Annons:
Etikettjakt
Läst 2717 ggr
[tk1971]
2015-05-18 15:18

Nu behöver jag träningstips!

Min snart 2-åriga hund varvar högt med lågt. Anlagsprovet i viltspårning gjorde vi för ett år sedan, och det gick jättebra. Därefter verkade hon tröttna på spårning, och jag bestämde mig för att ta en paus med det. Vi tog upp det igen tidigt i våras, och gjorde första starten i öppen klass för en vecka sedan. Då fick hon 1:a pris. Idag testade vi ett prov igen - och hon blev diskad. Hon var ointresserad av spåret, det tog jättelång tid innan hon hittade spårstarten, gjorde en massa utflykter åt helt fel håll, åt skit och satte sig och sket, tuggade på en rolig pinne, dvs allt annat än spårade.

Vad kan jag göra? Hon är en dr Jekyll och mr Hyde, man vet aldrig i förväg vem av dem som kommer fram den dagen 😕

Annons:
[tk1971]
2015-05-19 10:23
#1

Ser man på, det är visst bara jag som tränar viltspår med min hund på forumet. Märkligt.

bell
2015-05-19 10:41
#2

Inte bara du :) Men jag har inte så många tips att komma med. Hur ofta spårar du? Min förra hund spårade riktigt bra men sällan, hon tröttnade lätt på konstlade prov så jag gick endast proven med henne när hon visat att hon kunde tills hon blev champion sedan ökade vi på tiderna &  sträckorna så hon tyckte det var skoj. Men absolut ingen träning mellan proven 😇

Karolina-H
2015-05-19 10:57
#3

Nu tränar jag inte viltspår utan personspår men det är ju snartlikt i träning iallafall. Jag skulle se till att korta spåren under träning och verkligen berömma när hon kommer i spårkärnan och öka motivationen att följa spåret med något riktigt kul i slutet och att hon får känna att hon lyckas varje gång ni spårar. 

Det är lätt för en hund att tappa motivationen om den har råkat misslyckats för många gånger, för vissa hundar så räcker det att misslyckas att hitta slutet bara någon gång så tappar de självförtroendet.

Lycka till 🙂

Codeavalone.blogg.se

[Juel70]
2015-05-19 11:08
#4

Hur belönar du hennes spårning efteråt? Det låter som att hon gör det för sin egen skull och kopplar inte ihop det som "skoj" tillsammans med dig. Nu har jag inte spårat särskilt mycket, men kan tänka mig att hunden redan från början bör veta att det väntar nåt kul på slutet, redan innan hon ens har börjat spåra, då kanske hon inte tappar tråden lika fort :)

russin
2015-05-19 12:14
#5

Har haft hundar som tröttnar fort om dom fått spåra för ofta - då är det att utöka tiden mellan spåren som gäller.

Man kan även variera sig lite vad gäller blod när man tränar, för att få bättre intresse.

[tk1971]
2015-05-19 14:24
#6

Mm, jag har också tänkt att hon kanske tycker det är tråkigt om vi tränar för ofta. Det var därför jag tog en lång paus på ett halvår när jag såg såna tendenser efter anlagsprovet förra året.  Senaste tiden har vi tränat som mest 2 ggr/vecka, ibland har vi inte tränat alls på en månad.

Jag har förstått att det är viktigt att hon får en målbild i huvudet om vad som väntar i slutet av spåret. Därför har jag försökt, och tycker också att jag lyckats, få upp intresset för klöven. Tidigare tyckte hon inte att det var nåt speciellt med den, men nu tar hon upp den och tuggar på den och bär hela vägen till bilen.

Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är märkligt att hon tröttnar så fort. Spårning som alltid sägs vara så nyttigt och bra för hunden. Och vad kan väl vara naturligare för en hund än att spåra upp ett skadat djur?

Jag kanske borde lämna nåt "riktigt" dött djur i slutet av spåret nån gång så hon tycker det är värt att följa spåret ända till slutet? 🤔

Annons:
Karolina-H
2015-05-19 14:59
#7

Men om hon inte gillar klöven något vidare se om hon skulle gilla att du kampar med någon annan leksak när hon hittat klöven eller att det bredvid klöven ligger något riktigt gott, blötmat eller vad hon föredrar i en burk, som hon får när hon väl markerat klöven. Då ökar du ju på hennes motivation att ta och följa spåret

Codeavalone.blogg.se

[tk1971]
2015-05-19 15:02
#8

#7: men jag skrev ju att jag fått upp intresset för klöven nu. Det är inget problem.

Sen så är jag inget fan av att lägga korv i spåret etc, för då letar hon ju efter fel sak. Jag tror inte heller att det är så bra att hon förknippar spårandet med att hitta en leksak etc, det är ju inte det hon spårar.

Karolina-H
2015-05-19 15:05
#9

Ok då missförstod jag dig.

Jag menar inte att du ska lägga något i spåret utan bara på slutet under en period iallafall för att få henne mer motiverad att hitta slutet då det ju verkar just nu som hon inte är det.

Codeavalone.blogg.se

[tk1971]
2015-05-19 15:10
#10

Jag tror att hon är motiverad - det är bara det att hon distraheras av allt annat som hon stöter på i spåret och sen glömmer hon bort vad hon höll på med.

[Kaoskaos]
2015-05-19 22:20
#11

Då har hon nog inte rätt motivation om hon plötslig tex hittar en pinne och börja leka med !

bell
2015-05-20 08:08
#12

Kompisarna brukar (på spårslutet) lägga klöven & hälla upp en rejäl dos med mjukkattmat där för att hundarna ska få det godaste de vet som belöning. De jobbar också med korta spår med STOR belöning, det bästa i världen är spårslutet & efterföljande fest.

russin
2015-05-22 15:09
#13

2 gånger per vecka är mycket för en hund som lätt tappar intresset. Jag skulle säga max en gång per månad.

Pst: min ena hund tycker blodspår är löjligt - varför spåra ett redan dött djur liksom (klöven) 😉

Annons:
JonnaCecilia
2015-05-22 15:26
#14

Nu är jag ingen expert på spårning, MEN två år är fortfarande rätt ungt, har hon mognat i huvudet än? Annars låter det som en mognadsgrej, med fokus ena dan och nästa inget alls ;)

[tk1971]
2015-05-22 16:45
#15

#13: Men nog klarar väl en ung och frisk hund att spåra mer än en gång i månaden?! Hon hinner ju glömma vad det går ut på om det går så långt emellan. Målbilden med jackpot på slutet måste ju suddas ut.

Nu kommer jag att tänka på vad en av ledarna på kurser som jag gått på brukar säga: "Spårning är det bästa man kan göra med sin hund. Har man nåt problem brukar det bli bättre om man aktiverar hunden med spårning".

Ja… vad ska man tro?

[Kaoskaos]
2015-05-22 22:09
#16

Nja om hunden inte tycker att det ger något så är det ju inte det bästa ! Min ena hund ser inte alls tjusningen att spåra öht hur mkt belöning det än ligger i spårslutet ! Medans min andra hund älskar det !

bell
2015-05-23 00:33
#17

Problemet med spårproven är att det är så kort liggtid att det riskerar att inte bli intressant o kräva så mycket av hunden. Beror ju helt på hunden men min erfarenhet av en gamal hund som inte tog "färska" konstlade spår. Minst 24 h ville han ha ♡♡♡ annars hittade han något annat att göra ♡

bell
2015-05-23 00:34
#18

En annan kompis kör som sagt korta korta spår med Massor m belöning o lek för att öka motivationen

Cahira
2015-05-23 04:16
#19

Inte läst alla men min tanke var löp på G. Då blir dom ju lulliga i huvudet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[tk1971]
2015-05-23 05:31
#20

#19: hon har löpt för ett par månader sedan.

Annons:
Cahira
2015-05-23 22:50
#21

skendräktig? dunno

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[tk1971]
2015-05-23 22:54
#22

#21: märks inget särskilt på hennes beteende.

Upp till toppen
Annons: