Annons:
Etikettsajten-och-ifokus
Läst 2832 ggr
Herveaux
12/30/15, 8:16 AM

Tänk på hur ni skriver!

På ett forum som Hundar är det såklart viktigt att tänka på vad man skriver då många söker sig hit med frågor och funderingar.
Men det är minst lika viktigt att man tänker på hur man skriver.
En text kan tolkas på så många olika sätt när den läses.
Personen som har skrivit den kan ha en egen ”samtalston” i huvudet,
medans den som sen läser kan få en helt annan tolkning av texten.

Jag menar absolut inte att vi alla ska börja skriva bäbis-joller, men det kan bli så väldigt fel när det väl blir fel och missförstånd.

På gott och ont är internetforum och dess anonymitet en fristad för vissa där de vågar lufta tankar och åsikter de kanske inte gör i verkliga livet.
Andra ser det som ett klartecken att släppa alla spärrar och filter och vara riktigt vassa i tonen, ingen vet ju ändå vem man är. Man behöver inte stå för vad man skriver och till vem man skriver det.

Jag skriver det här för att jag själv nyligen har blivit ordentligt tlltryckt inne på ett annat av iFokus forum. Med sajtvärden och dennes Medarbetare i spetsen.
Att få ett sånt otrevligt bemötande när man själv tydligt visar fredliga avsikter, sånt är inte okej tycker jag.
Jag kom också i kontakt med en annan person som fått ta emot tiofalt med otrevligheter, både i trådar på forumet och via PM av medlemmar på samma forum.

Nyfiken som jag är, tittade jag in på de inblandades profiler.
Om dessa varit ärliga med sina åldrar så är det ett gäng 20+:are och en 40+:are som gett sig på en 14-åring.
En ung människa som har haft det väldigt psykiskt tufft de senaste åren.

Så, snälla, snälla, go´a medlemmar här på Hundar iFokus.
Tänk på vad ni skriver, och hur ni skriver, för ni har ingen aning om vem ni svarar till och hur denna person tolkar det och hur personen hanterar det.

Tack ni som orkade läsa igenom detta, behövde skriva av mig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
tulinia
12/30/15, 8:43 AM
#1

TACK! 
Väldigt bra inlägg och väldigt bra tankeställare!
Jag och en kompis satt och snackade förra veckan och vi satt bara och skrattade. Nu tog vi upp diskussioner om hund.
Hon sa att hon aldrig går in på några hundforum pga den taskiga attityden många har. 
Även när man är ute så undviker hon att prata med andra hundägare för att det går inte att föra vettiga diskussioner. 
Jag är lite tvärt om, jag vill alltid ha mer kunskap, och av alla råden jag får så tar jag lite därifrån och lite härifrån och följer min magkänsla.
Man har lärt sig om vilka ämnen man ska hålla sig borta ifrån för att hålla sig undan otrevligheter. 
Tyvärr tror jag att det resulterar i att många inte vågar fråga, inte vågar föra ett ämne på tal, och kanske går runt och oroar sig i onödan eller kanske inte lär sig vettiga saker för att de är rädda att bli kallade både det ena och det andra.  Många sitter nog på mycket kunskap också som inte delas med andra pga att de inte känner att de får ett trevligt bemötande.

Just unga människor vill oftast så väl, de älskar sina pälslingar mer än någonting annat på jorden, men blir bortstötta av "folk som vet allt och kan allt".
Alla är nybörjare i början. 

Människor som har ett speciellt intresse, spelar ingen roll om det är hundar, katter, mat, resor m.m snöar ofta in sig på att deras sätt är bäst, deras sätt är det rätta, vilket gör att det inte går att diskutera, eller ibland fråga "varför".
Det svaret man får är oftast -för att det bara är så, jag har alltid gjort så och det fungerar, och jag har rätt. 

Är det en människa som vill väl, som vill lära sig mer, som har en fråga. Även om svaret är självklart för någon som är insatt i ämnet så är det inte självklart för alla.

Är man öppen, trevlig och lyhörd så tror jag att man kan lära sig hur mycket som helst, även om man redan kan allt ;)

Herveaux
12/30/15, 8:51 AM
#2

Du slår verkligen huvudet på spiken #1!
Mycket bra text! 🌺

Det är just så - alla är nybörjare i början.
Och jag tror aldrig man blir fullärd inom ett ämne som hund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

LinaK
12/30/15, 8:52 AM
#3

Håller med till hundra procent! Jätte viktigt ämne, speciellt för mig som Sajtvärd här inne. Det är jätte svårt att dra gränser för hur det ska vara tillåtet att skriva, alla har vi olika sätt att uttrycka oss. Men samtidigt måste man tänka på att det förekommer yngre människor på forum och då gäller det verkligen att tänka efter. Jätte bra inlägg!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Istellia]
12/30/15, 9:08 AM
#4

Bra att du tog upp det! :) Jag har faktiskt inte sett någon som är riktigt elak men däremot väldigt många som bara låter allmänt sura och otrevliga vilket är väldigt tråkigt :/

Herveaux
12/30/15, 9:14 AM
#5

#4 Jag har inte varit medlem här på Hundar så länge, men jag har inte heller sett något som jag tyckt varit riktigt elakt…jo, förresten, en kommentar som jag redigerade bort.

Det är ju så svårt det där!
Jag kan tycka att jag skriver ett rakt, konkret svar.
Varken argt eller surt, bara… ett svar.
Men sen när någon läser det, kan dom känna "Jisses, vilken surtant, jag ställde ju bara en fråga…"  

Personligen brukar jag lägga in smileys för att försöka förstärka hur jag vill att texten ska läsas, vilket kanske kan hjälpa lite grann iaf. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Istellia]
12/30/15, 9:27 AM
#6

Jaa smileys är toppen! Gör väldigt stor skillnad i hur man läser en text tycker jag. Får inte till iFokus smileysarna när jag kör på iPad haha men även ett :) eller liknande kan hjälpa mycket, även ifall iFokus är roligare ^^

Annons:
Lizelda
12/30/15, 10:31 AM
#7

Jag sitter på oerhört mycket kunskap och har lång erfarenhet om både hundar rent generellt, avel samt utställning. Utställning har jag stenkoll på och det andra har jag oerhört bra koll på. Ändå skriver jag väldigt lite här inne. För mig har hundar inte varit något forum där jag egentligen känt mig bekväm att skriva som jag är, därför jag anmälde intresse som medarebetare :) Har man auktoritet så kan man få back up, samt att man kan påverka stämningen på forumet genom att få hyfsa till folk, vilket ofta behövs! Folk är så väldigt snabba med att kritisera folk, ge oönskad hjälp och försöka sätta folk på plats, särskilt de som man mycket väl känner till. De som jag oftast ser göra så här är samma personer i massa trådar, det är inte någon enskild människa som just idag råkar vara lite bitter. Det är inte förvånande men det ska inte vara så! Därför drar jag mig för att skriva här, även om jag skulle behöva hjälp. Det finns folk här inne som har jättemycket kunskap, som verkligen skulle kunna tillföra något, om de faktiskt började skriva. Vi har hundar på så väldigt olika sätt och använder dem på alla möjliga vis och det vet ju vi allihop, eller? Så varför är det så förbannat svårt att komma ihåg att våra liv och våra hundars liv skiljer sig så enormt mycket när man skriver folk på näsan?

Jag lär aldrig bli en aktiv skrivare här inne så länge det fortsätter vara så här, vilket är synd. Hundar är långt ifrån den enda med allt detta men jag skriver inte där heller. Jag vet hur mycket jag kan men jag vet också hur mycket jag inte kan. Ingen människa kan allt, det finns ju tusen sätt att göra ALLT på!

Jag kanske låter bitter i den här texten och antagligen avskräcker alla inne på Hundar att vilja ha mig som Medarbetare men det spelar egentligen ingen roll. Jag är jätteschysst och trevlig i de flesta sammanhang men jag är inte trevlig när folk försöker skriva andra på näsan. Detta kan ha dragit iväg och blivit OT, jag vet inte riktigt, men det behöver bli sagt!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tulinia
12/30/15, 10:32 AM
#8

🤪 Jag älskar smileys!

Herveaux
12/30/15, 11:12 AM
#9

#7 Jag tycker inte du låter bitter eller skrev OT. 🙂
Mycket bra konstruktiv kritik - sånt är guld värt för oss som driver sajten. 👍

Om du (eller någon annan som läser detta) ser att samma personer ger sig på samma personer, meddela oss på studs!

Nu talar jag bara för mig själv, men jag är hyffsat ny på hela iFokus och även en gröngöling som Medarbetare, så jag håller fortfarande på att bilda mig en uppfattning om vilken "skriv-stil" ni har osv, vilket gör att jag säkert missar en  medlem som ni andra veteraner uppfattar som en otrevlig skribent. 😕

Men som sagt, hojta till så fort ni tycker någon går över gränsen så vi kan titta närmare på det, påpeka det, hålla uppsikt och ta till åtgärder om det behövs. 🤓

Tack för ett bra inlägg.
------------------------------------------
Är du ny här på iFokus och inte vet hur du hittar oss Medarbetare eller sajtvärden? Eller hur du gör för att kontakta oss?

Högst uppe på sidan finns det en knapp som heter "Om sajten", klicka på den
Längst ner på "Om sajten"-sidan så ser du vem som är Sajtvärd och vilka som är Medarbetare
För att skriva till oss så klickar du på  någon av bilderna för att komma till medlemmens profilsida.
Till vänster på profilsidan så hittar du knappen "Skicka meddelande", klicka på den.
Skriv ditt meddelande och klicka på "Skicka" - färdigt! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tulinia
12/30/15, 11:52 AM
#10

#7 tycker att du slog huvudet på spiken! 

"Vi har hundar på så väldigt olika sätt och använder dem på alla möjliga vis och det vet ju vi allihop, eller? Så varför är det så förbannat svårt att komma ihåg att våra liv och våra hundars liv skiljer sig så enormt mycket"

Vi vill alla att våra hundar ska må bra, i många fall är det nog det enda vi har gemensamt, men det är också den viktigaste delen!

#8 Att du missar en rad som andra tycker är otrevlig är helt logiskt. Precis som vi alla skriver olika läser vi även olika. 
Jag ser sällan "huvudinlägg" som otrevliga, det är de efterföljande där det nästan blir personangrepp som jag reagerar på. 

Så även om vi tänker på hur vi skriver, måste vi också bli bättre på hur vi läser. Många gånger är det ett inlägg som inte alls är menat som otrevligt som väcker starka känslor.

Lizelda
12/30/15, 1:20 PM
#11

Hundar är individer, människor är individer och varje kombination är annorlunda. Jag har sex stycken hundar hemma som är väldigt nära släkt allihop och jag behandlar dem alla olika. Tooticki, min griniga gammeltik på tio år är min ögonsten och hela hon viftar så fort hon ser mig. Med henne är jag skitlöjlig och vi eggar upp varandra så mycket vi kan tills hon hamnar i min famn med huvudet intryckt i min mage. Lynette, min försiktiga ungtik pratar jag nästan aldrig med. Då hon är så lugn och försiktig så passar inte ett glatt beröm och massa verbala kommandon. Saker som inte riktigt sitter använder jag dubbelkommandon på men annars är det handtecken som gäller och som belöning nuddar jag hennes nos med handen. När vi myser så klappas hon i tysthet medan jag gör något annat. Vinga, vår flockledare har jag väldigt mycket tough love. Hon är en riktigt bestämd tik som man får dra in om man vill ha in henne i huset igen. Hon är även en sån som man får ryta åt rätt ofta för hon gör det hon vill bakom ryggen ändå. På sommaren så står ytterdörren alltid öppen så hundarna går in och ut som de vill men när man än kikar ut genom fönstret så ligger hon på taket på vår berlingo och håller koll på valpar, hästar och resten av flocken. Johanna, flockens hyperaktiva spanare behöver man ha stenkoll på för hon kommer in och ut överallt. Hon är en sån där som nästan spricker av glädje bara hon får vara med, oavsett om de andra hundarna är det eller inte. Med henne ropar jag när jag är hemma för att hon ska ha koll och sen får hon kanske en klapp om jag hinner innan hon farit iväg med unghundarna. Tolvan är Vingas dotter och är en hund som tar plats samtidigt som hon smälter in. Mörkrädd men älskar att vara ute, även på natten när man slängt ut henne. Brötig som få men när de andra hundarna kastar sig över godis så sitter hon snällt och väntar. Taika, den ohängda slyngeln är jag väldigt hård mot. Vi har tre unghundar så hennes hyfs existerar inte och hon är bortskämd då det är mammas älskling. Jag gosar med henne ibland, javisst. Men mesta av tiden så är det stenhård uppfostran, vad man får och inte får göra. Jag är en person. Dessa sex hundar har levt tillsammans hela sina liv och är oerhört nära släkt. Om det är en sån variation mellan hundarna, hur jag handskas med dem och framförallt hur jag ser dem i en flock där vi lever ihop, varför finns det så mycket folk som anser att de har svaren på allt och att deras svar är det enda rätta då? Hundar ska inte fara illa men tror ni inte att man märker om ens älskling inte mår bra? Folk blir helt rabiata om man pratar om foder eller någon medger att de faktiskt gör något lite annorlunda med hunden. Sele eller halsband, Royal eller FourFriends, det är inte så noga! Sele har ett annat användningsområde än halsband så därför är det en dålig ide att sätta det på en hund som drar i kopplet och olika hundar funkar på olika foder. Hundar är olika och funkar olika så det finns inget rätt eller fel. En del saker funkar på många hundar, en del bara på en. Testa, fråga, var ödmjuk och om du tycker det är din rätt att skriva folk på näsan för att du minsann kan bättre så sitt ner och håll käften. Du kan upplysa personen om att det inte är så, om du gör det ordentligt och faktiskt kan backa upp det men man ska inte behöva be folk att hålla god ton för att alla blir hysteriska över allt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Marieangelica
12/30/15, 4:25 PM
#12

Bra skrivet TS! :-)

Herveaux
12/30/15, 4:27 PM
#13

#12 Tack så mycket! 🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Herveaux
12/30/15, 9:59 PM
#15

Jag vill bara klargöra att alla spekulationer om vilken sajt/diskussion jag pratar om här ovan kommer raderas från den här tråden.

Jag har inte skrivit ut vilken sajt det handlar om, det skulle bryta mot Hundar iFokus sajtregler.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Magrat
12/31/15, 1:31 PM
#16

Bra skrivet! Korthuggna, skarpa svar är aldrig roligt att få, är det dessutom personpåhopp så är det ju etter värre.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[tk1971]
12/31/15, 2:21 PM
#17

Jag håller helt och hållet med Lizelda! Du skrev precis det jag tänkte på.

[Nalle-]
12/31/15, 3:50 PM
#18

Väldigt bra skrivet! 🌺 Håller med helt och fullt, vi måste tänka på hur vi uttrycker oss.

Vizzla
12/31/15, 4:54 PM
#19

Om alla utgår från att man menar väl (både den som skriver och den som läser) och svarar därefter brukar det gå bra :) Gått nytt år!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Herveaux
6/23/16, 9:53 PM
#20

Kanske dags att putta upp den här tråden, då jag sett flera påpeka idag vilken tråkig stämning det kan bli på forumet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Rebornlady
6/24/16, 9:32 AM
#21

Jag har tagit upp detta innan med alla förkortningar vilket jag tycker är jobbigt, det finns så många raser och lika många förkortningar och man måste alltid råga om vad det är för ras. Jag har en ccppp *ler* men det skriver jag aldrig så här.

Herveaux
6/24/16, 11:09 AM
#22

#21 http://hundar.ifokus.se/discussions/572ce754ce12c43a84002470-klipptips-till-en-ccpp 😎

Ang förkortningar så tror jag det är oundvikligt.
På mer eller mindre alla intresseforum oavsett om det är hundar, bilar eller gaming så använder folk förkortningar.
Man får helt enkelt antingen fråga eller googla själv och försöka få förkortningen eller smeknamnet på rasen att fastna i det mentala arkivet. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zyloon
6/24/16, 1:50 PM
#23

#21 http://hundar.ifokus.se/articles/4d714842b9cb46222705c7fa-lexikon-over-rasforkortningar?4d712446b9cb462141045f7b-1

Det är en gammal artikel men där står ju en del av de förkortningarna folk använder på raser 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Frida B
6/24/16, 3:20 PM
#24

Väldigt bra skrivet! Jag vet med mig själv att jag ibland kan vara lite… Barsk i tonen haha, men åtminstone vet jag om det och försöker jobba på det. Skulle aldrig falla mig in dock att gå på en så pass yngre person. Alla borde ta till sig denna text! 😃

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: