Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 9952 ggr
Kajsamush
2/10/16, 3:18 PM

Skivarps Kennel

Är det någon som köpt hund från Skivarps Kennel eller varit där? Har det koll på sina hundar när det gäller hälsostatus? De verkar mest föda upp schäfer men även jackrussel/Shitzu. Det är inte registrerade i Skk men säljer många hundar och har en del annonser på blocket, även på katter? Är de seriösa? Tacksam för svar

Well.. 
Stranger things have happened

Annons:
Honestyisdead
2/10/16, 3:22 PM
#1

Titta efter en kennel med renrasiga hundar som är registrerade i skk istället.  Då hittar du all information om djuren.

Belphi
2/10/16, 3:23 PM
#2

Rent generellt tycker jag det ser ut som ett påkostat lureri. De påstår att de föder upp schäfrar utav den "gamla" typen men… Nä, schäfrar var små och nätta och kortpälsade. Står ju heller inget om MH och tester osv och om de inte är SKK ansluta så vet man ju inget om de hundarna. Så nej, jag tycker inte de ser seriösa ut.

* Tillägg: Om det är schäfer du vill ha, leta efter en SKK ansluten kennel som avlar för bruks.

thea_thea
2/10/16, 3:31 PM
#3

Nej, det är inte någon bra "kennel". Skulle inte ta i en hund därifrån ens med tång.

Ambrose
2/10/16, 3:34 PM
#4

De säljer blandraser(eftersom hundarna inte är registrerade i SKK).
Det kallar inte jag seriöst. Efter en snabbkoll på deras hemsida så hittar jag ingenting om hälso eller mentalitetskontroller.

Söta hundar. Visst, men du har ingen aning om deras hälsostatus etc etc etc.
Hitta en annan registrerad kennel om du nu vill ha Schäfer, Jack Russel eller Shitzu. Köp inte en blandras.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Kajsamush
2/10/16, 3:42 PM
#5

Tack för alla svar. Jag tänker inte skaffa en hund därifrån även om jag skulle få den gratis men tänkte bara kolla om andra kände desamma.. att det verkar vara oseriösa.. och om någon mot förmodan hade en hund därifrån. Men då vet jag att det inte bara är jag som tycker de verkar vara oseriösa genom att bara kolla deras hemsida

Well.. 
Stranger things have happened

isblixt
2/10/16, 6:23 PM
#6

De var med i en lokal tidning för inte allt för längesedan och då blev det ett himla rabalder med folk som hörde av sig om att det var en oseriös kennel. 😉

Annons:
[lillelull]
2/10/16, 6:52 PM
#7

Man kan hoppas att folk väljer bort dessa oseriösa kennlar .. Då man läst skräckhistorier om folk som fått sjuka hundar och fått betala extrema summor i veterinärvård för en hund/valp vars föräldrar  kanske inte ens borde avlats på ;(

isblixt
2/10/16, 6:59 PM
#8

Hur kan de ta 10k för en sån… 🤔

[lillelull]
2/10/16, 7:03 PM
#9

Ja man undrar… Men de verkar ju ändå ha en del köpare annars skulle de väl inte forsätta så någon köper ju deras hundar trots allt.

fridarebecka
2/11/16, 9:07 AM
#10

Ser inte poängen med att köpa oreggade hundar om det inte är en blandning och "kennel" som man verkligen  verkligen tror på. Är du så osäker på kenneln att du måste fråga här så hade jag aldrig köpt därifrån om jag var du.

[lillelull]
2/11/16, 3:08 PM
#11

Ser dock ut som TS inte har intentioner av att köpa någon hund utan bara frågar vad andra anser om kenneln i ren nyfikenhet så som jag förstått de..det står ju skrivet i inlägg #5 att TS INTE planerar att ens skaffa en hund därifrån även om den skulle vara gratis …

Men håller helt med dig, #10.

Och man får hoppas att fler skulle sluta bidra till att oseriösa kennlar får bedriva sin verksamhet..  :(

[lillelull]
2/11/16, 3:09 PM
#12

Angående katterna som de annonserar ut vet jag ingenting om #1 men om de säljer katter också så antar jag helt klart att det också är oseriös avel när de gäller katterna också..

Kajsamush
2/16/16, 1:18 AM
#13

Tack för svar. 
Jag läste nyligen en artikel som iofs verkade vara gammal men de hade visst hamnat i lite blåsväder kring någonting med vita schäfrar. Verkar inte så bra alls.

Well.. 
Stranger things have happened

Annons:
russin
2/16/16, 11:25 AM
#14

Gamla typen hade knappast fyrkantig nos och stora tassar - sicken dravelsida 😃

Lona
2/16/16, 12:49 PM
#15

#14, Jag gillar framför allt den fyrkantiga nosen :-D Lugna och icke-jagande Jack Russells, har de läst rasens historik och rasstandard tro?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[lillelull]
2/16/16, 4:51 PM
#16

ja jisses. Icke jagande rack Russel är första gången jag hört talas om haha.. #15

tillowin
2/16/16, 5:36 PM
#17

Jack russel som aldrig skäller, det är nästan så att man vill åka dit och hälsa på för att kolla ju ;)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

tillowin
2/16/16, 5:39 PM
#18

Finns förresten den där guldiga färgen naturligt hos schäfer, någon som vet? Eller är det kanske något som kommer om man korsar vita och "schäferfärgade"?

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Ambrose
2/16/16, 10:40 PM
#19

#19 Jag tror att den kan dyka upp naturligt, men det är en icke godkänd färg och sådana hundar får inte avlas vidare på.
Känner däremot en riktigt framgångsrik Schäfer som är nästan ljusröd/cremefärgad(speciellt i ansiktet) med svart sadel. Det är ok att avla på… men han lär aldrig någonsin få höga betyg på utställning.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

tillowin
2/17/16, 7:04 PM
#20

#19 Tack, intressant! Jag tänkte nästan att den inte var godkänd eftersom man aldrig ser den färgen, och schäfrar är ju inte jätteovanliga direkt :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

Annons:
violisabell
8/16/17, 12:32 PM
#21

Fy vad besviken jag är. Sökte efter en rakryggad schäfer ej valp, utan en unghund. Såg  en annons på  blocket  på en rakryggad schäfer  som visade sej vara från Skivarps kennel. Ringde och pratade länge  med en trevlig kvinna  och vi kom överens om att jag skulle komma ner till Skåne  efter ca 2 veckor (har 45 mil enkel resa. ) Skulle åka ner idag onsdag och vi kom överens om att jag skulle ringa i måndags och bestämma. Gjorde så, då berättade hon att dom fått tillbaks en schäfer  på 6-7-månader p.g.a. skilsmässa. Så nu hade dom t.o.m 2 schäfrar att "välja" på.  Jag planerade min rutt på sammanlagt 90 mil och skaffade resekompis, som också skulle avlasta den långa körningen. Så igår kväll tisdag hade det kommit ett SMS från kenneln. Att tyvärr hade dom tråkiga nyheter då dom sålt båda hundarna till en person under tisdagen.?! Men vi hade ju bestämt att jag skulle komma ner till Skåne. Vad hade hänt om jag inte sett SMSet eller om det helt enkelt inte kommit fram? Åkt 90 mil i onödan!  Fegt av dom att inte ringa och meddela detta och väldigt oseriöst gjort. Seriösa uppfödare gör väl inte så här. Skulle ALDRIG rekommendera en sån oseriös kennel.

Majken!
8/16/17, 12:37 PM
#22

#21 Det är inte en seriös kennel och de föder inte upp bra schäfrar. Vänd dig till SKK-anslutna uppfödare istället.

Jojaton
8/16/17, 4:54 PM
#23

Hahha, på deras Facebooksida står det "Ej reggade hos SKK då vi endast föder upp sällskapshundar". Vettig logik..? :)

Johanna - Instagram

Bamsestor
9/28/19, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#24

Vi har köpt båda våra schäfrar där. Den äldsta som blev stolta 12,5 år var vit. Inga sjukdomar och höfterna höll i 11 år, sen fick han strul som alla gamlingar får. Han var valpaktig och busig tills den dagen han dog. Nicke som vi har nu är en blandning av en långhårig svart schäfer (pappan) och en vithårig mamma är helt underbar…OCH han blev orange :-) Perfekt psyke, lagom stor (ca 45 kg).

Honestyisdead
9/28/19, 9:37 PM
#25

#24 Det är en blandras och ingen schäfer.

Fisherling
9/28/19, 9:39 PM
#26

#24 Som sagt. Blandras. Inte schäfer. Blandad med vit herdehund mest troligt.

Lona
9/28/19, 9:41 PM
#27

#24, Fina hundar, men det gör ju inte kenneln seriös…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Bamsestor
9/29/19, 12:07 AM
#28

Bägge hundarna

Jag delar bara av mig av min erfarenhet av  mina hundar som jag köpt där. De har varit friska och väldigt fina. Vi visste hela tiden om att de inte var godkända på SKK utan reggade som vita schäfrar. Vi hade ingen ambition att tävla eller ställa ut utan vi var ute efter hundar som inte led av höftproblem pga sönderavel.

Bamsestor
9/29/19, 12:16 AM
#30

Som ni antagligen alla vet så betyder schäfer: herdehund. Den moderna schäfern är ju på engelska German shepard, tysk herdehund…Ett utdrag från artikeln jag skickade: 

Vit herdehunds moderna historia är den tyska schäferns historia fram till 1933, då den vita färgen förbjöds i Tyskland (”Die Farbe weiß ist nicht zugelassen”)

Sugar Mist
9/29/19, 1:41 PM
#31

#30 Ja men nu är det varken schäfer eller vit herdehund du har.. Utan en blandras, och du kan omöjligt veta om hunden hade bra höftleder om du inte röntgade dina hundar, du vet, det där lilla kravet(ihop med MH- för att man som valpköpare ska kunna se hur släkten är mentalt) som gör att man kan registrera schäfrar och vita herdehundar. 

Ps.. En hund.. ardar väl inte får… it's herding.. hence the name shepherd :)

-

V
8/1/23, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#32

Ser att detta är en jättegammal tråd, men vill gärna skriva ändå! Jag fick inget gott intryck när jag kom till kenneln, men jag blev helt förälskad i valpen jag hade åkt dit för och hade inte hjärta att åka hem utan henne💖 Hon var enligt dem en Jack Russel, men då hon inte var registrerad i SKK, ser jag henne som blandras. Det har aldrig varit viktigt för mig dock. Hon är idag 15 år och fortfarande pigg, frisk och lycklig! Fantastiskt lynne har hon också. Aldrig varit sjuk bortsett från livmoderinflammation för ca fem år sedan, vilket resulterade i operation. Vi kanske har haft tur men jag ville ändå dela med mig!☺️

Upp till toppen
Annons: