Annons:
Etiketthälsa
Läst 11514 ggr
mabrigawilly
2015-07-25 23:50

Fransk Bulldog / Mops

Vilken utav dessa raser är friskast som ras? Eller kanske bättre att fråga om vilken som är sjukast.?

Annons:
dundeer
2015-07-26 00:00
#1

Jag tror (dvs har ingen fakta alls) Att mopsen är sjukare… hört mer om att dom behövt operera mopsar än frallor…

Rafflan
2015-07-26 00:00
#2

Varför inte köpa en friskare ras när du är medveten om dessa rasers problem?

mabrigawilly
2015-07-26 00:23
#3

#1 så har jag också uppfattat det, men när jag tittat runt på internet så förstår jag det som att den Franska bulldoggen har fler problem. #2 Jag ska inte köpa någon hund alls nu faktiskt. Dessa två raser fascinerar mig mycket och hade det varit så att det var friska raser så hade min framtid varit full med små trubbnosar:)

Rafflan
2015-07-26 00:55
#4

#3 finns trubbnosiga raser med mindre problem, bättre att skaffa såna. Inge kul att behöva lämna sin hund på djursjukhuset akut pga att den inte kan andas, och behöva operera med dem ökade riskerna som finns med sövning pga raserna. Nej tyvärr tycker jag väldigt synd om dessa raser, alla är inte dödssjuka, men allt för många är det tyvärr :(

PixiDSG
2015-07-26 09:13
#5

Jag tror att det faktiskt är så att mopsar behöver opereras oftare men frallor har mer sjukdomar…

Honestyisdead
2015-07-26 09:29
#6

Köper man från en bra uppfödare med hundar som är friska, saknar problem med ögonen och inte har problem med andning så skulle jag tipsa om mops. Så himla härliga hundar :)

Annons:
mabrigawilly
2015-07-26 11:47
#7

#6 OM (stort OM) det någon gång i framtiden skulle bli någon utav dessa två raser så ska jag köpa en valp ifrån, som du säger- BRA uppfödare med friska hundar. :)

Honestyisdead
2015-07-26 12:10
#8

#7 Och köp aldrig sådan ras från oregistrerade. Det är billigare men fy vad mycket problem man ofta får med hunden.

VildaVittra
2015-07-26 12:24
#9

#7 Det finns inga seriösa mopsuppfödare, eftersom Mopsringen vägrar att HD-röntga hundarna, trots urusla resultat på de få som haft ägare som gjort det ändå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mabrigawilly
2015-07-26 12:26
#10

#8 Absolut inte! + Att jag har sådan tur att pappa kommer att betala min första hund och då är inte pengarna första bekymret:) Jag är än så länge bara 17, men inom 3 år har jag förhoppningsvis en liten valp! Vilken ras det blir återstår att se..

mabrigawilly
2015-07-26 12:31
#11

#9 Det känns inte helt okej ju:(

Fransu
2015-07-26 13:17
#12

Jag som har levt med shih-tzu i 10 år nu skulle aldrig rekommendera en ras med platt nos. Nu är min shih-tzu inte så extremt platt i sin nos som många frallor och mopsar, men han har det ändå jobbigt med andningen ibland. Särskilt när det är över 20 grader så är det hemskt att höra hur det låter när han kämpar med att få i sig tillräckligt med luft. Tänk då hur det känns för honom. Min farbror med familj hade en mops, en fantastisk individ. Underbar personlighet. Alla som träffade honom föll pladask. Tror säkert att frallor är lika goa. men dom där platta nosarna ställer till det för dom, även dom stora runda utstående ögonen blir problem. Jag förstår att man faller för dom här raserna. Jag är en av dom. Men för mig blir det aldrig mer en plattnos. Vill ha en hund som kan andas fritt och för övrigt också har en sund konstruktion.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lon@
2015-07-26 13:22
#13

Även seriösa uppfödare har hundar som har problem tyvärr. Jag har nog inte träffat en enda mops eller fralla som inte haft besvär med andningen trots att ägarna säger att de är ok - "de ska låta så där". Sorgligt!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Annons:
VildaVittra
2015-07-26 13:27
#14

#13 Det är skrämmande, men nästan exakt samma sak sa en mopsuppfödare som jag jobbade med till mig, när jag frågade om hennes hundars hälsostatus. Hennes svar var "Mina hundar är sunda…ja alltså, de har lite svårt att andas, men rasen ska ju vara så". Ska? Enligt vem? Var det något som stod med bland de tio guds bud eller rent av var ett elfte?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
2015-07-26 13:30
#15

mabrigawilly, eftersom du har tid på dig tycker jag du ska ta och titta lite på andra raser också. Här är lite läsning.

http://friskafrallor.info/andning.html

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/har-mops-generellt-andningssvarigheter

Bara vad jag hittade i en hast, det finns massor. "Som att andas genom ett sugrör" - det låter väl inte så kul va? Och ja, den första länken handlar om fransk bulldog, men också om kortnosade raser generellt.

Bli inte arga på mig nu, ni som har de här raserna. Jag vet att det är jättetrevliga och söta hundar, men jag tycker sånt här är så fel. Man kunde åtminstone, som det föreslås i den första artikeln, försöka styra aveln tillbaks mot en standard som inte gav så stora problem.

mabrigawilly
2015-07-26 14:33
#16

Jag tycker inte heller att det känns bra att det avlas fram hundar som nästan inte kan andas:( Jag får själv PANIK när jag är förkyld och inte kan andas fullt normalt. Tog hand om en shihtzu/japanesechin för några år sedan. Hon hade MYCKET bra andning. Minst lika bra som långnosade vovvar. Nu var hon inte lika platt som en franskB/mops men det var inte mycket nos på henne. Som sagt tycker jag inte om "plattnos-avel" men jag vill ha/hitta en individ som är frisk..

[[Boris Sager]]
2015-07-26 14:59
#17

Naturligtvis dystert att avla på hundar med andningsproblem! Dystert att avla på hundar, som knappt kan gå, som har entropion, hudeksem p. g. a. överskott av hudveck, metaboliskt ärvda fel… Nu börjar jag snart övergå till mixar. Kennelklubbarna tycks blunda till stor del.

hemul
2015-07-26 16:00
#18

#16 Jag med! Nästäppa är jättevidrigt! För att inte tala om om man svullnar igen i halsen också. Det är väl därför jag tar vid mig. Föreställer mig hur det skulle var om det aldrig gick över eller ivf kom tillbaka när jag ansträngde mig.

#17 Jupp. Tanken har slagit mig också. De hundar jag haft förut har dukat under för sina rassjukdomar. Aldrig mer! Därför går många raser som annars skulle vara kandidater bort nu. De varkar så trevliga och lagom stora och så börjar man läsa om sjukdomarna.

Det är de jäkla utställningarnas fel. Ivf hur de går till, att allting skruvas upp mer och mer, blir mer extremt. Fasiken, en del pälshundar snubblar ju på pälsen numera, även sådana som varit arbetande hundar. Har väldigt svårt att tro att de såg ut så då.

Rafflan
2015-07-26 16:14
#19

#17 om du menar mixar = blandraser är en mops blandning lika sjuk som en renrasig mops…
Köp en renrasig hund med korrekt kropp/utseende så får du en lika frisk hund som en blandras med korrekt kropp/utseende :)

[[Boris Sager]]
2015-07-26 16:23
#20

Nej, jag menade inte vad jag skrev :) Var bara ett uttryck för min frustration!

Annons:
[Endless21]
2015-07-26 16:58
#21

Är väl egentligen en sån person som inte är för blandraser men de här raserna mops och fralla är definitivt sådana som bara skulle bli bättre och sundare om man blandar dem med en annan ras med längre nos och bra andning! Och givetvis ska det vara seriöst då, att båda föräldradjuren är friska. #12 du gick från att skaffa en Plattnos till en ras som istället har väldigt lång nos, storpudel 👍 :-D hehe

Rafflan
2015-07-26 17:12
#22

#21 ja för att råda bot på rasernas problem snabbast möjligt bör dem blandas med ras av samma storlek, och temperament men med länge nos, men för att detta ska fungera måste SKK ta beslutet så valparna kan reggas och det ställs krav på föräldrarnas hälsotester, annars blir det snabbt blandrasavel för att sälja dyrt och massor med sjukdomar :(

[[Boris Sager]]
2015-07-26 17:20
#23

Alla hundraser är ju faktiskt mixade från början, fast de under årens lopp linjeavlats någorlunda. Till mer eller mindre "rastypiska", som också det uttrycket varierar med tiden. Så många uppfödare, som kallar sig seriösa, så många domare som är allrounddomare, men som inte för allt i världen behärskar alla de raser, som de borde.

Rafflan
2015-07-27 00:39
#24

#23 jo men för att få regga i SKK finns det regler att följa, det minskar aveln på sjuka hundar, gör så att valp-fabriker inte kan registrera sina valpar, detta är för hundarna skull, för deras hälsa. SKK är inte perfekta, men dem är bättre än blandras uppfödare…

[[Boris Sager]]
2015-07-27 03:33
#25

En del uppfödare, ja! En del SKK domare. Jag, tex :) Men jag dömer enbart gr. 3 och 9. FCI. Enl. mig finns för många allround.

VildaVittra
2015-07-27 04:59
#26

#24 "jo men för att få regga i SKK finns det regler att följa, det minskar aveln på sjuka hundar "

Faktiskt så ökar risken för sjuka hundar när man avlar enligt SKK:s avelsideologi. Det som kallas renrasigt är helt galet, eftersom gener inte går att "tvätta". För hundars hälsa behövs genetisk variation, då minskar risken för negativa anlag i dubbel uppsättning. Man ska inte vänta med utavel tills raserna börjar bli sjuka/defekta, utan det ska man göra långt tidigare. 

"SKK är inte perfekta, men dem är bättre än blandras uppfödare.."

Själv tar jag vilken blandras som helst framför SKK och liknande djurplågeri. Men så kommer ju jag från funktionsavelssidan, där vi faktiskt tar till oss av ny forskning inom genetik, de uppfödare som avlar inom SKK som jag pratat med tror ju fortfarande att blåögda inte kan få brunögda barn och blir arga när man berättar att så är inte fallet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-07-27 07:52
#27

#26 ja om du vill stötta valpfabriker som låter tiken bli parad på varje löp från det att hunden är 1,5 tills den dör är det upp till dig, det finns inget sätt att kontrollera hur många kullar tiken fått eller liknande när man köper en blandras. Inte heller gör dem alla hälsotester som man borde göra på raserna man har i hundarna innan man parar dem, sedan gör man inte hälsotester på valparna, klart att dem då enligt statistiken är friskare när man aldrig kollar om hunden är frisk.

Men om du tror majoriteten av alla blandras uppfödare MH testar, kollar HD/AD, ögonlyser, osv innan parning så får du väl tro det. Blandras uppfödare är även duktiga på att ljuga och låta väldigt bra men kan inte alltid bevisa det dem säger…

Det är dock inge fel på hundarna som är blandraser, det är som vilken annan hund som helst.

En stor faktor till att sjukdomar ökar på renrasiga är utställningarna, "den är ju champion och har B-höfter så det är okej att avla på den", eller "det finns så få hundar inom denna ras så det är okej att avla på C-höfter", osv…

Annons:
VildaVittra
2015-07-27 07:58
#28

#27 Du menar att funktionsavlade hundar kommer ifrån valpfabriker? Intressant, hur ska avelshundarna orka att jobba i så fall? Eller är det inte så att du inte vet hur funktionsavel går till? För när du börjar babbla om MH-test osv så tyder det nämligen starkt på det. Tror du på allvar att man kan ha en hund med taskigt psyke i ett spann? Eller en hund med kassa höfter? Hur kommer det sig då att taskiga höfter knappt förekommer bland draghundar?

Sedan kommer faktiskt två skräphundar av olika ras få en bättre avkomma än två skräphundar av samma ras, det är ett faktum som man faktiskt utnyttjar så du får julskinka på bordet billigt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Boris Sager]]
2015-07-27 08:11
#29

Jag tror ju ändå inte att hundutställningarna I sig orsakar att sjukdomar òkar. Framför allt är det uppfödarna själva som ansvarar för sin avel. Sen kan vissa utställningsdomare ibland premiera modetrender, som inte har med hundsundhet att göra, tex utställningsschäferns sluttande kors, som bruksschäfern inte har och som drar ner den förres "drive".

[[Boris Sager]]
2015-07-27 08:25
#30

2 " Skräphundar" kanske kan få det I F1 generationen, men troligen inte i nästkomkande generationer.

Rafflan
2015-07-27 15:49
#31

#28 ja för majoriteten av blandraser är slädhundar… or not… 😃

VildaVittra
2015-07-27 15:58
#32

#31 Varför inte läsa dina egna inlägg om du inte kommer ihåg vad du skrivit? Då blir det inte lika pinsamt för dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
2015-07-27 16:14
#33

#32 kan du förtydliga dig?
jag har skrivit att jag är emot blandras avel då den inte går att kontrollera, varken hur hårt avlade tikarna är eller hälsotester, vilket gör att många producerar valpar som fabriker, eller avlar på hundar utan att kolla att dem är friska. Och då nämner du slädhunds blandisar som man drar med, och då säger jag att majoriteten av dem som blandrasavlar avlar inte på slädhundar för drag, påstår du motsatsen? menar du att dem flesta blandrashundar som föds och säljs är slädhundskorsningar för att dra?

Jag säger även att SKK är bättre än blandras avel, men dem är inte perfekta, och att jag tror utställnings är stort bidrag till att inte 100% friska djur användas i avel.

Jag har även nämnt att för att hjälpa raser som mops och fralla vore det bra att tillåta blandras avel med en ras med liknande utseende och temperament fast med längre nos.

VildaVittra
2015-07-27 17:44
#34

#33 Du skrev majoriteten av blandrasavel, då tog jag upp en del av blandrasaveln som är i majoritet, det finns ju mer än slädhundsavel som är funktionsavel (googla gärna på altdeutche hütehunde som exempel). 
Men du får gärna leva vidare i tron om att SKK:s metod är den bästa och enda, men så ser ju inte verkligheten ut, speciellt inte som att draghundar, trots avel under mycket längre tid än vad SKK funnit. Hur kommer det sig tror du?

Och om du tror att mopsen går att rädda genom utavel, så tror du fel, rasen är för sjuk och det bästa för den är att den får dö ut. 

Och du hoppar över det faktum att man alltid kan dra nytta av heterosiseffekten, oavsett om man vet om den eller ej (här kommer vi in på "buskavel"). Något SKK aldrig kan göra så länge de vägrar att inse att det den där munken som avlade på ärter kom fram till är galet förlegad kunskap, vilket inte är så förvånande med tanke på att det gått typ 200 år.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Rafflan
2015-07-27 22:48
#35

#34 om du kollar på dem blandraser som finns omkringen, som säljas på annonser, som folk äger, tränar och tävlar med så är inte dem flesta av dem slädhundskorsningar.
Men du är som vanligt bara ute efter att tjafsa och bråka så nu slutar jag svara dig då jag inte vill det, jag har sagt min åsikt, du har sagt din, dem är olika, du kan inte bevisa att du har rätt, jag anser att om man kollar runt sig i samhället och på annonser så har man beviset där :)

Lon@
2015-07-27 23:47
#36

#26, vad menar du med din kommentar om blå- och brunögda? Människor eller hundar? När det gäller människor så kan inte två blåögda föräldrar få brunögda barn, nej, såvida de inte har en särskild och väldigt ovanlig mutation.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[[Boris Sager]]
2015-07-28 00:35
#37

O, jag " älskar" ögonfrågor!

Det här med ögonfärg är komplext, mer än man kan tro.

it´s in the eyes of the beholder, so to say:

http://www.bioscience-explained.org/SEvol4_1/pdf/eyecoloursve.pdf

[[Boris Sager]]
2015-07-28 06:53
#38

Alltså inte så enkelt

Vildprins
2018-04-15 16:00
#39

Hej!

Vi har en Blandrastik Mops/Franskbulldog och hon är helt felfri vad gäller andning och ögon och dessutom superhärlig,lyhörd och lagom tokig!

IMG_4345.jpg

Drakellen
2018-04-15 18:30
#40

#19 Inte så, men det är väldigt fel. Min familjehund är 50% mops, 50% pudel, med helt normallångnos, öppna näsborrar, ickekruma ben, inga hudveck men däremot all av mopsens personlighet. Jag säger inte att för att min hund är frisk så är alla hundar friska men jag tycker inte man ska skylta med såna uttryck om det inte finns 100 % belägg för det. 

#4 Bra sagt!

Rafflan
2018-04-16 03:01
#41

#40 kanske skulle förtydligat lite
"om du menar mixar = blandraser är en mops blandning lika sjuk som en renrasig mops… Köp en renrasig hund med korrekt kropp/utseende så får du en lika frisk hund som en blandras med korrekt kropp/utseende :)"

Jag menade att köper du en blandras med mops som ser ut som en mops i nos, mun, ansikte, ögon, mm kommer dem få samma problem.
Köper du dock en blandras med en korrekt kropp/utseende spelar det ingen roll om det är tex mops i den för har den korrekt ansikte, nos och mun kommer den inte få dem problemen mopsen har pga sitt ansikte :)
Dock är det inte väldigt många mops blandningen som har normala ansikten av dem jag träffat :)

Annons:
Drakellen
2018-04-16 13:09
#42

#41 Okej, då hänger jag med. Ja, en hund med samma nos har ju antagligen samma problem oavsett ras eller blandras. Iris är ju helt proportionerlig, men jag ska ärligt säga att efter en googling på pugapoos så finns det en hel del exemplar med plattnos som ser betydligt mindre friska än henne. Dock är det sjukt stor variation i utseendet på den blandningen så man kan hitta de flesta utseenden i dem.

Kalli
2018-04-16 17:35
#43

Det är ju inte bara längden på nosen som spelar roll när det gäller hur hunden kan andas.

Rafflan
2018-04-16 23:59
#44

#43 finns en anledning att mops, fralla och liknande raser har andnings problem och inte schäfer, rottis, amstaff eller andra raser med normal nos och ansikte.
Den enda andra andningsproblem jag känner till som hör ihop med avel är trachealkollaps som är vanligast hos små raser som chihuahua, vet du om fler andningsproblem kopplade till rasens utseende på hundar med normalt utseende? :)

Fisherling
2018-04-17 08:09
#45

#44 Tyvärr börjar även staffar och amstaff avlas mot kortare och kortare nos. Staffar har jag träffat flera av där man tydligt hör att andingen inte är helt okej.

Chihuahua har samma problem. Har du SETT hur korta nosryggar vissa har? Utstående ögon? Det är väldigt tydliga skillnader mellan linjer. Äppelhuvud vs Rådjurshuvud, enligt en vän till mig som fött upp Chihuahua.

hemul
2018-04-17 13:27
#46

Oj. Människans idioti vet tydligen inga gränser.

Varför i hela h-e stoppar inte kennelklubbarna sådant i tid? De ska ju verka för hundarnas bästa. Pytt! 😡

Kalli
2018-04-17 21:45
#47

#44: Knipta näsborrar är en sak, mjuk/lång gom är en annan som påverkar andning. Jag har dock inte blandat in andra raser, bara nämnt att individer med längre nos inte automatiskt har en bra andning om de tillhör de brachycefala raserna.

Rafflan
2018-04-18 00:33
#48

#44 jag har sett några eng staffar med kortare nos, men ännu inga amstaffs, dock har dem ännu inte lika mycket problem som trubbnosiga raser, men synd om avel håller på att gå åt fel håll på även dessa raser :(
Chihuahau har inte problem med små näsborrar eller mjuk/lång gom, dem har med problem med tex trachealkollaps. Man kan inte jämföra chihuahuas problem med trubbnos, då trubbnos har problem pga att ansiktet är så platt, och chihuahua har problem pga deras huvuden är för små.

#47 jag skrev "korrekt ansikte, nos och mun kommer den inte få dem problemen mopsen har pga sitt ansikte"
du skrev "Det är ju inte bara längden på nosen"
Jag skrev att dem behöver ha korrekt/normal ansikte/nos/mun.
Mjuk/lång gom är inget problem som finns hos raser som schäfer m.fl som har normalt ansikte, det är ett rasbundet problem till raserna med onormalt ansikte/nos.

Annons:
Lona
2018-04-18 02:07
#49

#46, Jag har tyvärr ingen respekt för SKK (eller ett flertal av deras rasklubbar) längre när det gäller sund hundavel.
Det rör sig definitivt inte bara om trubbnosarna (som SKK sett mellan fingrarna med ända tills allmänheten började reagera, bland annat i och med "Trubbnosupproret" som drogs igång för några år sedan), det gäller så mycket annat avelsmässigt också.

Man rekommenderar max 6,25 % inavel i en kull - vilket redan det är en hög siffra som man bör ha väldigt goda skäl att ha i en kombination - men vad händer om uppfödarna överstiger det? Inte ett skit!
Det finns uppfödare som gladeligen gör kombinationer med bortåt 20-25 % släktskap - de får inte ens en varning. "Hundarna blir så homogena i typen".

Ett par uppfödare, väl erfarna , gjorde en viss kombination tre gånger (vilket bara det är ganska oseriöst, sett i ett längre avelsperspektiv). Problemet var att i de första kullarna föddes det några valpar med en ärftlig, letal defekt - de dog alltså som unghundar.
De som överlevde var dock av "en väldigt bra typ" så man gjorde kombinationen en tredje gång.😮
Saken anmäldes till SKK. Deras utslag?
Uppfödarna anförde att "de hade googlat" och då hittat info "om att defekten inte var ärftlig" så ja, SKK släppte det hela utan ens en varning.
Om jag googlar kan jag säkerligen hitta bevis på att det finns gröna gubbar på Mars och att månen är gjord av ost, då måste det ju vara sant?
Att till exempel SVA och forskare på SLU bestämt hävdar att defekten är ärftlig - tja, varför lyssna på dem när man hittar "bättre" information på någon okunnig privatpersons hemsida…?

Jag blir så innerligt less på uppfödare, rasklubbar och kennelklubbar som inte ser längre än näsan räcker och vad som ger finast rosetter och klirr i kassan!😕

Sorry för OT, men det har blivit en hjärtefråga för mig, med slappa ras- och kennelklubbar som glatt låter uppfödarna måla in rasen i ett hörn vad gäller hälsa och avelsarbete på lite längre sikt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2018-04-18 03:49
#50

#49 Trött på dem har jag varit länge, men jag tycker det blir värre när man kunde förvänta sig att det skulle bli bättre. Jag är t.o.m. beredd att gå ett steg längre än du gör, jag tycker det är SKK (i skepnad av sina auktoriserade utställningsdomare) som tvingar in uppfödarna i de där hörnorna. Premieras kortare nosar, krummare ryggar och vad det kan vara, ja då är det det det kommer att avlas på. Meriter, meriter, meriter.🤢

tiger tok
2018-04-18 06:36
#51

Alltså jag förstår inte att SKK håller på som de gör, fattar de inte hur många anhängare de tappar?

hemul
2018-04-18 13:35
#52

Fattar de inte hur mycket sorg och smärta de orsakar? Både hos hundar och människor. För att inte tala om hur mycket pengar de kostar hundägare som ska stå för den veterinärvård och medicin en del raser kräver..

Kalli
2018-04-18 15:05
#53

#48: Jag har inte läst vad du skrivit eftersom jag inte svarat på någon av dina inlägg innan du började ifrågasätta mina.  Det enda jag skrev, och ville framföra, är att det finns fler saker som påverkar andningen på mops/fralla än längden på nosen.

Upp till toppen
Annons: