Övrigt

Hundlagar vad gäller egentligen?

2015-07-31 06:04 #0 av: Cahira

Det är mycket prat nu om rastgårdar, burar, m.m. och tänkte länka viktiga länkar om vad som gäller om detta och mer därtill. I länk ett tas de vanligaste frågorna upp och för att läsa mer får ni läsa på jordbruksverkets hemsida, och länk två finns måttbestämmelser för minimum storlek på rastgård m.m.

Djurskyddsbestämmelser hund: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2.pdf

Så sköter du din hund: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Jag har påpekat detta tidigare i år vid flera tillfällen men är värt att dra upp en gång till då det inte är 20 augusti ännu och även detta dyker upp i trådar titt som tätt. 

Får min hund springa lös?
Mellan 1 mars och 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt. Under resten av året ska du hålla uppsikt över hunden och hindra den från att driva eller förfölja vilt, när hunden inte används vid jakt. Tiderna då jakt med lös hund är tillåtet finns i jaktförordningen. I områden, som i naturreservat kan det finnas striktare koppeltvång för hundar.

Och gällande burhållningen säger det följande:

Burförvaring
Hundar får inte förvaras i bur utom vid specifika tillfällen.
• Vid utställningar, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
• I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
• I samband med transport får hundar förvaras i bur.
Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla. Hundar får övernatta i transportmedlen i samband med transporter till och från tävlings- och träningsplatser. Då måste du vara extra noga med att se till, att hunden kan vila tryggt och säkert i transportmedlet. Hunden ska få tillräckligt med både vatten, foder och luft men måste också skyddas mot t.ex. hetta och oljud. Särskild hänsyn ska då tas till säkerheten på övernattningsplatsen.
Mer information om burförvaring, utrymmesmått och transportregler finns att läsa på www.jordbruksverket.se

Det är viktigt att du läser på vad som gäller!  I slutet på länk 1 kan du läsa följande:

Om reglerna inte följs 

Om du inte följer djurskyddsreglerna kan kontrollmyndigheterna, det vill säga länsstyrelsens djurskyddskontrollant eller polis, besluta om förelägganden och förbud. Länsstyrelserna kan fatta beslut om omhändertagande av djur samt förbud om att hålla och sköta djur. Om du med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot djurskyddsreglerna kan du dömas till böter eller fängelse i högst två år. Lagstiftning Broschyren är en sammanfattning av djurskyddslagen, djurskyddsförordningen samt föreskrifter och allmänna råd för hund och katt. Vill du läsa de fullständiga reglerna hittar du dem i:
• Djurskyddslagen (SFS 1988:534)
• Djurskyddsförordningen (SFS 1988:539)
• Lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
• Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2008:5) om hållande av hund och katt
• Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur
• Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:5) om kravet på tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen
• Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:14) om operativa ingrepp på eller injektioner till djur
• Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:6) om märkning och registrering av hundar
Du hittar föreskrifterna på http://www.jordbruksverket.se/

-

Genom att läsa på vad som gäller kan du hjälpa en hund i nöd vid behov och vara säker på att lagar och rekommendationer är mötta. Om man vet vilka lagar som gäller och ser någon bryta en djurskyddslag så gör du djuret en tjänst att ha länsstyrelsen att kolla upp det. Bättre en gång för mycket än en gång för lite för det kan vara den uppmaning personen behöver för att ge hunden det som krävs eller helt enkelt ett falskt alarm eller missförstånd. Som huskies hundarna i "Jag stör mig" tråden måste rastas utanför sin rastgård och om detta inte sker är det anledning nog att anmäla. Det går även under att få hundarnas behov mötta av mänsklig kontakt. Åter igen, i länk ett står följande:

Hundar ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett. Social kontakt kan du ge genom sällskap med andra hundar, katter eller människor. Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning. Om din hund blir sjuk eller skadad ska du snarast se till att djuret får nödvändig vård. Det är viktigt att du håller din hund tillfredsställande ren och att du sköter pälsen. Förvaringsutrymmen för hund ska också hållas tillfredsställande rena.

Jag tänkte svara detta i tråden nämnd ovan men detta känns som en sådan viktig fråga att jag vill verkligen uppmana alla hundägare att läsa på vad jordbruksverkets lagar och förordningar gäller för både sina egna hundar men även andra hundars skull. Djurskyddslagarna är där för djurens bästa och det är vår skyldighet att veta vad som gäller när vi skaffar djur. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anmäl
2015-07-31 07:28 #1 av: Grace2009

Bra Cahira! Tummen upp

Anmäl
2015-07-31 16:59 #2 av: Cahira

Tack. :) Kändes viktigt att ta upp. 

Anmäl
2015-07-31 18:50 #3 av: Wellcraft

Toppen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anmäl
2015-07-31 19:21 #4 av: Vizzla

Sen tycker jag man ska komma ihåg att reglerna inte är till för någon form av "maxtid" utan man får ju använda sunt förnuft.  Tycker riktigt illa om när folk frågar "hur länge får man ha hunden ensam?" istället för att tänka "hur länge klarar hunden att vara ensam". Ska man skaffa hund får man ju anpassa livet efter den individ man får. Inte efter vad lagen säger är ok.

Anmäl
2015-08-01 02:26 #5 av: Cahira

#4 Så sant så!

#3 tack :)

Anmäl
2016-06-15 17:13 #6 av: Wick

"Mellan 1 mars och 20 augusti ska du hålla din hund under sådan tillsyn att den hindras från att springa lös där det kan finnas vilt."

Betyder detta att man inte får ha hundar lösa i skogen på sommaren? Fanns det inte undantag ifall hunden var extremt lydig?

Anmäl
2016-06-15 18:09 #7 av: Herveaux

#6 Om du har en väldigt lydig hund, så hindras den också från att störa vilt, eftersom den lystrar till sin ägare när denne ropar till sig hunden ute i skogen. Glad

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster, Guldhamster och Hundar
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2016-06-16 13:08 #8 av: Wick

#7 okej, toppen! :D

Anmäl
2018-04-02 10:21 #9 av: Elliiez

Undrar om detdär med att ha hunden i stan. Är uppväxt på landet och nu är första gpngen jag har hund i stan. Får man ha den lös på gångvägar om det är folktomt?
Där jag brukar gå är det en gångväg runt en stor park och jag brukar ha honom lös antingen väldigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen när man i princip bara möter totalt 3 personer under en timme. Ropar självklart in honom så fort jag ser en människa och han springer aldrig mer än 5 meter från mej. Men vad säger lagen om det? Tänker om man möter någon, jag ropar in, men personen klagar på att man inte får ha hunden lös och ingen av oss har koll på vad lagen egentligen säger

Anmäl
2018-04-02 10:50 #10 av: NatasjaHemby

#9 Det är upp till varje kommun att bestämma, så du får läsa de kommunala föreskrifterna Glad

SE*Simbelmynes

Anmäl
2018-04-02 15:08 #11 av: hemul

Bra med en lagtråd!

#6 o #7 Den fomuleringen är väldigt olycklig tycker jag ("hindras att springa lösa"). Många tror ju då att det innebär strikt koppeltvång. Men som Herveaux säger ska det nog inte tolkas så. Här är naturvårdsverkets tolkning:

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden den 1 mars till den 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda."
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Lägg märke till vad som står i stycket under om strikt koppeltvång och hundförbud i nationalparker. Men jag tror faktiskt inte det gäller alla nationalparker och det kan också gälla i t.ex. naturreservat. Sånt bör man nog kolla upp speciellt för varje område.

Folk tror också ofta att hundar måste hållas kopplade inom tättbebyggt område. Så är det oftast inte heller. Det regeleras av de kommunala ordningsföreskrifterna och de brukar vara tydligare än lagen. Så här står det t.ex. för Uppsala.

"På en offentlig plats ska hunden hållas kopplad eller på annat sätt hållas under sådan tillsyn att den inte hoppar eller skadar någon [...]"

Iofs lite luddigt det med, men åt andra hållet. Man kan ju få intrycket att hunden får springa vind för våg bara den inte hoppar eller bits...

Anmäl
2018-04-03 05:20 #12 av: Odd

#11 Lite OT men kom att tänka på detta när du nämnde Uppsala; jag var och praktiserade när de höll på att anlägga Solvallsparken där uppe och mitt arbetslag stod och planterade en rabatt när en kvinna kommer gåendes med sin hund, hunden var lös och bestämde sig för att gå rätt upp i rabatten där vi jobbade, satte sig 3 meter bort från mig och bajsade, mitt på min arbetsyta.

Vad gör kvinnan? Ber om ursäkt och plockar upp efter hunden?

Nä, hon bara fortsätter gå =)

Synd att det inte går att böta sånt beteende.

Anmäl
2018-04-03 09:37 #13 av: hemul

Men det gör det i de flesta (tror jag) kommuner!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/fa-bajsboter-delas-ut

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.