Annons:
Etikettjakt
Läst 3345 ggr
WolfFire93
3/31/16, 9:30 AM

Äga en jämnthund?

Är det något speciellt man ska tänka på om man äger en jämnthund? Ska ha henne hos mig ett tag för att se om hon trivs med min andra lilla spets också. Har haft henne hos mig innan, när jag inte hade hund än. Det var planerat med en valp, men ev. blir det nu denna lite äldre damen som är anledningen till att jag älskar jämnthund :) Förutom att det är en jakthund och en spets, finns det något annat man ska tänka på gällande att äga jämnthund? (Fast jag är lite grön på att äga en jakthund, så tips där är också uppskattad) Tack för svar <3

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
fridarebecka
3/31/16, 9:40 AM
#2

Helt underbar ras! Har dock aldrig träffat någon som inte jagar, om du inte ska jaga med den så tror den skulle må bra av att få viltspåra istället.

WolfFire93
3/31/16, 9:49 AM
#3

Jag tror inte hon blev jättebra på att ställa älg, men annars känner jag jägare som jag kan följa med :) Hundens uppgift är ju inte att jag ska skuta något :3 men det hade varit kul att jobba i skogen :) Viltspår- är det att söka upp en älg exempelvis? :) Har funderat på blodspår och har kört personsök som gick jätte bra :D Helt underbara hundar!! :D

JoannaLi
3/31/16, 10:40 AM
#4

Jag är uppvuxen med jämthundar. 

Det är mycket hund, ska jag å lov att säga. Jättehärliga, underbara hundar - men outtröttliga. Våra är inte i toppkondition nu, och springer väl genomsnittligen 7-8 mil i veckan framför cykel/skidor. 

Tiken älskar spår. Hon tycker om att jobba självständigt, och tycker om att få slippa jobba tillsammans med förare särskilt mycket. Lydnad eller tricks är inte hennes grej alls. Hon är en väldigt mysig, mycket bestämd dam. Hon pratar tydligt med en (domderar) och har mycket bestämda åsikter. Nej, hon vill inte äta det där, nej, hon tycker inte om den personen, nej, det där är hennes plats, flytta på dig. 
Hon är riktigt duktig ute i skogen. 

Hanen älskar att träna lydnad - i korta stunder. Det är jätteroligt, för då får han vara med, han får beröm, godis, lek…. I kanske en kvart? Sen är det inte roligt längre, och nog kan du försöka träna mer efter det, men du kommer att få träna själv. Han kan tänka sig att trickträna, men du får räkna med att det tar lååååång tid innan tricken sitter. Spår är inte särskilt roligt. Det är för långsamt och metodiskt, han tar hellre något sökliknande där han får springa, också ganska självständigt. 
Han är inte jättebra i skogen. Som jämthund är han väldigt lik en retriever. Han är inte en "riktig" jämte på det att han är raslik. 

Du kommer troligtvis aldrig kunna ha henne lös. Vill du det, så får du träna på det, och lyckas du är det jätteroligt såklart. Men man får ställa in sig på att det aldrig kommer att gå. Jappe kan gå lös under jaktsäsong, aldrig annars. Då kan han skilja på jakt och promenad, eftersom att vi inte har på oss jaktkläder och inte har geväret. Tassa kommer aldrig någonsin kunna gå okopplad. 

Det är skarpa hundar. De är inte riktigt som "alla andra", och man får vara beredd på mycket skalle och mycket humör. Våra tycker inte om alla människor, alla hundar, de vaktar mig ganska hårt mot onyktra människor, de kan vakta huset väldigt mycket… Det gäller att du själv också är hård i skallen, och vet vad du vill. 

Med det sagt - de är underbara. Jappe gillar att sitta i knä, Tassa skäller ut en efter noter om man har lagt sig i fel fåtölj, Jappe stjäl täcken, Tassa stjäl kuddar om du inte lägger ut armen för henne att sova på, Tassa har en egen liten kungasäng eftersom att hon vägrar sova på golvet, Jappe låter en hålla om honom om man behöver tröst…. Underbara hundar <3

WolfFire93
3/31/16, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Va härligt! Jag är uppväxt med Tibetansk terrier så spetsar har jag övat själv på mycket för jag gillar dem X3

Har du några tips på hur man/hunden lär sig cykla med hunden? Jag åker rollerblades med min hund men han travar bara, vägrar springa… så jag har inte testat cykel ännu :)

Denna tiken är rädd och skäller på allt nytt folk, jag hade henne hos mig ett par gånger och sedan 4 veckor och blev som en normal hund :D Hundkurs i skolan, så hon fick lära sig Agillity och mer där till.

Jag har haft henne lös på landet men inte i staden. Vid en promenad slet hon sig när hon blev rädd och drog till skogs, tog 2 dagar innan vi hittade henne har jag för mig.

Vid nästa tillfälle blev hon rädd för en bom (hon hade inte varit i stan innan så allt främmande var läskigt) och hon sprang igenom den och smällde in mig i bommen så att jag skadade min hand, fick ta kopplet i andra handen pga att jag inte kunde röra handen som var svullen och blåslagen.

Vi tränade även på att gå på galler som var framför trappen. På hundkursen var det också mycket träning innan hon passade in i gruppen. Och hon bet sönder en kamera när jag var på lunch XD

Nu e hon ca dubbelt så gammal men jag tror det kommer gå bra denna gången också :) Men det kommer vara mycket jobb (men hon förtjänar den tiden lagd på henne)

Men tror att cykel eller rollerblades blir senare när hon är mer stabil :)

Jag ska testa hur hon är med aktivering, hoppas hon inte blir för lätt uttråkad XD

Den spetskorsningen jag har nu är Extremt envis och han kan gå lös om han inte bestämmer sig att vi ska gå en annan väg eller att han vill hälsa på en hund. Så bäst för båda hade nog varit ett stort inhägnat område att springa på..

Det kommer bli en spännande resa och jag ska försöka uppdatera hur hon känns nu på söndag. första gången jag hade henne så varken åt eller bajsade hon på 1dygn drygt..

Bilden är från hundkursen :3

JoannaLi
3/31/16, 11:43 AM
#6

Har du provat att öka farten? :) Annars är väl det väl kanske att ha en hare, t.ex. en annan hund/en kompis som cyklar före och triggar hunden till att jaga :)

Annons:
WolfFire93
3/31/16, 12:11 PM
#7

När jag testade att öka farten så ramlade han… XD nu i efterhand så det lite kul ut… X3

Kan testa sedan att ha en kompis springa med jämnthunden och se om han försöken gallopera lite, Är det normalt att hundar bara travar (han travar rätt snabbt dock) När vi busar så kan han ibland springa ordentligt.

JoannaLi
3/31/16, 10:04 PM
#8

#7 Nä, det låter inte helt normalt (nu ska jag inte bedöma alls, men det är bara min spontana tanke). Jag rekommenderar alla jag träffar att besöka en fysioterapeut med sin hund - om det inte finns något att anmärka på så har ni i alla fall kvitto på det! Och finns det något, så ja, ju tidigare man kan ta tag i det, desto billigare blir det. 

Therése Asplund på SoS-tassar är den enda jag kan rekommendera, hon har gjort under på min Arrak :)

WolfFire93
3/31/16, 11:22 PM
#9

Vi är väldigt ofta hos vet. eftersom han är allergisk. Men hon har inte sagt något. Men nu i påsk så började jag fundera på om hans framben var pyttelite kortare än hans bakben, hade tänkt att fråga min vet om det, tror tyvärr inte man kan göra så mycket åt det… Vad kostar det att gå till en sån person? Och vad gör dem?

JoannaLi
4/1/16, 7:19 AM
#10

En veterinär kan inte göra så mycket åt det, nej, men en fysioterapeut kanske kan det. Arrak har ett bakben som är kortare än det andra (inte helt ovanligt) eftersom att han har belastat fel under i princip hela sitt liv, som har gett honom problem. Jag ska inte lova att de är jämnlånga nu, men han har i alla fall inga problem av dem längre. 

Här har du Therése hemsida, klicka dig in på rehabilitering, så står priserna på höger sida. 

http://www.sostassar.com/Frisk/indexF.html

För Arrak så blev det ett fullständigt rörelsetest, och två återbesök. Hon går igenom hela hunden (verkligen hela), och sen förklarar hon för dig vad som har hänt, varför, vilka konsekvenser det blir och hur man ska lösa det. Du får själv hem ett stretchprogram som du ska följa, och när hunden är 100% återställd i stretchingen så får du fysträning (backträning) för att stabilisera hundens nya, återställda kropp. 

Vissa behöver behandling för att lösa sina grövre problem. Det kan jag inte uttala mig om hur det funkar iom att jag inte har haft det :)

fridarebecka
4/1/16, 9:23 AM
#11

Det bästa vore väl om du kan få en älgskank och dra spår med. Tror hon kommer älska det! Om du känner jägare så kanske du kan fråga dom om du kan få en?

Tipsar om den här sidan http://www.viltspar.com/kom-i-gang/forsta-traningspassen/ 🙂

WolfFire93
4/2/16, 3:33 PM
#12

#10 låter bra :) ska kolla upp det! #11 Tack! Det ska jag göra! :D

HannaRa
8/27/17, 12:41 PM
#13

#4, Måste bara påpeka namnet Tassa, Sååå gulligt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: