Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2511 ggr
padfoot
11/22/15, 8:09 PM

Lära hunden gå med tassarna på mina fötter

Vill lära min hund "gå fot" mellan mina ben, med tassarna på mina fötter. Någon som tränat in det med sin hund och kan tipsa hur du gick tillväga, steg för steg? Försökt googla lite men försöker här också.

Annons:
Alexxiis
11/22/15, 8:37 PM
#1

*tass, vill också lära min hund det* :)

JoannaLi
11/22/15, 11:22 PM
#2

Jag har inte lärt in det, men kan lätt filosofera fram till hur jag skulle göra. 

Jag har lärt Arrak "tass" (sätta tassen/tassarna på något jag valt) sen innan, och även "mellan" (gå mellan mina ben). (Även kommandot "upp" skulle nog funka för oss här.) 

Först skulle jag börja med att klicka in att han sätter tassen på foten, utan kommando. När det börjar sitta med säkerhet skulle jag börja sätta ett kommando på det, t.ex. "ena" för min del. 

Sen skulle jag klicka in även den andra tassen på den andra foten. 

Sen skulle jag shejpa mig till båda tassarna på båda fötterna, helt enkelt genom att ge signal för tassen-på-foten och sen aldrig belöna tills han i ren frustration tar upp båda tassarna. Det kan ta ett tag, och för vissa hundar får du kanske börja med att klicka för att han lyfter andra tassen, medan andra förstår det direkt. 

Efter det skulle jag nog våga mig på ett ganska djärvt steg. Be honom gå mellan mina ben, be honom stanna, och sedan ge kommando för tassen-på-foten. Här skulle det bli lite handgriplig inlärning, där man får upprepa många gånger, eftersom att han lär vilja smita iväg och sätta tassen på foten framifrån. 

När han väl kan sätta tassarna på fötterna från mellan benen så kommer den spännande biten; att gå. 

Jag skulle nog börja med att bara dra foten pyttepyttelite, bara så att den rör sig, utan att tassen trillar av, och belöna så fort foten stannar. Och så sakta börja öka steget, och sakta börja höja foten av golvet. Var noga med att alltid belöna hunden när ni står still, och att hålla hundens fokus på dig, så att den inte kliver av. 

Det är hur jag skulle göra! :)

padfoot
11/23/15, 2:35 PM
#3

#2 Tack! :) låter som en bra träningsplan. Det var inte speciellt svårt att få honom att fatta att lägga en tass på min ena fot. Började med det med honom redan placerad mellan mina ben dock, på din beskrivning låter det som att du hade börjat med att placera honom framför mig i början?

Kanske lära in att gå mellan mina ben som en enskild övning? Eller blir det förvirrande för honom?

Tror det här tricket lär ta en tid, men eftersom jag lyckats få denna envisa terrier att apportera inbillar jag mig att det mesta ska gå…

JoannaLi
11/23/15, 5:35 PM
#4

#3 Om du har möjlighet att lära in från mellan benen från början så skulle jag lätt säga att kör på det! Det tar ju bort en hel del moment. Se bara till att han fortfarande är ordentligt stabil på kommandot, så att han är stensäker på vad det betyder :)

Men ja, det skulle nog inte skada att lära honom att gå mellan dina ben, som ett separat kommando. Bara så att han vänjer sig vid att följa med dig även därifrån :)

Lycka till!

padfoot
11/23/15, 7:32 PM
#5

Tack igen! Andra passet idag och han höll kvar tassen trots att jag rörde lite på foten.

padfoot
11/26/15, 8:30 PM
#6

Tack snälla JoannaLI för tips. Här är vi några kvällar senare. Använder kanske klickern lite klumpigt men det går framåt! :D

https://www.instagram.com/p/-j0rXeNUhc/

(Länk till instagram)

Annons:
JoannaLi
11/26/15, 8:45 PM
#7

#6 Snyggt! Hatten av till er 🎈 🌺

Upp till toppen
Annons: