när det händer nåt. De ser en lös hund och då är det såklart *den* hunden. Säger bara att man ska ta sånt här med en nypa salt.

monjan
5/2/16, 7:46 PM
#6

Stötte på den för första gången i somras på Västra stranden. Väldigt vänlig men nyfiken. Märkligt att den springer så långa sträckor. Trodde att hundar oftast höll sig förhållandevis nära hemmet även om de har möjlighet att springa fritt.

Annons:
LindaBlue
5/2/16, 8:35 PM
#7

Jo, fast de som sett den vet oftast inte att det är "den" hunden förrän man visat bild och frågat. De vet inte att "den" Hunden finns, utan har blivit oroliga för att de sett en hund som verkar på egen tass. :) Så, nej, Taggen är ingen skröna. Tyvärr får man kanske säga. Eftersom jag sitter som admin för ett par av saknade/ upphittade djur sidorna så ser jag ofta inlägg om honom.

hemul
5/2/16, 9:55 PM
#8

Nä, klart att han finns. Taggen, coolt namn. 😃

Problemet finns säkert också, om inte annat kan han ju orsaka olyckor, så det tvivlar jag inte på. Menar bara att man inte kan veta om det är så omfattande som det verkar.

Har inte någon av alla de där engagerade människorna pratat med ägaren förresten?

taylor__lambert
5/2/16, 10:14 PM
#9

Här är samma problem, men här finns det ju strikta regler på att hunden ska vara kopplad. Men taalar man med ägaren får man mummel till svars (antingen är människan jävligt hög eller berusad, jag tror både och). Hunden pår sina egna promenader skäller på andra hundar, går fram tills vissa hundar eller extremt nära andra hundar. Jagar vilt då och då. Polisen har inte gjort något och jag orkar inte bry mig, hunden har varit när att bli överkörd, jag bara väntar på den dagen det faktiskt händer.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Clifford5sos]
5/3/16, 8:48 AM
#10

Inga hundar ska vara lös på ett sådant sätt, den kan förorsaka olyckor och den kan även bli drabbad av olyckor själv. Det finns ju som sagt regler och bestämmelser gällande när man får ha hund lös och under vissa perioder får man enligt lag inte ens ha en hund löskopplad om det förekommer vilt i området där hunden vistas. Det är ju både en miljö och skaderisk för andra djur, människor och för hunden själv. Förstår man inte det är man ju inte 100% klar i huvudet!

LindaBlue
5/3/16, 9:54 AM
#11

#8. Jodå, det var en diskussion senast igår i en grupp där en kvinna berättade att hon ringt ägaren ett flertal gånger. Även fått tag i hunden en gång och lämnat honom till polisen. Han höllpå att bli påkörd en gång i vintras också, mitt i natten, då var det en bilist som ringde polisen, som följde efter honom till ett hus som visade vara hans hem, där man inte visste att han var ute.

Allumania
5/3/16, 3:55 PM
#12

Kanske man borde ta fast hunden och köra honom till gran kommunens djur hem så att ägaren får söka hunden å betala en summa för att de hållit hunden i förvar? Vi förde en gång en hund som sprang lös på landsbyggden helt vind för våg utan koppel till ett djur hotell som tyvärr låg mer än 30km från stället där vi hittade henne, för det var närmast. Senare såg jag att hunden var till salu 2 månader senare pga. någo bekymmersamma familje relationer. True story…

Vizzla
5/22/16, 3:32 PM
#13

Om folk börjar fånga in den varje gång och köra den till polisen så blir det ju lite mer jobb för dom. Då kanske dom lessnar och tar tag i det?

Annars spreya hunden med något fruktansvärt illaluktande som t ex surströmmingsspad, så kanske ägaren sluta ha hunden utan uppsikt?

Skämt åsido. Tyvärr måste det säkert hända en olycka innan något händer. Om någon t ex ramlar med cykel pga lössprinande hund kanske dom tar det på större allvar än att låta den fortsätta? Finns ju risk för trafikolyckor också.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Upp till toppen
Annons: