Annons:
Etikettjakt
Läst 8837 ggr
[emmaomajken]
7/7/15, 2:27 PM

Är fågelfjädrar farligt?

Är det farligt om hunden tuggar på fågelfjädrar? Här där jag bor finns det mycket fiskmås och kråkor, och min hund är så snabb med att ta fjädrar hon hittar och VÄGRAR släppa dom sen. Hon tuggar på dom. Jag får slita dom ur munnen på henne. Men innehåller dom salmonella bakterier eller liknande?

Annons:
Navifax
7/7/15, 2:30 PM
#1

Bra fråga, undrar jag med 😊

[[Boris Sager]]
7/7/15, 2:35 PM
#2

Jag skulle vara mer orolig för om de kan fastna och kladda ihop sig i mag-tarmkanalen. Salmonella är inte något hundar drabbas av ssk ofta vad jag vet.

[Majbot]
7/7/15, 2:42 PM
#3

Eftersom jag barfar min vovve får han ibland vingar, med fjädrar, dem smälter han utan problem (Y)

[[Boris Sager]]
7/7/15, 3:02 PM
#4

Ok, jag har en liten hund, som jag inte tror är lika bra på fjädrar.

Wellcraft
7/7/15, 3:08 PM
#5

Nej det är inte farligt. Friska hundar kan med lätthet smälta fjädrar då det till viss del ingår i deras naturliga kost.
Salmonella är inget man heller behöver oroa sig över vad gäller hunden, friska hundar med ett normalt immunsystem tar inte upp bakterierna då deras tarmsystem är alldeles för kort (då detta är utformat för en karnivor).
En hund med dåligt immunförsvar (pga ålder, sjukdom etc) kan dock drabbas av salmonella, tåls att påpeka att salmonella inte alls drabbar hundar så hårt som det gör med oss människor.

Personligen låter jag dock inte min hund smaska fjädrar hur som helst, om jag inte gett honom ett helt byte (typ hel höna). Detta mest för min hygiens skull, han ska ju ändå in och ligga i soffan & sängen, pussa på oss osv efteråt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[Boris Sager]]
7/7/15, 4:36 PM
#6

TS, om fjädrar inte ingår i din hunds naturliga kost, så skulle jag inte rekommendera att hon åt fjädrar.

Annons:
[emmaomajken]
7/7/15, 5:41 PM
#7

Tack för era svar! Jag tar fjädrarna ifrån henne såklart, men då behöver jag inte oroa mig att hon blir dålig av att stoppa dem i munnen då? :) Varför vill hon alltid ta fjädrar? Det är samma med torvor

Wellcraft
7/7/15, 5:54 PM
#8

#7 Nej du behöver inte oroa dig ett dyft, om hon inte knaprar på stora vingpennor från en örn eller svan 😎 
Hundar anser vissa saker smakliga, som vi ser osmakliga. Så är det bara.
Men ser man över vad hunden är gjord för att äta är det mesta äckelpäckel för oss ;)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[emmaomajken]
7/7/15, 7:49 PM
#9

Skönt det! Men jag har alltid undrat varför hon gillar löv och torvor, gräs och papper :P när man kommer på henne med det och ska ta det från henne så fruser hon till och blicken ser ut att säga "jag tänker ALDRIG släppa. Denna är min nu" det är lite gulligt faktiskt :) men hon har världens grepp om saken då. Samma om hon hittar insekter eller tappad potatis! Men nu har jag kommit på ett knep att få henne att äta torrfodret, jag säger "får mamma den?" Så skyndar hon sig att äta upp! :D

[[Boris Sager]]
7/7/15, 8:26 PM
#10

Jag tänkte nog på de något större fåglarna här I NC och naturligtvis får man korrelera till fjädrarnas storlek och antal samt ev. vingpennor med hundens storlek och lumen på magtarmkanal. ( Så man inte råder någon helt galet. Vet vad som kan hittats i hundars tarmsystem).

Wellcraft
7/7/15, 8:37 PM
#11

#10 Här i Sverige är det sällan man hittar fjädrar från större fåglar. Det är mest dun eller vingpennor från mindre fåglar 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[[Boris Sager]]
7/7/15, 8:52 PM
#12

Ok! Jag förstår :) Mina större vovvar är jag mindre skraj för att de ska få i sig extra "prylar", Men de små tror att de är jättestora !

Wellcraft
7/7/15, 9:02 PM
#13

#12 Ja det är förståeligt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
[SaraElis]
7/7/15, 9:06 PM
#14

#9 Exakt så är vår hundvalp också. Jag vet inte hur många gånger främlingar skrattat åt Molly när jag försöker få ut fjädrar/gräs/löv ut ur hennes mun och hon VÄGRAR släppa :) hahaha

[emmaomajken]
7/8/15, 12:19 AM
#15

#14 haha det är ju bara såå gulligt! En gång släpade min upp en stor grästorva som hade hela den jordiga roten kvar och den var låst i hennes mun.. hon insisterade på att hon skulle ha med den in! Vi fick locka henne med en skiva korv och då släppte hon xD sötnos ♡

[emmaomajken]
7/8/15, 12:22 AM
#16

#14 Gillar Molly också hushållspapper? Majkens favoriter är hushållspapper, öronproppar (som hon ätit upp & svalt hela), grästorvor (helst stora jordiga. Hon drar upp dom från roten), fjädrar och löv!

[Majbot]
7/8/15, 12:06 PM
#17

Well min hund är också liten ;)

[SaraElis]
7/8/15, 12:38 PM
#18

Ja , hon älskar hushållspapper! Det är helt galet, när hon ser papper ligga på marken så springer hon mot pappret, bokstavligen springer, hahaha. Annars är fjädrar och gräs väldigt gott att tugga på. Gräset är ju värst eftersom hon drar runt på det. Speciellt när hon drar in det i trapphuset till lägenheten och matte måste gå och borsta upp det… :) tur att hon är så fruktansvärt söt hahaha

Upp till toppen
Annons: