Annons:
Etikettjakt
Läst 5410 ggr
Matilda_Baarman
10/5/15, 9:59 PM

Ålder för att börja jaga med hund??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en Petit griffon basset vendeen på 8månader, och ska jagas med så småningom. Har själv fått för mig att man borde vänta tills hunden är runt 1,5år då det är då skelettet är fullt utvecklat, men min pappa tycker att det är alldeles för lång tid kvar och vill börja jaga om 2-3månader. Är det någon fara att börja så tidigt? Har ju inte lust att hon ska få problem med leder och ligament.

Annons:
Maja2
10/6/15, 6:36 AM
#1

Hur mycket har hunden jakttränats? Skogsvana, spår osv?  En kompis har en likadan hund,  snart  5 månader gammal, som gått sitt första sök.  Min dotter och hennes sambo har en wachtel-blandning på 6 månader, som skällt och apporterat sin första gås häromdagen, och gått många viltspår, samt spårat fram till skjuten älg :)

Johgud
10/6/15, 7:08 AM
#2

Jag hade drivande jakthundar tillsammans med mitt ex. De började vi jaga in runt 6 månader och ganska snart därefter (runt 8-10 mån) så fick de följa med på riktig jakt men fick då bara jaga en såt per dag!

Allumania
10/6/15, 4:59 PM
#3

Med egna stövare har vi börjat träna när dem är 9-10v gamla. Skogsvana, dofta, studera u name it. Första "dreven" 10min? Hade båda som 3-4mån. Valpen har aldrig pressats att prestera utan man har "gått ut och gå" i skogen. Har de hitta något att jaga så hittar de hittar de inget så hittar de inte. :) De springer vad de orkar unde 1-2 timmar beroende på ålder. Man drar själv gränsen någonstans. Ser hur hunden orkar helt enkelt. Alla hundar är individer. :) Men såhär har vi gjort :)

Hiro
10/6/15, 6:30 PM
#4

Haha alla i min närhet kör då det blir jakt säsong, bara valpen är tja.. över 5-6 månader? och anpassar för valpen så är valpen lite så tar man det lugnare och är den äldre så kör man helt enkelt på men se till så den har bra grundmuskler så att den inte skadar sig så lätt

Vizzla
10/6/15, 7:24 PM
#5

Om ni har tränat upp hundens kropp genom skogspromenader, lek och lättare konditionsträning så kan man så smått börja jaga in tidigt. Man får anpassa efter hunden, ser man att den inte orkar så får man bryta och vila.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Upp till toppen
Annons: